Open uitlaat controle Rotterdam

Met wat voor uitlaat rijd jij?

  • Origineel

    Stemmen: 105 27,0%
  • Sportpijp met dB-killer

    Stemmen: 83 21,3%
  • Sportpijp zonder dB-killer

    Stemmen: 158 40,6%
  • Volledig open 'demper'

    Stemmen: 43 11,1%

  • Totaal aantal stemmers
    389
Ja maar toch snap ik het ergens ook wel. Straten als de Coolsingen en de Meent, waar je niet harder kan dan 25 km/u op een zaterdag en zondag, maar waar de verlengde achterbrug brigade wel de toerentellernaald stipt op 10k hebben staan. En als het dan nog rood licht wordt, nou dan gaan we helemaal ff los.

Omwonende en met name winkeliers hebben geklaagd en toen is het gedonder begonnen.

Agent vertelde ook dat als ze het echt zot maken (revven) ze gelijk de motor innemen en dan op alles controleren. Een burnout is gelijk rijbewijs kwijt etc. Het is gewoon een harde aanpak om de zaak te ontmoedigen.

De doelgroep van deze actie rijdt ook eigenlijk alleen maar rondjes in de stad. Zien en gezien worden. Flip-up helm, sportschoenen en als het echt warm wordt ook nog een korte broek. Ik denk niet dat het die gasten om het plezier van het motorrijden te doen is. Maarja dat zijn allemaal aannames natuurlijk. :/

Ze hebben vorig jaar 2 weken gewaarschuwd op de Meent vertelde de agent, daarna zijn ze begonnen met bekeuren. Nu begint het seizoen weer, dus staan ze er weer.

In zo een geval vind ik het persoonlijk ook terecht, maar zoals wel vaker, het is een kleine die het verstierd voor de meerderheid.
Desondanks vind ik niet dat de meerderheid hier ook gelijk de dupe van moet worden, als iemand gewoon door de stad rijd, normaal, laat hem dan in zijn waarde, pak liever alleen degene die echt asociaal doen.

Maarja, dat is mijn mening.
 
Gegronde bekeuring, of niet, Ik heb lekker m'n killer gemonteerd.
Bedankt voor de tip, €377 weet ik een heel stuk leuker te besteden.
 
Toen ik jong was bestonden er geen toerenbegrenzers. Hoewel..., dat is niet helemaal waar. In feite kun je kleppen die tegen de zuigers botsen ook een toerenbegrenzer noemen. :+
Toen had je zeker ook nog geen drempels, maar alleen kuiluh? :+
 
Ik heb mij destijds laten vertellen dat e-keur helemaal niet zo relevant is maar het om de db's gaat.
Ook een decibel killer zegt geen reet. Als blijkt dat tijdens een meting er te veel db's uitkomen krijg je gewoon een prent.

Mijn oude GSXR met Remus pijp zonder cat waar de knallen en vlammen uitvlogen had een mooi e-keur logo'tje. Oom agent was er dus niet van onder de indruk en vertelde bovenstaande.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mij destijds laten vertellen dat e-keur helemaal niet zo relevant is maar het om de db's gaat.
Ook een decibel killer zegt geen reet. Als blijkt dat tijdens een meting er te veel db's uitkomen krijg je gewoon een prent.

Mijn oude GSXR met Remus pijp zonder cat waar de knallen en vlammen uitvlogen had een mooi e-keur logo'tje. Oom agent was er dus niet van onder de indruk en vertelde bovenstaande.
Lijkt me terecht.
 
Het is wel verwarrend voor de leek. Heb je er een E-keurmerk logo op staan is het nog niet goed. :+
 
Ik heb mij destijds laten vertellen dat e-keur helemaal niet zo relevant is maar het om de db's gaat.
Ook een decibel killer zegt geen reet. Als blijkt dat tijdens een meting er te veel db's uitkomen krijg je gewoon een prent.

Mijn oude GSXR met Remus pijp zonder cat waar de knallen en vlammen uitvlogen had een mooi e-keur logo'tje. Oom agent was er dus niet van onder de indruk en vertelde bovenstaande.
Hier gaat het erom dat ze dus bekeuren zonder te meten ;)
 
Hier gaat het erom dat ze dus bekeuren zonder te meten ;)
Hier gaat het erom dat ze kennelijk bekeuren voor onnodig geluid veroorzaken. daar hoeft nl. geen DB gemeten te worden.
Dat is een compleet andere overtreding dan het DB gedoe waar wel aan alle voorwaarden moet worden voldaan.
:)
 
Laatst bewerkt:
In prinicpe verwijst de feitcode naar het onnodige produceren van geluid. Dit is gerelateerd aan gedrag op een motorfiets. Dus in een te lage versnelling rijden, gas geven bij stilstand etc. Het is geen kapstok artikel waar je zaken aan kunt ophangen, alleen omdat je een e-keur mist op de uitlaat.

Dus als jij ten tijde van de constatering geen gedrag vertoont dat "onnodig" geluid veroorzaakt dan kan je niet bekeurd worden middels de geconstateerde feitcode.

In het aangehaalde artikel stelt men dat de feitcode niet gerelateerd is aan een uitlaattype, of de kenmerken daarvan, maar alleen aan gedragingen die extra geluid veroorzaken, anders de normale participatie aan het verkeer.

Een uitlaat is een onlosmakelijk geheel van een voertuig, dus je moet beschikken over een uitlaat. Deze mag niet meer geluid produceren dan vastgesteld voor jouw type voertuig.

Handelingen die kunnen leiden tot een R522: het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid - op het gehoor - onnodig maakt. (bv db -killers uit de uitlaat halen, of de uitlaat doorboren etc.)

Dat bedoel ik dus, hoe meten ze dit dan verder? Als zo'n agent tijdens zo'n controle aan het gas gaat zitten jengelen totdat ie rood ziet, betekent niet dat ik dat zelf ook doe. Ik maak tijdens het rijden echt niet achterlijk veel herrie..

Zie het voor me net zo als ze die scootertjes op de rollerbank open trekken, die testen ze ook tot het maximum, wat ook een bak herrie maakt. Maargoed das een hele andere discussie die we hier niet zouden moeten houden..
 
Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk. Het gaat niet om hoe hard geluid je maakt. Het gaat erom dat je "extra" geluid maakt terwijl dit in hun ogen onnodig is. Zoals toerenbegrenzers en toeteren enz. Daarom hebben ze ook geen meting nodig.
 
Ja maar toch snap ik het ergens ook wel. Straten als de Coolsingen en de Meent, waar je niet harder kan dan 25 km/u op een zaterdag en zondag, maar waar de verlengde achterbrug brigade wel de toerentellernaald stipt op 10k hebben staan. En als het dan nog rood licht wordt, nou dan gaan we helemaal ff los.

Omwonende en met name winkeliers hebben geklaagd en toen is het gedonder begonnen.

Agent vertelde ook dat als ze het echt zot maken (revven) ze gelijk de motor innemen en dan op alles controleren. Een burnout is gelijk rijbewijs kwijt etc. Het is gewoon een harde aanpak om de zaak te ontmoedigen.

De doelgroep van deze actie rijdt ook eigenlijk alleen maar rondjes in de stad. Zien en gezien worden. Flip-up helm, sportschoenen en als het echt warm wordt ook nog een korte broek. Ik denk niet dat het die gasten om het plezier van het motorrijden te doen is. Maarja dat zijn allemaal aannames natuurlijk. :/

Ze hebben vorig jaar 2 weken gewaarschuwd op de Meent vertelde de agent, daarna zijn ze begonnen met bekeuren. Nu begint het seizoen weer, dus staan ze er weer.

Kijk, das dus inderdaad een goede aanleiding, hoe zielig het ook is.

Maar wie zegt dat oom agent jou of mij op een sportieve motor ziet en denkt, och dat is er zo eentje, opschrijft dat ie je herrie heeft lopen horen maken.. En dan inderdaad die boete uitschrijft.. Lijkt me lastig verdedigen zonder camera materiaal, ook al weet je heel zeker dat je normaal gereden hebt..
 
Mijn oude GSXR met Remus pijp zonder cat waar de knallen en vlammen uitvlogen had een mooi e-keur logo'tje. Oom agent was er dus niet van onder de indruk en vertelde bovenstaande.

In dat geval kun je nog een civiele zaak starten tegen de producent. Met het e keur teken heeft hij namelijk bevestigd dat het geheel aan de wet voldoet. Ergo, onder de geluidsgrenzen blijft.
 
Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk. Het gaat niet om hoe hard geluid je maakt. Het gaat erom dat je "extra" geluid maakt terwijl dit in hun ogen onnodig is. Zoals toerenbegrenzers en toeteren enz. Daarom hebben ze ook geen meting nodig.


Wat ik hierboven zeg +

Wat niet in verhaal van TS (V-twin Kevin) voorkomt, is het feit of ie meegenomen was zonder aanleiding van zelf herrie te maken of dat er preventief gecontroleerd wordt..
Lijkt nl. op het laatste.. en dan dus checken of er keur of dbkiller aanwezig is.. zo niet, boete..
 
oi oi..... Hoop niet dat ze gaan controleren in groningen xD Me leovince slip-on zit ook geen e-keur op :( verder maakt ie in vergelijking met standaard demper niet veel meer geluid dus een meting durf ik nog wel aan.. Maar als ik dit zo lees is dit puur de schatkist spekken met zo min mogelijk inspanning.
 
Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk. Het gaat niet om hoe hard geluid je maakt. Het gaat erom dat je "extra" geluid maakt terwijl dit in hun ogen onnodig is. Zoals toerenbegrenzers en toeteren enz. Daarom hebben ze ook geen meting nodig.
Toeteren dan weer niet. Die is met name genoemd en valt niet onder onnodig geluid veroorzaken. bedrag is ook een stuk lager dan de bekeuring voor het onnodig geluid veroorzaken.
 
Wat ik hierboven zeg +

Wat niet in verhaal van TS (V-twin Kevin) voorkomt, is het feit of ie meegenomen was zonder aanleiding van zelf herrie te maken of dat er preventief gecontroleerd wordt..
Lijkt nl. op het laatste.. en dan dus checken of er keur of dbkiller aanwezig is.. zo niet, boete..
Lijkt mij niet want dat kan dus niet. Ehm, mag dus niet.
 
Wat ik hierboven zeg +

Wat niet in verhaal van TS (V-twin Kevin) voorkomt, is het feit of ie meegenomen was zonder aanleiding van zelf herrie te maken of dat er preventief gecontroleerd wordt..
Lijkt nl. op het laatste.. en dan dus checken of er keur of dbkiller aanwezig is.. zo niet, boete..
klopt, het laatste. Ik reed gewoon keurig 50 in z'n 4 en mocht toch even meekomen.
 
klopt, het laatste. Ik reed gewoon keurig 50 in z'n 4 en mocht toch even meekomen.
Welke feitcode staat er op het geeltje?
Heb je niet stiekem ergens toch tussengas oid gegeven?


Edit: een stukje jurisprudentie

Jurisprudentie Hof Leeuwarden
In deze zin heeft het Gerechtshof te Leeuwarden nog eens duidelijk aangegeven wat de grenzen van art. 57 RVV 1990 zijn en wat de verhouding is ten opzichte van artikel 5.2.11 Regeling voertuigen, door te stellen:
‘(…)
3.12. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van art. 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau - in meer of mindere mate - wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het door de kantonrechter aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op art. 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid - op het gehoor - onnodig maakt.
3.13. Als ‘onnodig’ kan echter niet aangemerkt worden het geluid dat wordt veroorzaakt door het enkele rijden met een ander type uitlaatsysteem dan het volgens de typegoedkeuring van het motorvoertuig daarbij behorende systeem, althans wanneer het een - ongewijzigd - uitlaatsysteem betreft, dat ingevolge het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen tot een goedgekeurd type behoort. Immers, ook indien dergelijk geluid als hinderlijk wordt ervaren kan het niet als onnodig worden gekenschetst, nu het door de wetgever is toegelaten.
 
Laatst bewerkt:
oi oi..... Hoop niet dat ze gaan controleren in groningen xD Me leovince slip-on zit ook geen e-keur op :( verder maakt ie in vergelijking met standaard demper niet veel meer geluid dus een meting durf ik nog wel aan.. Maar als ik dit zo lees is dit puur de schatkist spekken met zo min mogelijk inspanning.

:^
Psies! :Y ben benieuwd waar ze dat nog maar gaan doen.. En anders word het eens per jaar lekker genieten. Koninginnenacht waarbij elke debiel hier in de buurt met open puup of zonder uitlaat om 4 uur in de nacht gaat crossen. Geweldig!
 
In dat geval kun je nog een civiele zaak starten tegen de producent. Met het e keur teken heeft hij namelijk bevestigd dat het geheel aan de wet voldoet. Ergo, onder de geluidsgrenzen blijft.

Volgens mij heb je verschillende E keurmerken. Kan best zijn dat die in een ander land dus wel toegestaan is. (zo iets staat mij bij maar ben niet helemaal zeker)

Daarnaast zal zo'n fabrikant zich vast ingedekt hebben met voorwaarden e.d. die je (wellicht zonder te weten) accepteert als je zo'n ding aanschaft.

Ik heb in ieder geval geen boete gekregen en maak nooit onnodig herrie. :X
 
Laatst bewerkt:
Welke feitcode staat er op het geeltje?
Heb je niet stiekem ergens toch tussengas oid gegeven?


Edit: een stukje jurisprudentie

Jurisprudentie Hof Leeuwarden
In deze zin heeft het Gerechtshof te Leeuwarden nog eens duidelijk aangegeven wat de grenzen van art. 57 RVV 1990 zijn en wat de verhouding is ten opzichte van artikel 5.2.11 Regeling voertuigen, door te stellen:
‘(…)
3.12. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van art. 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau - in meer of mindere mate - wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het door de kantonrechter aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op art. 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid - op het gehoor - onnodig maakt.
3.13. Als ‘onnodig’ kan echter niet aangemerkt worden het geluid dat wordt veroorzaakt door het enkele rijden met een ander type uitlaatsysteem dan het volgens de typegoedkeuring van het motorvoertuig daarbij behorende systeem, althans wanneer het een - ongewijzigd - uitlaatsysteem betreft, dat ingevolge het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen tot een goedgekeurd type behoort. Immers, ook indien dergelijk geluid als hinderlijk wordt ervaren kan het niet als onnodig worden gekenschetst, nu het door de wetgever is toegelaten.
Hij kreeg geen bon..
 
In dat geval kun je nog een civiele zaak starten tegen de producent. Met het e keur teken heeft hij namelijk bevestigd dat het geheel aan de wet voldoet. Ergo, onder de geluidsgrenzen blijft.
Toen de fabrikant het product testte en het de fabriek verliet.
Dingen kunnen ook slijten.. Je kunt niet verwachten dat een product oneindig meegaat. Hoeft ook niet volgens de wet, dan zit je weer met redelijkheid en billijkheid enzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan