Olielampje zx6r

MajestiC

Die hard MF'er
25 okt 2008
693
0
Ik heb laatst me kleppen gecontroleerd en me olie + filter vervangen van mijn kawasaki zx6r uit 2003. Nu viel mij op toen ik de motor net startte dat mijn olie lampje bleef branden. Nu staat er in me boekje het volgende bij een waarschuwing:


If this light stays on when the engine speed is above 1.300 r/min, stop the engine immediately and find the cause.

Nu is het zo dat als ik een klein beetje gas geef, boven de 1.300 toeren het lampje netjes uitgaat. maar zover ik me kan herinnerinen brandde het lampje nooit met de motor aan. ook niet beneden de 1.300 dus. Zit er iets fout?
 
Geen origineel filter, wel vergeleken met het originele filter en leek overeeen te komen. Heb vol synteet 10w40 gebruitk zoals aangegeven in het boekje..
 
het gaat om bij het oliefilter niet om de gelijkenis aan de buitenkant, maar om de weerstand die het filter geeft als er olie doorstroomt.

omdat het blok voor de oliewissel deze klacht niet had.
 
Laatst bewerkt:
Bij Yamaha is een niet orgineel filter plaatsen vaak al aanleiding voor dit soort dingen, vooral met koude motor. Bij Kawasaki durf ik het niet te zeggen omdat Yamaha géén oliedruk meet maar het niveau.
 
Ik zou toch eens heeel goed naar het oliefilter kijken.
Als je het artikelnummer van het imitatiefilter omnummert kom je dan uit op hetzelfde filter als het origineel.
Als je verder niets verandert hebt lijkt me dat in ieder geval hoofdverdachte nr1
 
Yups, gewoon een orgineel filter plaatsen en je olieniveau weer op pijl brengen.

Sowieso zou ik voor die paar dubbeltjes verschil géén onderdelen gaan gebruiken die de fabrikant van je motor niet als "approved" heeft bestempeld in dezen, maar da's mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
De motor is tijdens de eerste keer starten bijna omgevallen terwijl de motor nog even liep. Toen snel utigezet, hij stond dus al behoorlijk schuin. Kan het hier ook mee te maken hebben bedenk ik me nu?
 
het enige wat er zou kunnen gebeuren als de motor op zijn kant ligt, is dat de oliepomp lucht aan zou kunnen zuigen.
aan gezien de motor boven de 1300rpm wel druk heeft (het olie lampje gaat uit) lijkt mij dat de oliepomp inmiddels geen lucht meer aanzuigt en ontlucht is.
als de pomp dat niet zou zijn, ging het olielampje helemaal niet meer uit.
 
Okee, en in hoeverre is het schadelijk aan mijn motor wat ik nu heb? Ik bedoel, ik ben nu al bang om hem te starten, maar het lampje gaat uit boven de 1300rpm. Is het dus erg schadelijk om na het vervangen van het filter hem te starten en opnieuw te proberen? Of moet ik hem echt op een aanhanger naar de dealer brengen om het een en ander te laten door meten?
 
Niet te bang zijn. Filter vervangen door een orgineel, oliepijl aanvullen nadat je 'm een keer gestart hebt (filter zit dan pas weer vol) en weer hebt laten bezinken ... en als het lekker weer is even gaan rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
prima, bedank voor de hulp! Maar als ik het dus goed begrijp loopt er door mijn blok beneden de 1300 rpm geen olie? En boven de 1300 wel? Stationair zou dus schadelijker zijn dan iets meer gas geven?
 
het olielampje geeft de minimale oliedruk aan.
als dit lampje gaat branden terwijl de motor draait, is het op zijn zachtst gezegd verstandig om de motor meteen uit te zetten.
ook als dat onder de 1300rpm gebeurt.
 
Wat ook mogelijk is, is dat er een luchtbel in het olie systeem is gekomen. Hierdoor kan de pomp geen druk opbouwen, ook wel airlock genoemd.

Ik heb ditzelfde gehad (ook een '04 zx6r), schrok me ook rot... geen oliedruk meer na olie + filter wissel.
Ik heb toen contact gezocht met Mile Pajic, en hij vertelde me dat dit vaker voor komt bij dit type. Hij adviseerde om het oliefilter te vullen met olie voordat het gemonteerd wordt en direct na het starten de motor even op 5000 rpm laten draaien.

Een andere mogelijkheid (die heb ik gedaan) was om de oliedruksensor eruit te draaien en dan de motor te starten. Even wachten tot de olie eruit komt. (Let hierbij wel op, want het spuit er behoorlijk hard uit !!) Motor direct afzetten en druksensor weer monteren. Motor had toen meteen weer olie druk.

Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, maar het is te proberen...

Succes!
 
Bedankt voor je reactie raes, ik las dat je ook het oliefilter een paar slagen los kan draaien, hem dan starten om zo vervolgens ook de lucht er uit te krijgen. Kan dit kloppen? Is dit ook een manier? En raes, had jij ook dat het lampje boven de 1300 rpm wel uitging of bleef die costant branden?
 
Wat ook mogelijk is, is dat er een luchtbel in het olie systeem is gekomen. Hierdoor kan de pomp geen druk opbouwen, ook wel airlock genoemd.

Ik heb ditzelfde gehad (ook een '04 zx6r), schrok me ook rot... geen oliedruk meer na olie + filter wissel.
Ik heb toen contact gezocht met Mile Pajic, en hij vertelde me dat dit vaker voor komt bij dit type. Hij adviseerde om het oliefilter te vullen met olie voordat het gemonteerd wordt en direct na het starten de motor even op 5000 rpm laten draaien.

Een andere mogelijkheid (die heb ik gedaan) was om de oliedruksensor eruit te draaien en dan de motor te starten. Even wachten tot de olie eruit komt. (Let hierbij wel op, want het spuit er behoorlijk hard uit !!) Motor direct afzetten en druksensor weer monteren. Motor had toen meteen weer olie druk.

Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, maar het is te proberen...

Succes!

hoe help ik mn blok naar de klote?! |( |(
is lekker om zonder smering de motor op 5000 toeren te laten draaien :N
 
Ik vul mijn oliefilter altijd al zoveel mogelijk af met olie vóór montage.
De laatste twee keren geen seconde een rood lampje gehad. *O*
Even laten staan, het peil zakt weer, en check als je hem schuin houdt of je hem zo wel lekvrij gemonteerd krijgt. :+

Overigens kan het trouwens wel een eeuw lijken voor je lampje uitgaat.
(weet het nog van de ZX12-R vorig jaar :o :o )
Zodra het filter goed vol zit is het over lijkt me.
Als alles lekdicht is bij je zit het vast wel goed. :Y

Alleen zou het lampje niet terug moeten keren zodra je het gas loslaat. :?
Of heeft de motor toch nog te kort gelopen? :P
 
Laatst bewerkt:
de motor heeft zon 15 seconden gelopen, klein beetje gas gegeven ook. Daarna nog snel gekeken maar nog steeds een lampje :( haal zo het originele filter op, iemand die nog kan bevestigen mocht er toch lucht inzitten is dan de manier om het oliefilter een beetje los te draaien en hem vervolgens starten een goede oplossing?
 
de motor heeft zon 15 seconden gelopen, klein beetje gas gegeven ook. Daarna nog snel gekeken maar nog steeds een lampje :( haal zo het originele filter op, iemand die nog kan bevestigen mocht er toch lucht inzitten is dan de manier om het oliefilter een beetje los te draaien en hem vervolgens starten een goede oplossing?
Kan me niet anders voorstellen dan dat de oliepomp zelf ontlucht. :?
Het is geen crossmotor uit de jaren zeventig. :z

Oliefilter los halen en laten lopen is in ieder geval fout. O-)

Peil goed afvullen en starten dat ding. :Y
Filter vervangen waag ik ook sterk te betwijfelen. 8-)

K'zou gewoon even checken bij de motorzaak als je een filter wil halen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan