Op zoek naar een rustig oefenterrein

T. De Jong

Rookie
14 apr 2019
9
11
Hallo! Ik ben een nieuwe motorgebruiker, bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Nou hoop ik dat iemand een rustig terrein kent omstreeks de provincies Groningen/Drenthe waar ik zonder rijbewijs niemand tot last ben om te oefenen voor mijn AVB examen. (onder supervisie van een ervaren bestuurder uiteraard). Iemand mogelijk suggesties? Alvast bedankt!
 
De regio die jij noemt ken ik niet.
Maar wat ik wel weet is dat je door-de-weeks op bijv de P-plaats van sportvelden prima kan oefenen. Dan is daar toch niemand.
Ik zie hier in de buurt vaak rijscholen daar ook bezig met leerlingen.
 
Zonder rijbewijs op de openbare weg oefenen om je rijbewijs te kunnen halen?
Hoe ga je daar komen?
Met een beetje geluk ben je het rijbewijs al kwijt voor je het gehaald hebt.
Dan kun je wat dat all kost beter uit geven aan extra lessen.
 
Ik ga met de auto heen, de eigenaar van de motor rijd daar met de motor heen. Ik ga de openbare weg niet betreden met de motor
 
Parkeerplaatsen ed zijn ook gewoon openbare weg.
Alleen op privé terrein zou je kunnen oefenen.
 
Dat idee van vragen bij een transportbedrijf is een goeie, maar denk dat de topicstarter weinig kans maakt.
Uit ervaring weet ik dat er doorgaans vrachtwagens aan de doks geparkeerd staan of op andere plekken.
Ook wordt er doorgaans gerangeerd zodat men trailers verplaatst van het ene dok naar een ander dok.
Ik acht de kans daarom aanzienlijk klein dat er een transportbedrijf is dat een beginnend motorrijder zijn ding laat doen op een terein dat eigenlijk bedoelt is puur voor vrachtwagens.
Wellicht zit ik ernaast, maar denk dat ik het redelijk bij het juiste end heb.
 
Overigens.....als ik het hele riedeltje over zou moeten doen wat ik 30 jaar geleden al heb gedaan, dan zou ik het toch bij die parkeerplaatsen houden waar de lokale rijscholen ook hun leerlingen laten oefenen.
Met name op een zondagochtend komt er weinig volk en staan er doorgaans ook geen auto’s geparkeerd.
De kans dat er een diender langskomt is dan ook aannemelijk klein dus dat lijkt me dan de beste optie.
Succes straks met het halen van je rijbewijs.
Eenmaal gehaald zal het meer dan genieten zijn en worden.
Ik prijs mezelf rijk door elke dag de mogelijkheid te hebben om mijn stalen ros van stal te kunnen halen en ermee rond te mogen rijden.
Werkelijk 1 van de leukste dingen die je kunt doen in dit leven.
Ik rij al 30 jaar rond op motorfietsen en dat het hele jaar door en het verveelt werkelijk geen moment.
 
Daar zit zekers een kern van waarheid in.
Maar....is het eigenlijk ook niet zo dat als iemand die reeds les heeft en zijn vaardigheden wil bijschaven door te oefenen dat dan niet beter is?
Want die persoon weet dan eigenlijk toch al wat hij zichzelf moet aanleren.
Ik begrijp uiteraard heel goed de taak van de motorinstructeur op het moment tijdens de lessen, maar als je zelf wilt oefenen in de vrije tijd op bijzondere verrichtingen dan zie ik daar weinig kwaad of negatiefs in.
 
Ik zie het als een soort van pianospelen of gitaarspelen.
Daar kan iemand ook les in hebben, maar oefening baart kunst en het is toch echt zo dat iemand die piano of gitaarspelen heeft dat na de les thuis zelf beoefend zonder de leraar erbij.
 
En gelijk heeft ze!!
Want als jij net zo piano speelt als ik dan kan je maar beter op de motorfiets zitten. Ha ha ha
Overigens vind ik motorrijden ook tig keer leuker dan pianospelen, maar dat kan uiteraard voor een ander heel verschillend zijn.
Er zullen ook pianospelers zijn die gruwelen van motorfietsen.
Want laten we wel zijn....pianospelen is een stuk veiliger dan motorrijden.
Ik merk echt dat het rijden op een tweewieler hedentendage toch wel een vorm van Russisch roulette is geworden.
Zit dagelijks op de motorfiets en er rijden behoorlijk wat domme en agresieve automobilisten rond.
Zelf rijd ik ook in de auto rond, maar denk dan wel extra aan de motorrijders die ik tegenkom.
Ik merk echt dat het onbegrip jegens motorrijders is toegenomen de laatste 20 jaar.
Eigenlijk best wel kwalijk en meer dan jammer.
Veel mede weggebruikers en dan met name automobilisten zijn toch erg veel met zichzelf bezig en helaas ook met hun schijt mobiele telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Hier in de buurt zit een rijschool met een groot open terrein, geen idee of je daar voor nop terecht kan.
 
Of dat ooit goed gaat komen???
Die hoop heb ik al jaren geleden laten varen.
Mensen schijnen op de 1 of andere manier toch egoïstischer te zijn geworden en die trent zet helaas door.
 
Daar zit zekers een kern van waarheid in.
Maar....is het eigenlijk ook niet zo dat als iemand die reeds les heeft en zijn vaardigheden wil bijschaven door te oefenen dat dan niet beter is?
Want die persoon weet dan eigenlijk toch al wat hij zichzelf moet aanleren.
Ik begrijp uiteraard heel goed de taak van de motorinstructeur op het moment tijdens de lessen, maar als je zelf wilt oefenen in de vrije tijd op bijzondere verrichtingen dan zie ik daar weinig kwaad of negatiefs in.

Tja, had er zelf wel last van eerlijk gezegd.
( ehh, was al .. behoorlijk lang in het bezit van een motor voor ik ooit een keer m'n rijbewijs er voor heb gehaald )
Al kreeg ik dan de eerste les de lesmotor nog niet eens gestart :)
- wanhopig op zoek naar de kickstart en de decompressie hendel dat de instructeur zij , start hem maar ... -
( hoezo elektrisch starten op een motor ????? kan dat ??? )

Had niet per see moeite met de handelingen of de besturing - zou wel rot zijn ;p - , maar wel moeite met het op
de manier doen zoals ze het op het examen willen zien.
"hoezo achterrem gebruiken?" .. op die manier.. dat soort dingentjes..
 
Jij bent helemaal duidelijk.
Zelf had ik 30 jaar geleden nog geen motorfiets voordat ik het felbegeerde roze papiertje in handen kreeg.
Moest het dus puur van de lessen hebben en eigenlijk kan dat ook heel goed.
Dus eigenlijk is extra erbij oefenen in de vrije tijd niet eens echt nodig om te slagen voor het examen.
Maar als iemand dat wil doen dan is die keuze uiteraard helemaal aan de persoon zelf.
 
Ik ga met de auto heen, de eigenaar van de motor rijd daar met de motor heen. Ik ga de openbare weg niet betreden met de motor

Dan hoop ik dat je geen brokken maakt op zijn/haar motor en als dat gebeurt er niet net een diender langs komt rijden.
Anders is het :Wverzekeringsgeld + een dikke prent.

Maar je moet t zelf weten
 
Pak een rustig industrieterrein op een zondag. Geen hond te bekennen, althans hier niet.

Ik begrijp wel dat je wilt oefenen, vooral voor het vertrouwen krijgen met de motor. Pas dr mee op, je weet nooit waar het fout kan gaan.

Heel veel succes!
 
Overigens.....als ik het hele riedeltje over zou moeten doen wat ik 30 jaar geleden al heb gedaan, dan zou ik het toch bij die parkeerplaatsen houden waar de lokale rijscholen ook hun leerlingen laten oefenen.
Met name op een zondagochtend komt er weinig volk en staan er doorgaans ook geen auto’s geparkeerd.
De kans dat er een diender langskomt is dan ook aannemelijk klein dus dat lijkt me dan de beste optie.
Succes straks met het halen van je rijbewijs.
Eenmaal gehaald zal het meer dan genieten zijn en worden.
Ik prijs mezelf rijk door elke dag de mogelijkheid te hebben om mijn stalen ros van stal te kunnen halen en ermee rond te mogen rijden.
Werkelijk 1 van de leukste dingen die je kunt doen in dit leven.
Ik rij al 30 jaar rond op motorfietsen en dat het hele jaar door en het verveelt werkelijk geen moment.

Daar zou ik niet op gokken.
Áls er politie langs komt gereden is de kans ook meteen erg groot dat ze even komen kijken wat je aan het doen bent.

Bovenstaande heb ik namelijk zelf meegemaakt met het koekblik: ik was bijna 18 en ik ging met een kennis even op een lege parkeerplaats wat rondjes rijden om een beetje gevoel te krijgen met de koppeling en het schakelen.
Ik heb 10 minuutjes gereden en toen kwam er een politieauto langs het terrein en deze draaide meteen het terrein op en reed rechtstreeks op ons af.
De agent vertelde later ook dat als er op een lege parkeerplaats een auto wat rondjes aan het rijden is, dit altijd erg opvalt en dat ze dan graag even een blik werpen.
 
Laatst bewerkt:
Daar zou ik niet op gokken.
Áls er politie langs komt gereden is de kans ook meteen erg groot dat ze even komen kijken wat je aan het doen bent.

Bovenstaande heb ik namelijk zelf meegemaakt met het koekblik: ik was bijna 18 en ik ging met een kennis even op een lege parkeerplaats wat rondjes rijden om een beetje gevoel te krijgen met de koppeling en het schakelen.
Ik heb 10 minuutjes gereden en toen kwam er een politieauto langs het terrein en deze draaide meteen het terrein op en reed rechtstreeks op ons af.
De agent vertelde later ook dat als er op een lege parkeerplaats een auto wat rondjes aan het rijden is, dit altijd erg opvalt en dat ze dan graag even een blik werpen.

Dit ook in het noorden? Wellicht ligt het aan mijn woonplaats maar ik heb hier nog nooit een politie zien rijden in het dorp... denk dat het ook afhangt van dorp/ stad en hoe “afgelegen” het is.
 
Hallo! Ik ben een nieuwe motorgebruiker, bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Nou hoop ik dat iemand een rustig terrein kent omstreeks de provincies Groningen/Drenthe waar ik zonder rijbewijs niemand tot last ben om te oefenen voor mijn AVB examen. (onder supervisie van een ervaren bestuurder uiteraard). Iemand mogelijk suggesties? Alvast bedankt!
Slecht idee. Om alle redenen die al genoemd zijn.

Jezelf voorbereiden op je AVB doe je onder begeleiding van een ervaren instructeur, die weet waar hij op moet letten. Daarnaast ga je je AVB doen op je eigen lesmotor, dus waarom oefenen op de fiets van een ander (nog los van de kans op valschade)?

Beter een of twee lesjes extra boeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan