Oproep aan helmcamera gebruikers

Leg eens uit ? Ik heb geen videocamera...

Ook geen GS trouwens, wat een kneus met z'n gemopper in de microfoon. Maar hij zegt niets tegen de man zelf, de held.
 
Ach ja, dat is de andere kant van sociale controle.

Iedereen kent wel zo'n lokaal wandelend nieuwsblad. Miep van de hoek die lekker roddelt over de hele straat, bij voorkeur over de nieuwe vriendin van de buurman.
In dit geval heb je het over een GS-bestuurder die de andere GS bestuurder er van beschuldigd dat hij zich voordoet als politieagent en dat de ander zich asociaal gedraagt in het verkeer.

Maar.... hoe houdt de mopperraar dan de wannabee-agent bij? Doet hij dat met een drone of zo?




Wat ik uit dit filmpje haal, is dat waar dit gefilmd is (Londen ? ) de motorrijders met nog veel minder ruimte genoegen nemen als hier in Nederland en dat de ingeblikten aldaar zich heel coulant opstellen naar de kruip-door-sluip-door kamikazes.
 
Dit is een mooi voorbeeld van dashcammen als sociale controle.

De politie controleert vooral op snelheid. Dat is makkelijk scoren, flitskast aan en wachten maar. Maar er zijn heel veel andere gevaarlijke akties in het verkeer mogelijk. Daarom zou het invoeren van sociale controle op de snelweg een goede zaak zijn.

Toch geeft dit filmpje wel een zwak punt aan in deze manier van sociaal controleren: het filmpje laat niet zien wat er allemaal gebeurd is voordat de motorrijder zijn zelfbeheersing kwijt raakte.
 
Wellicht kunnen we dan ook een film maken van motorrijders die (en ik snap het best wel) met het mooie weer over de A1 scheuren in korte broek en tshirt met vriendin achterop met ditto kleding.
 
Nogmaals,

Ik heb een cam die opneemt zonder dat ik het ding bedien, zoals heel veel mensen. Je zet het ding aan voordat je rijdt en het ding gaat uit als je weer stil staat - of de sd-kaart vol zit. Ik ben echt geen heilige, ik maak ook vaak genoeg foutjes in het verkeer. Dat kan een paar kilometertjes te snel zijn, dat kan een gevalletje voorrang pikken zijn.

Maar ik vind wel dat er heel veel mensen rondrijden die er geen flauw idee van willen hebben wat ze aan het doen zijn.
- Op de motor app-en: Nee, stel je voor dat ik mezelf te pletter rij.
- In de auto app-en: daar heb je toch een kreukelzone voor?
En als die vrachtwagenchauffeur met 40 tonner Scania die achter jouw koekblikje rijdt nu eens lekker uitgebreid zit te app-en? Die man zit 8 uur per dag te neusboren met 80/90 km/uur.....




Als antwoord op jouw vragen:Ik heb geen blerpijp onder mijn motoren, dat heb ik niet nodig. Ik krijg met regelmaat een bekeuring wegens te snel rijden, ik haal nooit in over een doorgetrokken streep en ik probeer altijd met aandacht voor het overige verkeer te rijden.

Ik wil geen moraalridder zijn en ik ben inderdaad met regelmaat hypocriet. Maar ik vind het ronduit DOM om al rijdend met een smartphone te gaan lopen kloten. Of je rijdt of je app-t, maar niet tegelijk. Vrijwel iedere snelweg is voorzien van een vluchtstrook, op provinciale wegen en in de stad zijn parkeermogelijkheden. Gebruik die dan als de nood zo hoog is dat er per direct ge-appt moet worden.

Ik ga toch ook geen krant lezen terwijl mijn roestende koektrommel met 120 km/uur voortknalt?

Tja... Op zich waar. Maar vanuit de automobilist / voetganger / fietser / paardrijd(st)er / scootmobilist etc. Zijn die paar km te hard die jij wel vindt kunnen, ook ronduit DOM.
En die vinden het veelal ook levensgevaarlijk en het is net zo goed verboden. Maar jij vindt dat het kan, daarom doe je het. Hetzelfde geldt voor die smartphone gebruiker, die vindt waarschijnlijk ook dat het kan, want hij rijdt nooit te hard, haalt nooit in op een doorgetrokken streep etc.

Ik ben het met je eens, het is gevaarlijk, maar laat dat aan de politie over. Leven en laten leven.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het wel een groot verschil of je met je ogen op de weg gericht te hard rijdt, of met je ogen op je smartphone gericht zit te appen...

Het is overduidelijk dat het bij de politie geen prioriteit heeft. Aan wie dit ligt (brengt niet voldoende op, dringendere zaken behoeften aandacht, te weinig menskracht, enz), laat ik zeer bewust in het midden!
Maar moet je het als burger dan maar negeren? Dat iemand zijn/haar ogen niet op de weg gericht heeft, kan levens kosten. Ik heb er geen problemen mee dergelijk gedrag (evenals met 100 door de bebouwde kom blazen, door rood licht rijden, met een stevige slok op achter het stuur kruipen, enz.) ter discussie te stellen. Maar dit is wel iets anders dan mensen aan de schandpaal nagelen!
Daarbij is een beetje sociale controle en mensen aanspreken op potentieel gevaarlijk gedrag niet per se negatief. Het is ook een manier om het voor ons allemaal leefbaar te houden!
 
Ik zie er de laatste tijd wel heel veel met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden, en dan ook nog in druk spitsverkeer. Vrijdag op weg naar huis een stuk of vijf vanochtend weer drie. De meesten herken je al van te voren door hun weg gedrag, langzaam afdrijven naar de vluchtstrook of het andere baanvak.

Zou ook niet weten wat nu de effectiefste manier is om mensen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Filmen helpt misschien, maar dan alleen als ze het ook zelf te zien zouden krijgen. Die kans is vooralsnog klein. Ze filmen en herkenbaar op YouTube zetten vind ik sowieso te ver gaan.

Vandaag tijdens het rijden ge-appt? Kijk hier of je gespot bent.

En dan de link naar een site waar de laatste "spots" gepost kunnen worden. _O-

Maatschappelijk is het nu "not done" om met een slok op aan het verkeer deel te nemen. Ik ken niemand die er hardop voor uitkomt met een slok op toch te rijden, maar ken genoeg mensen die zeggen dat ze tijdens het rijden toch handheld bellen, whatsappen en dergelijke. Dat gaat nog wel even duren voordat we daar een omslag in krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht kunnen we dan ook een film maken van motorrijders die (en ik snap het best wel) met het mooie weer over de A1 scheuren in korte broek en tshirt met vriendin achterop met ditto kleding.

Van mij mag iedereen met blote benen, korte mouwen en teenslippers met 180 over de snelweg rijden. Als er iets gebeurt hebben ze alleen zichzelf ermee. Sms'en en appen achter het stuur is wat anders. Daar veroorzaken ze ongelukken mee waarmee ze ook anderen raken (letterlijk dus).
 
Het is overduidelijk dat het bij de politie geen prioriteit heeft.

Valt wel mee toch? Ik hoor vaak genoeg dat iemand een boete heeft gekregen omdat een agent zag dat 'ie onderweg zat te bellen. Maar "je ogen niet op de weg gericht houden" is wat anders, ik denk dat de wet te weinig aanknopingspunten bevat om daar een boete voor te geven.
 
Valt wel mee toch? Ik hoor vaak genoeg dat iemand een boete heeft gekregen omdat een agent zag dat 'ie onderweg zat te bellen. Maar "je ogen niet op de weg gericht houden" is wat anders, ik denk dat de wet te weinig aanknopingspunten bevat om daar een boete voor te geven.

Toch lees je hier dat het nog veelvuldig gebeurt. Ook mij valt het iedere keer dat ik onderweg ben weer op.
Het lijkt me ook niet zo moeilijk hierop te beboeten: "telefoon niet handsfree bediend". Mits er natuurlijk (voldoende) op wordt gecontroleerd (om de pakkans zo groot te maken dat men het niet meer doet).
 
Het lijkt me ook niet zo moeilijk hierop te beboeten: "telefoon niet handsfree bediend". Mits er natuurlijk (voldoende) op wordt gecontroleerd (om de pakkans zo groot te maken dat men het niet meer doet).

En als je 'm in de houder hebt? Een vriend van me appt in de auto als zn telefoon in een houder zit. Onverantwoord. Ik app 'm dan ook niet als ik weet dat ie aan het rijden is.

Maar ik snap niet waarom men ALTIJD en OVERAL de statussen e.d. moet checken. Heb je dan geen eigen leven? Is dat zo saai? Iedereen leeft tegenwoordig online. Vroeger was het internet alleen voor nerds.
 
En als je 'm in de houder hebt? Een vriend van me appt in de auto als zn telefoon in een houder zit. Onverantwoord. Ik app 'm dan ook niet als ik weet dat ie aan het rijden is.

Maar ik snap niet waarom men ALTIJD en OVERAL de statussen e.d. moet checken. Heb je dan geen eigen leven? Is dat zo saai? Iedereen leeft tegenwoordig online. Vroeger was het internet alleen voor nerds.

Hangt ervan af of je je handen gebruikt om het ding te bedienen. Ik app nooit, geen idee of dat handsfree kan...

En ja, natuurlijk is het vreselijk belangrijk dat iedereen weet dat ik in de auto zit, en waar :Y
Dan kunnen ze maken dat ze uit de weg komen _O-
 
En ja, natuurlijk is het vreselijk belangrijk dat iedereen weet dat ik in de auto zit, en waar :Y
Dan kunnen ze maken dat ze uit de weg komen _O-

Of een rode zwaailamp op het dak die aan gaat als er een berichtje op de smartphone binnenkomt?
Of een blauwe met handboeien wegens een poging tot doodslag?



Nee, ik hoor niet bij de generatie die 24/7 bereikbaar moet zijn. Ik heb momenten zonder smartphone, momenten zonder internjet (email of forums) en momenten dat ik zelfs de telefoon uit zet. Het is voor de werkgever en de sociale contacten even wennen, maar het geeft voor mij nu nog maar weinig problemen.

Ik heb een tijdje standby gelopen voor een druk en bedrijfskritisch informatiesysteem. Zelfs die jongens begrepen dat ik het mobieltje onderweg uit principe niet opnam. Als ze mij echt nodig hadden, bleven ze bellen (telefoon op trillen) en dan zocht ik een parkeerplekje.


Altijd bereikbaar is te veel van het goede.
 
ik kwam vorige week terug van weekje Franse Alpen+Italie+ Duitsland. Viel me gelijk weer op dat dit een typisch Nederlandse afwijking is dat spelen met de GSM in de auto of op de fiets.
 
Persoonlijk vind ik het wel een groot verschil of je met je ogen op de weg gericht te hard rijdt, of met je ogen op je smartphone gericht zit te appen...

Het is overduidelijk dat het bij de politie geen prioriteit heeft. Aan wie dit ligt (brengt niet voldoende op, dringendere zaken behoeften aandacht, te weinig menskracht, enz), laat ik zeer bewust in het midden!
Maar moet je het als burger dan maar negeren? Dat iemand zijn/haar ogen niet op de weg gericht heeft, kan levens kosten. Ik heb er geen problemen mee dergelijk gedrag (evenals met 100 door de bebouwde kom blazen, door rood licht rijden, met een stevige slok op achter het stuur kruipen, enz.) ter discussie te stellen. Maar dit is wel iets anders dan mensen aan de schandpaal nagelen!
Daarbij is een beetje sociale controle en mensen aanspreken op potentieel gevaarlijk gedrag niet per se negatief. Het is ook een manier om het voor ons allemaal leefbaar te houden!

Voor jou persoonlijk een groot verschil, maar feitelijk niet natuurlijk.
De beste manier om het leefbaar te houden is zelf zo goed mogelijk te leven.
Dingen ter discussie stellen is prima, aan de schandpaal nagelen is net ze erg (of erger) dan het feit waarover het gaat.
 
daily_gifdump_896_12.gif
 
En niemand die ook zich ook maar één seconde druk maakt om die moedertjes die achterste voren in de auto zitten om de kindjes tot de order te roepen.

en ook dat gaat regelmatig fout.
 
ik vind het nogal opmerkelijk dat sommigen de misdragingen van automobilisten direkt op you tube willen zetten. Terwijl ze zelf te hard rijden en dit gewoon goedpraten onder het mom van, als ik hard rijd, let ik beter op.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind met je telefoon in de auto spelen ook niet acceptabel, en ja ik rijd ook wel eens te hard. Maar als jij anderen gaat aanspreken op hun gedrag, kijk dan eerst eens kritisch naar jezelf en hoe jij over komt op anderen.
 
Mag ik nog even melden dat ik maar wat blij ben met fietsers die onderweg met hun telefoon bezig zijn ?

Dan hebben ze tenminste nog iets van verlichting in het donker B|
 
ik vind het nogal opmerkelijk dat sommigen de misdragingen van automobilisten direkt op you tube willen zetten. Terwijl ze zelf te hard rijden en dit gewoon goedpraten onder het mom van, als ik hard rijd, let ik beter op.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind met je telefoon in de auto spelen ook niet acceptabel, en ja ik rijd ook wel eens te hard. Maar als jij anderen gaat aanspreken op hun gedrag, kijk dan eerst eens kritisch naar jezelf en hoe jij over komt op anderen.

Dit bericht is zo ongeveer een Copy-Paste van al jouw eerdere berichten. Je herhaalt wat al weerlegd is en argumenten heb je al helemaal niet.

Laten we het eens wat concreter maken, even een voorbeeld.

Stel dat jij een keer wél om je heen gaat kijken en je ziet tijdens het inhalen dan ineens wél een automobilist druk toetsen op z'n iPhone. Moet niet moeilijk zijn toch, ze zijn er genoeg....
Ga jij na het inhalen invoegen voor díe auto ? Ga jij ervoor rijden ? Rijd jij lekker met iemand achter je waarvan je weet dat ie niet zit op te letten ?
 
Dit bericht is zo ongeveer een Copy-Paste van al jouw eerdere berichten. Je herhaalt wat al weerlegd is en argumenten heb je al helemaal niet.

Laten we het eens wat concreter maken, even een voorbeeld.

Stel dat jij een keer wél om je heen gaat kijken en je ziet tijdens het inhalen dan ineens wél een automobilist druk toetsen op z'n iPhone. Moet niet moeilijk zijn toch, ze zijn er genoeg....
Ga jij na het inhalen invoegen voor díe auto ? Ga jij ervoor rijden ? Rijd jij lekker met iemand achter je waarvan je weet dat ie niet zit op te letten ?

Volgens mij lees (begrijp) je mijn reacties niet.

Tuurlijk zie ik gevaarlijk gedrag om mij heen van allerlei soorten weggebruikers. (ja ook van motorrijders). Wat bereik je ermee om die op youtube te zetten? Denk je echt dat die mensen na thuiskomst gaan zoeken op internet om te kijken of ze nog ergens gefilmd zijn?

Er zijn een paar mensen hier geweest die zich ook ergeren aan het gedrag van anderen, en die dit op youtube posten. Als je echter hun eigen gedrag in die filmpjes bekijkt, vraag ik me af of ze uberhaubt bewust zijn van wat ze zelf aan het doen zijn. (links plakken, handklap met een automobilist met 100km/h). Moet ik dat soort volk serieus nemen met hun analyse van anderen?? Maar volgens jou is dat gedrag geen probleem, want dat zijn motorrijders (dus per definitie goed, automobilisten per definitie fout).

Laat ik het zo zeggen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt steeds hetzelfde, ook nu weer. Geen enkel nieuw gezichtpunt, nog steeds geen argument en mijn vraag is niet beantwoord.

Iemand maakte de terechte vergelijking met dronken rijden.

Nog helemaal niet zo lang geleden vond men het normaal om met een flinke slok op gewoon achter het stuur te kruipen, toen gaven mensen elkaar tips waar alcoholcontroles stonden en was het heel stoer om ze te omzeilen.

Gelukkig is dat nu anders.... Had jij die situatie liever zo gelaten ?
Immers, niemand mag er iets van zeggen want niemand is foutloos... We moeten dus alles maar over onze kant laten gaan want je moet foutloos zijn om ergens iets van te mogen zeggen.

Ik ben vroeger een keer ingestapt bij iemand waarvan ik eerst niet doorhad dat ie dronken was... Nooit weer.
Blij dat die houding veranderd is. Die mobieltjes zijn misschien nog wel erger en het ergste is dat men het schijnbaar normaal vindt dat hele volksstammen andere dingen zitten te doen achter het stuur.

Zou jij instappen bij iemand die al sturend steeds op zijn of haar mobieltje aan het lezen en toetsen is ?


En mijn vraag blijft staan, rijd jij lekker als je weet dat jouw achterligger niet zit op te letten ? Ga jij er voor rijden ?
 
En mijn vraag blijft staan, rijd jij lekker als je weet dat jouw achterligger niet zit op te letten ? Ga jij er voor rijden ?

Ik zorg dat ik altijd op veilige afstand rijd van mijn medeweggebruikers. Je kan tenslotte niet altijd inschatten of ze opletten of niet. Daarom er van uitgaan dat je niet gezien wordt.

Soms is ervoor beter, soms erachter. hangt van de situatie af.

antwoord jij ook eens, en herhaal jezelf ook niet steeds! Wat bereik je met die filmpjes?? Als ik weet dat iemand dronken achter het stuur stapt, dan bel ik de politie!. Ik ga geen filmpje maken en hopen op veel kijkers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan