Olievuldop onderweg verloren waarna verlies vermogen

Berryharley

Rookie
5 sep 2021
29
25
Vandaag 5 sept was het lekker weer en wij dachten lekker een dagje te gaan genieten op onze HD Road King Classic uit 2005 na dat het weer een tijd geleden was dat we gereden hadden. Na een goede 40 km op de a 27 kregen we vermogenverlies en zakte de snelheid langzaam terug waarna de gehele power weg viel en de motor flink witte rook begonnen te geven. . Nadat we stilstonden zat de broekspijp van moeders de vrouw helemaal onder de olie en bleek dat we de olievuldop onderweg zijn kwijt geraakt. Nadat de Wegewacht op provisorische manier een oliedop heeft weten te fabriceren was afslepen toch de enige optie welke op dat moment overbleef om te doen. Dank je wel ANWB. Maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig wat de oorzaak is van het plotselingen verlies van de olievuldop en het verlies van de olie en de witte rook. Ik hoor graag van jullie wat er aan de hand is met onze stalen ros. En nog fijner zou zijn te weten wat we er aan kunnen doen. Dank jullie wel alvast.
 

Bijlagen

  • 8662DA54-492A-4915-8468-0D72355BD352.jpeg
    8662DA54-492A-4915-8468-0D72355BD352.jpeg
    268,7 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt:
Oplossing
wet sumping kan niet tijdens het rijden , misschien als je checkball vast zit maar dat lijkt me sterk , dat is een kogel die aangedrukt wordt door een veer dus die zal niet ergens bovenin vast gaan zitten , sumping gaat ook heel langzaam omdat dat kogeltje dan niet goed afsluit .
gewoon proberen straks , als het er wat kapot is dan is het toch al te laat
Het vaakst inderdaad na een periode van stilstand en dat door een slappe veer.

Maar ik zie bij de topicstartert toch echt wel iets van schade aan de achterste cilinder/zuiger of kleppen. Misschien ook te heet geweest omdat de oliepomp niet genoeg olie opvoerde doordat het te warm was? Die twincam motoren tot 2006 als ik het me goed herinner, hebben iets met de pomp. Kan het fout hebben hoor.
Dat heeft bij mij ook een schade zoals dit veroorzaakt want dat is een zwak punt van de TC blokken.
 
Precies. Als je de zuiger vervangt, dan gaat die ook weer stuk. Je moet de oorzaak van de schade oplossen.
Zwakke oliepomp is een mogelijke oorzaak, maar dan had ik eerder schade aan de big-end verwacht.
Daarom zat ik te denken aan een te arm mengsel, te veel voorontsteking of slechte brandstof (vervuild met diesel?) Arm mengsel lijkt me dan het meest waarschijnlijk.
De pomp pompt niet genoeg olie en de achterste cilinder word wel warmer en die begeeft het eerder dan de lager van de bigend. Omdat de olie van de voorste cilinder ook daar komt wat koeler is. Gelukkig wand anders was ook dat nog stuk gegaan.
 
Ik ga de link naar het andere Harley topic toch maar plaatsen want blijkbaar spelen de problemen bij meerdere typen Harley
Toch nog een keer geliket!
Het verwijzen naar dat topic zal weinig zin hebben.
Ze hebben deze fase al achter de rug.
Zoeken hun eigen weg in het doolhof der HD techniek.
Ben wel benieuwd naar hun oplossingen.
Het moet erg eenvoudig zijn.
 
Welke moet ts hebben volgens jou?
Geen van alle.
De Baisley afbeelding is weggevallen.
Zal hem weer ophalen.
Baisley maakt als enige de 2:1 tandwielen.
S&S , JIMS en wie dan ook maken wel de oude 5;1 en de 4;1 maar daar worden we niet wijzer van.
Erg dom van de HD handel in de .NL om die tandwielen niet in huis te halen.
Even op zoek naar het Baisley plaatje.
 
Geen van alle.
De Baisley afbeelding is weggevallen.
Zal hem weer ophalen.
Baisley maakt als enige de 2:1 tandwielen.
S&S , JIMS en wie dan ook maken wel de oude 5;1 en de 4;1 maar daar worden we niet wijzer van.
Erg dom van de HD handel in de .NL om die tandwielen niet in huis te halen.
Even op zoek naar het Baisley plaatje.
Of juist slim,zo verkopen ze weer een nieuwe Harley aan je;)
 
Of juist slim,zo verkopen ze weer een nieuwe Harley aan je
MCS en Zodiac verkopen geen HD motoren maar wel onderdelen.
Ongeveer 12 jaar geleden stond Baisley nog in de Zodiac boeken, maar na uitverkoop, gedaan alsof ze niet meer leverbaar zijn.
Toen al via een mail aan B. gevraagd naar leverbaarheid.
Met een simpel yes was het duidelijk; Zodiac had er geen zin meer in.
Misschien negatieve berichten gehad van het "tweemaal zoveel".
Het is ook een risico als je van de oude paden afwijkt.
Stel dat je een echt goede pomp kan kopen dan is die tweemaalzoveel alsof je tweenmaalzosnel rijd met de oude pomp.
Zo zei mij laats een econoom.
Oliepomp tandwiel verhouding 1-1,5.jpg
 
Laatst bewerkt:
MCS en Zodiac verkopen geen HD motoren maar wel onderdelen.
Ongeveer 12 jaar geleden stond Baisley nog in de Zodiac boeken, maar na uitverkoop, gedaan alsof ze niet meer leverbaar zijn.
Toen al via een mail aan B. gevraagd naar leverbaarheid.
Met een simpel yes was het duidelijk; Zodiac had er geen zin meer in.
Misschien negatieve berichten gehad van het "tweemaal zoveel".
Het is ook een risico als je van de oude paden afwijkt.
Stel dat je een echt goede pomp kan kopen dan is die tweemaalzoveel alsof je tweenmaalzosnel rijd met de oude pomp.
Zo zei mij laats een econoom.
Als dezelfde pomp 200% opbrengt welke problemen krijg je dan? Teveel opbrengst? Schuim vorming?
 
Als dezelfde pomp 200% opbrengt welke problemen krijg je dan? Teveel opbrengst? Schuim vorming?
Schuimvorming geeft aan dat het retourpompdeel versleten is.
De tandwielen breedte verhouding is 100: 125.
Dat wil zeggen dat de retour tandwielen 25 % meer capaciteit hebben.
Dat is zolang de slijtage van het pomphuis en de tandwielen zelf niet meer wordt dan die 25% van de capaciteit.
Het toeval wil dat de retourpomp alle slijtage moet verpompen, terug naar de olietank.
Na de nodige krukaspen en rollen deeltjes is de pomp opgevreten.
Na enige tijd is het, bij bijna alle HD motoren, zover dat de pomp door alle beschadigingen het niet meer bij kan houden.
Het olieniveau wordt steeds hoger in de tandwielen kamer en het schuim kloppen gaat beginnen.
Wil je testen hoe je retourpomp erbij staat?
Houd het eind van de slang dicht met je vinger, je voelt de druk toenemen en uiteindelijk word de druk te hoog voor je vinger.
Of de druk blijft laag en je kan met je vinger de slang dichthouden.
De straal olie in de olietank moet er donker uitzien, maar wel met lucht/onderbrekingen in de oliestroom.
Teveel lucht maakt de olie crème/geel kleurig.
Oliepomp voor en na het coaten.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op dezelfde manier testte ik ook verfpompen toen ik td’er was bij een verffabriek. In tegenstelling tot olie ging er bij verf een scheutje anti-schuim in. Nou hadden wij het makkelijker omdat de pompen met een elektrische motor aangedreven waren maar het principe van de pomp was dezelfde. De pomp kon ook te snel lopen en vernielde je de verf. De pomp werd te warm. Nou weet ik niet wat dat met de olie in het blok doet maar ik kan me voorstellen dat er meer warmte afgevoerd moet worden of is dat niet het geval?
 
Geen van alle.
De Baisley afbeelding is weggevallen.
Zal hem weer ophalen.
Baisley maakt als enige de 2:1 tandwielen.
S&S , JIMS en wie dan ook maken wel de oude 5;1 en de 4;1 maar daar worden we niet wijzer van.
Erg dom van de HD handel in de .NL om die tandwielen niet in huis te halen.
Even op zoek naar het Baisley plaatje.
Je geeft advies voor onderdelen die niet passen.
 
Nou weet ik niet wat dat met de olie in het blok doet maar ik kan me voorstellen dat er meer warmte afgevoerd moet worden of is dat niet het geval?
De pomp zal van het lucht/olie mengsel geen last hebben, zeker niet van warm lopen.
Het schuim kan erg gevaarlijk zijn en de achterband gladmaken.
Maar door andere oorzaken kan er ook olie uit de ontluchting komen
Bij een Buell was de cilinderwand zo lek dat met rustig rijden de lucht nog afgevoerd worden.
Maar met een duo passagier meenemen was het net teveel gasgeven en de olie stroomde uit de ontluchting.
Maar dat is een heel ander verhaal.
 
Op dezelfde manier testte ik ook verfpompen toen ik td’er was bij een verffabriek. In tegenstelling tot olie ging er bij verf een scheutje anti-schuim in. Nou hadden wij het makkelijker omdat de pompen met een elektrische motor aangedreven waren maar het principe van de pomp was dezelfde. De pomp kon ook te snel lopen en vernielde je de verf. De pomp werd te warm. Nou weet ik niet wat dat met de olie in het blok doet maar ik kan me voorstellen dat er meer warmte afgevoerd moet worden of is dat niet het geval?
Natuurlijk.
Olie is voor warmte afvoer.
Voor smering is in beginsel een kopje genoeg.
Om de temperatuur in orde te houden, zit er een paar liter in.
 
Nou weet ik niet wat dat met de olie in het blok doet maar ik kan me voorstellen dat er meer warmte afgevoerd moet worden of is dat niet het geval?
De pomp zal van het lucht/olie mengsel geen last hebben, zeker niet van warm lopen.
Het schuim kan erg gevaarlijk zijn en de achterband gladmaken.
Maar door andere oorzaken kan er ook olie uit de ontluchting komen
Bij een Buell was de cilinderwand zo lek dat met rustig rijden de lucht nog afgevoerd worden.
Maar met een duo passagier meenemen was het net teveel gasgeven en de olie stroomde uit de ontluchting.
Maar dat is een heel ander verhaal.
 
@MAX-JVA bedankt voor je uitleg, @Martell daarom gaf ik in een van m’n eerste reply’s in dit topic aan dat de tc van TS misschien te warm werd omdat de oliepomp te weinig debiet had. Met de uitleg van @MAX-JVA op mijn vraag weet ik nu dat de temperatuur niet zal oplopen wanneer je deze zou opvoeren, het debietprobleem kun je dus oplossen en daarmee zou de achterste cilinder ook minder warm kunnen worden. Dus @sammie het was niet off-topic het is diagnostiek. Er is en verschil. Voor nu ben ik nog steeds van mening dat de gevolgen van TS ontstaan zijn door de typische problemen die een twincam kan hebben. Ook die nokkenaskettingspannerblokje dus.

@Martell ik hoop dat een dergelijke vraag incluis op off-topic lijkende reply’s niet meteen als zodanig beoordeeld zullen worden. Het heeft weinig toe te voegen maar het geeft wel inzichten.
 
@MAX-JVA bedankt voor je uitleg, @Martell daarom gaf ik in een van m’n eerste reply’s in dit topic aan dat de tc van TS misschien te warm werd omdat de oliepomp te weinig debiet had. Met de uitleg van @MAX-JVA op mijn vraag weet ik nu dat de temperatuur niet zal oplopen wanneer je deze zou opvoeren, het debietprobleem kun je dus oplossen en daarmee zou de achterste cilinder ook minder warm kunnen worden. Dus @sammie het was niet off-topic het is diagnostiek. Er is en verschil. Voor nu ben ik nog steeds van mening dat de gevolgen van TS ontstaan zijn door de typische problemen die een twincam kan hebben. Ook die nokkenaskettingspannerblokje dus.

@Martell ik hoop dat een dergelijke vraag incluis op off-topic lijkende reply’s niet meteen als zodanig beoordeeld zullen worden. Het heeft weinig toe te voegen maar het geeft wel inzichten.
Dat laatste zeker.

Nog grotere rol is het tekort aan olie. Los van het feit dat de oem zaken matig zijn.

Vraag is of de dop per toeval is verdwenen, of dat er een onderliggende oorzaak is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan