Oliemiljonair: olie verversen onnodig!

Voor een beetje kwaliteit motor is 350.000 km niet veel hoor. Voorbij de 5 a 6 ton wel.

Moet je wel de olie verversen _O- _O-
En wat een ge.... over skoda`s en seat of seats _O- en sofa`s
Bij een motorfiets zou ik het in iedergeval niet gokken om de olie niet te verversen.
Maakt iets meer toeren en is wat gevoeliger in elkaar gezet ;)
Zou wel erg dom zijn voor die paar euro`s zo`n risico te nemen :?
 
Bij een motorfiets zou ik het in iedergeval niet gokken om de olie niet te verversen.
Maakt iets meer toeren en is wat gevoeliger in elkaar gezet ;)
Zou wel erg dom zijn voor die paar euro`s zo`n risico te nemen :?
En dat is nu precies wat die olieboeren willen.. Angst zaaien, zoveel mogelijk olie verkopen.

Verder heb ik hier totaal geen mening over. Moet de eerste nog tegenkomen die me DE waarheid kan vertellen. Zoals weleens geschreven: het is net religie en dat is ook alleen maar bedoeld als 'crowd control.'
 
lol, even rekenen:

1 maand = (in het meest gunstige geval) 31 dagen = 744 uur.
250.000 : 744 = 336 km/u (constant, 24 uur per dag, zonder stoppen) dus als hij moet tanken moet hij al weer een tijdje wat harder rijden.

Ga je het raar vinden als ik zeg dat ik het niet geloof?
Mierenneuker :P die maand klopt idd niet, maar ik kan het artikel niet meer vinden, volgens mij was het zelfs 500.000 in drie maanden met een bepaalde Peugeot. Doe jij het ff uitrekenen? :+

Maar als iemand zegt dat het jaren gaat duren om 250.000 te testen. :N ;)
Laat dat de olie nu juist goed doen..
No shit. ;)
 
Ja hee, het is een paar jaar geleden en ik word ook een dagje ouder..... geen flauw idee wat die waarde was.

Ze hadden van te voren vastgesteld wat nu de belangrijkste eigenschappen waren die de olie moest behouden, daarna vastgesteld welke waarde (een bepaald stofje oid in de olie) die eigenschap het beste weergaf. Daar kwamen dan een aantal waardes uit die ze continu hebben gemeten.

Er zal wel het tbn bedoeld worden.

[NORML]http://en.wikipedia.org/wiki/Total_Base_Number[/NORML]
 
In de telegraaf zegt dhr Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland
datwe met z`n allen genept worden. Olie zou alleen maar bijgevuld hoeven te worden. Hij rijdt al 350.000 kilometer met de zelfde olie. Deze zou alleen maar beter worden in de loop der tijd!
Dit is erg oud nieuws meer dan 15 jaar terug kwam er iemand met een soort ph verkleurstaatje voor aan de pijlstok :Y
Hij is uitgekocht door de nafinadereien dit mocht nooit op de markt komen }) verkoopderving en dan kwamen ze niet van het afval af }) wat wij in een verbrandingsmotor gebruiken als smeering :+
 
Wat een onzin van die oud medewerker van castrol.......!!!!!!!!! Pfffff
Olie moet je wel degelijk vernieuwen anders slijten onderdelen van je motorblok onnodig.
Oude olie bevat ook metaaldeeltjes en ander vuil, die wil je echt niet laten zitten in je blok.
Olie blijft niet "vers".

En waarom niet? Je motor verbruikt ook olie, dus als je steeds gewoon bijvult is hij uiteindelijk ook gewoon 'ververst'.
 
nope, das war einmal, is teruggedraaid naar max 30.000km...............

Met longlife olie kan het Zelfs tot 50K. Maar SEAT heeft dit niet, omdat ze oudere techniek toepassen( is mij verteld door de dealer)

Ikzelf denk eerder dat ze minder marge pakken op de verkoop en dat via onderhoud weer binnen willen harken.

SEAT heeft per slot van rekening dezelfde krachtige motoren die VW en audi ook leveren.

edit: blijken meer het idee te hebben........
 
Is een 5w30. 2.0 TDI heeft interval van max 30.000km. Je hoeft je nergens zorgen over te maken, 1:15000 is een hoge score voor long life........

Pfff, lekker makkelijk. Rij zelf met een 2.0 TDI 140 ook met long-life olie, maar wat je wel merkt is omdat die olie wat dunner is, je er ook meer van verbruikt.... Tussen elke interval (afhankelijk rij-stijl etc) van ± 40.000 á 50.000 kan ik er een liter ingooien. Wat overigens volgens de dealer normaal is (pas als er meer dan een liter per 15.000 in moet, moet je je zorgen gaan maken)

Op die manier heb ik ook een lange interval, de olie blijft namelijk lekker vers....
 
In de telegraaf zegt dhr Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland
datwe met z`n allen genept worden. Olie zou alleen maar bijgevuld hoeven te worden. Hij rijdt al 350.000 kilometer met de zelfde olie. Deze zou alleen maar beter worden in de loop der tijd!


Lijkt mij tocht echt wel heel sterk. een directeur van zo'n groot bedrijf die 350.000 km met dezelfde auto rijdt.....

of zou hij zijn oude olie meenemen naar zijn nieuwe auto :W
 
En waarom niet? Je motor verbruikt ook olie, dus als je steeds gewoon bijvult is hij uiteindelijk ook gewoon 'ververst'.
Als je op LPG rijd zie je dat je olie minder snel vervuild en bij een motor die op LPG loopt moet je gemiddeld 2X zo veel olie bijvullen vergeleken met benzine.
En voor vuil heb je een filter en voor metaalslijtsel een magneet :+
 
Lijkt mij tocht echt wel heel sterk. een directeur van zo'n groot bedrijf die 350.000 km met dezelfde auto rijdt.....

of zou hij zijn oude olie meenemen naar zijn nieuwe auto :W

Dit vind ik ook zo'n onzin... Net of mensen met een goed inkomen elk jaar oid een nieuwe auto hoeven te hebben... Ik heb eens voor een baas van een grote baggermaatschappij gewerkt en die reed ook al 20 jaar in zijn bmw 7 serie... Puur omdat hij er aan gewend was en het hem blijkbaar zeer goed beviel.
 
via: Vrij | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl

Voormalig olie-baas: olie verversen onnodig!

AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

olie_170880d.jpg

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"
 
Heel leuk maar hij vergeet dat de meeste motoren een natte-plaats koppeling hebben en je de olie dus wel degelijk moet vervangen voor het behoud van je "heilige koe"

Voor auto's kan ik het wel begrijpen maar dat ligt ook aan de soort olie :)
 
Tussen elke interval (afhankelijk rij-stijl etc) van ± 40.000 á 50.000 kan ik er een liter ingooien. Wat overigens volgens de dealer normaal is (pas als er meer dan een liter per 15.000 in moet, moet je je zorgen gaan maken)


Euhmm, heb een Leon 1.6 16V @ 2001, ding verbruikt 1 liter olie op 1000Km. Moet ik mij nu zorgen gaan maken :X










Is een lang verhaal -O-
 
Die man is natuurlijk geen miljonair geworden met gratis goede adviezen geven. Hij heeft een product te verkopen. Mensen wijs maken dat ze geld kunnen besparen door iets van jou te kopen, kijk daar kun je rijk van worden.
 
@ En voor vuil heb je een filter en voor metaalslijtsel een magneet

Het huis waar bij mij de (natte)koppelingsplaten inzitten is bij de mijne van aluminium o.i.d. daar gaat die magneet niks mee doen, bij de laatste x dat ik daar naar keek zag ik dat daar toch ook slijtage aan te zien is dus wat daar afslijt draait bij geen olieverversing lekker mee door je blok.
 
@ diamon: is lang verhaal maar wel leuk voor de lezertjes?

enne, niet inruilen maar laten slopen _O-
 
Hmm een blok met nieuwe olie of oude olie. Ik hoor en voel het verschil als je er mee rijdt.

Met oude olie loopt een motorblok veel rauwer.

Maar dat geldt voor een motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik kan je 1 ding zeggen ik had een vwgolf II en daar heb ik precies 1 keer olie ververst en dat ding liep ook nog na 350 k ik had hem weggedaan na 357 K omdat die die op gevaarlijke punten begon te roesten.

Die motor heeft geen druppeltje olie verspild.


Voor auto motoren zal het wel opgaan. Maar hethangt er vanaf hoeveel je rijdt als je steeds kleine ritjes rijdt krijg je echt allemaal troep in je olie. Maar als je elke dag je blok goed warm rijdt en er zeker minimaal 30 to 40 km aan 1 stuk mee rijdt merk je geen donder verschil met een auto.


En mijn vader had vroeger een eigen garagebedrijf en als die van zijn eigen auto de olie ververstte mocht je de krant bellen.


Persoonlijk denk ik dat met enige nuance de man gewoon gelijk heeft.

Als je veel korte stukkjes rijdt en je motorblok wordt niet goed warm dan krijg je echt wel vla in je blok (ooit wel eens gezien?) Ja en dan moet je regelmatig verversen.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog
Verbruikt ook meer benzine.
Dus allemaal lulkoek van die man
Ik heb een patrol diesel gehad
verbruik met oude olie 1 op 9
De olie was zo gaar en zwart dat hij perfekt op mijn houten schuur geverft kon worden
verbruik met nieuwe olie 1 op 11
Leg dat maar eens uit
Ik denk dat die man iets wil verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog
Verbruikt ook meer benzine.
Dus allemaal lulkoek van die man
Ik heb een patrol diesel gehad
verbruik met oude olie 1 op 9
De olie was zo gaar en zwart dat hij perfekt op mijn houten schuur geverft kon worden
verbruik met nieuwe olie 1 op 11
Leg dat maar eens uit
Ik denk dat die man iets wil verkopen.
 
Sterker nog
Verbruikt ook meer benzine.
Dus allemaal lulkoek van die man
Ik heb een patrol diesel gehad
verbruik met oude olie 1 op 9
De olie was zo gaar en zwart dat hij perfekt op mijn houten schuur geverft kon worden
verbruik met nieuwe olie 1 op 11
Leg dat maar eens uit
Ik denk dat die man iets wil verkopen.
is idd vreemd als een diesel meer benzine gaar verbruiken na nieuwe olie :+
 
Euhmm, heb een Leon 1.6 16V @ 2001, ding verbruikt 1 liter olie op 1000Km. Moet ik mij nu zorgen gaan maken :X










Is een lang verhaal -O-


Weg ermee dat is zijn de zuigerveren goed rot.

Het kan waar zijn wat deze man zegt maar deze jongen verst toch wel in regelmaat zen olie hoor.

Met de auto deed ik het om de 20 000 km plus nieuwe filter ( mja doe het allemaal zelf)

De mitsubishi van me ouders moeten om de 5000 km ververst worden mja ze rijden op Curacao met nogal zware diesel ( vuile diesel dus) Dat koekt aan en de olie zorgt ervoor dat het schoon blijft en de motor koelt. Lang verhaal allemaal. Heb ergens een Inovam boek van me opleiding staan waar het in staat. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan