Oproep aan helmcamera gebruikers

....Ik zorg dat ik altijd op veilige afstand rijd van mijn medeweggebruikers. Je kan tenslotte niet altijd inschatten of ze opletten of niet. Daarom er van uitgaan dat je niet gezien wordt.....
Ik blijf niet rijden voor iemand waarvan ik gezien heb dat ie zit te appen. Dan haal ik er gewoon nog eentje in...


Wat je met die video's bereikt ? Hopelijk een stukje bewustwording... Veel meer kun je niet doen. Maar bewustwording is wel het allerbelangrijkste naar mijn idee dus is het heel welkom.

Zoals gezegd heb ik zelf niet eens een videocamera maar ik kan me voorstellen dat ik zo'n actioncam monteer en die zodanig richt dat te zien is wat automobilisten achter het stuur uitspoken.
Als er dan iets met me gebeurt en uit het beeld op de SD card blijkt dat de tegenpartij zat te bellen dan kan dat toch een ander licht op de zaak werpen dan het eeuwige "de motorrijder reed te snel".
 
Laatst bewerkt:
Je zegt steeds hetzelfde, ook nu weer. Geen enkel nieuw gezichtpunt, nog steeds geen argument en mijn vraag is niet beantwoord.

Iemand maakte de terechte vergelijking met dronken rijden.

Nog helemaal niet zo lang geleden vond men het normaal om met een flinke slok op gewoon achter het stuur te kruipen, toen gaven mensen elkaar tips waar alcoholcontroles stonden en was het heel stoer om ze te omzeilen.

Gelukkig is dat nu anders.... Had jij die situatie liever zo gelaten ?
Immers, niemand mag er iets van zeggen want niemand is foutloos... We moeten dus alles maar over onze kant laten gaan want je moet foutloos zijn om ergens iets van te mogen zeggen.

Ik ben vroeger een keer ingestapt bij iemand waarvan ik eerst niet doorhad dat ie dronken was... Nooit weer.
Blij dat die houding veranderd is. Die mobieltjes zijn misschien nog wel erger en het ergste is dat men het schijnbaar normaal vindt dat hele volksstammen andere dingen zitten te doen achter het stuur.

Zou jij instappen bij iemand die al sturend steeds op zijn of haar mobieltje aan het lezen en toetsen is ?


En mijn vraag blijft staan, rijd jij lekker als je weet dat jouw achterligger niet zit op te letten ? Ga jij er voor rijden ?


Van iemand die je op die manier in de auto spot weet je in elk geval dat hij/zij niet aan het opletten is en dus kun je daar op accepteren door er niet voor te blijven rijden. Kun je van veel andere weggebruikers niet zeggen;)

En motorrijden is anticiperen... niet de politieagent uithangen :)
 
....Van iemand die je op die manier in de auto spot weet je in elk geval dat hij/zij niet aan het opletten is en dus kun je daar op accepteren door er niet voor te blijven rijden. Kun je van veel andere weggebruikers niet zeggen;)
Precies, dat kun je van veel andere weggebruikers niet zeggen. Wij zien dat zo'n kamikazefiguur zit te appen, wij nemen maatregelen maar een ander heeft dat voordeel niet.

Een buurvrouw is met haar gezin in de auto van achteren aangereden terwijl ze voor de brug stonden te wachten. In volle vaart knalde er een auto op. Eén kind overleden, de man zwaar invalide, vrouw kan ook weinig meer, het hele gezin ontwricht en het komt nooit meer goed.

Die veroorzaker had niets gezien... Dan weet ik hoe dat komt.
En dan mag je dat niet aan de kaak stellen ?

De maatschappij dat ben jij. Als je nergens iets van mag zeggen dan krijg je dit soort uitwassen.
 
Precies, dat kun je van veel andere weggebruikers niet zeggen. Wij zien dat zo'n kamikazefiguur zit te appen, wij nemen maatregelen maar een ander heeft dat voordeel niet.

Een buurvrouw is met haar gezin in de auto van achteren aangereden terwijl ze voor de brug stonden te wachten. In volle vaart knalde er een auto op. Eén kind overleden, de man zwaar invalide, vrouw kan ook weinig meer, het hele gezin ontwricht en het komt nooit meer goed.

Die veroorzaker had niets gezien... Dan weet ik hoe dat komt.
En dan mag je dat niet aan de kaak stellen ?

De maatschappij dat ben jij. Als je nergens iets van mag zeggen dan krijg je dit soort uitwassen.

Zoiets is verschrikkelijk. En als een telefoon de oorzaak is, is dat helemaal erg.Maar zo is er over elke overtreding wel iets te vertellen natuurlijk. Aan de kaak stellen snap ik, mensen op dingen aanspreken als je zelf ook niet perfect bent vind ik dan weer iets anders... Op Youtube is voor mij helemaal een stap te ver.
 
Laatst bewerkt:
Telefoontjes in een auto is een ramp!
Voor mijn werk zit ik ook veel op de weg. Dagelijks zie ik slingerende of te traag rijdende auto's en dan hoef ik al bijna niet meer te raden wat er aan de hand is. Weer eentje die met zijn telefoontje zit te spelen.

Als iemand een oplossing weet om dit uit het verkeer te bannen zou veel ergernis bij anderen, maar ook veel kop-staart-botsingen voorkomen. Misschien inbouwen in het telefoontje dat wanneer gps verplaatsing constateert dat ie het niet meer doet?
 
Als iemand een oplossing weet om dit uit het verkeer te bannen zou veel ergernis bij anderen, maar ook veel kop-staart-botsingen voorkomen. Misschien inbouwen in het telefoontje dat wanneer gps verplaatsing constateert dat ie het niet meer doet?

Niet zo handig, dan kun namelijk je als passagier ook niets meer doen met je telefoon.
 
Er worden hier opmerkingen geplaatst als "je moet niet de politieagent uithangen".
Daar heeft het ook helemaal niets mee van doen.

Weer die vergelijking met alcohol in het verkeer. Vroeger was het stoer om dronken toch te gaan rijden, het was stoer om te vertellen dat je de controle had omzeild.

Dan kun je wel zeggen, het is een taak van de politie om te controleren en dat doen ze ook maar zeg nu zelf, is dat de hele reden van de omslag ? Er rijden in een weekeinde misschien wel 2 miljoen auto's rond, hoe moet je zoveel bestuurders controleren ?
Natuurlijk hebben intensieve controles geholpen maar het belangrijkste is bewustwording. Men beseft nu hoe gevaarlijk het is en men spreekt elkaar er op aan. Dát is vooral heel belangrijk, sociale controle. Dat is ook veel effectiever dan de meest intensieve controleactie door de politie.

En dan hebben we het nu over bellen achter het stuur.... Bleef het daar maar bij.
Heel veel zitten te lezen en te toetsen op hun telefoon, ze zijn nog veel erger afgeleid dan door een gesprek.
Daar valt ook niet tegenop te controleren, is gewoon niet te doen. Ja, af en toe houden ze iemand aan, die krijgt een preek en een dikke bekeuring maar het wordt alleen maar erger op de weg.

Het zou mooi zijn als mensen eindelijk eens zouden beseffen waar ze mee bezig zijn en ze zouden elkaar er op moeten aanspreken, net als met drinken en rijden. Bewustwording en sociale controle. Anders wordt het van kwaad tot erger.
 
Laatst bewerkt:
Het zou mooi zijn als mensen eindelijk eens zouden beseffen waar ze mee bezig zijn en ze zouden elkaar er op moeten aanspreken, net als met drinken en rijden. Bewustwording en sociale controle. Anders wordt het van kwaad tot erger.

Sociale controle is zo erg niet. Het heeft eeuwenlang voor normen en waarden gezorgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan