onbegrensde A2

boazv

Rookie
12 apr 2024
23
11
hoi allen,

ik heb dus sinds kort een A2 rijbewijs gehaald en zie op marktplaats aardig wat advertenties met "35kw op kenteken maar vol vermogen". Rijden er veel mensen met dit soort motoren rond? Ik heb vernomen dat je dan onverzekerd rijdt maar is de pakkans echt zo groot? Is dit zo'n ding dat je eigenlijk gelijk naar de dealer moet om de begrenzing er weer in te zetten?
 
Als der wat gebeurt ben je gewoon financieel het haasje, een deukje in een oud brik is nog wel zelf te betalen, een klapper op een auto van een 100k al wat moelijker enz.. zelf de afweging maken of het je dat waard is. :/
 
Zouden er misschien veel zijn die na 35kw periode hun motor laten terugzetten naar vol vermogen, maar niet meer de moeite nemen om hem op kenteken aan te passen?

Overigens lijkt het me geen probleem om op zo’n ding te rijden met vol rijbewijs? Of zou de verzekering dan ook moeilijk doen omdat het vermogen niet klopt met het papiertje?
 
Vraag is ook hoe jij als leek kunt ruiken dat hij vol vermogen heeft...
Los van een gare marktplaats advertentie die niet meer bestaat na aanschaf weet jij niks van het vermogen toch?

Als hij als A2 op kenteken staat mag jij daar als leek van uit gaan (voorziet de wetgeving ook in dat jij niet alles weten kunt). Eén van de weinige objectieve methodes die jij tot je beschikking hebt is de topsnelheid testen. Dat mag in Nederland niet dus ben je snel klaar.

Ook nog nooit gehoord dat een motor van welke klasse ook op de rollerbank is gekomen (na een ongeluk).

Is wat je impliceert wettelijk toegestaan: Nee.
Is de pakkans nul: Nee, dat is het nooit, maar het benaderd wel nul. <0,00.... kun je wel rekenen denk ik.
Zou ik het zelf doen als ik m'n zinnen had gezet op een bepaalde type motor: 100%.
 
hoi allen,

ik heb dus sinds kort een A2 rijbewijs gehaald en zie op marktplaats aardig wat advertenties met "35kw op kenteken maar vol vermogen". Rijden er veel mensen met dit soort motoren rond? Ik heb vernomen dat je dan onverzekerd rijdt maar is de pakkans echt zo groot? Is dit zo'n ding dat je eigenlijk gelijk naar de dealer moet om de begrenzing er weer in te zetten?
Nee, die pakkans is uitermate klein. (tenzij je in een controlefuik terecht komt). Het probleem is alleen dat je gigantische (financiële) gevolgen gaat hebben áls het mis gaat. Je wil niet een materiële schuld van €50/100k aan een andere betalen, maar indien een ander gewond raakt en je letselschade moet betalen, kun je de rest van je leven wel inpakken. Je bent gewoon niet verzekerd en het potentioneel gigantische gevolg is die twee jaar wachten op vol vermogen gewoon niet waard.
 
Is het echt zo vreselijk om twee jaar met maar 35 Kw rond te rijden? Het is niet zo dat je er niet mee de snelweg op kan of zo, top van rond de 180 km/h?
Misschien leer je zo nog wel een beetje een remmen en sturen voordat een berg pk's voortaan alles overweldigd qua rijervaring :)
 
Ik las "onbegrensde A2" en dacht aan de maximum snelheid op de A2.

Jammer dat het weer een topic is met een vraag of het verstandig is om aan het rommelen te gaan met je verzekering. Voordeel is dan weer dat het antwoord heel makkelijk is *O*

En natuurlijk de vraag of we TS ooit nog terug zien :)
 
Verstandigst is uiteraard gewoon een 35kW fiets.

Maar hoe zit het dan als je een begrensde 35kW fiets koopt, echt ter goede trouw, kenteken en alles klopt.
Moet je dan direct langs de dealer om te controleren of je echt wel het begrensde model hebt?

Ooit kocht ik een 35 kW GSX600F. Nog nooit een GSXF gehad. Voelde vooral niet heel snel, maar na een paar weken het ding eens volledig doorgetrokken, maximale topsnelheid van het onbegrensde model...
Oke ik had al een A rijbewijs, maar technisch gezien klopt het kentekenbewijs dus niet en ben je ook onverzekerd. Wat een mazzel en geluk toch.
Zelfde geldt voor de 3 enduro's hier in de schuur. Alle 3 motorisch zoals ze de dealer op dag 1 verlieten. Maar iets zegt me dan 12kW niet bij 80kmh op het achterwiel trekt in het maisland. Dit is bij alle enduro's vergelijkbaar. Technisch rijdt dus elke enduro onverzekerd rond.

Ik snap echt wel jullie moraal van het verhaal. Maar het is niet zo dat hel en verdoemenis wacht bij het 1e ongeluk.

Buiten dat ben ik blij dat ik zelf wel mijn A2 tijd op 35kW (al bleek na rollerbank bezoek krapaan 25kW) te hebben rondgereden. Je leert er inderdaad beter van rijden en is een stuk beter voor je zelfvertrouwen.
 
Ik snap echt wel jullie moraal van het verhaal. Maar het is niet zo dat hel en verdoemenis wacht bij het 1e ongeluk.
Ik zou het niet uitproberen om er achter te komen. Er zijn wel degelijk gevallen bekend dat de verzekering er achter is gekomen en dan kun je echt levenslang betalen, alles wat je verdiend wordt meteen afgenomen als terugbetaling naar de verzekeraar. Verzekeraar keert niet uit als je zelf je niet aan de verzekeringsvoorwaarden of wettelijke bepalingen houdt.

Vooral als je iemand letselschade toebrengt is € 500.000 euro niets, plus nog alle gederfde inkomsten als iemand de rest van zijn leven niet kan werken.....
 
Waarom willens en wetens de kans nemen? Nee, leg me dat eens goed uit; waarom?

<Edit> En om het geheide dooddoener antwoord van 'als je alle risicos wilt vermijden kan je beter thuis blijven' maar voor te zijn; als je zo denkt waarom dan nog je rijbewijs halen? Waarom dan nog motorkleding aandoen met impact- en glij protectoren? Waarom dan nog links en rechts kijken voor je oversteekt? Waarom dan nog een verzekering afsluiten?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet uitproberen om er achter te komen. Er zijn wel degelijk gevallen bekend dat de verzekering er achter is gekomen en dan kun je echt levenslang betalen, alles wat je verdiend wordt meteen afgenomen als terugbetaling naar de verzekeraar. Verzekeraar keert niet uit als je zelf je niet aan de verzekeringsvoorwaarden of wettelijke bepalingen houdt.

Vooral als je iemand letselschade toebrengt is € 500.000 euro niets, plus nog alle gederfde inkomsten als iemand de rest van zijn leven niet kan werken.....
Het is al geprobeerd.
Met m'n EXC520 op 12kW (ding trok op topsnelheid van een A1 fiets nog achterover) een ongeluk gehad, wel al een A rijbewijs.
In het ziekenhuis gewoon geholpen en alles vergoed wat onder m'n polis viel.
Genoemde GSX600F ook gekocht nadat eigenaar (MF lid) met A2 een ongeluk had gehad. Die heeft alles vergoed gehad, maar niet aan de motor want alleen WA en zijn schuld.

Waar die verzekeraar achter kwam, waren dat A fietsen met A2 bestuurders of "opgevoerde" A2 fietsen?
Het moet namelijk ook aantoonbaar zijn dat de bestuurder redelijkerwijs had kunnen weten dat het geen A2 was.

Hebben jullie vroeger ook brommer gereden?
Of ooit sportuitlaten, andere spiegels of andere zaken waarmee het type goedkeur niet gehaald wordt gereden?
Eeniedere motor die niet voldoet aan de typegoedkeur kan de verzekeraar wat van vinden. Als ik jullie was zou ik dus maar even een heel grondige inspectie aan de motor doen.

Ik ben het met jullie eens dat een A2 gewoon beter is, al was het niet voor de verzekering maar voor je eigen rijskills.
 
Laatst bewerkt:
Waarom willens en wetens de kans nemen? Nee, leg me dat eens goed uit; waarom?

<Edit> En om het geheide dooddoener antwoord van 'als je alle risicos wilt vermijden kan je beter thuis blijven' maar voor te zijn; als je zo denkt waarom dan nog je rijbewijs halen? Waarom dan nog motorkleding aandoen met impact- en glij protectoren? Waarom dan nog links en rechts kijken voor je oversteekt? Waarom dan nog een verzekering afsluiten?
In de enduro rijden we allemaal, geen uitzonderingen, met motoren welke een hoger vermogen hebben dan op papier. Op het echte vermogen komen ze kwa uitstoot, geluid enz enz namelijk nooit op kenteken. Ik weet niet precies wat ze doen om ze door de keuring te krijgen, maar nieuw bij de dealer lopen ze zo het 2 tot 4 voudige van wat er op kenteken staat.
Toch duizenden motoren waar het om gaat. Nog nooit een verzekerings drama gehoord daar. Al hebben de meesten wel A natuurlijk, maar het voertuig voldoet in weze niet.
 
Het is al geprobeerd.
Met m'n EXC520 op 12kW (ding trok op topsnelheid van een A1 fiets nog achterover) een ongeluk gehad, wel al een A rijbewijs.
In het ziekenhuis gewoon geholpen en alles vergoed wat onder m'n polis viel.
Genoemde GSX600F ook gekocht nadat eigenaar (MF lid) met A2 een ongeluk had gehad. Die heeft alles vergoed gehad, maar niet aan de motor want alleen WA en zijn schuld.

Waar die verzekeraar achter kwam, waren dat A fietsen met A2 bestuurders of "opgevoerde" A2 fietsen?
Het moet namelijk ook aantoonbaar zijn dat de bestuurder redelijkerwijs had kunnen weten dat het geen A2 was.

Dat je in het ziekenhuis gewoon geholpen wordt staat gelukkig nooit ter discussie, wat daaraan ook vooraf is gegaan. Die kosten vallen in principe ook gewoon onder je ziektekostenverzekering (of soms reisverzekering) en staan hier dan ook volledig buiten.

Ik haal niet uit jouw bericht welke kosten de vorige eigenaar van jouw GSX600F dan wel vergoed heeft gekregen, maar aangezien dat kennelijk niet de schade aan zijn motor was vermoed ik ook gewoon bovenstaande.

Hoe kom je erbij dat aantoonbaar moet zijn dat de bestuurder redelijkerwijs wist dat het geen A2-motor was???

Het klopt dat je bij gewone verkeersdeelname slechts een klein risico loopt om "gepakt" te worden en je dat risico waarschijnlijk ook nog wil nemen / kunt dragen. (Boete rijden zonder rijbewijs paar honderd euro). Bij kleine schades / lichtere aanrijdingen kun je wellicht ook nog wel het geluk hebben dat de verzekeringsmaatschappij en/of politie en geen verder werk in stoppen om e.e.a. te onderzoeken. Maar bij dure schades loont dit waarschijnliik wel en bij zware ongevallen doet de technische dienst van de politie standaard uitgebreid onderzoek. Dit zijn juist de gevallen waarbij de ellende niet te overzien is en de (financiële) gevolgen enorm groot mocht het je onverhoopt overkomen. En juist daarom zou ik het echt iedereen afraden daarmee te gaan kloten!

De kans dat er in mijn woning brand ontstaat is statistisch gezien ook zeer klein, toch zou ik niet zonder brandverzekering willen. De gevolgen zijn simpelweg niet te dragen als normaal mens mocht het toch fout gaan...
 
Simpele vraag:
Als je een 35kW fiets koopt. Hoe weet je dan dat die 35kW is?

Edit: Ik bedoel dan niet als dealer/handelaar, maar als beginnend bestuurder die zich aan de verkeersregels houdt. Dus exact de persoon waar de wetgever van uit gaat.

Eigenaar van die GSXF heeft schade aan tegenpartij vergoed gekregen. Precies wat de polis dekt.
Verder geen technisch onderzoek geweest naar de motor.
 
Laatst bewerkt:
Simpele vraag:
Als je een 35kW fiets koopt. Hoe weet je dan dat die 35kW is?

Edit: Ik bedoel dan niet als dealer/handelaar, maar als beginnend bestuurder die zich aan de verkeersregels houdt. Dus exact de persoon waar de wetgever van uit gaat.

Eigenaar van die GSXF heeft schade aan tegenpartij vergoed gekregen. Precies wat de polis dekt.
Verder geen technisch onderzoek geweest naar de motor.

De eigenaar/houder, en in sommige gevallen ook de bestuurder, is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de technische staat van het voertuig. Als hij/zij dat zelf onvoldoende kan beoordelen volgt daaruit de verplichting dat te laten doen door iemand die wel terzake kundig is.

Jij benadert dit vanuit jouw eigen (rechtvaardigheids)gevoel en ik kan je gedachtengang echt wel volgen maar dit is simpelweg niet hoe het juridisch zit. Als je niet precies weet hoe het werkt moet je wat mij betreft terughoudend zijn in het adviseren van anderen.
 
De eigenaar/houder, en in sommige gevallen ook de bestuurder, is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de technische staat van het voertuig. Als hij/zij dat zelf onvoldoende kan beoordelen volgt daaruit de verplichting dat te laten doen door iemand die wel terzake kundig is.

Jij benadert dit vanuit jouw eigen (rechtvaardigheids)gevoel en ik kan je gedachtengang echt wel volgen maar dit is simpelweg niet hoe het juridisch zit. Als je niet precies weet hoe het werkt moet je wat mij betreft terughoudend zijn in het adviseren van anderen.
Dus naar jouw inzicht moet je dus in alle gevallen met een aangeschafte motor langs een RDW erkende rollerbank om te controleren of het vermogen klopt?
Een motorfiets op vol vermogen (A rijbewijs) moet ook voldoen aan het kentekenbewijs. Mocht er dus tuning in het blok/ECU hebben plaatsgevonden ben je na een ongeluk gewoon de lul.

Als leek met de nodige rijervaring kan ik redelijk inschatten of iets 35 of 50kW is. Maar 35 en 41kW bijvoorbeeld gaan jij en ik niet kunnen inschatten tenzij je specifieke fiets heel goed kent, laat staan iemand die net zijn rijbewijs heeft en niet even op een verlaten weggetje de motor naar 180+ trekt om te testen of hij vol vermogen heeft.

Er zijn aardig wat motoren 25/35kW waar de begrenzing in de carburateur/inlaat zit. Een handelaar gaat zoiets niet zomaar los maken zonder voor hem goede reden. Jij koopt als leek dan die motor met 35kW op kenteken. Je vraagt naar het vermogen en onderhoud. Zonder blikken of blozen vertelt die man dat de boekjes er niet meer zijn, maar dat hij top onderhouden is en tevens dat het vermogen klopt, van beide klopt geen zak. Nu krijgt jij een ongeluk. Ga jij dan voor de bijl? De handelaar? Moet de verzekeraar gewoon betalen? De handelaar is immers iemand met verstand van zaken die jou ingelicht heeft.

Zo zwart-wit dat jij volledig verantwoordelijk bent is letter der wet inderdaad wel, maar zodra het vertrouwensbeginsel om de hoek komt kijken wordt het al snel grijzer.
Dat is vooral van toepassing op uitspraken/toezeggingen gedaan door de overheid, maar wordt ook vaker gebruikt bij burger zaken waar de particulier een leek is.
Een bromfiets die 100 kmh loopt met luide knetteruitlaat, open filter enz is overduidelijk, een 35 kW fiets die stiekem 41kW is met originele uitlaat, filter enz...
 
"Ja ik kocht hem zo" , "Ja ik wist niet beter" , "Hoe kan ik dat nou weten?" .. etc etc.

Als je vragen stelt als TS weet je vurekte goed wat je aan het fout doen bent. Maar probeert het gewoon goed te praten.

Er is geen grijs gebied, het mag gewoon niet. Einde verhaal.

Ben telkens met verbazing aan het lezen hoe sommige leden hier mensen aansporen om onverzekerd rond te gaan rijden.
 
Zooitje goedpraterij, hier. Het is een bewuste keuze die je zelf maakt, maar ga dan niet klagen als het mis gaat.
 
Het is al langere tijd zo dat controle en handhaving in ons land een probleem is, op vele vlakken.
Om dan maar mensen te adviseren zich niet aan de regels te houden zal niet tot een betere situatie leiden.
Sterker nog , het zal alleen maar leiden tot meer algemenere regels zoals een motorfiets apk, totaal verbod op crossen/enduro of zware motorfietsen etc.
De goeden zullen weer gaan lijden onder degene die vinden dat alles normaal is zolang je niet gepakt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan