Olielampje gaat branden bij stationair

Pascal.D

Rookie
27 dec 2019
18
9
Hallo Iedereen,
Ben blij hier lid te mogen zijn en fier heb ik 2e hands een GS500 gekocht als project caferacer.

Voor ik start met het project wil ik beetje zekerheid dat ik geen miskoop heb gedaan over het technisch gedeelte van de motor.
Gs is van 2004 met 47000km.

Ik heb er tot nu toe 2 ritjes mee gedaan van 40km.
En na 20 km gaat het olielampje branden als ik stil sta aan een verkeerslicht, het vreemde is dat deze terug onmiddellijk uitgaat na beetje gas geven.

Dus tot nu toe stelt zich dit probleem enkel na 20 km ( waarschijnlijk omdat de motor dan warm is en de olie dunner? )
Als ik gas geef gaat het lampje terug onmiddellijk uit.

Tot nu toe rijdt deze verder prima en vermogen blijft ook goed.
Oliepijl staat op het maximum, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand suggesties? Ik dacht aan oliesensor? oliepomp ( lekkage? )
Mag ik hier mee blijven rijden zolang de lamp altijd terug uitgaat?
 
Ik zou gewoon eerst de meest logische stappen doen:
1/ stationair toerental controleren
2/contacten/bedrading oliedruksensor nalopen
3/olie en oliefilter wisselen (doe ik persoonlijk sowieso bij aankoop van een andere motor, behalve als de olie nog doorzichtig is)

Daarna kan je nog aanzuigfilter controleren (maar tijdens de oliewissel zal je wel zien of er rommel in het carter ligt.
En daarna kan je nog verder kijken.
 
Als ik een motor koop waar ik niet van weet hoe hij onderhouden is gaan zeker alle voeistoffen vervangen worden. Je weet niet hoelang het er al inzit en dus hoe vervuild het is zo ook met het oliefilter. Als dat grotendeels verstop zit door achterstallig onderhoud kan de olie pomp nooit de vereiste druk opbouwen en vooral niet bij stationair toerental. Omdat je aangeeft dat met gas geven het controlelampje wel uitgaat bouwt de pomp wel meer druk op. Kan ook zijn dat je motor te laag stationair staat afgesteld, dan bouw de pomp ook te weinig druk op om aan de vereiste waarde te komen. Ik zou eerst van alles de oliefilter vervangen en er nieuwe degelijke olie in doen en kijken dat het stationair toerental klopt. Waarschijnlijk is het probleem dan al opgelost en bespaar je een hoop zoeken en onkosten. Kijk dan meteen hoe het is met je remolie. Die is bij veel motoren ook veel te oud. De kwaliteit gaat langzaam achteruit dus de remkracht word ook maar langzaam minder zodat het bijna niet opvalt. Totdat je er nieuwe olie in doet en er dan weer achterkomt hoe goed de remmen werken.
 
Kijk dan meteen hoe het is met je remolie. Die is bij veel motoren ook veel te oud. De kwaliteit gaat langzaam achteruit dus de remkracht word ook maar langzaam minder zodat het bijna niet opvalt. Totdat je er nieuwe olie in doet en er dan weer achterkomt hoe goed de remmen werken.
@Suzi Q Wil je hier alsjeblieft een topic over openen????
 
Kan, maar hoe waarschijnlijk denk je dat dat is? Sluit niks uit, tuurlijk niet maar het is nie hetgeen ik als eerste zou verdenken.
Ik zou zelf ook beginnen met het olie peil controleren op de juiste manier maar daar lees ik niks meer over. Als dat goed is dan is het erg eenvoudig de sensor en bedrading te controleren door simpelweg het stekkertje er even af te trekken en dan kijken of het lampje dooft.
 
een aanzuigfilter dat problemen geeft als er weinig olie aangezogen wordt, en de problemen zouden verdwijnen zodra het toerental omhoog gaat en er veel meer olie door het aanzuigfilter gaat ?
Je weet toch ook wel dat een pomp debiet levert en geen druk opbouwt?
Dat zorgt het circuit na de pomp voor.
Oliepomp=mechanisch gekoppeld aan de krukas dus hoger toerental motor is hoger toerental oliepomp= hoger debiet
Dat hoger debiet ondervindt een weerstand dus (olie)druk stijgt.

Oliezeef zit voor de oliepomp, elke weerstand voor de pomp zorgt voor pompverliezen (of in extreme gevallen cavitatie).

(Maar dat is wss niet OP zijn probleem)
 
Oliepomp=mechanisch gekoppeld aan de krukas dus hoger toerental motor is hoger toerental oliepomp= hoger debiet
Dat hoger debiet ondervindt een weerstand dus (olie)druk stijgt.

Oliezeef zit voor de oliepomp, elke weerstand voor de pomp zorgt voor pompverliezen (of in extreme gevallen cavitatie).

(Maar dat is wss niet OP zijn probleem)

nogmaals : als er bij laag debiet al niet genoeg olie door de zeef kan, waarom zou er bij hoog debiet wel genoeg door kunnen ?
als de zeef niet genoeg door laat, zal je daar als eerste last van hebben bij de hoogste toerentallen, en bij steeds lagere toerentallen naarmate de doorlaat nog kleiner wordt. niet omgekeerd.
 
Hallo Iedereen,
Ben blij hier lid te mogen zijn en fier heb ik 2e hands een GS500 gekocht als project caferacer.

Voor ik start met het project wil ik beetje zekerheid dat ik geen miskoop heb gedaan over het technisch gedeelte van de motor.
Gs is van 2004 met 47000km.

Ik heb er tot nu toe 2 ritjes mee gedaan van 40km.
En na 20 km gaat het olielampje branden als ik stil sta aan een verkeerslicht, het vreemde is dat deze terug onmiddellijk uitgaat na beetje gas geven.

Dus tot nu toe stelt zich dit probleem enkel na 20 km ( waarschijnlijk omdat de motor dan warm is en de olie dunner? )
Als ik gas geef gaat het lampje terug onmiddellijk uit.

Tot nu toe rijdt deze verder prima en vermogen blijft ook goed.
Oliepijl staat op het maximum, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand suggesties? Ik dacht aan oliesensor? oliepomp ( lekkage? )
Mag ik hier mee blijven rijden zolang de lamp altijd terug uitgaat?

Oliepomp versleten. Hoe land duurt het voor het lampje uitgaat bij koude start?
 
nogmaals : als er bij laag debiet al niet genoeg olie door de zeef kan, waarom zou er bij hoog debiet wel genoeg door kunnen ?
als de zeef niet genoeg door laat, zal je daar als eerste last van hebben bij de hoogste toerentallen, en bij steeds lagere toerentallen naarmate de doorlaat nog kleiner wordt. niet omgekeerd.
Je denkt niet in functie van de oliedruksensor.
Die heeft een vast waarde (tussen 1.2 en 2 bar meestal).
Bij 1200 toeren (met een ideaal oliecircuit met weinig pompverliezen) kan je maar een oliedruk van 1.5bar, genoeg voor een oliedruk schakelaar van 1.4bar.
Als je gaf bij geeft stijgt de oliedruk, meer toeren=meer debiet=meer druk.
Als je 20% pompverliezen hebt door vuil oliefilter, te kleine aanzuigbuis, vuil filter dan heb je maar 1.2 bar bij 1200 toeren.
Bij 2400 toeren heb je weer genoeg oliedruk doordat je meer debiet hebt MAAR nog meer pomp verliezen omdat het toerental/debiet hoger is.

En praktijk ervaring leert me dat (vloeibare) pakkingresten en lint van vodden het zeeffilter kunnen verstoppen met een lage oliedruk tot gevolg.( gewoon zeef schoonmaken, starten en oliedruk is weer normaal)
 
Laatst bewerkt:
de druk heb ik in mijn eerste post al uitgelegd.
wat jij vergeet is dat als de aanzuigzijde niet volgt, de perskant ook niets doet en er ook geen druk opgebouwd kan worden.

heb je een hogedrukreiniger ? zet hem eens aan, en draai de kraan langzaam toe . je gaat perfect het punt kunnen bepalen waarop het debiet van de kraan kleiner is dan het debiet dat de hogedrukreiniger nodig heeft om te kunnen werken.

vergelijk dat met het debied van de zeef dat te klein is bij stationnair toerental, maar op magische wijze wel voldoende olie zou doorlaten bij hogere toerentallen waarbij het debied nog groter zou moeten zijn.
 
Je denkt niet in functie van de oliedruksensor.
Die heeft een vast waarde (tussen 1.2 en 2 bar meestal).
Bij 1200 toeren (met een ideaal oliecircuit met weinig pompverliezen) kan je maar een oliedruk van 1.5bar, genoeg voor een oliedruk schakelaar van 1.4bar.
Als je gaf bij geeft stijgt de oliedruk, meer toeren=meer debiet=meer druk.
Als je 20% pompverliezen hebt door vuil oliefilter, te kleine aanzuigbuis, vuil filter dan heb je maar 1.2 bar bij 1200 toeren.
Bij 2400 toeren heb je weer genoeg oliedruk doordat je meer debiet hebt MAAR nog meer pomp verliezen omdat het toerental/debiet hoger is.

En praktijk ervaring leert me dat (vloeibare) pakkingresten en lint van vodden het zeeffilter kunnen verstoppen met een lage oliedruk tot gevolg.( gewoon zeef schoonmaken, starten en oliedruk is weer normaal)


Een oliedruksensor van het oliedruklampje schakelt normaal gesproken bij 99% van de diverse motorblokken zowel koekblik als motorfiets al tussen 0,3 en 0,6 bar oliedruk.
Als een blok stationair draaiend die minimale oliedruk niet haalt dan is er serieus wat aan de hand met dat blok.
Heel heel soms is idd alleen de sensor defect.
 
Kapotte sensor heb ik al een paar keer gehad. De ene keer ging hij willekeurig aan maar de andere keer alleen bij lage druk. Waarschijnlijker in dit geval is dat er niet voldoende druk is of de druk wegvloeit.
 
amaai, heb precies wat teweeggebracht hier,.
Voor velen hartelijk dank voor het meedenken en de leuke interessante suggesties ( hartelijk dank daarvoor! )
Voor sommige anderen, sommige antwoorden ( in de zin van 99,9% zeker is het blok versleten tot en met... ) vind ik redelijk debiel eerlijk gezegd op basis van de info die ik geef.

kort samen gevat nog eens : nog maar 2 keer 40km gereden met GS, start perfect van de eerste keer, draait mooi, rookt niks
trekt voor een moto van onder de 50 pk serieus op vind ik, ( heb nog 2 andere moto's, waarvan CBR600 en Kawa Ninja ), trekt zonder stotteren ( tot nu toe, altijd met 2 woorden spreken ) door tot aan het rood, dus blok doodop zou ik vreemd vinden
Zeg niet dat het niet kan, maar zou het vreemd vinden op basis van wat ik ervaar en voel denk ( hoop ) ik dat niet.

Na 20 km gaat olielampje bij stationair branden en verdwijnt ook onmiddellijk bij minste gas geven ( weeral op basis van de 2 ritten die ik heb gedaan )
Ik meet blijkbaar het oliepeil verkeerd, zit vol met de dop ingeschroefd, nu weet ik dat dit NIET ingeschroefd moet zitten en er los op liggen

Dus als ik vol zit met dop ingedraaid zit ik dan eigenlijk net boven het minimum ( zeg ook weeral niet dat dit het probleem oplost )
1ste stap wat ik nu dit weekend ga doen is nieuwe oliefilter en nieuwe olie op JUISTE niveau zetten.

Ook zal ik dan kijken of ik effectief vreemde dingen zie bij aflaten en of aanzuigfilter pomp...
Dan moet ik terug testen... ( ik laat zeker het resultaat weten ) dan de volgende stap

En voor diegene die twijfelen, ik sla er heus wel in om een caferacer te maken hoor.
Ben niet aan mijn proefstuk toe, heb al meerdere projecten gedaan met schitterend showroomresulaat op niveau dat je op een nieuw salon kan zetten.

Ben 50 jaar en ben lasser/Carrossier al hele mijn leven ( kan ook TIG lassen)


Toegegeven, ik ken wel de werking van een 4 takt motor, maar heb zeker niet de kennis om een revisie te doen. ( dus alle advies betreffende techniek altijd welkom! )
Heb wel meerdere revisies gedaan van 2 takt motoren, complete revisies, bottom en toprevisies, maar dat is totaal iets anders en een ander verhaal
 
Laatst bewerkt:
sommige antwoorden ( in de zin van 99,9% zeker is het blok versleten tot en met... ) zijn gewoon uit ervaring gegeven ............

maar hopelijk is het bij jou niet zo ....
Ik hoop ook van niet neen, maar zonder ook nog maar druk te hebben gemeten en of compressie meten van blok vind ik dit al zware diagnose. Hoop ook dat je fout bent, kunnen we samen een pint gaan drinken als hij af is
 
Terug
Bovenaan Onderaan