Onderzoekje naar GPS device voor motor

KawaNinja600

MF veteraan
7 aug 2003
2.388
0
Utrecht
Hoi mede-MFers,

In het kader van een vak voor onze minor ondernemerschap aan de universiteit zijn wij bezig met een onderzoek naar het gebruik van GPS (en dan in het bijzonder op tweewielers, dus ook motoren :P ), zouden jullie kunnen helpen met het beantwoorden van een paar vragen? De opdracht is als volgt, wij gaan een GPS produkt op de markt brengen (al dan niet fictief) en willen daarvoor dus weten hoe het gebruikt zou kunnen worden en wat we het beste kunnen doen om een zo goed mogelijke doelgroep te kiezen en een prijs voor het product etc.

Reacties van zowel GPS gebruikers als (nog) niet GPS gebruikers zijn allemaal erg welkom!

Alvast hartelijk bedankt! :} (en voor de spam zeurpieten: je hoeft het topic niet te lezen als je niet wil, ik zou het alleen erg waarderen als je ons mee zou willen helpen! :) )

1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?
3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?
5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?
6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Groetjes,
KawaNinja :)
 
Op vrijdag 24 oktober 2003 23:44 vroeg KawaNinja600 het volgende:
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

Nee, niet meer sinds ik een Streetpilot 3 heb (Oktober 2002)

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

n.v.t.

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

n.v.t.

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Jazeker, Streetpilot 3 is er 1 van, maar ook Navman rukt op.

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

Minder dan 1000 pleuro's zou leuk wezen maar heb zelf nog 1750 betaald.

6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Grotere geheugen kaart voor de landkaarten.
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
>Ja
2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten?
>Onhandig ivm. niet tijdens het rijden af te lezen (daarom maak ik voor aanvang >een lijst met plaatsnamen die op de route liggen). Kaarten scheuren vrij snel.
Is het handig om ze vooraf te lezen?
>Ja dus.
Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?
>Ja, je moet wat.
3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg?
> Redelijk
Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
> Soms een beetje :)
4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders?
> Jaa :9
Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?
>Ik heb er nog nooit een op de motor gebruikt zien worden, maar wel veel voor het zweefvliegen.
5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn?
> 400 Euro's als er een mooie set kaarten van Europese landen bij zit.
Wat vind je een redelijke prijs voor het product?
> 300 zou is redelijker vinden, gezien de eenvoud van zo'n apparaat.
6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

>1. Natuurlijk wil je als motorrijder graag leuke kleine kronkelwegen rijden. Een optie die het aantal kronkels optimaliseerd zou wel leuk zijn :+ In ieder geval een mogelijkheid om te kiezen of je een route van A naar B wilt via snelwegen, grote B wegen of touristische wegen (kleine, maar toch verharde wegen) lijkt me wel wat.
>2. De manier waarop ik nu m'n routebeschrijving maak zou ik wel graag op het scherm willen zien in grote letters:

Plaats waar de afslag is / Soort afslag (links rechts rechtdoor etc.) / Plaatsnaam waar naar toe / aantal aktuele km's tot aan de afslag

suc6 met je opdracht.
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
=> Ja, zeker voor eventueel snellere routes dan die dat je zelf kent.
2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?
=> Ik bekijk ze natuurlijk op voorhand, om zeker de hoofdlijn in het traject te weten te komen. Daarna neem ik de kaart mee in een rugzak of dergelijke en stop ik af en toe. Niet zo makkelijk eigenlijk, dikwijls handschoenen uit en dergelijke. Als je een GPS-systeem maakt of dergelijke, maak het handschoen-vriendelijk!!
3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
=> Zeker voor adressen van particulieren zijn vele kaarten VEEL te onduidelijk..
4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?
=> Niet dat ik weet, ik denk dat er toch niets echt revolutionairs bestaat in mijn ogen...
5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?
=> Ik heb geen gedacht van hoeveel dit van een gemiddelde gps-systeem voor een auto kost, maar ongeveer dat zou ik wel willen uitgeven. Als ik het zou kopen, moet het ook héél goeie kwaliteit zijn. Ik denk dat het heel gedetailleerd zou moeten zijn voor mij, ben niet zo'n kaartlezer.
6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?
=> 1 suggestie, ik weet niet of je het in een auto eraf kan nemen maar op een motor moet het alleszins afneembaar zijn zodat ze daar voor je motor niet beschadigen of stelen.
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

- ja, meestal maak ik ze a.d.h.v een routeplanner.

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

- ik copieer de routes altijd naar word en pleur ik alle overbodige onzin eruit. het moet namelijk op 1 a-4tje passen (moet op tanktas en wil niet hoeven wisselen op de snelweg). bovendien moeten de letters groot zijn wil het allemaal duidelijk blijven. voor korte stukjes is het goed te doen, lange afstanden wordt lastiger aangezien de hoeveelheid tekst dan ook groter wordt. even stoppen en a4 verwisselen is een optie net als zo'n rol ding op je stuur.

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

- kaarten zijn ellende. neem soms wel een detail kaartje mee voor laatste stukje. rij dan regelmatig verkeerd, zeker omdat de laatste stukjes vaak in de stad zijn en je daar niet te vaak naar je tanktas wil zitten staren. niet zo goed voor je gezondheid zeg maar.

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

- ja de streetpilot serie, maar die zijn zo godsgruwelijk duur dat ze maar voor een enkeling zijn weggelegd. 1500 euro is toch een klap geld.

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

- op zekers zou ik een streetpilot willen. ik wil dan wel het beste en ben dat ook bereid te betalen, maar die prijs noem ik dan, ook al betaal ik het wel, niet redelijk. redelijk lijtk mij 5 a 600 euro. in guldens dus ergens tussen de 1200 en 1400 zou ik nog steeds duur maar wel redelijk vinden. maar 3300 gld voor zo'n ding is natuurlijk belachelijk.

6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

- het moet duidelijk en simpel zijn. je wilt niet te lang/ te vaak naar dat ding hoeven kijken of er mee bezig zijn. naast visuele aanwijzingen dus ook audio. verder waterdicht, schokvast, makkelijk demonteerbaar maar das logisch. en verder zo goedkoop mogelijk. kwaliteit mag wat kosten, maar het echte succes ligt em denk ik ook in de prijs. als je de kostprijs van dat ding echt laag kan houden en een aantrekkelijke verkoopprijs kan bieden gaan ze als warme broodjes over de toonbank. dat weet ik zeker.

succes ermee.
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
Natuurlijk.
2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?
Onhandig. Vooraf lezen is noodzakelijk. Een routebeschrijving is onmisbaar, kaarten werken slecht op langere afstanden.
3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
Met enige regelmaat. Kaarten geven geen omleidingen aan en het kost soms veel tijd alternatieve routes te vinden.
4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?
Niet speciaal voor motorrijders. De apparaten die ik ken zijn bv. niet waterdicht en vaak nogal groot en onhandig voor motorrijders.
5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?
Rond de 1000 Euro. Nu nog geen reële prijs, maar de prijzen dalen snel.
6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?
Makkelijk te verwijderen (of afsluitbaar??), met ruime bevestigingsmogelijkheden. Niet te groot, glad van vorm, met knoppen geschikt voor handschoenen. Scherm is onder het rijden niet of nauwelijks af te lezen, dus het geluid is erg belangrijk (aansluiting oordopje?).
Je zou zelfs kunnen denken aan schermprojectie binnen de helm, of een soort "HUD" (projectie op voorruit?)......al maakt dat het apparaat natuurlijk een stuk duurder.
Mogelijk moet de ontvangst-antenne verplaatsbaar zijn, ivm slechte ontvangst.
 
Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties :} :}
Zo gaat het onderzoek zeker wel lukken!

Nog meer suggesties zijn altijd welkom! :9

Groetjes,
KawaNinja
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

Ja, nog steeds een kaart bij de hand. Ben nog niet zo vertrouwd met de GPS en de routes die die uitrekent (liet mij op weg naar Notter 2 afritten te vroeg afslaan). B|
Zit dus nog in overgangsfase van kaart -> gps..

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

Vooraf lezen doe ik altijd om een algemene indruk te krijgen van route en richting.
Maak daarbij ook gebruik van (online) routeplanners en/of leg een spiekbriefje aan met plaatsnamen.
Voor lange afstanden vindt ik een kaart wat minder als ik de route niet over snelwegen wil afleggen. Je hebt dan veel en heel gedetailleerde kaarten nodig...

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

Kaarten zijn duidelijk genoeg, als je ze maar met de juiste schaal koopt. Gebruik voor routes hier in Limbabwe toeristische fietskaarten...

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Heb zelf net een Garmin Streetpilot III aangeschaft (2e hands, voor de prijs van 885 E :} ). Is niet specifiek voor motorrijders, maar er wel heel geschikt voor..
Verder heb je natuurlijk de kleinere gps'sen van Garmin, en de gps ontvanger / pocket pc combinatie's...
Worden uiteraard gebruikt voor route- en plaatsbepaling, maar je kunt er ook een route mee registreren om later nog eens na te rijden. Verder zijn er dingen mee op te zoeken als tankstations / garages / restaurants en andere nuttige plekken.

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

1000 Euro is denk ik wel een redelijke prijs. Er zullen dan ook relevante kaart-bestanden bij moeten zitten. Die zullen dan dmv een licentie-procedure ge-update moeten kunnen worden als er kaarten vernieuwd worden.
Verder inclusief software voor routeplanning op de pc, interface PC - GPS en een behoorlijke geheugenkaart.
Aparte aanschaf is de stroomverzorging en montagesteun, die zijn afhankelijk van het voertuig waar de gps in gebruikt wordt.

6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

- Waterdicht en trilbestendig.
- Krachtige processor tbv snelle route(her)berekening
- Duidelijk display, ook met invallend zonlicht (automatische helderheidsregeling?)
- Snel display, tbv snelle opbouw en weergave van kaarten (in- en uitzoomen, scrollen)
- Makkelijk te bedienen met handschoenen
- Eenvoudig, intuitief bedieningspaneel, zodat kleine handelingen ook onder het rijden uitgevoerd kunnen worden.
- Stembegeleiding (meerdere talen) zodat aandacht op de weg gericht kan blijven.
- Compact, ivm plaatsing voor de tellers en om 'm ook als stand alone gps te kunnen gebruiken, bv om te voet in een drukke stad de weg te kunnen vinden, of t.b.v. hiking. SP III is daarvoor te fors en vreet teveel batterijen. Geen opvallend uitstekende GPS antenne b.v.
- Zuinig met stroom :P (eigen accu, op te laden als gps aan motoraccu/stroomnet hangt b.v. :? )
- Gebruik maken van standaard geheugen modules bv Compact Flash. (SP III : Garmin geheugenkaarten)
- Routebepaling over specifiek toeristische wegen (SP III kan auto- en tolwegen vermijden, maar heeft geen info over de aard van een weg om een motorvriendelijke route uit te kunnen stippelen)
- Gebruikersvriendelijke en goedkope updates van de kaartgegevens (Garmin : :r )
- 1 interface tussen PC en GPS dmv geheugenkaart (SP III : Garmin geheugenkaart voor kaarten, plus serieele poort voor routes / waypoints)
- een uniek feature zou zijn dat de gps de file-info via de radio-frequentie kan oppikken, en dit meeneemt in z'n routebepaling..

Zal dit nog aanvullen als me nog wat te binnen schiet.....

Wanneer mag ik het prototype komen testen? *D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat motorrijders écht zitten te wachten op een voor hun geschikt apparaat. Als de prijs dan ook nog goed is....

Belangrijkste is de praktische bruikbaarheid op een motor natuurlijk. Dat betekent stevig van ontwerp, makkelijk te plaatsen, niet te groot.
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

Ik rijd regelmatig tourritten met roadbook of kaart.
2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

De kaarten zijn over het algemeen duidelijk, alleen onder het rijden moeilijk af te lezen.
3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
Duidelijk genoeg, idd raak je nog wel eens de weg kwijt.
4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Garmin heeft hele mooie tostellen, ik gebruik zelf de Streetpilot 3
Tourritjes, Van A naar B

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

1500 euro
6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Snelle route berekening, goed afleesbaar, gebruik van compact flashcard, heel europa met alle details in het geheugen, een oplossing voor het probleem ,wanneer je door de bos rijdt en je het signaal kwijt raakt.


Precies ja een Garmin
 
1. Vroeger wel, sinds m'n gps nooit geen kaartjes of voorbereiding meer :)
2. gebruik op motor handig om in de omgeving van uw bestemming te geraken, als je deze kan bevestigen op uw tank.
3. Kaartjes werden zelf opgemaakt via routeplanner, afgedrukt op juiste grootte.
4. meer dan genoeg, alleen veel te duur voor wat ze maar aankunnen.
5. 1500€
Navman2.JPG

- PPC met GPS sleeve, het grote nadeel is dat ik hem niet kan (wil) gebruiken in de regen (dan maak ik meestal geen lange trips, enkel van A => B)
- talloze voordelen (mp3 speler,agenda, wireless internet/mail,...)
- heel Europa kan op CF 256MB (straatniveau).

6. draadloos oortje om instructies te beluisteren
gemakkelijk demonteerbaar (om eventueel in de wagen/fiets te gebruiken)
 
Ik heb hem zo (FS Loox 600 met TomTom Navigator en een waterdichte Touratech PDA-houder):

navigation.JPG


En de antenne onder de kuip:

gps-antenne.JPG


De Bluetooth ontvanger zit gewoon onder het zadel. Met eigen voedig, dus geen voeding nodig. Ik heb wel een extra voeding aangebracht voor lange ritten.
 
1. Ja


2. Ja

3. Over het algemeen wel. In onherbergzame gebieden soms niet.

4. Ja, de garmin GPS III, III+ en de V

5.Ik heb een GPS III+ gebruikt gekocht voor 300 euro.

6. De software om kaarten in de GPS te laden moet goedkoop zijn, makkelijk te laden van een PC in b.v. een internet cafe. Als je gaat reizen kun je namelijk nooit de detail kaarten van de hele wereld in je GPS laden.
 
Hoi Lucid, hoe heb je de GPS ontvanger bevestigd en hoe krijgt je PDA stroom?
Als het goed is kun je jouw systeem ook in de auto gebruiken. Doe je dat ook of heb je alles zo gemonteerd dat je het niet makkelijk eraf kunt halen voor in de auto?
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
Ja

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

Vooraf lezen, handig voor lange afstanden, ze zijn nuttig

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

meestal duidelijk genoeg

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Ja die zijn er
Worden voornamelijk gebruikt voor plezierritten

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

250 euro's lijkt mij zeer schappelijk


6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Ja: ik wil wel een oortje hebben die ik in kan doen, wel draadloos natuurlijk, zodat ik netjes met een mooie vrouwenstem hoor wanneer ik moet afslaan.
Die mooie vrouwenstem moet uiteraard uitgebreidt kunnen worden naar stemmen van bekende actrices :+

Groetjes,
KawaNinja :)
 
Op vrijdag 24 oktober 2003 23:44 schreef KawaNinja600 het volgende:

1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
Ja, bij het rijden van Long Distance Rallies (Iron Butt Association) gebruik ik naast de Garmin Streetpilot 3 ook een routerol (A4 Systems) met daarop aantekeningen, detailkaartjes, checkpoint locaties etc. Als backup ook nog normale papieren landkaarten bij me en een laptop om de Streetpilot van nieuwe kaarten te voorzien. Voor ritten alleen in Nederland is het vaak alleen de Streetpilot. De kaart NL hoort bij de standaard uitrusting aan boord.

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?
Papieren kaarten gebruik ik als backup en bij de planning voor/tijdens de rit om een groter gebied te bekijken. De electronische kaart heeft het voordeel dat een lief vrouwenstemmetje (Susan noem ik haar) me verteld wat de volgende afslag wordt. En hoor ik haar niet goed dan herhaald ze het gewoon als ik een van haar knoppen bedien ;)

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
Ja de papieren kaarten zijn duidelijk, maar niet goed te bekijken onder het rijden. De electronische zijn goed te zien, scrollbaar, in-/uit zoombaar en de hoeveelheid details is in te stellen. Tijdens een rally over 1500 miles/24 uur één keer niet geweten waar ik ongeveer was. Susan (blond) was "out of memory" geraakt doordat ik bleef waarschijnlijk volhouden telkens de andere kant op te rijden dan dat zij van plan was. Ze rekent zich in zo'n geval helemaal suf zeker als ik een aardige snelheid heb of de satelietontvangst even is weggevallen.

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?
Wat mij betreft de Streetpilot 3, is m.i. de meest gebruikte GPS door rally rijders.

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?
800 euro zou ik wel aardig vinden.

6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?
Meer geheugen zodat heel Europa gedetaileerd in de GPS kan worden geladen;
Iets groter knoppen dan nu het geval is op de Streetpilot zodat het bedienen nog wat makkelijker gaat met winterhandschoenen aan;
File info en wegafsluitingen doorgeven en hé ook maar gelijk de snelheidscontroles;
Susan iets harder laten praten voor de hoge snelheden;
Een koppeling mogelijk maken met de laptop zodat m'n eventuele bakkenist ook kan zien/horen waar we rijden en naar toe gaan en dus beter kan meedenken;
Minder diefstal gevoelig maken van de GPS.
Snelle processors gebruiken (Yamaha's ;) )
Sorry, ik heb nog geen mooi plaatje van m'n Susan op de motor gemaakt.

Sidecarmaniac
http://home.planet.nl/~dreuning
Also webmaster from the Dutch sidecarclub "Het Derde Wiel":
http://www.hetderdewiel.nl
full
 
Op maandag 03 november 2003 23:19 schreef Sidecarmaniac het volgende:Wat mij betreft de Streetpilot 3, is m.i. de meest gebruikte GPS door rally rijders.

Voor de wedstrijd rally rijders is de Streetpilot serie helemaal niet goed gekeurd.
Voor Rally's als Parijs-Dakar, Moskou-Peking, Dubai etc. is de GPS III + de meest gebruikte.
 
Voor de wedstrijd rally rijders is de Streetpilot serie helemaal niet goed gekeurd.
Voor Rally's als Parijs-Dakar, Moskou-Peking, Dubai etc. is de GPS III + de meest gebruikte.

Sorry, daar stond wat weinig tekst. Beter: Bij de motorrijders die ritten van de Iron Butt Association rijden is de Streetpilot III de meest gebruikte.
Wat bedoel je met "wedstrijd rally rijders" ?

Sidecarmaniac.
 
Mooi woord dat "rally".

Het wordt voor van alles en nog wat gebruikt. In mijn ogen is een rally een lange afstands race, met slechte of geen wegen.

voor mooie plaatjes zie o.a. www.dakar.com
 
[blabla ;) ]

1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?
2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?
3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?
4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?
5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?
6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Ik heb nog geen motor, maar rij al een tijdje auto ik heb deze tekst geschreven zonder de andere reacties door te lezen, dat komt zo wel. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

1. Jawel, maar meestal vooraf met de anwb routeplanner. Werkt opzich prima, maar de route moet niet te ingewikkeld zijn.
2. Er staat weinig kaart op zon planner, ik noteer meestal alleen: linksaf de koninginneweg op. na 500 meter rechtsaf de a28 op. Dat soort dingen
3. Aanwijzingen zijn volgens mij handiger dan een (in de regelmaat onoverzichtelijke) kaart.
4. Doe de search maar eens. Er zijn er volgens mij al flink wat die het prima doen. Ook om actueel de route aan te passen. Of ze gebruiksvriendelijk zijn weet ik niet.
5. Hangt er vanaf hoe robuust het is, of ik het ook in de auto of zelfs op de boot kan gebruiken. Wat de prijzen van de kaarten zijn, het standaardpakket van de kaarten telt ook mee(kwaliteit en kwantiteit). En hoe vaak er updates zijn, nieuwe wegen etc. Maar voor het totaal-pakketje voor de motor 400€ en dan nog 10 per maand om hem up to date te houden voor (west) europa.
6. Een HUD (head up display) lijkt me wel wat. Dat je dus op het vizier de aanwijzingen ziet. Uiteraard moeten de aanwijzingen gesproken en grafisch overgebracht worden zonder poespas, geen kaart op de display dus.
 
Tof, nogmaals bedankt voor jullie reacties, we hebben hier echt veel aan! Binnenkort zal ik (indien er interesse voor is) de resultaten hier wel bekend maken :} :} :}
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

Ja, als ik speciaal ergens heen moet dan heb ik altijd wel kaartje mee dat ik van te voren even van internet heb gehaald / ander routeprogramma.

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

Het is handig om ze vooraf te lezen omdat je op de motor niet tijdens het rijden kaart kan lezen. Op lange afstanden is het ook wel handig omdat je dan vaak tig km kunt rijden voordat je weer een keertje moet afslaan dus je hoeft dan niet zo vaak te kijken. En ze zijn ook nuttig want anders ga je verdwalen.

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

Euhm de standaard kaarten zijn niet echt duidelijk omdat ze vaak niet gedetailleerd genoeg zijn. Daarom gebruik ik meestal een normale kaart voor de hoofdwegen en print ik een detail kaartje uit die ik van te voren even maken via een routeprogramma.

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Geen idee, denk niet echt dat ze veel gebruikt worden omdat merendeel de motor gebruikt voor plezierritjes en dan meestal maar gewoon een eindje wegrijdt.

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

Euhm, 200 euro ofzo zou ik wel een redelijk prijs vinden als je echt regelmatig met kaarten op stap ging daarvoor.

6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Het scherm moet erg groot en duidelijk zijn zodat je even vlug kunt kijken tijdens het rijden en niet eerst je leesbril moet pakken. Dus bijvoorbeeld gigantisch groote pijl in het scherm waar je heen moet en een afstand erbij voordat je daar bent. Voor de rest moet het eenvoudig te demonteren zijn en stevig zodat je eenvoudig dat ding eraf kunt halen telkens om te voorkomen dat die gejat wordt.

Succes verder met jullie onderzoek :) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan