Onverantwoord om door te rijden als nieuwe rijder?

Stoppen met rijden,lekker schaatsen ofzo.
Je gaat toch ook niet in de zomer skiën :?
Motorrijden is for fun,zie ze wel heel af en toe verkleumd rondrijden,zittend op m'n verwarmde stoel met een bakkie koffie in de hand denk ik dan wat erg.


Dit is echt onzin.....
Ik rij nu 3 winters achter elkaar door, en ik heb het echt nog nooit koud gehad in de winter.
Als je niet investeert in goeie kleding is de winter inderdaad armoede, maar ik heb het nooit koud, en ik ben echt een kou kleun.....
 
In de zomer ga ik altijd snowboarden, indoor welteverstaan omdat er dan héél erg weinig volk is :D


Dus het is eigenlijk gewoon te vergelijken met motorrijden in de winter, het is gewoon super, en toch doen heel weinig mensen het..... ;)
 
's zomer op de Jetski, en 's winters op de Snowski :]
 
Laatst bewerkt:
Met ijzel en sneeuw zal je me ook niet op de motor vinden, zoals ik al aangaf ga ik geen onnodige risico's nemen.
Dan is het toch goed? Zolang er gestrooid is kun je prima bij -5 op de motor stappen. Enkel even goed warm aankleden (tip: verwarmde handschoenen! *O*).

Ik rijd ook een V-Strom. Die schijnen onder je reet vandaan te roesten bij pekel... kweenie. Hij stond tot voor kort altijd buiten, ik heb 'm zelfs nog nooit gewassen in de anderhalf jaar dat ik 'm heb en voor pekelbestrijding ben ik ook te lui. Tot nu toe nog weinig aan de hand Niet dat ik je nu aanraad om net zo lui te zijn maar laat je niet teveel afschrikken door alle doemverhalen. Prima te doen. Zie eventueel ook het pekeltopic.
 
@TS: hoeveel jaar (en kilometer) ervaring heb je als automobilist?
Dit maakt veel uit in verkeersinzicht en daarmee in het beantwoorden van je vraag.

En met welke banden rij je (type/leeftijd)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@TS: hoeveel jaar (en kilometer) ervaring heb je als automobilist?
Dit maakt veel uit in verkeersinzicht en daarmee in het beantwoorden van je vraag.

En met welke banden rij je (type/leeftijd)?

Wat maakt dat uit :? ,imo niets ,ik had eerst m n motorrbw daarna pas t auto rbw .
 
Nu hoor ik van verschillende mensen (motorrijders en niet motorrijders) dat het onverantwoord voor mij zou zijn om de winter door te rijden.
Misschien moet je even aan die "motorrijders en niet-motorrijders" vragen hoe en wanneer je ooit "ervaren genoeg" gaat worden om wél veilig door te kunnen rijden, als je juist die omstandigheden blijft mijden?
 
Niet zo bang zijn, gewoon blijven rijden en gezond verstand gebruiken als het echt glad is (alsof je dan wel veilig me de auto kan rijden?)
Er is een how-to hoe je een electrisch verwarmd vest kan maken. Niet duur, leuk om te doen en je bent lekker warm.
Veel rijplezier!
 
Advies van iemand die al 18 jaar woon-werk rijdt, ook in de winter;

Denk gewoon na!

'De winter' is niet elke dag hetzelfde. Je kan soms wel en soms niet rijden.
En je kan het altijd proberen, maar als je mis gokt kan je dat duur komen staan. Zowel financieel als qua gezondheid.
Gladheid zie je niet altijd, of vaak niet zelfs. Als het overduidelijk is, laat je het wel uit je hoofd, maar het zijn de twijfelgevallen die het tricky maken. buiten 3 graden en nat, is hoog risico op opvriezende weggedeeltes. 25km rijden zonder problemen, maar net dat ene bochtje is wel glad.
Het kan zomaar.

Dus kijk naar het weerbericht voor je vertrekt, kijk buiten, hang een buitentemperatuurmeter neer, en als je verstandig bent: neem geen risico als je twijfelt.Dan hou je het het langste vol ;) en stiekem kan je dan nog best vaak rijden.
Droog vriesweer is perfect. Warmer en nat, ook goed. Maar kouder en nat, is oppassen!

Ik zou ook niet thuisblijven omdat je je rijbewijs nog maar kort hebt, dat is an sich geen reden.
Wat wel een reden kan zijn is als je je niet zeker voelt op de motor. Als je het natte, donkere weer 'too much' vindt.
Dan moet je niet tegen wil en dank blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
Wat maakt dat uit :? ,imo niets ,ik had eerst m n motorrbw daarna pas t auto rbw .

had ik het tegen jou?

Maar goed, dat staat er toch?
(mate van verkeersinzicht heeft betrekking op de vraag van TS)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon doen, maar wel alert blijven op het weer. Bij twijfel de auto pakken. :P

Ik heb jaren in de winter gereden. In de stad stapvoets ivm gladheid en daarna de snelweg op. Daar had ik weinig problemen.

Nu rij ik niet meer in de winter, maar dat komt door medische issues.
 
Laatst bewerkt:
had ik het tegen jou?

Maar goed, dat staat er toch?
(mate van verkeersinzicht heeft betrekking op de vraag van TS)


Ik hoop dat tie net z n motor rbw(en geen autorbw) heeft,als hij dan de winter doorkomt top!
wordt hij een betere rijder van en later dan w.s ook een betere automobilist :t
 
@TS: hoeveel jaar (en kilometer) ervaring heb je als automobilist?
Dit maakt veel uit in verkeersinzicht en daarmee in het beantwoorden van je vraag.

En met welke banden rij je (type/leeftijd)?

Ik heb nu 3 jaar ervaring als automobilist, zo'n 50k km in totaal gok ik.
Banden zijn de Bridgestone Battlax A40. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ze zien er nog erg goed uit.


Ik denk dat ik het inderdaad gewoon per dag ga bekijken. Geen onnodige risico's nemen en gewoon rustig aan doen. Kou en regen doen mij niet zoveel, heb blijkbaar goeie kleding aan dus dat scheelt ook een hoop.
 
*knip*

Ik rij in ieder geval niet als er een waarschuwing voor gladheid wordt gegeven, heb namelijk gewoon een auto voor de deur staan dus ik ga geen onnodige risico's nemen.

*knip*

Ik hoop dat tie net z n motor rbw(en geen autorbw) heeft,als hij dan de winter doorkomt top!
wordt hij een betere rijder van en later dan w.s ook een betere automobilist :t

Lees het nog eens...
 
Ik heb nu 3 jaar ervaring als automobilist, zo'n 50k km in totaal gok ik.
Banden zijn de Bridgestone Battlax A40. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ze zien er nog erg goed uit.


Ik denk dat ik het inderdaad gewoon per dag ga bekijken. Geen onnodige risico's nemen en gewoon rustig aan doen. Kou en regen doen mij niet zoveel, heb blijkbaar goeie kleding aan dus dat scheelt ook een hoop.

Dat bedoel ik, dank voor je reactie.
Die 3 jaar rijden in de auto helpen je het verkeer beter in te schatten, dus dat heb je mee.
Blijft er natuurlijk het risico van plaatselijke gladheid, ook als dit niet aangekondigd is.
(ik ging laatst in Amsterdam op m'n muil met de fiets terwijl het niet vroor, maar net dat stukje superglad was - ijsplaat, want gleed nog een paar meter door ook, zonder kledingschade)

De banden zijn ook dik voor elkaar, want pas zo'n 2 jaar op de markt en indien niet (vierkant) versleten zie ik daar geen probleem :t
 
Ik heb nu 3 jaar ervaring als automobilist, zo'n 50k km in totaal gok ik.
Banden zijn de Bridgestone Battlax A40. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ze zien er nog erg goed uit.


Ik denk dat ik het inderdaad gewoon per dag ga bekijken. Geen onnodige risico's nemen en gewoon rustig aan doen. Kou en regen doen mij niet zoveel, heb blijkbaar goeie kleding aan dus dat scheelt ook een hoop.

Kun je hier een plaatje posten van de DOT-code die op de zijkant van je band)beide) staat? :)
 
gewoon zoals je al deed je hersens gebruiken en het komt best goed. en je kan je wel druk maken over januari en februari maar ik ben ook wel eens verrast in mei toen er aan het einde van de werkdag in eens een pak sneeuw lag. en dan zijn de strooiploegen niet paraat en het was niet voorspeld ook dus het was een leuke puinhoop op de weg. en ik kan dan op het werk niet zomaar kiezen voor de auto want die staat dan thuis. dus de motor maar laten warm draaien op de bok zodat de choke uit gaat (scooter met automaat heb je geen koppeling om in te knijpen als het achterwiel doorslaat en op de choke blijf je dan glijden totdat je ligt) en toen maar heel rustig naar huis gegaan. leuk is anders maar als je je hersens blijft gebruiken kom je best veilig thuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan