Olielampje gaat branden bij stationair

Pascal.D

Rookie
27 dec 2019
18
9
Hallo Iedereen,
Ben blij hier lid te mogen zijn en fier heb ik 2e hands een GS500 gekocht als project caferacer.

Voor ik start met het project wil ik beetje zekerheid dat ik geen miskoop heb gedaan over het technisch gedeelte van de motor.
Gs is van 2004 met 47000km.

Ik heb er tot nu toe 2 ritjes mee gedaan van 40km.
En na 20 km gaat het olielampje branden als ik stil sta aan een verkeerslicht, het vreemde is dat deze terug onmiddellijk uitgaat na beetje gas geven.

Dus tot nu toe stelt zich dit probleem enkel na 20 km ( waarschijnlijk omdat de motor dan warm is en de olie dunner? )
Als ik gas geef gaat het lampje terug onmiddellijk uit.

Tot nu toe rijdt deze verder prima en vermogen blijft ook goed.
Oliepijl staat op het maximum, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand suggesties? Ik dacht aan oliesensor? oliepomp ( lekkage? )
Mag ik hier mee blijven rijden zolang de lamp altijd terug uitgaat?
 
in principe ja maar ik heb ook al eens meegemaakt dat de impellor over de as heen slipte en dat komt het debiet van de pomp niet ten goede of pompen met stukken uit de impellor gebroken komt ook voor en helpt ook niet voor het debiet van de pomp.
Het is geen tandwielpomp he? Gewoon dus een centrifugaalpompie toch?

een drukpomp is NOOIT een centrifugaalpomp. NOOIT ofte NOOIT.
ze heeft dus geen "impellor". en als het tandwiel over de as zou slippen gaat de pomp echt niet weer terug werken bij hoger toerental. ik vermoed dat wat Too verteld eerder een waterpomp-probleem was.

als er genoeg olie in zit, is 99.9% zeker het blok aan een grote revisie toe : krukdrijfstang en/of krukaslagers zo ver versleten dat op stationnair het debiet van de pomp kleiner is dan de ontstane spelingen en er dus van drukopbouw nauwelijks nog sprake is. pas bij hoger toerental is het debiet groter dat de afvoer via de lagers en wordt er weer druk opgebouwd.

je kan nog testen met een druksensor waarvan je weet dat hij goed is, maar dat zou dan ook de laatste kost zijn die ik aan dat blok zou doen, is het zout op de pattatten niet waard er meer geld in te steken.

niet de eerste en zeker niet de laatste GS500 die er last van heeft.
 
een drukpomp is NOOIT een centrifugaalpomp. NOOIT ofte NOOIT.
Voor olie dan niet, brandweer en waterpompen dus wel.Ik had in de sheet bij CMSNL gekeken, daar lijkt de behuizing niet op een tandwielpomp. Maar zo'n klein rond pompje??? Membraampomp? Die heeft toch sowieso te weinig opbrengst?
Oh wacht: Een lamellenpomp dan?
 
Voor olie dan niet, brandweer en waterpompen dus wel.Ik had in de sheet bij CMSNL gekeken, daar lijkt de behuizing niet op een tandwielpomp. Maar zo'n klein rond pompje??? Membraampomp? Die heeft toch sowieso te weinig opbrengst?
Oh wacht: Een lamellenpomp dan?
Een oliepomp van een motor is een verdringerpomp, in dit geval waarschijnlijk een trochoide.
 
Motor koud, moto rechtop, peilstok eruit, afkuisen met propere vod, terug peilstok erin en aflezen
Dit proces meerdere keren, niet goed?
Schroef je de peilstok er weer in of leg je hem r los bovenop? volgens mij moet hij er los bovenop liggen om te peilen. Doe je hem er in dan staat je peil echt een stuk te laag. Hoeveel olie ging er in?
 
Juist bij stationair zakt de meeste olie naar het carter en zou er iig olie genoeg moeten zijn om druk op te bouwen. De druk valt echter bij stationair weg, dat kan m.i. dan niet aan het niveau liggen, juist omdat het carter dan goed gevuld is.
 
Juist bij stationair zakt de meeste olie naar het carter en zou er iig olie genoeg moeten zijn om druk op te bouwen. De druk valt echter bij stationair weg, dat kan m.i. dan niet aan het niveau liggen, juist omdat het carter dan goed gevuld is.
En daar ben ik het in principe mee eens. Ik geloof niet dat hier het probleem bij het peil ligt. Zelfs als TS verkeerd peilt (wel of niet inschroeven) dan staat eea nog steeds boven minimum en dus zou er genoeg moeten zijn.
Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de oliedikte. (te) dunne olie lekt makkelijker weg, zowel in de pomp als bij de eindverbruikers (m.n. lagers). Oude olie wordt doorgaans dunner(!). Hoe lang zit de huidige olie er in?? en welke dikte heb je gebruikt??
 
Volgens mij is de hoogte van het schroefdraad groter dan het verschil tussen min en max dus kan hij makkelijk onder het minimum staan.
Ik beweer niet dat dat zeker het probleem veroorzaakt maar ik zou toch eens beginnen met hem op peil te zetten.
peilstok.jpg
 
Juist bij stationair zakt de meeste olie naar het carter en zou er iig olie genoeg moeten zijn om druk op te bouwen. De druk valt echter bij stationair weg, dat kan m.i. dan niet aan het niveau liggen, juist omdat het carter dan goed gevuld is.

Ik denk dat dat verschil minimaal is. Op zich kan ik een te laag peil niet helemaal rijmen met voldoende oliedruk bij een hoger toerental, maar mocht het peil inderdaad te laag zijn geweest weten we in ieder geval de hoogstwaarschijnlijke oorzaak van de overmatige slijtage :P


je kan nog testen met een druksensor waarvan je weet dat hij goed is, maar dat zou dan ook de laatste kost zijn die ik aan dat blok zou doen, is het zout op de pattatten niet waard er meer geld in te steken.

Verder ook dit. Een nieuwe druksensor kost je ~€30. Misschien dat het membraan van de huidige drukschakelaar om wat voor reden dan ook niet meer lekker mee wil. Als TS een passende manometer in zijn assortiment heeft kan hij de oliedruk nog meten, anders zou ik gewoon de gok nemen en voor €30 de schakelaar vervangen.

Zout op de patatten niet meer waard? Ligt eraan aan wie je het vraagt. Het zal niet het eerste GS500 blok zijn dat uit niet-economische overwegingen wordt gereviseerd. Zo te lezen was het toch al een hobby knutselproject dus misschien heeft hij wel zin om de boel uit elkaar te halen en gewoon eens te meten wat er nu precies versleten is.


Motor koud, moto rechtop, peilstok eruit, afkuisen met propere vod, terug peilstok erin en aflezen
Dit proces meerdere keren, niet goed?

Zoals door anderen gemeld, de dop moet je niet inschroeven bij het peilen, is dat goed gegaan? De rest klopt in ieder geval.
 
Ook ik heb al meerdere GS-je 500 gezien met vrij lage kilometerstand en toch compleet naar God gereden..
Ik ga ervan uit dat TS weet hoe olie gepeild moet worden, dat ding is gewoon ral...
Sorry voor de negativiteit..
 
Niet weten van een oliepomp en dan een caferacer willen bouwen. We zien hem vanzelf wel op MP voor veel teveel geld, al dan niet omdat hij veel achterstallig onderhoud heeft gedaan en dat uiteindelijk opnieuw heeft moeten laten doen door een monteur terwijl er ook nog wat aan overgehouden moet worden?
 
En daar ben ik het in principe mee eens. Ik geloof niet dat hier het probleem bij het peil ligt. Zelfs als TS verkeerd peilt (wel of niet inschroeven) dan staat eea nog steeds boven minimum en dus zou er genoeg moeten zijn.
Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de oliedikte. (te) dunne olie lekt makkelijker weg, zowel in de pomp als bij de eindverbruikers (m.n. lagers). Oude olie wordt doorgaans dunner(!). Hoe lang zit de huidige olie er in?? en welke dikte heb je gebruikt??
Weet niet welke olie voorganger erin heeft gedaan, tot welke dikte olie mag ik erin doen?
 
Zonder de behoefte moeite te doen het hele topic te lezen...

Ik heb met mijn racae motor gehad dat na een (onschuldige) crash het lampje ook bleef branden. Uiteindelijk bleek dit vocht in de stekker van de kabel te zijn dus oliedruk melding terwijl er NIETS aan de hand was. Kan wel... hoeft niet natuurlijk.

Oke, terug naar mijn bier.
 
Weet niet welke olie voorganger erin heeft gedaan, tot welke dikte olie mag ik erin doen?
ehh... je hebt hem toch bijgevuld zei je?? Waarmee heb je dat gedaan?? :X

Ik zou in dit geval eerst zekerheid willen hebben over dit soort zaken en olie + oliefilter wisselen.Dat zijn de kosten/moeite niet. Op dit moment heb je te veel variabelen om een fatsoenlijke conclusie te kunnen trekken. .
Olie-keuze: Volgens Suzuki zou dat 10W40 moeten zijn. Uiteraard opletten dat je 10W40 voor motorfietsen(JASO MA) neemt ivm de natte koppeling.
Mocht je het interessant vinden: hierbij nog wat meer technische gegevens over je motor.

Hier op MF altijd een risico om iets inhoudelijks over olie te zeggen, maar nog een kleine tip/Persoonlijke ervaring (en derhalve is overnemen op eigen risico) is dat luchtgekoelde blokken met de nodige "gebruikservaring" zoals dit exemplaar vaak gebaat zijn bij een wat dikkere olie dan 10W40. Bijvoorbeeld 10W50 of 20W50. Voordeel van die dikkere olie is de betere afdichting bij grotere toleranties (en dus ook hogere oliedruk). Als je oliedrukverlies het gevolg is van een zekere mate van slijtage/lekkage van (glij)lagers en/of pomp dan kun je er het einde nog een hele poos mee uitstellen. Uiteraard wel op voorwaarde dat de rest in orde is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan