Onderzoekje naar GPS device voor motor

Hoi Lucid, hoe heb je de GPS ontvanger bevestigd en hoe krijgt je PDA stroom?
Als het goed is kun je jouw systeem ook in de auto gebruiken. Doe je dat ook of heb je alles zo gemonteerd dat je het niet makkelijk eraf kunt halen voor in de auto?

Bevestiging: gewoon zelf wat geknutselt: kilbout + klein houdertje dat achteraan in de gps sleeve past. Blijft mooi zitten zo, zelfs als het voorwiel 'plots' de hoogte in gaat :] (soms wel soft reset nodig dan)
Stroom: gps kan ca. 2u zonder externe stroom werken, indien nodig kan ik een kabeltje inpluggen om hem op te laden via de batterij, totnutoe nog niet nodig gehad, ik haat kabels :)
Gebruik: 90% wagen/10% motor, ik rij meestal nogal sportief, dan wil je niet heel de tijd naar het schermje kijken... Een bluetooth oortje zou handig zijn om de instructies te volgen, nog niet getest.
 
Mooi woord dat "rally".

Het wordt voor van alles en nog wat gebruikt. In mijn ogen is een rally een lange afstands race, met slechte of geen wegen.

voor mooie plaatjes zie o.a. www.dakar.com

ral·ly1 ( P ) Pronunciation Key (rl)
<snip>
Sports.
A competition in which automobiles are driven over public roads and under normal traffic regulations but with specified rules as to speed, time, and route.

Oftewel, zijn definitie van rally komt beter overeen met de 'officiele' betekenis dan die van jou. (Source Webster's)

;)

Verder heeft het woord 'rally'wel meer betekenissen die niks met sport te maken hebben. Zo is vertaal je de MF megameetings in het engels ook als 'rally'.
 
Laatst bewerkt:
1. Nee

4. Ja de Streetpilot 3
5. Tussen de 1000 en de 1500 euries, als de updates maar goedkoper zijn dan bij Garmin
6.Schokbestendig, waterdicht, de knopjes aan de linkerzijde van het apparaat (kan je met rechts gas blijven geven), veel geheugen (heel Europa in detail), betere herberekeningsfunctie, spraakfunctie, compact, zuinig bet batterijen etc. Eigenlijk de Streetpilot 3 meet een beetje extra zeg maar.

Groeten
Leon :]

Bijlage: SP3opmonster.jpg
 
Een paar losse draadjes in de thread gevonden; volgens mij bestaat het gezochte toestel inderdaad toch echt wel; de Streetpilot III danwel de 2610. Met name de III is vaak genoemd, de 2610 nog niet, maar is ook erg nieuw.
Heb de wensen doorgelezen, en de SP voldoet aan bijna alles, zie onder.

- Navman = ongeschikt voor motor; te kwetsbaar en niet waterdicht. Rekent wel heel snel, maar ook heel verkeerd; kan ook niet werken met routes zoals Garmin. Voor motorrijder verkeerde keuze, voor auto ook niet echt best...
- groter geheugen => streetpilot 2610. standaard 256, ook in 512 of 1Gb; Compact Flash
- in SP kun je instellen op 'snelwegen vermijden', maar ook als 'fiets' leidend tot kleine wegen (hij kent in basis alleen wegen waar je met de auto mag komen)
- SP III kost al lang geen e1500 meer; momenteel gangbaar voor 1300-1350
- SP is waterdicht, shockproof en makkelijk demonteerbaar; zondermeer ook in de auto bruikbaar, zonder inbouw.
- geluid geen probleem, via oortje, helminbouwset of koppeling aan intercom
- de 2610 heeft antenne intern (steekt niet uit); toestel is kleiner dan III. Helaas: geen batterijen; wachten op een externe pack.
- combinatie met GSM-formaat systeem is een moeilijke; scherm, en daarmee afleesbaarheid zal minder zijn. Zit wel wat aan te komen in de markt.
- wegvallen signaal in dichte bossen is op motor amper te voorkomen; hangt overigens ook af van tijdstip (locatie satelieten) en vocht. Is zelden een echt probleem; 2650 heeft mogelijkheid tot koppeling aan snelheidspuls etc en daardoor 'dead-reckoning'; kan ook zonder satelieten een heel eind vooruit.
- kan bij prachtige foto van Navman niet zien of bevestiging goed is: denk op motor aan filtering ultrasone trillingen!! (in auto niet nodig) Touratech voor PDA is ok. Lees elders: zelf geknutseld. Riskant: ultrasoon leidt tot haarscheurtjes in koperbanen, lostrillende chipvoetjes en zo. Kan lang goed gaan, maar fout is goed fout!
- bevestiging is meestal op RAM, meest flexibel; vele merk-specifieke bevestigingen mogelijk
- nog geen bekende actrices tegegekomen
- mobiele GPS-en kennen zelden file-informatie (TMC). TMC heeft een radio-ontvanger nodig.
- anwb routeplanner heeft met navman vergelijkbare algoritme-problemen; heeft moeite de juiste 'balans' te vinden in de route; frequent vreemde routes of onnodig omrijden als resultaat. Probleem is anwb bekend; wordt aan gewerkt.
- SP wordt ook veel op boot gebruikt, blijft echter niet drijven... (70-serie wel)

Welke wens heb ik gelezen waarvan ik zou willen dat Garmin er aandacht aan gaf??
De headup display!! (maar dan met name in de auto, niet zozeer op de motor. En dan alleen de 'pijl' en afstand. Moet toch niet zo moeilijk zijn!!? Ik zal eens zien of we vanuit 'Notter' Garmin op gedachten kunnen brengen!

Groeten uit Notter,
Hans
 
Ja, nee. DAT zeg ik niet! Zou wel fraai kunnen zijn op het vizier allicht. Alleen ben ik zelf zo'n brave custom-rider en rij slechts bij veel nattigheid met zo'n stukkie plastic voor m'n ogen ;)

Mocht ik Garmin enthousiast kunnen krijgen dan zal ik de helm allicht meenemen!

Hans
 
oud forum of niet:

Dell Axim 5 met holux 270 ultra gps flash kaart.
otterbox groot formaat houdt perfect waterdicht (groot formaat laat net toe om de antenne op de PDA te hebben).
Bij SAENG kun je allerhande bevestigingen vinden voor je doos.

Wie weet hoe je roadbooks of tracks kan invoeren in de tomtom navigator (versie 3, versie 5 onderweg)? GPS assist is niet zo heel handig alvast.
 
Omdat we nog steeds op de uitslag zitten te wachten...

1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

Ja. Zowel kaarten (liefst gedetaileerd) als routebeschrijvingen.
Routebeschrijving kan een kant-en-klare route zijn, zoals uit boekjes Motortourtochten of een motorblad,
als een zelfgemaakte routebeschrijving, meestal bestaande uit diverse deelkaartjes.

2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

Gebruiksgemak is erg afhankelijk van het detaileringsniveau van de kaart.
Kaarten met niet-standaard schaal zijn lastiger in gebruik dan standaard schalen.
M'n eigen routekaarten zijn meestal het best O-)
1 overzichtkaartje, met daarop de route duidelijk aangegeven.
Daaromheen verschillende deelkaartjes met "knelpunten".

Vooraf lezen is sowieso aan te raden bij kaarten.
Net als het bepalen van een aantal orientatiepunten: grotere plaatsen,
snelwegkruizingen, attracties, ...

3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

Tuurlijk, al is het alleen al omdat er ergens weer een weg opgebroken ligt,
en de omleiding niet duidelijk is.
Wat heet kwijtrijden... Motorrijden is altijd leuk, of je de route nou kent of niet.

4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Garmin heeft een hele reeks, en TomTom heeft er sinds kort ook een.
Daarnaast zie je regelmatig PDA's als navigatiesysteem rondrijden.
Waarvoor gebruiken? Om koffie te zetten :?

5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

400 - 500 euro.

6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

- Makkelijk bedienbaar.
- Duidelijke aanwijzingen.
- Kunnen kiezen over welke wegen wel/niet rijden.
- Veel tussenstops/via's kunnen opgeven.
- Snel naar een overzichtkaart kunnen gaan.
 
1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

Ja, maar alleen als ik ergens heen moet, niet als de weg het doel is.


2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

Ik ben blij dat ze er zijn, het is erg handig om ze vooraf te lezen. Ik heb namelijk sinds kort een tanktas en ik zou hem daar dus in de kaartlezer stoppen maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd, denk wel dat het dan een stuk beter gaat. Vind ze dus ook nuttig :)


3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

De kaarten zijn wel duidelijk genoeg, ikzelf alleen niet :P . Ik rij soms wel eens de verkeerde straat in, mede doordat ik de afstand niet zo goed inschat waardoor ik dus een strat te vroeg of te laat in keer. Het is echter wel altijd goedgekomen.


4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Er zijn zeker wel erg goede gps apparaten speciaal voor motorrijders. Denk dat ze veel gebruikt worden mits diegene er een kan betalen of het geld er voor over heeft. Ik denk ook dat hij voor veel doeleinden gebruikt wordt, dus niet alleen voor A naar B, maar ook van A naar A (toerritjes?)


5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

Ik zou er ongeveer 500 euro voor uit willen geven, hoeft van mij dan niet het nieuwste van het nieuwste te zijn, maar wel betaalbaar en waar voor je geld. (dus niet achteraf zoiets van: ja ik had het kunnen weten, 500 euro is geen geld voor een apparaat wat nogmaal 1500,- kost.)


6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en plaatsbepalingen kan verzorgen?

Ja, ik denk dat als je het wil uitvoeren, dat je niet op kwaliteit moet concureren maar des te meer op prijs. Er zijn als erg goede GPS-apparaten maar geen betaalbare (vind ik dan..)






hoop dat je er wat aan hebt :W
 
Voor wat het waard is: de oproep in deze thread dateert van twee (!) jaar geleden. Ik vermoed dat het onderzoek inmiddels is afgerond. Wat niet wegneemt dat de vraagstelling nog steeds relevant is.

Ondertussen heeft de markt ook niet stilgestaan trouwens. Hierboven wordt vaak een bedrag van 500 euro genoemd. Op dat niveau zijn we nog niet. Maar een complete, goede, oplossing voor op de motor is er intussen wel voor zo'n 700 euro.

Groeten uit Notter,
Hans
 
>1. Maak je wel eens gebruik van routebeschrijvingen of kaarten (al dan niet
>meegenomen onderweg) om een bepaalde route te rijden?

nee, ik rij motor om me nu juist NIET aan routes vast te pinnen.

>2. Zoja, hoe ervaar je het gebruik van deze kaarten? Is het handig om ze vooraf te
>lezen? Is het ook nog handig om op lange afstanden te gebruiken? Vind je ze nuttig?

nvt

>3. Zijn de kaarten die je gebruikt over het algemeen duidelijk genoeg? Rijd je
>nog wel eens kwijt ondanks dat je een kaart of iets dergelijks gebruikt?

nvt

>4. Zijn er ook al (handzame) GPS apparaten/ontvangers op de markt speciaal voor
>motorrijders? Worden deze (veel) gebruikt, en zoja waarvoor in het bijzonder?

Ja, ik gebruik de Garmin Perfect Pilot RED Turbo 2GB

>5. Als je een dergelijk apparaat aan zou willen schaffen, hoeveel zou je dan
>ongeveer kwijt willen zijn? Wat vind je een redelijke prijs voor het product?

20 euro, maar hij kostte 1200,- Voor de functie vind ik het geen redelijke kwaliteit, voor de kwaliteit, afwerking en functionaliteit wel.

>6. Heb je nog suggesties voor het ontwerp van een apparaat die routes en
>plaatsbepalingen kan verzorgen?

Goedkoper en betere resolutie met een OFF-ROAD functie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan