Olielampje gaat rood branden tijdens koppelen

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Een beetje vreemd, maar de situatie is als volgt:

Laatst ging ik dus weer eens lekker een stuk rijden en ik zag langzaam af en toe het olielampje rood oplichten (zwakjes). Dus mijn idee was gelijk: "ah, olie moet es een beetje bijgevuld worden".
Nou, afgelopen vrijdag dus ff lekker wat olie erbij geknikkerd. Per ongeluk iets teveel olie, want het peilstokje meet een oliestand boven de maximumstreep.

Maar goed, vandaag dus lekker een eind gereden en nu schrok ik toch wel wat sneller: af en toe zag ik het olielampje fel rood branden, alsof er totaal geen olie meer in de karter zat. En wat nog vreemder was: het lampje ging alleen branden wanneer ik de koppeling indrukte of als de motor in zijn vrij werd gezet.

Toch wel vreemd, nietwaar? Dus wat zeggen de kenners over dit geval? Olie verversen offeh... iets anders :?


edit:
de Big-end lag eruit. Iets wat schijnbaar soms voor kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Dus standaard 15W40 word dikker als het warmer word :?

Als ik olie aftap gaat dat een stuk makkelijker als het blok warm is, heb je hier een verklaring voor?

Aanduiding 40 (W40) staat voor de dikte (viscositeit) in warme toestand, ongeacht of dit een 0W40, 5W40, 10W40, 15W40 enz is! Het eerste cijfer geeft de viscositeit aan in KOUDE toestand=> hoe hoger het eerste getal, hoe dikker de koude olie!!!
Ongeacht wat er als 2de bijstaat.
Zo is het, en niet anders :}
 
Laatst bewerkt:
Aanduiding 40 (W40) staat voor de dikte (viscositeit) in warme toestand, ongeacht of dit een 0W40, 5W40, 10W40, 15W40 enz is! Het eerste cijfer geeft de viscositeit aan in KOUDE toestand=> hoe hoger het eerste getal, hoe dikker de koude olie!!!
Ongeacht wat er als 2de bijstaat.
Zo is het, en niet anders :}

Ok. dit snap ik :) . En als ik het goed begrijp geld het ook omgekeerd:
Het getal voor de W (15) geeft de dikte aan in koude toestand ongeacht welk getal er achter de W staat (40, 50).

Maar deze twee getalstelsel zijn dus niet met elkaar te vergelijken:
Als ik kijk naar 15W40 heeft deze olie in warme toestand dus een dikte van 40 (dik, \"hoe hoger het getal hoe dikker de olie\")
En dezelfde olie in koude toestand een dikte van 15 (dun). :?


Dit komt uit dat stukje engels over multigrade-olie
\"Another way of looking at multi-vis oils is to think of a 20W-50 as a 20 weight oil that will not thin more than a 50 weight would when hot.\"

Hier vraag ik me af: Hoe dun is een 50 olie als deze warm is? Blijkbaar dunner als 20 (\"warme olie is dunner\"), 0 misschien? Of zelfs -10?
 
Je kunt warme olie NIET met koude vergelijken, alle specificaties worden expliciet opgegeven bij een vooraf bepaalde temperatuur; b.v. \"koud\" 20 gr/C voor de 1ste waarde, \"warm\" 100gr/C voor de 2de! => 50\'er is warm dus altijd dikker dan 40\'er enz. Koud geldt dus hetzelfde, hoger is dikker.

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan