Olievuldop onderweg verloren waarna verlies vermogen

Berryharley

Rookie
5 sep 2021
29
25
Vandaag 5 sept was het lekker weer en wij dachten lekker een dagje te gaan genieten op onze HD Road King Classic uit 2005 na dat het weer een tijd geleden was dat we gereden hadden. Na een goede 40 km op de a 27 kregen we vermogenverlies en zakte de snelheid langzaam terug waarna de gehele power weg viel en de motor flink witte rook begonnen te geven. . Nadat we stilstonden zat de broekspijp van moeders de vrouw helemaal onder de olie en bleek dat we de olievuldop onderweg zijn kwijt geraakt. Nadat de Wegewacht op provisorische manier een oliedop heeft weten te fabriceren was afslepen toch de enige optie welke op dat moment overbleef om te doen. Dank je wel ANWB. Maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig wat de oorzaak is van het plotselingen verlies van de olievuldop en het verlies van de olie en de witte rook. Ik hoor graag van jullie wat er aan de hand is met onze stalen ros. En nog fijner zou zijn te weten wat we er aan kunnen doen. Dank jullie wel alvast.
 

Bijlagen

  • 8662DA54-492A-4915-8468-0D72355BD352.jpeg
    8662DA54-492A-4915-8468-0D72355BD352.jpeg
    268,7 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt:
Oplossing
wet sumping kan niet tijdens het rijden , misschien als je checkball vast zit maar dat lijkt me sterk , dat is een kogel die aangedrukt wordt door een veer dus die zal niet ergens bovenin vast gaan zitten , sumping gaat ook heel langzaam omdat dat kogeltje dan niet goed afsluit .
gewoon proberen straks , als het er wat kapot is dan is het toch al te laat
”zucht”

inefficiënt debiet oliepomp.
Precies. Als je de zuiger vervangt, dan gaat die ook weer stuk. Je moet de oorzaak van de schade oplossen.
Zwakke oliepomp is een mogelijke oorzaak, maar dan had ik eerder schade aan de big-end verwacht.
Daarom zat ik te denken aan een te arm mengsel, te veel voorontsteking of slechte brandstof (vervuild met diesel?) Arm mengsel lijkt me dan het meest waarschijnlijk.
 
Ja maar dat word gelijk verbrand,normaal gesproken is er 1 ding wat je zeker niet in een motor wil en dat is water.
Olie en water hebben een hekel aan elkaar.
tja , bij v 8 motoren lieten we water via de carburateur opzuigen om alles van binnen schoon te krijgen , en dat werkt gewoon , vocht komt vanzelf het motorblok weer uit , geen enkel probleem ,, ik snap niet waarom zo veel mensen hier zo bang voor zijn
 
tja , bij v 8 motoren lieten we water via de carburateur opzuigen om alles van binnen schoon te krijgen , en dat werkt gewoon , vocht komt vanzelf het motorblok weer uit , geen enkel probleem ,, ik snap niet waarom zo veel mensen hier zo bang voor zijn
Kan ook geen kwaad als het maar gelijk verbrand word,gaat het vermengen met de olie is dat heel wat minder prettig.
 
Precies. Als je de zuiger vervangt, dan gaat die ook weer stuk. Je moet de oorzaak van de schade oplossen.
Zwakke oliepomp is een mogelijke oorzaak, maar dan had ik eerder schade aan de big-end verwacht.
Daarom zat ik te denken aan een te arm mengsel, te veel voorontsteking of slechte brandstof (vervuild met diesel?) Arm mengsel lijkt me dan het meest waarschijnlijk.
Misschien ook zo’n demperloze uitlaat en dan niet op afgesteld staan.
squeecking eagle luchtfilter of k&n dus meer lucht.
Die pompen staan erom bekend, het zal het niet alleen veroorzaakt hebben.
 
volgens mij zitten er bij de twin cam een soort olie sproeiers onder de zuiger als deze verstopt zijn loopt de zuiger vast.of de zuiger wordt te heet.
 
Laatst bewerkt:
@MAX-JVA

Ik ga de link naar het andere Harley topic toch maar plaatsen want blijkbaar spelen de problemen bij meerdere typen Harley


TS het is wat leeswerk maar doe er je voordeel mee
 


Martell

Moderator​

Crew
2 jul 200690.31310.395Oostmalle
rene53 zei:
ja , het zijn wel de bekende problemen , wil straks ook een betere pomp monteren en elke kop een aparte olieleiding geven
Gewoon betere pomp. En dan lekker rijden.
==========================================================================
Inderdaad Martell, houd het simpel.
Nu nog een betere pomp, als die er is.
Weet jij waar je die kan kopen Martell?
Toch geen SS HVHP zeker.
Er zijn ook nog andere aandrijftandwielen van ene Baisley; 2: 1.
Dat is tweemaal zoveel als de oem tandwielen.
Liken mag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan