onderhoud ketting

Tuufke

Rookie
4 sep 2006
1
0
neede
hallo,

ik heb net een maand een motor, maar ik heb geen verstand van de techniek van de motor. kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn ketting het beste kan onderhouden.
bijv. hoe vaak smeren, hoe te smeren, waarmee te smeren.

bvd
 
Toch weer wat leuke tips gelezen :)

Het valt me op dat er zoveel mensen zijn die met een spuitbus werken, ik zou wel eens via een polletje willen zien hoeveel mensen nu een spuitbusje gebruiken en hoeveel mensen nu daadwerkelijk invetten met een tandenborsteltje zoals ik altijd doe. :?
Gewoon een spuitbus, niks mis mee.
 
Beginnersvraagje:
Hoe smeer je het best je ketting als je geen middenbok hebt ?
Ik heb intussen iets meer dan 1000 km gereden, maar eigenlijk nog niet aan smeren vd ketting gedacht...
Kan dit kwaad ?
:(

ik zet hem altijd op de jiffy, dan de krik onder het koppelstuk van de achtervering. beetje omhoog tillen zodat het wiel loskomt, en dan met het handje draaien en andere hand de spuitbus bedienen. met een kwastje hoef je het niet eens tegelijkertijd te doen. *O*

ik gebruik een spuitbus met vet dat bijna hetzelfde is als vet uit een potje, en dat werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Nog 'ns even een iets ouder topic bovenhalen om een amateuristisch vraagje te stellen:

Intussen smeer ik mijn ketting elke 500 km dmv een kettingspray.

Terwijl mijn bevallige assistente een eindje wandelt met de motor, spuit ik de ketting in aan de onderkant van het tandwiel, waar ketting en tandwiel elkaar raken.

Ik probeer zo'n beetje om de ketting langs de bovenkant in te spuiten, en dat ongeveer in het midden ervan (op de zgn rollen vermoed ik ?)

Nu komt dus heel wat kettingspray (grijs-witte kleur) op mijn donkere achtervelg terecht... ziet er niet echt netjes uit..

Is dit een noodzakelijk kwaad, of kan dit eenvoudig worden voorkomen ?
Gebruik ik de spray event. op een verkeerde manier / plaats ?
 
Gewoon spuiten ter hoogte van de achterbrugbeschermer.Als het dan spettert(druk je te hard) komt het alleen tegen de al vieze achterbrug.


Zet de motor op de standaard en druk hem iets om en zet wat onder de achterbrug(of laat je assistent de motor wat omtrekken)

F.
 
Gewoon spuiten ter hoogte van de achterbrugbeschermer.Als het dan spettert(druk je te hard) komt het alleen tegen de al vieze achterbrug.


Zet de motor op de standaard en druk hem iets om en zet wat onder de achterbrug(of laat je assistent de motor wat omtrekken)

F.

Dus ipv in de richting van pijl I te spuiten (zoals ik het nu doe), zou ik 't beter in de richting van pijl II doen ?
Of begrijp ik je verkeerd ?

full

 


Daar dus . Daar waar (meestal) een plaatje over de achterbrug zit.Het teveel aan vet gaat meestal richting voortandwiel, waar het toch al een bende is.(bij mijn 1000)

Met mijn 400 spuit ik gewoon gedoseerd op de ketting ter hoogte van het achtertandwiel.Gewoon niet de knop helemaal indrukken.

Frans
 
Dus ipv in de richting van pijl I te spuiten (zoals ik het nu doe), zou ik 't beter in de richting van pijl II doen ?
Of begrijp ik je verkeerd ?

[afbeelding]

Koop gewoon een potje kettingvet ipv een spuitbus en smeer bij positie 1 alles wat je tussen het achter- en voortandwiel kunt bereiken van links naar rechts in. Werkt naar mijn inziens veel prettiger en door een goed kwastje te gebruiken pak je automatisch ook de zijkanten mee wanneer je bezig bent met de rollen :Y

Gebruikte 'vroeger' ook altijd een spuitbus, wat een geknoei zeg :P
 
[~[url="http://img224.imageshack.us/img224/5205/brug4vg.jpg"]afbeelding~][/URL]

Daar dus . Daar waar (meestal) een plaatje over de achterbrug zit.Het teveel aan vet gaat meestal richting voortandwiel, waar het toch al een bende is.(bij mijn 1000)

Met mijn 400 spuit ik gewoon gedoseerd op de ketting ter hoogte van het achtertandwiel.Gewoon niet de knop helemaal indrukken.

Frans

Thx, maar kan je plaatje niet zien - alles van imageshack e.d. wordt hier ge-blocked.
Kan je 't via je HD plaatsen ? :}
 
Koop gewoon een potje kettingvet ipv een spuitbus en smeer bij positie 1 alles wat je tussen het achter- en voortandwiel kunt bereiken van links naar rechts in. Werkt naar mijn inziens veel prettiger en door een goed kwastje te gebruiken pak je automatisch ook de zijkanten mee wanneer je bezig bent met de rollen :Y

Gebruikte 'vroeger' ook altijd een spuitbus, wat een geknoei zeg :P

Moet ik weer voor naar de motorwinkel - mss een idee als de nieuwe spuitbus leeg is...

Maar ter info, hoeveel "lagen" vet moet je op je ketting smeren ?
En je moet dus alleen de bovenkant van het onderste deel van de ketting doen ? (cfr pijltje 1) ?
En waarom enkel van links naar rechts ?

Ik weet het, ik stel veel vragen ;)
 
Moet ik weer voor naar de motorwinkel - mss een idee als de nieuwe spuitbus leeg is...

Maar ter info, hoeveel "lagen" vet moet je op je ketting smeren ?
En je moet dus alleen de bovenkant van het onderste deel van de ketting doen ? (cfr pijltje 1) ?
En waarom enkel van links naar rechts ?

Ik weet het, ik stel veel vragen ;)

Ik heb mijn spuitbus zo snel mogelijk gedumpt toen ik de wonderen van kettingvet ontdekte :+

Met van links naar rechts bedoelde ik gewoon dat je de gehele bovenkant van het onderste deel van de ketting invet welke je op dat moment kunt bereiken. Als je daarmee klaar bent dan draai je het wiel een stukje door etc. todat je alles hebt gehad ;)

Hoeveel lagen... naja, beetje moeilijk te zeggen. Gewoon goed invetten, heb zelf wit kettingvet en zorg er gewoon voor dat alles mooi wit wordt :Y Daarna een paar keer aan het wiel slingeren zodat het goed over de rollen verdeelt wordt. Niet te zuinig zijn en niet te veel. Ik deed eerst altijd een beetje voorzichtig onder het mom van 'wil niet dat de boel er vanaf slingert', maar dan bleek ik achteraf te vaak te moeten smeren :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn spuitbus zo snel mogelijk gedumpt toen ik de wonderen van kettingvet ontdekte :+

Met van links naar rechts bedoelde ik gewoon dat je de gehele bovenkant van het onderste deel van de ketting invet welke je op dat moment kunt bereiken. Als je daarmee klaar bent dan draai je het wiel een stukje door etc. todat je alles hebt gehad ;)

Hoeveel lagen... naja, beetje moeilijk te zeggen. Gewoon goed invetten, heb zelf wit kettingvet en zorg er gewoon voor dat alles mooi wit wordt :Y Daarna een paar keer aan het wiel slingeren zodat het goed over de rollen verdeelt wordt. Niet te zuinig zijn en niet te veel. Ik deed eerst altijd een beetje voorzichtig onder het mom van 'wil niet dat de boel er vanaf slingert', maar dan bleek ik achteraf te vaak te moeten smeren :P

thx voor de tips - misschien dat ik dan toch maar 'ns voor kettingvet ga kijken...
 
Zijn er meer mensen met Osco ervaring?
Ennuh, als echte Hollander: wat kost dat wel niet? Net zo duur als een pro-oiler? 8-)

De OSCO heeft de volgende voordelen:

-Gemiddeld moet een ketting om de 350 km worden gesmeerd. Rijstijl, weersomstandigheden en andere factoren kunnen de tijdsduur tussen twee smeerbeurten echter verkleinen of vergroten. Daarom bepaalt u zelf wanneer uw ketting aan een smeerbeurt toe is.

En dat doe ik met een busje/potje kettingspray/vet niet :? moet ik hun om toestemming vragen ofzo _O-

Nja, spuit nu zelf om de 100km ongeveer ff de ketting in, ik heb de zooi net vervangen, en als je een goedkope pekelmotor rijd om na 2 jaar 25kW direct je droom motor te kopen krijg je zowat een hartverzakking als je de helft van de aanschafpijs weer moet investeren in een tandwiel/kettingsetje |( -O-

Ik zit er over te denken om met behulp van een paar slangenklemmen gewoon een bus kettingspray aan m'n schokbreker maak en daar een slangetje aan maak, scheeld weer ruimte op de werkbank en op de motorbagage...

Waar halen jullie trouwens kettingvet :N, ben diverse zaken af geweest maar tot nog toe geen geluk :?

Oh en voor levensduur van de ketting offc. rechtstand van het wiel is ook zeer belangrijk...
 
Dat gedoe met die kettingmeuk.....
De bedoeling is dat de ketting gesmeerd wordt en blijft. Dan moet je écht wel vaker dan elke 500 km spuiten. Regen spoelt de olie er af en bij droog weer (veel stof en vuil) moet je ook vaker smeren.
Kettingvet doet nauwelijks iets, behalve vuil vasthouden en als een soort slijppasta de slijtage verhogen..... maar het blijft er inderdaad wel lekker láng opzitten..... :X

Ik gebruik al jaren een Scottoiler, werkt perfect. M'n ketting zit er nu dik 40.000 op (Fazer 1000) en ziet er nog prima uit, ook de tandwielen zijn nog goed. Het smeert niet alleen, maar het vuil wordt er ook met de olie afgeslingerd. Schoonmaken van de ketting is nog nooit nodig geweest.
Maar ja, als je elke paar honderd kilometer met die spuitmeuk of vetkwast aan de slag kan, waarom zou je dan een beproefde oplossing gebruiken......
 
Waar halen jullie trouwens kettingvet :N, ben diverse zaken af geweest maar tot nog toe geen geluk :?

Dat wat ik gebruik is niet specifiek kettingvet, maar gewoon potje wit vet wat ook geschikt is om de ketting mee te smeren :P


Maar ja, als je elke paar honderd kilometer met die spuitmeuk of vetkwast aan de slag kan, waarom zou je dan een beproefde oplossing gebruiken......

Omdat je in de winter alsnog met een kwastje aan de gang moet als je motor altijd buiten staat (voor de schakels)...
 
Laatst bewerkt:
Ongelofelijk dat er nog steeds mensen in het stenentijdperk rond dwalen en met een pot vet en kwast aan de gang gaan. :X :+
Toegeven heb ik vroeger ook gedaan en kon ik elk jaar mijn voorste kettingtandwiel uitgraven zo veel vet en zand had zich daar verzameld.
En de combinatie vet en zand is niet goed voor je ketting :N
Gebruik nu al 3 motoren Castrol chain wax. :}
Alle 3 de motoren hebben meer dan 30.000km gehaald zonder een ketting te verslijten.
Mijn huidige Z1000 staat over de 34.000 en ketting is nog als "nieuw".
Ik smeer mijn zo gauw er een glans op de rollen komt en alleen van boven op de onderste ketting helft meteen na een rit.
Maak de ketting nooit schoon, hoeft ook niet want er blijft nauwelijks vuil aan de ketting kleven.
Verleden week wel nog even mijn voorste kettingtandwiel bekeken maar daar zat slechts een heel klein laagje kettingwax tegen de buitenkant geplakt.
Dat spul kleeft super aan je ketting, komt nauwlijks op je achterwiel en houdt ook goed in de regen.:}

Lijkt wel reclame O-)



















Zo, ga nu even naar Castrol me geld halen :+
 
Nog 'ns even een iets ouder topic bovenhalen om een amateuristisch vraagje te stellen:

Intussen smeer ik mijn ketting elke 500 km dmv een kettingspray.

Terwijl mijn bevallige assistente een eindje wandelt met de motor, spuit ik de ketting in aan de onderkant van het tandwiel, waar ketting en tandwiel elkaar raken.

Ik probeer zo'n beetje om de ketting langs de bovenkant in te spuiten, en dat ongeveer in het midden ervan (op de zgn rollen vermoed ik ?)

Nu komt dus heel wat kettingspray (grijs-witte kleur) op mijn donkere achtervelg terecht... ziet er niet echt netjes uit..

Is dit een noodzakelijk kwaad, of kan dit eenvoudig worden voorkomen ?
Gebruik ik de spray event. op een verkeerde manier / plaats ?

Misschien al gezegd maar een karton knippen om je achterwiel/as heen en er tussen houden. Blijft je velg afgeschermd. Je moet dan wel wat geduld hebben omdat je ook dat karton moet vasthouden of je moet het vastmaken maar is lastig denk. Je kunt dan dus even niet meer je wiel draaien en tegelijk spuiten .
 
Terug
Bovenaan Onderaan