Op vakantie met de motor met twee personen

Haha dat matje tape je gewoon op je zadel ;)? Maar een stukje zadel behandelen hiermee is geen gek idee inderdaad.

De FJ rijdt ook erg lekker en gelukkig heeft de vorige eigenaar (garagehouder) er nieuwe banden opgezet, nieuwe bougies ingezet, olie ververst, nieuwe accu erin gezet en het blok helemaal gecontroleerd en afgesteld. Wat dat betreft is de motor dus klaar om een heel stuk op te rijden. Nu nog bagage mee kunnen nemen..

Ik zag op de website van motozoom zo'n tassenset van rond de 100 euro, heeft iemand hier ervaring mee, losse tassen? Natuurlijk moet je ze goed aansjorren, maar als je bovenop een bagegerol plaatst kan dat nog best comfortabel zijn voor de gene achterop denk ik?
 
Haha dat matje tape je gewoon op je zadel ;)? Maar een stukje zadel behandelen hiermee is geen gek idee inderdaad.

De FJ rijdt ook erg lekker en gelukkig heeft de vorige eigenaar (garagehouder) er nieuwe banden opgezet, nieuwe bougies ingezet, olie ververst, nieuwe accu erin gezet en het blok helemaal gecontroleerd en afgesteld. Wat dat betreft is de motor dus klaar om een heel stuk op te rijden. Nu nog bagage mee kunnen nemen..

Ik zag op de website van motozoom zo'n tassenset van rond de 100 euro, heeft iemand hier ervaring mee, losse tassen? Natuurlijk moet je ze goed aansjorren, maar als je bovenop een bagegerol plaatst kan dat nog best comfortabel zijn voor de gene achterop denk ik?

Bagagerol in de rug kan best prettig zijn :Y
 
Haha dat matje tape je gewoon op je zadel ;)? Maar een stukje zadel behandelen hiermee is geen gek idee inderdaad.
Je kunt een groot stuk om het zadel doen en aan de onderkant met draad vastzetten, je kunt een kleiner stuk met een paar stukjes dubbelzijdige tape vastzetten.... Gebruik je fantasie en niet bang zijn een klein beetje te experimenteren. :)

@Martell, puur uit nieuwsgierigheid: Hoe zuinig kan een FJ rijden? Ik heb er ooit een week één in bruikleen gehad en hoewel ik normaal een vrij zuinige gashand heb kreeg ik die niet boven de 1:16.
 
Je kunt een groot stuk om het zadel doen en aan de onderkant met draad vastzetten, je kunt een kleiner stuk met een paar stukjes dubbelzijdige tape vastzetten.... Gebruik je fantasie en niet bang zijn een klein beetje te experimenteren. :)

@Martell, puur uit nieuwsgierigheid: Hoe zuinig kan een FJ rijden? Ik heb er ooit een week één in bruikleen gehad en hoewel ik normaal een vrij zuinige gashand heb kreeg ik die niet boven de 1:16.

Met wat aanpassingen heb ik gemiddeld 1 op bijna18 gereden.
Nieuwe membranen, emulsiebuizen, dynojet, goed afstellen, goede banden, geen aanlopende remmen, nieuwe kettingset.
 
... en gelukkig heeft de vorige eigenaar (garagehouder) er nieuwe banden opgezet, nieuwe bougies ingezet, olie ververst, nieuwe accu erin gezet en het blok helemaal gecontroleerd en afgesteld. Wat dat betreft is de motor dus klaar om een heel stuk op te rijden. ...
En de remvloeistof, hoe oud is die?
 
Ik ben er toevallig ook mee bezig om een vakantie te motor te maken met me vriendin. Bij me eige reis vorig jaar ben ik er achter gekomen dat ik maar 1 zijtas nodig heb. voor tent, slaapzak, e.d. en dan nog een paar losse spullen in de andere zijtas maar meer als de helft nog over voor kleding e.d. het enige dat ik dit jaar nog ga doen is investeren in een beugel zodat er een duo-passagier mee kan en daarachter een tas of zo op kan. (heb je niet 8u op een dag zo'n rugzak om)
 
Je kunt, met wat fantasie, erg veel meenemen op een motor. Wij gingen er ook mee kamperen (alweer een tijd geleden) Belangrijk is dan dat je kijkt wat je echt nodig hebt. De eerste keer dat we samen op vakantie gingen was mijn vriendin (nu mijn vrouw) aan het inpakken terwijl ik er 75% weer uithaalde ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook een keer met zn 2n op 1 motor op vakantie geweest.

Rondreis naar Bosnie, Croatie, Italie, Spanje en weer terug. Met zijn 2'n op een honda CB500S. Wij zijn niet zo heel groot dus dat scheelt, maar dat is een CB500 ook niet.
Wel van hotel naar hotel, want kamperen zagen we niet zitten met de hoeveelheid spullen die dan benodigd waren.

Ik had een bagagerek gekocht (voor tassen) en een topkoffer rek. Aan het begagerek heb ik vervolgens een verzaagd frame voor monolock koffers gemonteerd, in totaal hebben we drie grote givi koffers meegenomen plus tanktas.

Achteraf veel te veel meegenomen, veel kleding niet gebruikt, extra paar motorlaarzen niet gebruikt etc. Had zeker een koffer minder gekund.

Allergrootste bijdrage aan de leuke reis was het Top Sellerie zadel die ons de gehele reis comfortabel heeft gehouden. Als je iets tegen het vooruit glijden wilt doen, denk dan in die hoek en neem een nieuwe (elke dag plezier van!). Samen met het rugsteuntje van je topkoffer zit ze als een prinses.

Als wij het op een honda cb500 redde, dan moet t op een fj1200 helemaal lukken. Zorg wel voor een kofferrek. Het is een fijne gedachte dat alles gewoon vast en op slot zit als je ergens de motor achterlaat.
 
Je kunt, met wat fantasie, erg veel meenemen op een motor. Wij gingen er ook mee kamperen (alweer een tijd geleden) Belangrijk is dan dat je kijkt wat je echt nodig hebt. De eerste keer dat we samen op vakantie gingen was mijn vriendin (nu mijn vrouw) aan het inpakken terwijl ik er 75% weer uithaalde ;)
[afbeelding]


Idd, hetzelfde als die shopverslaving van die vrouwen. Wil je een dagje naar Barcelona willen ze meteen terug met 2 extra koffers .. :X :X
 
Bij de Blokker een anti-slip matje halen. Kost geen drol en je kan er wel 10 motoren mee "behandelen".

Wat een gedoe! Gewoon leren broek ipv textiel, schuift ook niet (te veel).... Je zal toch niet bang zijn dat je vrouw te dichtbij komt? ;)

In ieder geval NOOIT je zadel met van die interieur-glansspray-spuitbussen rommel behandelen, dan is het lang-zal-die-glijen!

@Martell met emulsiebuizen bedoel jij carterventilatieslangen? (weer een leuk woord voor galgje)
 
Vrouwen glijden sowieso sneller over zadels dan mannen })

Maar verder, interessant topic. Wil het misschien ook gaan doen, maar hoop eigenlijk dat m'n vriendin snel haar rijbewijs wil halen
 
Idd, hetzelfde als die shopverslaving van die vrouwen. Wil je een dagje naar Barcelona willen ze meteen terug met 2 extra koffers .. :X :X
Nog een voordeel van vakantie met de motor.
"Ja, dat is inderdaad erg leuk. Jammer dat we geen ruimte hebben om het mee te nemen O-) "
 
Zoals al flink geopperd zoek een kofferrek en koffers , wat hier nog niet geopperd is:


Ga met vriendin achterop en de eventuele koffers erop eens langs hyperpro , want ook je vering moet het aankunnen en nieuwe banden monteren terwijl je vering doorhangt eindigt nog voor italië in versleten bandjes ;)
 
Haha inderdaad, bagage voor drie personen.. Nee dat moet wel goed komen met topkoffer/bagagerol, zijtassen/koffers en tanktas.

Ik wil niet per see een nieuwe motor voor de bagage mogelijkheden, want ik kan inderdaad tassen en koffers halen.

Ik lees mijn stukje terug en ik snap de onduidelijkheid. Ik zou dan deze motor verkopen en een andere aanschaffen. Een die zuiniger rijd en waar je ook fijn met zijn tweeen op kan touren.

De fj1200 heeft een beetje een schuin zadel, ik merk dat als er iemand achterop zit dat mensen neigen naar voren te schuiven. Zeker als je remt (ook als je rustig remt). Maar ik zie dat veel enduro motoren dit ook hebben. Is dit bij veel motoren een probleem?

Ik zit nu te kijken naar een transalp, een africa twin of een bmw f650.


wat DUTCH zegt is DE oplossing :Y

ik heb ook een FJ1200 en als ik volbepakt ben ( 35 liter zijkoffers en 25 liter topkoffer) kan de vrouw achterop mee.
tegen de voorkant van de topkoffer een leuning maken (oud kinderzitje)
en achter je billen een stukje strakopgerold antislipmatje van blokker.
jij zit iets steviger en je duo kan niet naar voren schuiven..

dan rij je zo comfi dat je 1:15 voor lief neemt :]
 
Bedankt voor alle tips!

Mijn vriendin heeft wel een stuk achterop gezet maar niet nog op deze motor.. Ze is wel redelijk klein en heeft niet snel ergens last van. En we willen ook geen enorme stukken rijden elke dag, het idee is in 3 of 4 dagen naar noord italie en dan daar steeds ergens 3 dagen blijven voor twee weken. Dus in Italie zelf is het alleen rijden voor de fun en korte afstanden.
 
Neem dan een klein flesje vloeibaar wasmiddel mee. Dan kun je (zoals ik eerder meldde) je was doen onderweg, waardoor je minder hoeft mee te nemen.
 
En een opvouwbare (af)wasbak. Kleding/handdoeken oprollen ipv opvouwen, dan gaat er meer mee.
Genoeg gewicht in je tanktas plaatsen, dit tegen het achterover hangen en verminderd wegcontact met het voorwiel.
 
Wat een gedoe! Gewoon leren broek ipv textiel, schuift ook niet (te veel).... Je zal toch niet bang zijn dat je vrouw te dichtbij komt? ;)

In ieder geval NOOIT je zadel met van die interieur-glansspray-spuitbussen rommel behandelen, dan is het lang-zal-die-glijen!

@Martell met emulsiebuizen bedoel jij carterventilatieslangen? (weer een leuk woord voor galgje)
Dat zijn de buizen/buisjes waar de naalden in de carbs in op en neer gaan.
 
Zware dingen onderin de koffers, lichte dingen bovenin. Verbetert ook je wegligging.
Gebruik de lege ruimte in je (extra paar) schoenen om kleinere kledingstukken in te proppen (onderbroeken en sokken en zo).
Zou je besluiten een topkoffer te plaatsen en mee te nemen, gebruik die dan voor dingen die én niet te zwaar zijn, én dringend nodig zouden kunnen zijn. Wegenkaarten, pech/veiligheidsvestjes, regenpakken, beurs, papieren e.d.
Heb je toevallig ruimte onder je zadel, gebruik die ruimte dan voor zwaardere dingen die je niet gauw nodig hebt, maar die je wel mee wilt nemen. Gereedschapsetje, bijvoorbeeld.

Als ik nog een paar tips bedenk, meld ik me weer.

PS:
Wat koffers al niet kunnen doen:

dieses-yamaha-fj-1200-motorrad-41188.jpg


En als je een paar nachten in hetzelfde hotel verblijft, laat je gewoon de hele mikmak in je kamer. Alleen niet vergeten de koffers dan af te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic volg dit met veel interesse ga over 4 weken ook met de vrouw achterop een rondje Frankrijk doen ongeveer 4500km dus alle tips zijn welkom :)
Let op je snelheid ;) hier is het duur daar onbetaalbaar naar wat ik hoor. 50Km/u te hard en ze dreigen met staatsvakantie :(
 
Ik lees erg weinig over tanktassen. Dat zijn toch erg handige dingen. Wij hebben jarenlang met de motor gereisd en gekampeerd. In de tanktas gaan de zware dingen, benzinebrander, pannetjes, haringen, gereedschap. Twee Krauser koffers voor de kleding slaapzakken en All Stars. Op het rekje achterop, overdwars de tent, stokken en slaapmatjes.
Meer heb je niet nodig.
Als je in hotels slaapt hoef je alleen een onderbroek en een tandenborstel mee te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan