onderuit remmen, waar ben je mee bezig?

ik heb mezelf op 12 maart van dit jaar met 100 km/h onderuit geremd en ik kan me niet voorstellen dat iemand dit bewust zou doen :? Bij mij was het gewoon een schrikreactie en ik was totaal nog niet gewend aan de remmen van een fazer -O- Mijn vorige motor was een xr600 en daar voldeet de motorrem in de meeste gevallen nog wel :)
 
Je komt er wel achter als je een keer werkelijk voor de situatie staat dat je ECHT geen andere keus meer hebt.
En ja die momenten zijn er idd , al zijn ze sporadisch maar door een opeenhoping van factoren kan het idd je laatste redmiddel zijn.
Dankzij het bewust platleggen heb ik het in iedergeval overleeft, de andere betrokkenen helaas niet. '(

Kortom het verschil tussen niet of wel bewust platleggen kàn van levensbelang zijn :(

Dus..... praat NOOIT voor je beurt |(
 
Je komt er wel achter als je een keer werkelijk voor de situatie staat dat je ECHT geen andere keus meer hebt.
En ja die momenten zijn er idd , al zijn ze sporadisch maar door een opeenhoping van factoren kan het idd je laatste redmiddel zijn.
Dankzij het bewust platleggen heb ik het in iedergeval overleeft, de andere betrokkenen helaas niet. '(

Kortom het verschil tussen niet of wel bewust platleggen kàn van levensbelang zijn :(

Dus..... praat NOOIT voor je beurt |(

Vertel je verhaal. Misschien leer ik (en anderen) ervan.
 
maar denk je in zo'n situatie dan: ik leg hem bewust onderuit of ik rem zo hard mogelijk en ik kijk wel waar het schip strandt
Het lijkt me zo tegen je natuur in om jezelf bewust te laten vallen. Al hangt dit natuurlijk ook van je snelheid af denk ik
 
Hangt maar net van de kwaliteit van je vering/demping/band af, denk ik zo....
(de problemen met de ABS van BMW buiten beschouwing gelaten)

Trouwens. hoeveel "doorsnee" motorrijders remmen optimaal zonder ABS? 1%?
Met andere woorden, Zot is blijkbaar op dit punt echt een zot (dwaas, nar)

Heb het gezien op rem cursus....

Bijna iedereen remde sneller als ABS op kinderkopjes... :Y
 
Laatst bewerkt:
Schrikreactie... doe je vaak weinig aan tenzij je vaak gevaarlijke momenten mee maakt toch ? Jezelf onderuit remmen is inderdaad je eigen fout. Voor die mensen raad ik een motor met ABS aan :P

ik vind abs ook bullshit

dan gaan mensen vertrouwen op een systeem terwijl ze gewoon op hun eigen kunnen moeten vertrouwen.

en waarom zou je niet gewoon een beetje meer achterrem pakken? danga je maar dwars maar dat is ook te controleren!
:)
 
Vertel je verhaal. Misschien leer ik (en anderen) ervan.

Gezien de vele verschillende reacties denk ik niet dat iedereen hierop zit te wachten, dan wel op een gepaste manier mee om zal gaan. :?
Bovendien is mijn overlede maatje van die dag een mede MF lid, dus kan de waarheid gevoelig liggen '(
Dat heb ik inmiddels al ondervonden binnen de club waar we beiden lid van waren toen der tijd.
Maar als je mijn sites GOED bekijkt dan snap je het een en ander wel.
Ik ben idd in overweging om met het werkelijke verhaal en feiten naar buiten te gaan treden maar dan op een gepaste manier en dat is heleaas niet het MF.

Niet als egotrip maar in de hoop een nuttige wending te geven aan een voor mij op dit moment totaal zinloos avontuur, maar idd in de hoop om er andere wat van te laten leren en voor te bereiden op wat hun te wachten komt te staan NA zo`n ervaring.

Ik ben nu 11 maanden aan het revalideren al kom ik er nóóit meer zonder medicijnen etc. vanaf, en dat gaat op dit moment zeker nog voor.
Maar mocht je vragen hebben kan je me altijd persoonlijk benaderen via mijn site.
 
Gezien de vele verschillende reacties denk ik niet dat iedereen hierop zit te wachten, dan wel op een gepaste manier mee om zal gaan. :?
Bovendien is mijn overlede maatje van die dag een mede MF lid, dus kan de waarheid gevoelig liggen '(
Dat heb ik inmiddels al ondervonden binnen de club waar we beiden lid van waren toen der tijd.
Maar als je mijn sites GOED bekijkt dan snap je het een en ander wel.
Ik ben idd in overweging om met het werkelijke verhaal en feiten naar buiten te gaan treden maar dan op een gepaste manier en dat is heleaas niet het MF.

Niet als egotrip maar in de hoop een nuttige wending te geven aan een voor mij op dit moment totaal zinloos avontuur, maar idd in de hoop om er andere wat van te laten leren en voor te bereiden op wat hun te wachten komt te staan NA zo`n ervaring.

Ik ben nu 11 maanden aan het revalideren al kom ik er nóóit meer zonder medicijnen etc. vanaf, en dat gaat op dit moment zeker nog voor.
Maar mocht je vragen hebben kan je me altijd persoonlijk benaderen via mijn site.

Geen vragen. Sterkte.
 
Gezien de vele verschillende reacties denk ik niet dat iedereen hierop zit te wachten, dan wel op een gepaste manier mee om zal gaan. :?
Bovendien is mijn overlede maatje van die dag een mede MF lid, dus kan de waarheid gevoelig liggen '(
Dat heb ik inmiddels al ondervonden binnen de club waar we beiden lid van waren toen der tijd.
Maar als je mijn sites GOED bekijkt dan snap je het een en ander wel.
Ik ben idd in overweging om met het werkelijke verhaal en feiten naar buiten te gaan treden maar dan op een gepaste manier en dat is heleaas niet het MF.

Niet als egotrip maar in de hoop een nuttige wending te geven aan een voor mij op dit moment totaal zinloos avontuur, maar idd in de hoop om er andere wat van te laten leren en voor te bereiden op wat hun te wachten komt te staan NA zo`n ervaring.

Ik ben nu 11 maanden aan het revalideren al kom ik er nóóit meer zonder medicijnen etc. vanaf, en dat gaat op dit moment zeker nog voor.
Maar mocht je vragen hebben kan je me altijd persoonlijk benaderen via mijn site.


IK heb je verhaal gelezen. Heel veel sterkte.
En wat betreft zo'n nasleep ik ken de ellende door een ongeval van mijn vrouw.
Dubbel sterkte daarmee.
 
zot zich in hele carriëre nog nooit onderuit geremd? _O-

:^ :?

Heb mezelf 1 keer onderuit geremd, maar kan niet zeggen dat dat bewust was... Was gewoon een situatie waarvan je direct ziet dat de klap onvermijdelijk is, viel niets meer te redden.
Voor de rest veel close calls / near misses, maar op 1 of andere manier verzin je meestal toch nog een uitweg. En door de jaren heen leer je er ook nog wat van :+
 
Ik lees steeds weer opmerkingen als:" toen heb ik als laatste redmiddel mezelf maar anderuit geremt."

Bulshit is dat.

Je remt jezelf onderuit doordat je te hard in die hendel knijpt uit schrik. Dat betekend dat je niet voldoende geoefend bent om een motor te beheersen en moet je minimaal meer gaan oefenen.

uch.

Bij normaal rijden gebruik ik *slechts" de voorrem, wordt het spannend dan achterrem en een fractie later druk opbouwen met de voorrem. Ik heb dan ook geen ABS ;-)
 
zot zich in hele carriëre nog nooit onderuit geremd? _O-

Ja hoor, 2x. Beide eigenschuld dikke bult en beide keren was er niemand anders in de buurt.

1e keer was op een cb750 enkel nokker op mijn toenmalig vaste ww circuit. Remmend door een bocht en een hobbeltje tegenkomen waar de eikenhouten voorvork van het beestje geen raad mee wist.
2e keer was op een DT400 waarvan het gas volgas bleef hangen op het moment dat ik met 100+ op het laatste moment wil remmen voor een bocht.

Beide keren waren s'morgens vroeg en was ik dus dus eigenlijk te duf om op een motor te stappen.
 
2e keer was op een DT400 waarvan het gas volgas bleef hangen op het moment dat ik met 100+ op het laatste moment wil remmen voor een bocht.
En je weet zeker dat je nu de schuld niet afschuift op je gashendel?

Zoals iedere automobilist de kans loopt met de auto een keer flink onderstuur te ervaren, zo kan ook iedere motorrijder een keer de grip op zijn voorwiel verliezen. Het kan alleen zijn dat dat niet direct de schuld is van die persoon, maar van omstandigheden, in jouw geval het gas, in mijn geval een voetganger. Daar kun je geen wijze lessen genoeg tegen aangooien, die dingen gebeuren gewoon.
 
2 op een klinkerweggetje heb je een langere remweg als een motor zonder abs.
Ongetwijfeld. Maar als de gemiddelde motorrijder in een situatie komt waarbij de abs (onbedoeld) ingrijpt op een klinkerweg, zal ie met abs toch een kortere remweg hebben. Zonder abs remt ie zichzelf namelijk onderuit.
En abs helpt je iig wel om de eerste schrikreactie te overleven. Je hebt dan tenminste nog weer een kans om na te denken over zaken als uitwijken ipv dat je op het object afglijdt, wachtend op de klap. Of je er wat mee doet, is natuurlijk een tweede.

Waarom zou je het niet mee willen maken dat je voorwiel blokkeert? het stelt echt niks voor, tijdens de rijlessen had ik het heel vaak tijdens de noodstop, niks mis mee, je moet alleen recht vooruit kijken en je rem iets los laten.
De bedoeling is dat je wiel net niet blokkeerd, maar aangezien de druk op je voorwiel varieert tijdens het remmen door de gewichtsverplaatsing zal je de remdruk ook aan moeten passen.

ik heb me papiertje nog maar 6 maand dus zo moeilijk kan het nou ook weer niet zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar als je gecontroleerd het blokkeerpunt opzoekt, is er idd niks aan. Je verwacht het en je bent er dus op gespitst om het juiste te doen als het blokkeert. Als je in een paniekreactie je rem inknijpt en hij blokkeert zijn er maar weinig die nog de tegenwoordigheid van geest hebben om 'm weer los te laten. Negen van de tien verstijven dan en houden gewoon de rem vast, met als gevolg dat de motor op zijn minst onbestuurbaar is en waarschijnlijk op zijn kant rechtuit gaat. Al met al is een blokkerend voorwiel in een noodsituatie wel één van de laatste dingen die je wilt.

Dat je het oefent is heel goed. En misschien heb je je inmiddels wel de juiste (loslaat) reflex aangeleerd. Maar of dat daadwerkelijk zo is, kom je pas achter als je het nodig hebt.
 
vertellen en jij dan je bek moet houden, omdat het klanten zijn. Het wordt niet zo gewaardeerd als je dan vraagt wanneer ze een vrotje gaan doen.

Het gaat ook op de manier waarop:

"Je kunt niet rijden, wanneer ga je een vrotje doen?"

of

"Omdat ik een VRO heb gedaan zal het mij niet zo snel gebeuren"
 
Ongetwijfeld. Maar als de gemiddelde motorrijder in een situatie komt waarbij de abs (onbedoeld) ingrijpt op een klinkerweg, zal ie met abs toch een kortere remweg hebben. Zonder abs remt ie zichzelf namelijk onderuit.
En abs helpt je iig wel om de eerste schrikreactie te overleven. Je hebt dan tenminste nog weer een kans om na te denken over zaken als uitwijken ipv dat je op het object afglijdt, wachtend op de klap. Of je er wat mee doet, is natuurlijk een tweede.Allemaal leuk en aardig, maar als je gecontroleerd het blokkeerpunt opzoekt, is er idd niks aan. Je verwacht het en je bent er dus op gespitst om het juiste te doen als het blokkeert. Als je in een paniekreactie je rem inknijpt en hij blokkeert zijn er maar weinig die nog de tegenwoordigheid van geest hebben om 'm weer los te laten. Negen van de tien verstijven dan en houden gewoon de rem vast, met als gevolg dat de motor op zijn minst onbestuurbaar is en waarschijnlijk op zijn kant rechtuit gaat. Al met al is een blokkerend voorwiel in een noodsituatie wel één van de laatste dingen die je wilt.

Dat je het oefent is heel goed. En misschien heb je je inmiddels wel de juiste (loslaat) reflex aangeleerd. Maar of dat daadwerkelijk zo is, kom je pas achter als je het nodig hebt.


Ben ik het helemaal mee eens, heb mijn eerste motor of zal ik zeggen de motor van een maatje van mij ook onderuit geremd. Kind op weg... gewoon schrikken.. en bam in de ankers... zoals je met een auto zou doen. Niet zo handig dus..
|( |( |(
 
Het gaat ook op de manier waarop:

"Je kunt niet rijden, wanneer ga je een vrotje doen?"

of

"Omdat ik een VRO heb gedaan zal het mij niet zo snel gebeuren"

Is beide not done als iemand net op zijn bek is gegaan met zijn trots en je nog een taxatie moet gaan maken.
Tegen een bekende klant is het een ander verhaal, maar dat zijn meestal ook wat ervarener motorrijders.
 
Ja hoor, 2x. Beide eigenschuld dikke bult en beide keren was er niemand anders in de buurt.

1e keer was op een cb750 enkel nokker op mijn toenmalig vaste ww circuit. Remmend door een bocht en een hobbeltje tegenkomen waar de eikenhouten voorvork van het beestje geen raad mee wist.
2e keer was op een DT400 waarvan het gas volgas bleef hangen op het moment dat ik met 100+ op het laatste moment wil remmen voor een bocht.

Beide keren waren s'morgens vroeg en was ik dus dus eigenlijk te duf om op een motor te stappen.


oke dan, sportief :}

ik toevallig ook eenmalig (6 jaar terug) met mn huidige projectje (cb750 sohc). oude uitgedroogde harde banden, happerige remmen en door eerste zomerregen glad wegdek. rem aanleggen bij 80 (wiel blokkeert), rem los, rem aantikken (wederom blokkeren), twee versnellingen terug getikt, achterem erbij (die niet remde)...

een voorzichtige derde poging gedaan om me onderuit te remmen maar zag wiel wéer echt gewoon even stil staan. toen toch de auto zijkant verkozen om m tegenaan te parkeren ipv de voorrem door te trekken ;)

eigenlijk dus niet onderuit geremd maar erg veel mazzel gehad, zo'n verhaal dat je van horen zeggen bijna niet kan geloven. gelukkig goed afgelopen maar was eigen schuld vanwege extreme snelheid en rijden met een motor waar té veel aan schort :Y
 
orpheus : you are so right !! :}

Als je iets weet, dan kun je er op inspelen, zoals dat normaal is;ook in het verkeer anticipeer je iedere dag , en het gaat goed zolang het goed gaat. Iedere reactie die je in een ongekende, gevaarlijke situatie doet, kan daarbij gevaar opleveren voor jezoelf of medeweggebruikers zoals bv onderuit remmen,onverwachte manouvres , per ongeluk wheelien, per ongeluk een stoppie maken or whatever.

Leuk dat je ook toegeeft wel eens onderuit te zijn gegaan Zot , maar dat zou je zelf ook aan het denken moeten zetten dat de meest gecontroleerde handelingen ook wel eens mis gaan en kunnen gaan. Het maakt niet uit of men onderuit gaat of niet, met de motor is het gewoon een optie die nogal vaak voorkomt.En behalve eropblijven zitten of de mogelijkheid hebben om te ontwijken zijn dat de enige 2 die geen schade of letsel met zich meebrengen.

Daarbij vinf ik dat vroeg of laat een keer onderuitgaan altijd meegecalculeerd moet worden als je motor rijdt, if you like it or not.Maar hoe en waarom ? tja dat zijn altijd vragen die de mensheid bezig houd , dus nu ook weer. O-)

Iedereen die van zijn fouten leert, heeft een doel in zijn leven om zich te verrijken met de wijsheden van het leven ( 3-5-2006 Disorganized,after the crash )

8-)
 
Ik heb eens een BMW met alle toeters, bellen èn abs gigantisch de bocht zien missen omdat zijn abs meende dat hij dingen aan het doen was waarvan de fabrikant kennelijk bij fabricage dacht dat dat niet moest kunnen.

geloof me, we waren gewoon lekker door de Eifel aan het knallen met een paar beginners voor ons toen zijn BMW zich in de bocht ineens zonder opgave van rede oprichte. |(

Dankzij zijn eigen snelle en accurate reactie kon hij voorkomen dat we hem uit het dal moesten plukken.
Motorfiets is ter inspectie aangeboden en er mankeerde volgens BMW helemaal niets aan de pas half jaar oude motor.

Vanaf dat moment weet ik het helemaal zeker, geef mij maar een motor waar ik lekker alles zelf mag/moet blijven doen.

Lang leve de real bikes *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan