Ontluchten van remmen Bandit 650S ABS

Chrissizeur

Die hard MF'er
6 jul 2006
327
0
40
Hilversum
Beste forummers,

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn pa (35 jaar automonteur) beziggeweest met de remmen van mijn Bandit 650S ABS. Na revisie van de klauwen en plaatsen van de nieuwe blokken blijven we met ontluchtproblemen zitten.

Het remsysteem heeft een paar dagen zonder vloeistof gestaan en alle oude vloeistof is uit het systeem gepompt.

Het remsysteem is voorzien van nieuwe vloeistof. In het ontluchtingsslangetje zitten geen luchtbellen meer en er komt netjes nieuwe remvloeistof uit. MAAR, toch reagert de rem "zompig" en moet er 3x gepompt worden voordat ik voldoende remdruk heb.

Het vermoeden bij mijn pa is dat de ABS-pomp roet in het eten gooit. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en tips en trucks om dit op te lossen?

Chris
 

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
0
48
Zwolle (Overijssel)
Er zit nog gewoon lucht in het systeem. Het wil niet zeggen dat er geen lucht in het systeem zit als er alleen vloeistof uit de onluchtnippel komt. De horizontale delen, zoals het t-stukje e.d., geven meestal de problemen. Ik snap trouwens niet waarom je je zo moeilijk gemaakt heb: eerst alle vloeistof eruit en dan nieuwe erin :N
 
Laatst bewerkt:

Soesko

Die hard MF'er
14 dec 2008
737
0
Ik vraag me af of de ABS-pomp de boosdoener is, want dat zijn twee gescheiden systemen. Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt dat ik de zaak niet goed ontlucht kreeg. Ik heb toen dmv een ontluchtingspomp de zaak goed kunnen ontluchten. In plaats van de vloeistof door de leidingen te pompen, zuig je de vloeistof aan de onderkant erdoor. In motor- en autobedrijven wordt een dergelijk pomp vaak gebruikt. Bij mij lukte het op die manier uiteindelijk wel om de zaak goed ontlucht te krijgen. Vraag me niet waarom, maar het was wel zo.
 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.306
279
Of met een grote injektiespuit via de nippel vloeistof in het systeem duwen (of eruit zuigen) Werkt prima, spuit kost 2,50
 

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.603
20
tussen maas en waal
zodra je druk hebt je remhendel ff vast zetten (of hard in laten drukken door een 2e persoon) en met een schroevendraaier oid op de leidingen tikken, soms willen belletjes dan net losschieten :)
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.669
107
58
Meestal blijft er lucht bij de banjo v.d. rempomp zitten. Even Onder druk de banjo iets los draaien en voila. Wel met een doekje de remvloistof opvangen.
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Het vermoeden bij mijn pa is dat de ABS-pomp roet in het eten gooit. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en tips en trucks om dit op te lossen?
Dat denk ik ook :Y

Vaak moet je niet alleen in het potje bijvullen maar heeft de ABS pomp ook een reservoir wat je moet vullen, anders zuigt ie daar lucht aan.
 

Ducktape

MF veteraan
3 jul 2007
1.662
0
Er zit nog gewoon lucht in het systeem. Het wil niet zeggen dat er geen lucht in het systeem zit als er alleen vloeistof uit de onluchtnippel komt. De horizontale delen, zoals het t-stukje e.d., geven meestal de problemen. Ik snap trouwens niet waarom je je zo moeilijk gemaakt heb: eerst alle vloeistof eruit en dan nieuwe erin :N
Beste forummers,

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn pa (35 jaar automonteur) beziggeweest met de remmen van mijn Bandit 650S ABS. Na revisie van de klauwen en plaatsen van de nieuwe blokken blijven we met ontluchtproblemen zitten.

Het remsysteem heeft een paar dagen zonder vloeistof gestaan en alle oude vloeistof is uit het systeem gepompt.

Het remsysteem is voorzien van nieuwe vloeistof. In het ontluchtingsslangetje zitten geen luchtbellen meer en er komt netjes nieuwe remvloeistof uit. MAAR, toch reagert de rem "zompig" en moet er 3x gepompt worden voordat ik voldoende remdruk heb.

Het vermoeden bij mijn pa is dat de ABS-pomp roet in het eten gooit. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en tips en trucks om dit op te lossen?

Chris
Remklauwrevisie wordt nogal een kliederboel met de remvloeistof er nog in.
 

Chrissizeur

Die hard MF'er
6 jul 2006
327
0
40
Hilversum
Iedereen bedankt voor de tips en trucks

Het tikken op de leidingen en banjobouten losdraaien zal ik snel proberen.

Moet de motor eigenlijk draaien zodat de ABS-pomp goed funtioneerd? Dus ontluchten met draaiende motor?
 

Chrissizeur

Die hard MF'er
6 jul 2006
327
0
40
Hilversum
Bedankt voor de waarschuwing oma :-D

Goed... Ik ben dus druk bezig geweest met mijn remmen. Normaal vullen en ontluchten. Banjo's losgedraaid. Met een grote spuit vloeistof in mijn remmen gepompt, en er weer uitgezogen. Dit alles met en zonder draaiende motor met de fiets in diverse standjes, lees licht naar voren hellend, waterpas, lig naar achtere hellend, op de zijstandaard noem het maar op.

Maar het graf takke **** ding wil toch niet goed remmen :X :X :X . Ik ben er zelfs even mee een blokje om gereden ( |( |( ) en heb de ABS achter in laten grijpen in de hoop dat dit het is. Helaas niet.

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt

Edit: Diverse online manuals doorgelezen van ABS-fietsen maar bij geen een wordt iets gezegd over een ABS-remvloeistofreservoire (3x woordwaarden *O* ;) )
 
Laatst bewerkt:

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.603
20
tussen maas en waal
Bedankt voor de waarschuwing oma :-D

Goed... Ik ben dus druk bezig geweest met mijn remmen. Normaal vullen en ontluchten. Banjo's losgedraaid. Met een grote spuit vloeistof in mijn remmen gepompt, en er weer uitgezogen. Dit alles met en zonder draaiende motor met de fiets in diverse standjes, lees licht naar voren hellend, waterpas, lig naar achtere hellend, op de zijstandaard noem het maar op.

Maar het graf takke **** ding wil toch niet goed remmen :X :X :X . Ik ben er zelfs even mee een blokje om gereden ( |( |( ) en heb de ABS achter in laten grijpen in de hoop dat dit het is. Helaas niet.

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt

Edit: Diverse online manuals doorgelezen van ABS-fietsen maar bij geen een wordt iets gezegd over een ABS-remvloeistofreservoire (3x woordwaarden *O* ;) )
bel eens een garage, kijken of die wat weten? je kan er pech mee hebben, maar sommigen willen je graag telefonisch helpen
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.240
155
27
Amsterdam
Ondanks de oma, ik heb hetzelfde probleem. @
Chrissizeur, hoe is het opgelost?
Lees het WPHB, vaak moet een ABS pomp aangestuurd worden na het ontluchten om lucht in het pompcircuit naar het normale circuit te pompen, waarna je het wel via de ontluchtingsnippels eruit krijgt. Een alternatief is tijdens een proefrit het ABS voor en achter aanspreken.