Opladen accu BMW C 650 GT (2012)

21 nov 2016
12
0
Hallo allemaal,

Ik probeer mijn BMW scooter aan te sluiten op een acculader maar dat wil nog niet echt lukken.
Omdat mijn eigen dealer dicht was heb ik advies gevraagd bij een andere dealer welke mij voor mijn scooter ivm CAN-BUS onderstaande lader adviseerde:
Optimate 4 Canbus Edition Druppellader

Deze lader staat automatisch in CAN-BUS modus en het was de bedoeling dat ik de CAN-BUS aansluiting in de sigaretten-aansteker (linker dashboardkastje) aan zou sluiten.
Zo gezegd zo gedaan. Helaas is het zo dat de lader in de eerste stap van het programma (activeren van de CAN-BUS) blijft hangen. Hij gaat dus niet echt verder

Wat mij opvalt is dat de aansluiting van de lader niet echt in de sigaretten-aansteker past. (Bij mijn R 1200 GS past deze aansluiting onder het zadel wel perfect)
Dus ik heb zo het vermoeden dat het advies voor de correcte lader voor de scooter wellicht niet helemaal juist is geweest. Ik heb het bedrijf gebeld en deze zouden navraag gaan doen hoe het precies zit en nemen morgen contact met mij op.

Ik ben eigenlijk toch benieuwd of hier nog meer BMW C 650 GT (2012) rijders zijn die gebruik maken van een druppellader? Gebruiken jullie ook de Optimate 4? Of zijn er nog tips hoe de scooter wel op een juiste manier geladen moet worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Canbus aansluiting is denk ik geen goede benaming voor het geen waar het over gaat.

Canbus is gewoon jou type Optimate lader, "het optionele SAE-72 kabeltje" is niks bijzonders, het is gewoon een stekker met 2 draadjes er aan geknoopt.
Het Canbus signaaltje komt vanuit de Optimate via één van die twéé draadjes (min of plus) aan bij het BMW board stopcontact.

De o.a. door BMW gebruikte stekker is uiteindelijk een simpele 12Volt mini plug.

Google maar b.v. eens op afbeeldingen:
"mini-sigarettenplug" of voor het zelfde resultaat "Pro-Car plug"

Misschien dat Rocketheo die er toen over begon er nog iets over kan zeggen, want heb er toen na een aantal berichten eigenlijk niets meer over de afloop gelezen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi jan,

Wellicht noem ik het inderdaad verkeerd.
Bij de lader is een stekker geleverd die wel direct op de can-bus aansluiting van de 1200gs past maar niet goed op mijn aansluiting in het dashboard kastje van de scooter
Niet goed passen betekend vaak ook geen goede aansluiting en wellicht werkt de lader daarom niet.
En heb ik mogelijk de optionele sae-72 kabeltje nodig zodat de stekker daadwerkelijk past / contact maakt en de lader derhalve werkt.
Zou dat kunnen?
 
Ik kan niet met zekerheid stellen of BMW bij alle motoren of in ieder geval alle Canbus motoren altijd het zelfde board stopcontact van het type "mini-sigarettenplug"/ "Pro-Car plug" aansluiting heeft gebruikt, qua normalisatie dacht ik van wel maar weet dit niet 100%.

mini-sigarettenplug
aansteker-plug-12-volt-mini.jpg


Met rode dopje er af (bajonet sluiting)is dit ook een mini-sigarettenplug.
prd_1556_image.jpg


Jou BMW is van 2012.... misschien heeft een vorige eigenaar al
eens wat lopen proberen en is mogelijk dat rode bajonet dopje die bij universele kabels wordt geleverd in het board stopcontact achter gebleven waardoor jij nu de stekker er niet fatsoenlijk in kan duwen?
Beetje ver gezocht misschien... maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Probeer ook eens als je de 1200gs in de buurt heb eens te kijken of er op het oog een wezenlijk verschil zit aan de binnenkant van beide stopcontacten.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Wederom bedankt voor het meedenken.

Ik ben de eerste eigenaar van de BMW dus gerommeld is er niet. :) Ik heb nog nooit eerder een lader nodig gehad omdat ik het hele jaar doorrijd nu door omstandigheden niet vandaar dat ik de accu wil onderhouden.

Ik vermoed dat jouw plaatje (tweede) hierboven van de SAE-72 aansluiting zijn dat is degene die ik er niet bijgeleverd heb gekregen.

hieronder wat plaatjes van de situatie. (GS staat ook hier in de garage dus ook daar even foto gekiekt)

Foto 1: de aansluiting van de 1200GS
bmw1.jpg


Foto2: de aansluiting van de 650GT (duidelijk groter)
bmw2.jpg


Foto3: de mini-plug bijgeleverd bij de can-bus lader in de 650GT (past duidelijk niet)
bmw3.jpg


Foto4: links de rode mini-plug voor het can-bus syteem. Rechts mijn usb adapter die normaliter in de 650GT zit om mijn telefoon op te laden: (duidelijk verschillende aansluitingen)
bmw4.jpg


Aangezien de bijgeleverde adapter niet past is het wellicht nog steeds een optie om voor de SAE-72 adapter te gaan?
https://www.mymotor.nl/optimate-sae-72-sigaretten-aansluiting

Ik hoop dat ik nu de situatie wat verduidelijkt heb met wat afbeelding.

Groet,
Joost
 
Laatst bewerkt:
Perfecte foto's *D

Met rode adapter erop is het SAE-72 snoertje gelijk aan de zwarte USB plug
SAE-72 snoertje dan maar bestellen en rode dop er maar niet af halen

Volgens jou foto's is die van de GS de mini uitvoering en de scooter maakt zo te zien gebruik van de andere ofwel gewone grote 12V stekker zoals je ook in de auto aantreft.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi jan,

Daar lijkt het inderdaad op.
Nou morgen maar eens even kijken dan. Bedankt zover. *D
Ik plaats later het resultaat nog.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Theo,

Bedankt voor jouw info.

Dat klinkt niet goed. Enige verschil is dat de mijne uit 2012 komt die zijn anders als de jongere modellen. Maar vandaag wederom met de specialist gesproken en het advies is om de originele BMW lader te nemen. Zij komen er met deze lader ook niet uit.

Dus eerst maar even deze week naar mijn eigen BMW dealer gaan. Kon ze eerder niet bereiken maar ik hoop dat zij wel uitsluitsel kunnen geven.

Dat het laden van een 650 zo complex kon zijn....
 
Meteen even vragen of ze die gigantische plak corrosie willen verwijderen...
 
Meteen even vragen of ze die gigantische plak corrosie willen verwijderen...

Nou idd ik zag het toen ik mijn usb stekker eruit halen toch knap in zo'n afgesloten kastje.
Dit kan ik wellicht zelf ook verwijderen? Iemand enig idee wat de correcte aanpak is om de corrosie te verwijderen? (schuurpapier?) Daar zal het contact vast beter van worden.
 
Hoi Theo,

Bedankt voor jouw info.

Dat klinkt niet goed. Enige verschil is dat de mijne uit 2012 komt die zijn anders als de jongere modellen. Maar vandaag wederom met de specialist gesproken en het advies is om de originele BMW lader te nemen. Zij komen er met deze lader ook niet uit.

Dus eerst maar even deze week naar mijn eigen BMW dealer gaan. Kon ze eerder niet bereiken maar ik hoop dat zij wel uitsluitsel kunnen geven.

Dat het laden van een 650 zo complex kon zijn....

leeftijd maakt niet uit, als je naar de BMW dealer voor service gaat en er is nieuwe software, word dat er gewoon op gekukeld, bij mij deed hij het eerst wel, en na de eerste beurt niet meer.
 
Hoi Theo,

Ah dat klinkt logisch inderdaad. Ik heb nooit eerder een lader nodig gehad dus vandaar dat ik het ook niet weet. Ik moet de Optimate lader nog terug sturen en als ik dat gedaan heb ga ik bij de BMW langs.

Toch buitengewoon benieuwd of zij een lader hebben die wel werkt dan. Ik denk dat ik dan meteen dat apparaat uit de verpakking haal en om een live demo ga vragen. :)
 
Hoi Theo,

Ah dat klinkt logisch inderdaad. Ik heb nooit eerder een lader nodig gehad dus vandaar dat ik het ook niet weet. Ik moet de Optimate lader nog terug sturen en als ik dat gedaan heb ga ik bij de BMW langs.

Toch buitengewoon benieuwd of zij een lader hebben die wel werkt dan. Ik denk dat ik dan meteen dat apparaat uit de verpakking haal en om een live demo ga vragen. :)

en Joost, al s6 gehad bij de dealer?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Theo,

Bijna wilde eerst zekerheid over het retourneren van de lader die niet werkt.
Dat is nu geregeld. ;)
Op maandag is de BMW dicht dus morgen ga ik langs word vervolgd.
 
Kleine update van het dealerbezoek bij de BMW.

Dealer geeft zelf aan dat dit heel slecht is van BMW (ontwerpfout) dat deze motor niet gewoon de juiste CAN-BUS aansluiting heeft zoals alle andere BMW's.

Er is inderdaad een originele lader van BMW zelf. Maar nu de grap die werkt dus in het geheel niet. Is een fout in de boeken/handleiding en word dus niet geleverd.

Omdat de man van het magazijn er niet was gaan ze samen even in overleg om een lader / aansluiting te bestellen die wel gaat werken. En deze gaan we natuurlijk samen eerst testen als deze combi binnen is.

Mocht de lader alsnog niet werken dan gaat hij kijken of ze een originele CAN-BUS aansluiting in de scooter kunnen inbouwen om het op die manier alsnog te voorzien.

Wederom word vervolgd. Grappig hoe complex het laden van een accu kan worden als er niet van te voren goed over nagedacht is. :)
 
ik was er al bang voor, inmiddels al 2 winters gewoon op zijn normale plaats, volgetankt en op de bandjes, één klikje en.... lopen bij het eerste lente zonnetje.
 
Triest maar ja wat doe je er aan?
Was uiteindelijk ook wel een beetje te verwachten want Canbus lader is Canbus lader, en daar valt niet aan te tornen, zo simpel is het gewoon

Gelukkig zijn er voor de rest nauwelijks canbus scooters.

Er zit overigens nog een pré fab. gedeelte in de rechterzijde van de buddybak.
Met een niet zichtbaar voor geperforeerd gat, en de draad + connector hangt ook al helemaal op zijn plek.
Het optioneel los verkrijgbare BMW stopcontact (zoals die van jou GS1200) is plug & play met het pré fab. gat en reeds aanwezige draad + connector.
Die pré fab. zal ongetwijfeld ook canbus zijn, maar misschien vindt je het prettiger om vanuit de buddybak te werken?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan