olieverbruik drz400e

fretje-pitbull

MF veteraan
6 jun 2009
1.192
0
west vlaanderen
is het normaal dat m'n suzuki drz400e bj2002 redelijk wat olie verbruikt?
of wilt dit zeggen dat hij een revisie nodig geeft?
wat valt er hieronder dan te controleren, zuigerveren, kleppen?
hoeveel km ie heeft, ik heb er geen id van, er zit een trailtech vapor km teller erop
olie was eerst 10w40 die ik gebruikte, ondertussen met de wissel een nieuwe oliefilter en 10w50 olie erin
hij rookt een klein beetje grijsachtig in hoge toeren
 
Hoeveel km kan je rijden op een liter olie?

In meeste gevallen is een beetje olieverbruik totaal niet erg. Maar als het teveel is of erg veel blauw achtige rook hebt bij het starten is het niet goed. Dan kan de koppakking lek zijn, olieschraapveertjes slap of iets met de kleppen.
 
Laatst bewerkt:
ik gok een 4-500km met 1 liter olie, ga hem deze morgen eens vullen en erop letten hoeveel km ik ermee doe
verder als je rustig rijdt sputterd hij een beetje maar dit is waarschijnlijk de sproeierbuis die ovaal komt denk ik
 
Dat is wel behoorlijk olieverbuik. Bij een auto is het minimum 1 liter olie op 1000 km, en dat is al aan de hoge kant.

Ik vermoed toch dat er iets aan de hand is in het blok zelf. Ben bang dat je het blok in zijn geheel moet openmaken om te kijken wat er verangen moet worden. Maar voordat je dat doet, kijk even of er een pakking erg veel olie lekt/zweet. Dan zou ik die eerst vervangen en dan je oliegebruik nogmaals bekijken.
 
carter ontluchting is droog ( niet op de luchtfilter aangesloten),
hij lekt ook niets, njah roken... heb geen spiegels erop en als ik vol gas geef kan ik niet achter me kijken
als ik in neutraal eens goed gas geef rookt ie wel op het moment ik het gas loslaat, kzal er strax eens opletten wat hij doet bij koude motor
 
carter ontluchting is droog ( niet op de luchtfilter aangesloten),
hij lekt ook niets, njah roken... heb geen spiegels erop en als ik vol gas geef kan ik niet achter me kijken
Dat is wel handig om te weten, het kunnen net zo goed klepsteelrubbertjes zijn die uitgedroogd zijn, al denk ik niet dat met dit verbruik de klepsteelrubbers zijn. Meet eens compressie op de cilinder, dat maakt (meestal) al een hoop duidelijk.
 
kheb net een toertje gereden van zo'n 70km het oliepeil is iets geakt op de peilstok, ipv net boven het max. staat ie nu een beetje er onder
wel moet ik zeggen dat het tuutje van de uitlaat een vettige zwarte aanslag heeft en als ik in neutraal eventjes tot tegen de begrenzer gas geef komt er vrij veel donkere rook eruit
 
kheb net een toertje gereden van zo'n 70km het oliepeil is iets geakt op de peilstok, ipv net boven het max. staat ie nu een beetje er onder
wel moet ik zeggen dat het tuutje van de uitlaat een vettige zwarte aanslag heeft en als ik in neutraal eventjes tot tegen de begrenzer gas geef komt er vrij veel donkere rook eruit
We horen het wel na 500km+ hoeveel olie er totaal bij moest.
 
als het verschil van max. en minimum op de peilstok 400cc is
verbruikt ie dat 200km (met 10w50 olie) :(
nja roken als ie koud heeft rookt ie veel als ie warm heeft bij volgas in hoge toeren en ook bij gas loslaten....
dus nieuwe zuigerveren/schraapveer en klepdichtingen?
 
als het vooral is bij het gas loslaten, zou ik inderdaad denken dat je probleem vooral te doen heeft met uitgesleten klepgeleiders + verharde afdichtingen.

met een simpele compressietest weet je vaak al veel meer.

als deze meting een vrij lage compressie aanwijst weet je in ieder geval dat het zuiger/cilinder/veren verhaal van de motor zn beste tijd gehad heeft.
 
van de week nog een topic voorbij zien komen waarbij er een plotseling hoog olieverbruik was, na lang zoeken bleek de uiteindelijke oorzaak een losgelopen pistonpen (clipje weg, groef in cilinder) Dat was met een compressietest meteen duidelijk geweest.

Als de meting goed is, zegt het inderdaad niet heel erg veel. Maar als het fout zit heb je wel meteen de oorzaak. En het is toch een redelijk simpele meting, mits je een beetje normaal bij de bougies kunt komen.
 
van de week nog een topic voorbij zien komen waarbij er een plotseling hoog olieverbruik was, na lang zoeken bleek de uiteindelijke oorzaak een losgelopen pistonpen (clipje weg, groef in cilinder) Dat was met een compressietest meteen duidelijk geweest.

Als de meting goed is, zegt het inderdaad niet heel erg veel. Maar als het fout zit heb je wel meteen de oorzaak. En het is toch een redelijk simpele meting, mits je een beetje normaal bij de bougies kunt komen.
is er geleidelijk gekomen, en is ook maar een 1 cilinder dan zou ik het ook moeten horen schrapen?
moet morgen toch m'n kappen eraf doen voor de carbu te kuisen ( altijd uitvallen bij geen gas geven en nu plots hoog in toeren blijven...) ga dan es kijken naar m'n bougie
 
Dat hoeft niet, de zuigerveren kunnen wel versleten zijn, maar als de schraapveer wel goed is hoeven versleten zuigerveren niet voor olieverbruik te zorgen.

De situatie die jij omschrijft komt zelden voor omdat bij versleten compressieveren de blow-by gassen van de verbranding zorgt dat de oliefilm op de cilinderwand doorbroken wordt. Hierdoor ontstaat als gevolgschade veel slijtage aan de olieschraapveer, cilinderwand en zuiger. Dus áls het al zo is (compressieveren wél verrot, olieschraapveer tiptip in orde) duurt het nooit lang :)

De situatie zoals bananeman hem omschrijft is precies het omgekeerde (compressieveren goed, olieschraapveer niet goed) en daarbij heb je ook niet een bijkomend proces wat de compressieveren versneld laat verslijten, dus dat is een situatie die in principe heel lang kan duren (zolang je maar netjes blijft bijvullen)

Overigens denk ik dat het punt compressiemeting nu wel gemaakt is.. ik zal dr verder over ophouden! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan