Opboren Yamaha xs 750!

8 mei 2004
12
0
nieuw vennep
Ik ben in het bezit van een xs750 van 1978 met een windjammerkuip
ik rij het hele jaar .maar met windkracht 6 kom ik vermogen te kort.
ik heb nog een blok en wil deze aanpassen. nu wil ik weten, hoe groot ik kan boren en of de krukas of andere onderdelen bestand zijn tegen grotere vermogens en welke aanpassingen ik moet doen?

full
 
Das snel gevonden maar op TripleXS zal je nog even moeten wachten want die is niet zo rap })
 
De eerste dingen die je zou moeten doen om een klein beetje vermogen te winnen voordat je in je blok gaat boren en zagen is: uitlaat vervangen, open luchtfilters monteren en grotere sproeiers.

Mocht het dan nog niet gaan, kan je nog altijd het blok naar 850 opboren oid.
 
Wasda?
Jatter me daar bijna iemand m'n nick?! ;)

wordt nog leuk,twee nick's die op elkaar lijken...

Ten eerste: Je triple is van '78,maar welk type??
Heppie een '2D' met eerste type carb's,lagere compressie en langere gearing of een 'C' met tweede type carb's,electronische ontsteking en hoge compressie??
(kijk niet naar wat er in de papieren staat,het RDW gaf alle type de aanduiding 'C' mee...wat is het motorbloknummer?? (1T5-0.../1T5-1...))

Ten tweede: vergeet niet dat een full-dresser (volledig kuipwerk,toeters en bellen) 'vermogen' vreet....(je frontaal oppervlak is immers groter..)

Ten derde: sorry,vergeet ik je helemaal WELKOM te heten!!
Bij deze dan.

Ten vierde: eindelijk weer eens een verstandig iemand,heren/dames MF-ers volg ons voorbeeld; koopt een triple!! ;)

Ten vijfde: ik ken handige opvoertips voor de triple,handiger is opboren naar een 850.
Het onderblok is namelijk gelijk gebleven (ook bij de fabrieks-850) met de 750,op het verwijderen van de kicker na.
Houdt wel rekening met het volgende: deze modificatie gaat ten koste van de levensduur van je haakse overbrenging (ook bij de fabrieks-850),zoals velen al mogen hebben ervaren (hè Arjan? ;) )
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een goed geheugen! :}
Da's helemaal waar,maar die XS was weldegelijk 'gemodificeerd' :P ;)
 
Ik weet helemaal niets van zwakke O-) haakse overbrenging. Vooral dat lager is helemaal top geregeld door mister Yamaha |( .

full



btw, het was best gezellig bij MFMM maar zo ontzettend druk.
 
Hebben we ook foto's van racende XS750/850 :} . Nooit geweten dat ze ook geraced hebben met die "sport"motoren
 
Je hebt een goed geheugen! :}
Da's helemaal waar,maar die XS was weldegelijk 'gemodificeerd' :P ;)

Zover ik mij kan herinneren was die omgebouwd naar kettingaandrijving, en maakte hij gebruik van Laverda 1200 onderdelen, met Alfa zuigers....?????????
Of zoiets???
Kortom, weet waar de koster de mosterd haalt, maar de klepel ben ik verloren naast de klok..
 
sorry sorry ;( triplexs dat ik je nick name heb verbouwd.
als het verschrikkelijk pijn doet stap ik welover op een andere ;( '( :(
.....
naam. Ik wil niet steeds achterom kijken of ik wordt ingehaald door een
teleur gestelde :] :} triplexs .

nu even terzake als je me nog wil helpen ,of zal ik eerst mijn naam veranderen.
mijn motor heeft nr..1t5 009206 .
Als alleen maar de boring is veranderd wil ik niet van blok wisselen.
De motor heeft net 85.000km gelopen ,terwijl 2ton geen probleem moet zijn
volgens eerder gelezen artiekels.(stond volgens mij in clasic motorblad).
het verbruik van mijn xs is gemiddeld 1 op14,5 ;) }) niet slecht voor
die leeftijd en geheel aangekleed.
 
Je hoeft je naam niet te veranderen hoor,da's maar flauwekul ;) :)

Effe on-topic dan: gezien je bloknummer heb je dus een '2D': een motor uit '77,pas verkocht in '78.
Dit is dus de 750 met lage compressie ( 1:8,5 t.o. 1: 9,2 van de 'C').
Je hebt wel een lange gearing (dus blokje loopt minder hoog in toeren als de 'C' dat doet (in dezelfde versnelling bij dezelfde snelheid uiteraard :P ).
Als de motor origineel is heb je dus ook carburateurs met 50mm aansluiting (luchtfilterzijde) en een choke die omhoog getrokken moet worden....
(als dit niet zo is zijn er al de nodige modificaties op uitgevoerd!).
Blok wisselen?? Daar hebben we het niet over,voor wat meer trekkracht zou je kunnen rondkijken (slopen,ebay) voor een (korter gegearde) middle-gear van een 'C': da's die haakse overbrenging die bovenop de versnellingsbak is gemonteerd.
Is een klusje van een zaterdagmorgen,en veel hoeft daarvoor niet gesloopt te worden: trek de sok van de cardan,(tap eerst het versnellingshuis af,) verwijder de vier trekboutjes (pielwerk), draai de vier (of vijf,weekniemeer) bouten van de middle-gear los en neem deze weg. Montage van de andere in omgekeerde volgorde.

Na deze modificatie zul je merken dat je motor iets meer toeren draait,maar de trekkracht is toegenomen.
Je kunt ook proberen te 'toveren' met de carburateurs,maar dit is eenvoudiger.
FYI: ik heb een 'C' en een '2D': beide doen elkaar qua verbruik niet onder,de '2D' is iets trager in accellereren....(door de hogere eindgearing dus).
Kijk ook meteen of de fabrieksmodificatie al is uitgevoerd: het monteren van een grotere oliepan onder het blok.
De originele is ongeveer 5 cm hoog en valt gelijk met de framebuizen, de modificatie is ongeveer 8 cm hoog en valt duidelijk onder de framebuizen.
Is broodnodig: meer olie in blok,dus koeler lopen!! (Joost Woesthoff in Brummen heeft er nog een paar,misschien heeft hij ook wel een middle-gear).-> www.woesthoff.nl
Succes! ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo, XS rijders/sleutelaar

Bedankt voor de vele informatie die ik van jullie gekregen heb.

Ik heb nog al aardig wat onderdelen op voorraad, dus ik ga kijken hoe ver ik kom

Voor jullie allen een goed en veilig rij-seizoen. :] 8-)


Ik ga nu aan de slag.
 
Als je aan de slag gaat even foto's maken en elke dag *D bijwerken. Heb ik ook nog wat anders om naar te kijken als alleen die ouwe cbtjes O-) .
 
Ik ben op de zolder gedoken en vond daar 2 modellen aan koppen,
een verbrandingskamer helemaal rond en de ander met twee opvulling naast de kleppen ik denk dat dat het compressie verschil is.
WAt de carburateur beteft is er een met choke bediening in de lengte richting en een met bediening haaks op het blok. ik heb ze alle bij.

ik ben langs een revisie bedrijf geweest en verteld over het op boren maar die vertelde dat de kop ook aan gepast moet worden i.v.m. de compressie.

zeg triplexs moet ik wel alle geheimen van de triple bloot geven,
je weet niet wat ze ermee gaan doen .
Wie weet rijdt er op eens ook een triple HONDA ,KAWA OF EEN SOES ROND :9
Ik wil wel dat je het goed vind.
Want foto's van stukkende triples doet ons niet goed of was dat onkunde van de gebruiker :) .
 
Laatst bewerkt:
Mooi man dat je zelf onderdelen hebt (die zijn namelijk moeilijk te vinden en duur!)
Dat verschil in koppen/verbrandingskamerts is inderdeed het verschil tussen de 'D'/'2D' en de latere types,beginnend met de 'C'/('E' in andere landen).
De nokkenstok is ook iets anders (andere timing en lift).
De carb's zijn ook iets verschillend:
-de 'D' en '2D' hebben het eerste type Mikuni 34mm (#130 hoofdsproeier die in de vlotterkamer geschroefd zit) met chokebediening parallel aan de carb met handel die naar boven moet worden getrokken èn een 50mm aansluiting op het luchtfilter,
-de 'C' en latere types hebben het tweede type Mikuni 34mm (#142 hoofdsproeier die in carbhuis zit) met chokebediening haaks op de carb met handel die naar buiten moet worden getrokken èn een 55mm aansluiting op het luchtfilter.
Dit type is het eenvoudigst af te stellen,omdat de synchroonschroeven aan de bovenkant zitten i.p.v. aan de onderkant bij het eerste type.
De 850 heeft 34mm Hitachi carb's (ook met #142 sproeier),maar die heeft drie stelmogelijkheden en is dus vervelender om af te stellen...

Het eenvoudigste is wat ik al eerder aangaf (om de trekkracht te verbeteren):
het uitwisselen van de haakse overbrenging/middle gear van een 'D'/'2D' met die van een later type....

Honda's/Suuskuzi's/Kalawasaki's met drie cylinders?? Als ik de verhalen zo lees (hier en op Techno-forum) komt dat regelmatig voor.... :P (kapotte ontsteking/bougies)
Succes met de ombouw!! (zijn trouwens 7 of 8 schroeven van de middle gear..) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan