Ik heb een achterste stang van een kleine personenauto gebruikt. Volgens mij zit je dan redelijk goed qua torsie. Het is meestal al vlug beter dan zonder stang.
.
Ik heb een achterste stang van een kleine personenauto gebruikt. Volgens mij zit je dan redelijk goed qua torsie. Het is meestal al vlug beter dan zonder stang.
Het bewegen van de stang is inderdaad wel een puzzel, maar goed te doen.
Ik heb overigens ook de armpjes en lagers van diezelfde auto gepakt. Dan zit je met de stevigheid daarvan ook goed.
Wat ik wel frappant vind, je hebt amper sirrieuse kilometers ermee gereden, en je wil nu al de hele geometrie aanpassen (lichtelijk overdreven).
Ikzelf zou er eerst is een half jaartje mee rijden, en dan pas rustig een plan te gaan smeden om dingen aan te passen.
Maar dát is mij mening hoor.
Hoe me handen ook jeuken om soms dingen te veranderen, wil ik eerst een fiets beter leren kennen!
De geometrie ga je niet veranderen zeg je zelf. Nu even voor de helderheid een vraagje: Wat is de ET waarde van de EML velgen? En wat is de ET waarde van de beperkt budget wielen?
Het is geen gewoon staal maar een soort verenstaal.
Het is meestal een massieve staaf rond 16 tot 20 mm.
Voor een span is 16 tot 18 mm genoeg.
Je kan de achterveer opschroeven, sommigen gaan nu roepen dat dat niet helpt. Maar in het werkplaats handboek staat een afstelling voor een gemiddelde rijder van 75kg geloof ik.
Heb de mijne bijna een cm opgeschroefd en scheelt enorm in rij eigenschap.
Moet ie er wel ff onderuit. Kun je makkelijk doen als achterwiel eruit is.
Als je veer opschroeft geef je meer voorspanning en verhoog je de rijhoogte (achter) en dus de naloop en balhoofd hoek. De veer blijft even sterk en veranderd niet, wel veranderd de negatieve veerweg.
dat is wat ik bedoel , veer is stugger ...Zal allemaal wel, is een eindeloze discussie.. Feit is dat de mijne te ver inzakte/slap was. Cm opgeschroefd en het is een stuk beter. Is niet hoger geworden aan de achterkant, zakt enkel minder ver als ik opstap (100kg).
Zal allemaal wel, is een eindeloze discussie.. Feit is dat de mijne te ver inzakte/slap was. Cm opgeschroefd en het is een stuk beter. Is niet hoger geworden aan de achterkant, zakt enkel minder ver als ik opstap (100kg).
Als ik opstap wel inderdaad. In rust is ie niet hoger geworden.
dus is hij hoger als je ermee rijd. (t.o.v. voor het opschroeven)
Zal allemaal wel, is een eindeloze discussie.. Feit is dat de mijne te ver inzakte/slap was. Cm opgeschroefd en het is een stuk beter. Is niet hoger geworden aan de achterkant, zakt enkel minder ver als ik opstap (100kg).
Ik probeer alleen aan te geven dat je met het opschroeven de rij hoogte beinvloed maar het karakter verander je er niet mee. Rij je door een kuil gaat de veer nog net zover in (bv 20mm)als dat hij niet opgeschroefd zou zijn, de veer is immers niet sterker geworden. Een te slappe veer blijft te slap ook al zet je de voorspanning hoger.
dit is niet waar. De veerconstante is gelijk (dat kun je inderdaad niet veranderen). Hoe verder de veer ingedrukt wordt, hoe hoger de kracht wordt.
Als je hem opschroeft dan kost het dus meer kracht om hem verder in te drukken.
Als je verhaal van de kuil waar zou zijn dan zou het opschroeven van de veer geen enkel effect hebben.
problemen met sturen/rechtdoor rijden?