Oproep aan helmcamera gebruikers

Adrian89

Rookie
28 jun 2014
14
0
Leeuwarden
Afgelopen woensdag heb ik behoorlijk wat kilometers door het land gemaakt en tot mijn grote verbazing en ergernis zag ik hoeveel automobilisten hun telefoon aan het gebruiken waren. Ik heb het niet alleen over bellen maar ook appen, facebooken, mail checken etc. Velen van jullie zullen dit verhaal ongetwijfeld herkennen.

Bij een enkeling ben ik er naast gaan rijden getoeterd tot dat ik oogcontact had toen heb ik met mijn hoofd nee geschut dat het echt niet kan en ben doorgereden. De vrouw in dit geval schrok ik heel erg van.

Nu is mijn idee om dit bovenstaande nogmaals te doen en dan te filmen met een helmcamera en daar een compilatie video van te maken.

Ik kan nu twee dingen doen, de GoPro op mijn helm plakken en zelf door het hele land scheuren om dit te filmen of ik plaats een oproepje op dit mooie forum dat medemotorrijders die dagelijks hun ritten registreren en dit voor mij willen doen.

Het doel van het filmpje is toch een stukje bewustwording creëren en hopelijk viral gaan.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn idee vinden en hopelijk willen jullie mee werken aan deze video.

Mvg,
Adrian
 
Laatst bewerkt:
Puur filmen dat je iemand op de vingers tikt omdat ze bellen o.i.d., zal weinig effect hebben. Mensen schrikken over het algemeen pas als ze daardoor een gevaarlijke situatie veroorzaken (of erger).

Begrijp me niet verkeerd, ik zie regelmatig tot mijn grote verdriet mensen rare stunts uithalen omdat ze de aandacht bij hun telefoon hebben of hun handen niet vrij hebben vanwege hun mobieltje, maar ik betwijfel of jouw idee echt zal helpen...
 
Ik voel mij niet geroepen om met een "wijzend vingertje" naar andere toe te wijzen. Ik doe ook wel eens iets dat niet mag.

Zit iemand mij dwars door suf gedrag of veroorzaakt iemand direct gevaar dan bereik je mijn grens en kan \ wil ik dit best kenbaar maken.
Die bereik je echter niet door in je auto met je telefoon te zitten kloten. Komt hoogstens een schuddend hoofd bij mij vandaan maar zelfs dat waarschijnlijk niet.

Je komt uit Friesland.


Ik zou zeggen, kom eens naar Amsterdam met je camera om alle fietsers en voetgangers te filmen die zich niet aan de regels houden. Je komt film te kort. Je hoeft niet eens door de stad te rijden. Ga gewoon bij de kruising bij de Overtoom ofzo staan. :9
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie mening! Ik kan me zeker in jullie commentaar vinden. Jullie moeten nu niet direct denken dat ik een echte moraalridder ben maar zulke ideeën moet ik even bespreken met soortgenoten.
 
Dat wijzende vinger gedrag vind ik erger dan bellende bestuurders. Net als auto's die express naar de linkerrijstrook gaan om je te blokkeren omdat je te hard rijd. Of van die linksrijders die 80 gaan en dan op de rem gaan als je gaat seinen dat ze naar rechts moeten.

Met dit soort bullshit betutteling maken we de maatschappij niet beter op. Lijkt tegenwoordig normaal te zijn om iedereen op de schandpaal te zetten. Meteen op dumpert of Geenstijl dan maar? Je weet wat er met de terrasmeisjes was gebeurd.
 
M.a.w. leuk een filmpje maken, maar verder gewoon laten gaan of niet gaan rijden hoef je ook niet te ergeren ;-)
 
Ik voel mij niet geroepen om met een "wijzend vingertje" naar andere toe te wijzen. Ik doe ook wel eens iets dat niet mag.


Je komt uit Friesland.


Ik zou zeggen, kom eens naar Amsterdam met je camera om alle fietsers en voetgangers te filmen die zich niet aan de regels houden. Je komt film te kort. Je hoeft niet eens door de stad te rijden. Ga gewoon bij de kruising bij de Overtoom ofzo staan. :9

Tja fietsers: Ik las juist een artikel over een stad waar ze de fietsers vrij leiten om naar eigen inzicht door rood te fietsen en wat bleek: het aantal ongeluuken nam drastisch af omdat ze over het kruispunt waren voor de auto's hen konden scheppen.
Sorry TS, wil ej topic niet kapen, maar verder we doen allemaal dingen die niet mogen en ja appen onderweg is gevaarlijk, net als met een korte broek op de motor zitten, te hard rijden enz. Het is zo typisch Nederlands om belerend met het vingertje te wijzen.
En dan nog iedereen weet het en doet het toch! Daar zal jouw film geen verschil in maken.


Weet je trouwens dat rijden met een helmcamera ook gevaarlijk is, bij een ongeluk heb je aanzienlijk meer kans dat je je nek breekt (en neen dit is geen flauw jij-bak, maar serieus waar)
 
Tja en dan hebben wij straks filmpjes op het internet staan dat we de motor de stoep op rijden om te parkeren, een stoppie of een wheely maken enz enz.....
misschien kun je solliciteren bij de politie, lijkt me wel wat voor jouw, lekker de medeburger naaien
 
De vrouw in dit geval schrok ik heel erg van.
Vind je 't gek, zit je lekker te facebooken achter het stuur, zit er een of andere motorrijder naar je te toeteren. Die zag ze natuurlijk niet aankomen :P

Beter maak je een compilatie van alle weggebruikers die crashen door het gebruik van een telefoon achter het stuur.
Overigens vind ik dit wel een mooie actie:
 
Ik vind het idee prima, maar het doel moet anders zijn. Je zou zo'n filmpje moeten aanbieden aan de een of andere overheid. De bedoelde weggebruikers wijzen op hun fout gaat niet werken.

Natuurlijk is het levensgevaarlijk en met name voor anderen en men gaat pas wat ondernemen als er meerdere ernstige ongelukken gebeuren als gevolg van bellen etc.

Zo werkt het helaas met overheden, kalf en put verhaal.

Zo reed er vorige week een auto veel te snel over een woonstraat in Enkhuizen en schepte een snorfietser die overstak en de snelheid niet goed kon inschatten. De snorfietser een week in coma en gisteren overleden.

En verdomd, de bewonders klagen al jaren, maar nu gaat er eindelijk iets gebeuren.

Dus: je intenties zijn prima, maar helaas werkt het niet en het beste kun je met jezelf beginnen. Ik neem geen telefoon aan als ik in de auto rijd, ook niet draadloos. Ze bellen nog wel een keer.
 
Iedereen bedankt voor jullie feedback ook K@W@ die de topicstarter lekker de grond in boort.
Dit topic mag van mij op slot of kan de prullenbak in. Het idee was overigens om kentekens/ gezichten te blurren om wat Insanity03 ook al zei. Het is inmiddels weer wat afgekoeld ik pak de motor en ga een stukje rijden!

@han s
Dat is ook een goede!! Niet aan gedacht! :)
 
Laatst bewerkt:
Wat gij niet wilt dat u geschied...
En
De Hollander die zonder zonden is werpe de eerste pleepot.

Ik voel mij niet geroepen om met een "wijzend vingertje" naar andere toe te wijzen. Ik doe ook wel eens iets dat niet mag.

Zit iemand mij dwars door suf gedrag of veroorzaakt iemand direct gevaar dan bereik je mijn grens en kan \ wil ik dit best kenbaar maken.
Die bereik je echter niet door in je auto met je telefoon te zitten kloten. Komt hoogstens een schuddend hoofd bij mij vandaan maar zelfs dat waarschijnlijk niet.

Je komt uit Friesland.


Ik zou zeggen, kom eens naar Amsterdam met je camera om alle fietsers en voetgangers te filmen die zich niet aan de regels houden. Je komt film te kort. Je hoeft niet eens door de stad te rijden. Ga gewoon bij de kruising bij de Overtoom ofzo staan. :9

+1

Ik wil zelf ook liever niet in dumpert te kijk gezet worden dus...

ik loop ook wel eens rood aan als een koekblik(ster) iets raars doet, en dan zou ik best een helmcammetje en een stream naar joetjoep willen... (kijk eens wat deze MUTS hier nu deed!)


En soms.. ik houd me flink in qua recht-inhalen-bij-linksplakkende friezen of tukkers of NL-sleurhut-in-D, maar soms.... (en dan heb ik helaas nog slechts de standaard uitlaat).
enne : rechts inhalen is 300+ euri in NL.

Die (in mijn optiek) suffende-bellende-14procents-lease-moeder-met-trekhaak-dakkoffer-babysticker heeft tegenwoordig ook een dashcam en een geenstijl-account.

En uiteindelijk maak je met dat (duitse-, moraalrider-)gedrag vnl jezelf belachelijk.
 
Denk dat video's maken helemaal niet gaat helpen, wat mij betreft mag de boete gewoon omhoog. Vanochtend toevallig nog bijna aangereden toen ik een rotonde over wilde steken. Mevrouw zat terwijl ze op de rotonde afreed nog haar telefoon te checken...

Ben zelf ook absoluut geen heilige in het verkeer, maar als jij de veiligheid van andere op het spel zet mag je wat mij betreft je rijbewijs inleveren...
 
Hoewel ik mij ook erg stoor aan dit gedrag en niet alleen op straat, maar ook in restaurants en op verjaardagen, gaat dit natuurlijk totaal niet helpen.

Er moet eens nagedacht worden over hoe social media minder populair kan worden.
Blijkbaar is het helemaal hot om te laten zien hoe geweldig je leven wel niet is en wat je allemaal doet. Natuurlijk laten de meesten alleen de goede dingen zien en niet de dingen die minder gaan.

Er staat zoveel bullshit op social media, het is gewoon zonde van je tijd.
Het is dat ik Facebook heb omdat ik het voor mijn site gebruik, maar de rest is voornamelijk grote bullshit. Maar goed, het is ook nog appen natuurlijk... ik snap ook niet dat men gewoon even de smartphone met rust kan laten in het verkeer.

De boetes gaan volgens mij al steeds meer omhoog van gebruik van een telefoon. In de hand houden mag al niet (zelfs als hij uit staat). Maar goed, dan kan je 'm natuurlijk nog in een houder stoppen en van daaruit kijken wat al je matties aan het doen zijn.

Oplossing: koop een machinegeweer met genoeg kogels. :P
 
Ik heb het al vaker gezegd: Juist de schouderophalende reactie van veel mensen is het grootste gevaar. Het is blijkbaar al algemeen geaccepteerd dat dit gebeurt.

Terwijl het wat mij betreft op een gelijke hoogte staat als dronken achter het stuur kruipen. De boete mag wat mij betreft flink omhoog en graag zou ik ook zien dat wettelijk geregeld wordt dat verkeersdeelnemers die een ongeluk veroorzaken omdat ze met hun telefoon bezig waren automatisch alle schuld toegeschoven krijgen.
 
kijk voor de grap nog eens naar spee en zijn kabouter programma waar de prioriteiten blijkbaar liggen.
politie; we reden 50km achter u en u ging niet naar rechts, daar krijgt u een waarschuwing voor". de snelheid iets van 155 in 120 gebied werd wel bekeurd.
man met telefoon en een a4 bloknoot op het stuur met een pen. de telefoon krijgt u een bekeuring de rest een waarschuwing.
wij zien dat u vast haast heeft en niet uw knipperlicht gebruikt. voor niet knipperen krijgt u een waarschuwing.

telefoon en snelheid hebben best aandacht, veiligheid algemeen minder.

koop een namaak gsm met veel licht en ga voor een beller ook "bellen". met de "telefoon" voor je helm of er tegenaan zodat ze goed kunnen zien dat je "belt". geheid dat ze denken dat je gek bent. heeeeel misschien realiseren ze op een moment dat ze dit zelf ook doen.
aanraden doe ik het niet omdat dit ook je aandacht van het verkeer afleidt en per slot van rekening wil jij ook weer heelhuids aankomen toch?
 
En waar heb jij je aandacht eigenlijk als je automobilisten zit te filmen en naar binnen zit te kijken? Volgens mij doe je dan hetzelfde waar je je bij anderen juist aan stoort.
 
Bedankt voor jullie mening! Ik kan me zeker in jullie commentaar vinden. Jullie moeten nu niet direct denken dat ik een echte moraalridder ben maar zulke ideeën moet ik even bespreken met soortgenoten.

als je van plan bent om Amsterdam aan te doen mag je zeker Artis niet overslaan.
;)
 
Btw, voor dat soort acties hebben ze specifieke ambtenaren bedacht, namelijk: politieagenten. Dat zijn de aangewezen personen om de rol uit te voeren die jij benoemt.
Persoonlijk vind ik het niet zo fijn als burgers de rechter\agent\opsporingsambtenaar gaan uithangen. Wellicht belt "de beller" wel naar het noodnummer om door te geven dat haar/zijn kind iets is overkomen, ik noem maar. Zit er vervolgens een of andere motorrijder voor je te hangen met z'n camera en wijzende vingertje. Het is erg naïef om te denken dat mensen altijd de dingen doen die jij denkt dat ze doen, vanuit jouw geconstateerde visuele werkelijkheid. Check eerst de bron voordat je oordeelt.

Daarnaast ben je zelf ook afgeleid.

Stick to your own world, and keep it real
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk niet eens een slecht initiatief, ik volg op youtube dan ook weer Adrijan Nickelodeon. Een vriend van hem stond stil voor het stoplicht en een sms-er zag het niet en reed over hem en zijn motor heen wat fatale verwondingen veroorzaakte.

---

Ik ben overigens van mening dat geen excuus dekkend is. Als het echt zo belangrijk is dat je met je telefoon bezig moet zijn dan zoek je een plekje op waar je kan parkeren en handel je het daar af.

En waar heb jij je aandacht eigenlijk als je automobilisten zit te filmen en naar binnen zit te kijken? Volgens mij doe je dan hetzelfde waar je je bij anderen juist aan stoort.
Als je overigens iemand ziet bellen in de auto en je hebt een camera op je helm kan je de camera ook op diegene richten en alsnog voor je kijken. Je hoeft niet perse de richting op te kijken waar je helmcamera op gericht staat. Tenminste voor het doel waar de TS het voor wil hebben.(denk ik)

En ja dat zeg ik mooi in theorie maar in praktijk zijn de mensen toch teveel bezig met naar de beller kijken.

---

Maar het doel is echt een overzichtsfilmpje? Dus steeds enkel een paar seconden iemand in beeld die met zijn telefoon bezig is om te laten zien hoe godsgruwelijk veel mensen er op hun mobiel zitten?
 
Ik vind het eigenlijk niet eens een slecht initiatief, ik volg op youtube dan ook weer Adrijan Nickelodeon. Een vriend van hem stond stil voor het stoplicht en een sms-er zag het niet en reed over hem en zijn motor heen wat fatale verwondingen veroorzaakte.

---

Ik ben overigens van mening dat geen excuus dekkend is. Als het echt zo belangrijk is dat je met je telefoon bezig moet zijn dan zoek je een plekje op waar je kan parkeren en handel je het daar af.Als je overigens iemand ziet bellen in de auto en je hebt een camera op je helm kan je de camera ook op diegene richten en alsnog voor je kijken. Je hoeft niet perse de richting op te kijken waar je helmcamera op gericht staat. Tenminste voor het doel waar de TS het voor wil hebben.(denk ik)

En ja dat zeg ik mooi in theorie maar in praktijk zijn de mensen toch teveel bezig met naar de beller kijken.

---

Maar het doel is echt een overzichtsfilmpje? Dus steeds enkel een paar seconden iemand in beeld die met zijn telefoon bezig is om te laten zien hoe godsgruwelijk veel mensen er op hun mobiel zitten?


Btw, voor dat soort acties hebben ze specifieke ambtenaren bedacht, namelijk: politieagenten. Dat zijn de aangewezen personen om de rol uit te voeren die jij benoemt.
Persoonlijk vind ik het niet zo fijn als burgers de rechter\agent\opsporingsambtenaar gaan uithangen. Wellicht belt "de beller" wel naar het noodnummer om door te geven dat haar/zijn kind iets is overkomen, ik noem maar. Zit er vervolgens een of andere motorrijder voor je te hangen met z'n camera en wijzende vingertje. Het is erg naïef om te denken dat mensen altijd de dingen doen die jij denkt dat ze doen, vanuit jouw geconstateerde visuele werkelijkheid. Check eerst de bron voordat je oordeelt.

Daarnaast ben je zelf ook afgeleid.

Stick to your own world, and keep it real
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan