onstabiel op langsgroeven

magic wout

Rookie
15 feb 2004
2
0
everberg
Ik rijd regelmatig over stukken autostrade/autoweg waar er over de gehele breedte van de weg om de een of andere reden (betere afwatering of zo???)groeven in de lengte getrokken zijn. steeds weer heb ik daarop het gevoel dat mijn achterwiel dat niet goed verdraagd, ik heb de indruk dat het wat slingert. ben bij mijn dealer geweest om de ophanging te laten checken, maar er is niets aan de hand...
Hebben jullie ook al eens zoiets gehad of een idee wat er scheelt???

greetz,
 
Ik rijd regelmatig over stukken autostrade/autoweg waar er over de gehele breedte van de weg om de een of andere reden (betere afwatering of zo???)groeven in de lengte getrokken zijn. steeds weer heb ik daarop het gevoel dat mijn achterwiel dat niet goed verdraagd, ik heb de indruk dat het wat slingert. ben bij mijn dealer geweest om de ophanging te laten checken, maar er is niets aan de hand...
Hebben jullie ook al eens zoiets gehad of een idee wat er scheelt???

greetz,


Is gewoon je motor die de sporen van de weg volgt, lijkt me niets bijzonders aan en niet het probleem van je motor.
 
t zijn niet echt sporen, eerder groefjes van een centimeter breed of zo... ik vindt gewoon niet zo stabiel rijden, mss moet ik eens wat sneller of trager er over rijden...
 
Balhoofdlager kan ook speling hebben. Ook gehad met Diversion die wat leek "te zoeken" op sporen in asfalt. Na vervanging weer lekker strak.
 
Je motor is OK.


Het licht echt aan die groeven, een klote gevoel.
Volgens mij is daar dan een stuk wegdek uitgevreest om plaats te maken voor nieuw.

Er horen iniedergeval waarshuwings borden bij te staan.

Volgens mij is jaren geleden al eens een ernstig ongeluk gebeurd in een tunnel
ergen in Nederland, ook door dit soort groeven.
 
t zijn niet echt sporen, eerder groefjes van een centimeter breed of zo... ik vindt gewoon niet zo stabiel rijden, mss moet ik eens wat sneller of trager er over rijden...
Wat denk je ervan om is te proberen of hij hetzelfde doet op een weg die er normaal uitziet(zonder groeven dus). Een net nieuw geasfalteerd industrieterrein in de buurt?

Dat lijkt mij de oplossing al denk ik dat het gewoon aan het wegdek ligt dat soms o zo lekker rijdt..(ah, gelukkig betaal ik geen wegenbelasting.. O-) )
 
het hangt volgens mij ook samen met het type band die op je motor zit. het ene type is er wat gevoeliger voor dan het andere. er heeft volgens mij in promotor een stuk gestaan over de effecten van sporen, witte strepen en tramrails als je ze onder een kleine hoek kruist.

het kwam er volgens mij op neer dat de band het object raakt op een plaats die buiten de middelijn van de band (loopvlak) ligt. daardoor onstaat een kracht die de motor in de richting trektvan het hoger gelegen gedeelte (v.h. spoor) van de weg. meestal is het maar een hele kleine beweging, maar het voelt aan als onstabiliteit. de band probeert a.h.w. erop te klimmen.

als er iemand is die het duidelijker kan uitleggen met plaatjes: graag :)
 
zerogrnd


Jij bent de weg ook kwijt op die foto, die landing is ja toch niet gelukt. ;)
 
Ik rijd regelmatig over stukken autostrade/autoweg waar er over de gehele breedte van de weg om de een of andere reden (betere afwatering of zo???)groeven in de lengte getrokken zijn. steeds weer heb ik daarop het gevoel dat mijn achterwiel dat niet goed verdraagd, ik heb de indruk dat het wat slingert. ben bij mijn dealer geweest om de ophanging te laten checken, maar er is niets aan de hand...
Hebben jullie ook al eens zoiets gehad of een idee wat er scheelt???

greetz,

Heeft niets te maken met afwatering, maar wel met herstel aan de weg.
Is wel degelijk gevaarlijk voor motoren om drie redenen:

1. Langsgroeven beinvloeden het stuurgedrag van de motor omdat het sporen van de wielen beinvloed wordt. De banden hebben de neiging de groeven te volgen en als die ergens afwijken van waar jij naar toe wilt, voel je dat.

2. De freesmachines hebben vaak maar een beperkte werkbreedte en zullen de rijbaan in verschillende banen naast elkaar moeten uitfresen. Tussen banen zijn hoogte verschillen van meerdere centimeters mogelijk. Dit beinvloedt het stuurgedrag van je motor nog sterker dan de freeslijnen zelf.

3. Na het freesen wordt er vaak wel geveegd, maar zeker na enige dagen en bijvoorbeeld door regen en vorst is het mogelijk dat er toch nog losse steenslag op de rijbaan komt te liggen (zelfs soms hele kuilen ontstaan). Autobanden rijden onder deze weersomstandigheden namelijk de grove toplaag verder kapot met veel los steenslag als gevolg.

Daarom dient de wegbeheerder een waarschuwingsbord (J37)
j37sm.gif
te plaatsen met een onderbord met daarop de tekst 'Langsgroeven' en een pictogram van een motorijder eventueel aangevuld met het bord opspattend grind (J25) en slipgevaar(J20).
j25sm.gif
en
j20sm.gif
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan