Oordoppen, wie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oordoppen? Mijn helm dempt het geluid gigantisch. Ik zou niet weten waarom ik nog oordoppen zou nodig hebben.
Met 120 is het zeker nog steeds fluisterstil :z


[me="Fiah"]rijdt slechts bij hoge uitzondering zonder z'n otoplastieken[/me]
 
@ rutgert: daar ben ik zelf ook bang voor. je hebt t gewoon echt niet door en zoiets 'onschuldigs' al windgeruis geeft (veel) meer geluid dan je zelf denkt ... wel iets om over na te denken iig.

Inderdaad. Wanneer je het door krijgt is het eigenlijk al te laat.
Mijn gehoor is niet door motorrijden achteruit gegaan, maar doordat ik 'vroeger' toen ik net mijn rijbewijs had het lekker vond om vaak en lang de autoradio hard aan te hebben.

Ik ben nu echt niet doof of zo. En hoewel ik het liever helemaal nooit had gehad, heb ik gelukkig nagenoeg geen last van oorsuizen.
Maar wanneer veel mensen door elkaar kakelen of er is veel omgevingslawaai, dan vind ik het lastig om gesprekken te volgen. Je hoort me dan ook regelmatig "Huh?" of "Wat zeg je?" vragen.
Daar valt nog wel mee te leven. Maar ik zie het niet zitten om mn gehoor nog verder achteruit te laten gaan. Dus ja, dan kies ik voor oordoppen.
 
onbetwistbaar feit is en blijft dat je op lange termijn gehoorschade oploopt door met name het wind geruis. Lastige is dat je er pas na heel veel jaar last van hebt. Zelfde geld voor MP3 spelers, of in mijn jeugd de walkman, toen was het fijn om dat ding knijterhard te laten tetteren. Zéker als anderen in de bus geïrriteerd naar je keken; nóg harder.... alleen.... nu, zeg 25 jaar na de walkman, hoor ik ac/dc nog steeds knallen zeg maar. Toen had ik er géén last van.

Kortom, wees verstandig, want op het moment dat je er wél last van krijgt is er géén weg terug.

Ik rij, ook nog maar een jaar of 7 hoor, terwijl ik al véél langer motor rij, altijd met otoplastieken.

[edit]nee, ik ben niet doof, maar heb wel een lichte ruis in mijn gehoor, en die was er misschien niet geweest als ik verstandig geweest was[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Kan me voorstellen dat een stille helm helpt om windgeruis tegen te gaan. Echter de 84 db bij 100kmh die heel stille helmen bereiken is volgens mij al een beetje het maximale waar je gehoor langere tijd aan blootgesteld mag worden, als je dan 120 rijdt met die extreem stille helm zit je daar al weer riant boven..
 
ik heb een husk smr een stampende 1 cilinder, dubbele open dempers erop en natuurlijk een mooie windgevoelige crosshelm.

als ik door een tunnel rij heb ik vaak piep in me oren... oordopjes komen er niet in!
 
als ik door een tunnel rij heb ik vaak piep in me oren... oordopjes komen er niet in!

Je hebt helemaal gelijk, en om op MF te "praten" heb je geen gehoor nodig, dus dat scheelt. dat kun je wel blijven doen.
Die piep die je nu af en toe hebt, kun je later 24/7 van genieten.....
 
Je hebt helemaal gelijk, en om op MF te "praten" heb je geen gehoor nodig, dus dat scheelt. dat kun je wel blijven doen.
Die piep die je nu af en toe hebt, kun je later 24/7 van genieten.....

maar ja, ik ben het wel met hem eens dat je wel graag wilt genieten van het geluid van de motor, het hoort een beetje bij het motorgevoel. Deed ik vroeger ook, en ik wed jij ook... Je bent van mijn generatie dus je had vast ook een walkman die te hard kon....
 
maar ja, ik ben het wel met hem eens dat je wel graag wilt genieten van het geluid van de motor, het hoort een beetje bij het motorgevoel. Deed ik vroeger ook, en ik wed jij ook... Je bent van mijn generatie dus je had vast ook een walkman die te hard kon....
Ik had vroeger ook een walkman die te hard kon, maar toen was ik jong en dom. Nu ben ik wat ouder, maar als ik zonder oordoppen de snelweg op ga zou ik nog net zo dom zijn.
 
Ik had vroeger ook een walkman die te hard kon, maar toen was ik jong en dom. Nu ben ik wat ouder, maar als ik zonder oordoppen de snelweg op ga zou ik nog net zo dom zijn.


precies, dat is wat ik eerder al schreef, als je jong bent dan zie de gevolgen niet, en ben je geneigd te bagatelliseren.
 
Ik ben nog aan het lessen maar ik heb tegenwoordig ook altijd oordoppen in. Dan versta ik me instructeur tenminste nog...scheelt echt enorm.
 
maar ja, ik ben het wel met hem eens dat je wel graag wilt genieten van het geluid van de motor, het hoort een beetje bij het motorgevoel. Deed ik vroeger ook, en ik wed jij ook... Je bent van mijn generatie dus je had vast ook een walkman die te hard kon....

Toch had ik hem snel minder hard staan, batterijen gingen niet heel lang mee met een draaiend bandje... de CD walkman deed het al veel beter.
Disco's, Heavy Metal concerten, allemaal naartoe geweest, en dat heeft het gehoor geen goed gedaan, maar nu sinds ik motorrij wat nog geeneens heel erg lang is, is de suis merkbaar geworden.

In onze tijd had je geen internet waar je veelvuldig door ervaringsdeskundige gewaarschuwd werd, dus blijf ik dat nu doen. Men moet zelf maar kijken wat men ermee doet.
 
Laatst bewerkt:
precies, dat is wat ik eerder al schreef, als je jong bent dan zie de gevolgen niet, en ben je geneigd te bagatelliseren.

Yep, that's what i did. Mijn ouders hadden me er geregeld voor gewaarschuwd, maar daar trok ik me weinig van aan. Nu (ruim 10 jaar later) heb ik best spijt dat ik, met die goeie oren van toen, niet geluisterd heb.
 
Laatst bewerkt:
pruts extra papieren zakdoek proppen in de kieren en gaten (achter de voering) van mijn Caberg systeem helm. En een dikke pleister op de Bluetooth doorvoer.

ook airflow op mijn windscherm geschroefd

geen oordoppen meer

Neem een bus purschuim mee, dat werkt ook ;)
 
Zet maar eens een MP3 speler op tijdens het rijden, de muziek hoor je nauwelijks. Kun je nagaan hoeveel herrie de wind en de motor maakt.
Dus om je vraag te beantwoorden: Nee, ik draag geen oordopjes. :+
 
Geen doppen hier. Heb ze ooit 1 keer geprobeerd, maar wat een rotgevoel is dat zeg, van die proppen in je gehoorkanaal........
 
precies, dat is wat ik eerder al schreef, als je jong bent kan het zijn dat je de gevolgen niet ziet , en ben je geneigd te bagatelliseren.

:+

ben zelf 19 jaar en heb een jaar mijn A'tje. ik zie het gevaar wel degelijk in en rij altijd met oordoppen in :Y misschien komt dat ook omdat ik gewend ben om 140 km enkele reis met bijna alleen snelweg te rijden :P
 
Ik rij altijd met oordoppen. Vroeger toen ik achterop ging bij mn pa met van die schuimdingen maar tegenwoordig gewoon op maat gemaakte. Bevallen prima.
Ik mis ze echt wel als ik op de snelweg rij en ze vergeten ben in te doen. Als ik alleen maar binnedoor ga, 60km weggetjes dan laat ik ze vaak wel uit.
 
Echt onnodig die oordoppen.
Het is gewoon een kwestie van wennen aan het geluid.
Na een aantal jaartjes hoor je het vanzelf niet meer. :X


gebruik ze alleen op de lange afstanden, binnen de bebouwde kom vind ik ze gevaarlijk.
 
ik heb ook nog nooit met oordoppen gereden, maar zou het eigenlijk wel moeten doen.
Volgens mij is het algemeen bekend dat je er wel doof van word als je ze niet gebruikt.

Elke keer als ik op bijv de beurs zo'n standje zie dan denk ik het komt wel.
Maar nog steeds niet gedaan. |( |(
 
Ik rij altijd met otoplastieken, hoor m'n uitlaat prima, maar gelukkig is die irritante windruis weg.
Kan me ook beter concentreren.
 
Op snelweg stukken altijd oordoppen in (als ik ze niet vergeet)... Deed dit in het begin niet, maar krijg oorpijn als ik het langer dan een half uur met +120 km/h rij en vaak baantjes moet wisselen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan