onderhoud voor of na winterstalling!

M-T-C-82

Die hard MF'er
16 feb 2011
257
0
Eind deze maand ben ik van plan mijn motor naar de winterstalling te brengen. Nu zit ik qua km net onder de 6k. De ene zaak adviseert mij om een kleine beurt uit te laten voeren voordat de motor de stalling in gaat en de ander juist al ik de motor weer op kom halen.
Mijn vraag is maakt het wat uit?

Een andere vraag die ik heb is of iemand mij kan vertellen waar ik met mijn zx6r in de regio van arnhem tercht kan voor onderhoud. Uiteraard gebaseerd op eigen ervaring.

Hoor graag van jullie.
 
Ik zou het na de winterstop doen.. (of gewoon lekker door blijven rijden ;) ) Lekkere verse olie en alles erin! Ik zou bij de pitstop gaan in Arnhem (zelf heel erg tevreden over)
 
Waarom erna? Laat je de oude olie aankoeken e.d.? Ik zou het ervoor doen, meteen aftanken en dan is ie klaar voor het nieuwe seizoen :]
 
Ervoor en erna,

Voor de winter een lekker warmhoudende stallingsolie erin, ben zelf nogal weg van die met dennengeur! (Die met kersengeur waren we toen na 1.5 maand al zat)
Dan bij het uit de woonkamer halen er weer race olie in en knallen maar!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het dan zelf zoveel mogelijk ervoor doen, zodat het vuil en prut niet gaat aanvreten en achterblijft van het stilstaan. Dan liever gewoon verse olie er in en zo laten staan. Of juist tijdens de winter het een en ander verslteutelen en in die periode je onderhoud & olie doen :)
 
Vergeet de druppellader niet! En inderdaad onderhoud voor de winterstop doen, met name het aftanken is belangrijk om roest te voorkomen.
 
zit zelf ook te denken om de moter te stallen bij een motor zaak. Anders moet ze de hele winter in een vochtig hout schuurtje staan en volgens mij is dat niet bepaald goed voor de motor.
 
Ik zou het na de winterstop doen.. (of gewoon lekker door blijven rijden ;) ) Lekkere verse olie en alles erin! Ik zou bij de pitstop gaan in Arnhem (zelf heel erg tevreden over)

heb net even contact gehad met de pitstop. Ga er zaterdag maar eens langs om te kijken maar mijn gevoel is positief over het gesprek wat ik heb gehad.

Hij bied ook winterstalling aan en dat zou voor mij ideaal zijn.

Klein beurt --> winterstalling --> maart weer ophalen nieuwe bandjes en rijden.
 
Zijn nog genoeg mooie dagen in de winter hoor! Gewoon lekker thuis laten staan en af en toe nog mee rijden :)
 
heb net even contact gehad met de pitstop. Ga er zaterdag maar eens langs om te kijken maar mijn gevoel is positief over het gesprek wat ik heb gehad.

Hij bied ook winterstalling aan en dat zou voor mij ideaal zijn.

Klein beurt --> winterstalling --> maart weer ophalen nieuwe bandjes en rijden.

Jep heb er zelf ook alleen nog positieve ervaringen mee :Y
 
Zijn nog genoeg mooie dagen in de winter hoor! Gewoon lekker thuis laten staan en af en toe nog mee rijden :)


ben toch echt een mooi weer rijder. Ik denk dat ze eind oktober begin november te uit logeren gaat.
 
Jep heb er zelf ook alleen nog positieve ervaringen mee :Y

zie dat jij uit zevenaar komt en regelmatig over de dijk van westervoort naar zevenaar rijdt,. lekker stuk is dat. Kom er zelf ook regelmatig als ik verplicht op bezoek moet bij mijn schoonouders die wonen in westervoort. :)
 
Tuurlijk,
doe die beurt lekker voor de winterstop.
Dan kan de remvloeistof en olie lekker 3 - 4 maanden vocht aantrekken.....

Wat ik meestal doe voor de "winterstop" (wij rijden alleen bij ijs en sneeuw niet) is de motor op een lange rit nog eens goed warm rijden en dan met volle tank (incl. Forté) wegzetten.
Vlotterbakken aftappen, afdekzeiltje eroverheen (maar niet luchtdicht ivm roest / vocht / knalgas uit de accu) en druppellader eraan.

In het voorjaar even de bougies eruit, beetje olie in de cylinders, bougies er weer in, starten en meteen rustig warmrijden. Daarna zo heet mogelijk de olie eruit en de beurt doen....

Zo doe ik het eigenlijk al jaren.....
 
Laatst bewerkt:
Voor de handigheid alleen al: voor.
Bij de eerste mooie dag volgend seizoen kun je meteen rijden. De rest staat in de rij voor beurt.
 
Tuurlijk,
doe die beurt lekker voor de winterstop.
Dan kan de remvloeistof en olie lekker 3 - 4 maanden vocht aantrekken.....

Wat ik meestal doe voor de "winterstop" (wij rijden alleen bij ijs en sneeuw niet) is de motor op een lange rit nog eens goed warm rijden en dan met volle tank (incl. Forté) wegzetten.
Vlotterbakken aftappen, afdekzeiltje eroverheen (maar niet luchtdicht ivm roest / vocht / knalgas uit de accu) en druppellader eraan.

In het voorjaar even de bougies eruit, beetje olie in de cylinders, bougies er weer in, starten en meteen rustig warmrijden. Daarna zo heet mogelijk de olie eruit en de beurt doen....

Zo doe ik het eigenlijk al jaren.....

Toch vreemd dat verschillende motorzaken advies geven om het voor de stalling te doen. Wel zeggen ze dat het vroeger wel uit maakte toen de kwaliteit van de vloeistoffen olie enz van veel mindere kwalitiet was. Zo is het natuurlijk voor een leek op gebied van techniek en nog maar 1500 km ervaring lastig om nu te bepalen wat het beste is.
 
De pitstop in Arnhem is inderdaad een goeie zaak..Zit 500m van m'n werk.
Zijn erg hulpvaardig..
 
Pffff als of we met ze allen een winterslaap gaan houden ofzo wat een overdreven gedoe. Gewoon lekker volle tank en weg zetten die hap onder de accu lader, men zou natuurlijk speciale winterolie er in kunnen doen maar altijd leuk dat bijna alle motoren al 10W40 hebben. Bovendien ontgaat mij de nut van speciale olie voor de winter er in te doen als het blok toch niet draait, Newton heeft volgens mij duidelijk gemaakt dat de olie uiteindelijk toch beneden te vinden is.
 
Wat is dat, een winterstalling?
Is weer in de mode?
Je motor stallen bij een bedrijf wat nog net niet failliet is, en dan?
Er zijn vaak nog mooie zonnige vriesdroge dagen waarop je nog prachtige ritten kan maken.
Winterstalling; zonde van je mooie motor en geld.
 
Pffff als of we met ze allen een winterslaap gaan houden ofzo wat een overdreven gedoe. Gewoon lekker volle tank en weg zetten die hap onder de accu lader, men zou natuurlijk speciale winterolie er in kunnen doen maar altijd leuk dat bijna alle motoren al 10W40 hebben. Bovendien ontgaat mij de nut van speciale olie voor de winter er in te doen als het blok toch niet draait, Newton heeft volgens mij duidelijk gemaakt dat de olie uiteindelijk toch beneden te vinden is.

Speciale winterolie, nooit gebruikt en hij start ook bij -5.
 
Ik doe het onderhoud vlak voor dat het lente wordt.. zodat ik direct kan rijden wanneer het weer +15 graden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan