opschakelen zonder koppeling?

Damn !

Nadat ik deze topic gelezen had ben ik toch ook maar es gaan proberen.
Had hier zelf nooit aan gedacht om het "zonder" te doen. |(

En wat denk je :?

Rijdt SUPER !!

Nou ken ik lekker laagvliegen zonder met die k*tkoppeling bezig te zijn.

Was alleen ff wennen om niet te veel gas terug te nemen, gewoon ff pietsie lossen en "tik" het volgende tandje glijdt er zo in. :)

:} :} :} Lang leve het MF :} :} :}


Guy
 
Terug schakelen lukt ook wel. Een keer moeten doen door een gebroken koppelingskabel. Erg vervelend maar het gaat wel.
 
Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen! }) kijk aan zo'n onderwerp hebbik nog es wat 8-)

maar ff op een rijtje,
ik zit bijv. in de 2, hoog in toeren, alleen iets gas terug en dan tikkie tegen de pook?
:]
 
1st druk opbouwen tegen je schakel pook, als je dan wat gas terug neemt merk je vanzelf dat je schakelpook opschakeld
 
ik snap het ut van koppelen niet dan :|

daar is dat ding toch voor? lijkt mij best wel slecht
 
Het maakt niet uit.. met hededaagse motorblokken...
Ik rij meestal ook gewoon met koppeling vind iets relaxter rijden.. maar als ik aan racen ben wel prettig...
 
ik snap het ut van koppelen niet dan :|

daar is dat ding toch voor? lijkt mij best wel slecht
Zonder koppeling is 't een beetje ingewikkeld wegrijden...
Volgens Moto73 zijn de bakken van tegenwoordig erop gemaakt om zonder koppeling op te schakelen.
Zelf doe ik 't op de SV altijd met, maakt te weinig toeren om het zonder te doen (na 7000 is het max. vermogen weg), op de RS125 wel altijd, maar die jankt dan ook 11.000-12.000 RPM!
 
Het maakt niet uit.. met hededaagse motorblokken...
Ik rij meestal ook gewoon met koppeling vind iets relaxter rijden.. maar als ik aan racen ben wel prettig...
Klinkt misschien betuttelend maar die bakken zijn er niet voor gemaakt om zonder koppeling te schakelen. Lees het instructieboekje er maar eens op na.
Garantie krijg je er zeker niet op.
Als ik hier een aantal reacties lees, lijkt het erop dat ik met een 2e hands sportmotor wel veel geluk moet hebben om geen afgetrapte versnellingsbak te hebben...
 
Mijn mening is dat als iemand goed kan schakelen zonder koppeling, en dezelfde techniek gebruikt, maar dan met een klein beetje koppeling erbij, de bak veel minder te lijden heeft. De tanden glijden dan veel soepeler in elkaar ipv. dom erin geragd te worden. Je kunt ook duidelijk het verschil horen: harde klappen (bij lage versnellingen) vs. geruisloos schakelen. Dus mijn voorkeur heeft echt de techniek van een klein beetje koppeling gebruiken, snel opschakelen en dat doen door het pookje iets onder druk te zetten en het gas even kort een klein beetje terug te nemen. Hierdoor heb je een beter ge-time-de schakeling waardoor de tanwielnokken minder zullen slijten. Dus doe mij maar zo'n 2e handsje ipv. eentje die door iemand bereden is die altijd vol de koppeling gebruikt.
 
Klinkt misschien betuttelend maar die bakken zijn er niet voor gemaakt om zonder koppeling te schakelen. Lees het instructieboekje er maar eens op na.
Garantie krijg je er zeker niet op.
Als ik hier een aantal reacties lees, lijkt het erop dat ik met een 2e hands sportmotor wel veel geluk moet hebben om geen afgetrapte versnellingsbak te hebben...

ja hoor.
 
Als je het goed doet niet, net als bij gewoon schakelen. Het punt is namelijk dat motorfietsen geen synchronisatie kennen. Dus hoe beter de timing is van het schakelen, hoe fijner het voor je tandjes is. En dat is, door het schakelpookje licht onder spanning te houden en de bak iets te ontlasten door het gas een tikkie terug te nemen, gewoon beter. Maar doe er wel een klein beetje koppeling bij om de eventuele kleine snelheidsverschillen tussen de assen op te kunnen vangen. Het beste voor je motor is volgens mij de stilste, trillingsarmste schakelmethode. Experimenteer en kijk zelf wat het stilst is.
 
is het niet zo dat als je druk zet op je schakel pook,
dat je dan gewoon je selector vork tegen je tandwielen aan duwt, dus je vorken en je zijkanten van je tandwielen afslijt?
of is dat tegenwoordig van onslijtbaar zwaar metaal
zal toch zeker niet, bedoel, ze halen alles eruit wat teveel gewicht is..
 
hier dan ook maar ff (handig die dubbele topics schakelen zonder koppeling?????):




opschakelen met een quickshifter (en dus zonder koppeling gaat sneller)
opschakelen zonder koppeling (zonder quickshifter) gaat alleen tussen je oren sneller.




ps: alle moderne motorfietsen hebben een quickshifter:

druk zetten tegen je schakelpedaal...
gas geven, net zolang tot ie in de toeren begrenser komt, et voila...


(disclaimer: dit is theorie, werkt in praktijk, maar raad ik niet aan :z )
 
Kunnen de tandwielen door het schakelen zonder koppeling niet vastlopen wanneer ze niet goed in elkaar schuiven. Want als je de schakelbak open zou maken en naar de tandwielen kijkt wanneer je schakeld zie je dat deze verschillende standen aanemen. Bv. naast elkaar, of ze schuiven uit elkaar enz.

Als dit nu eens een keertje niet gelijkt zou gaan. Wat gebeurd er dan.
Mischien slaat hij wel vast.

Maar ja... als jullie het allemaal doen zal dat waarschijnlijk wel loslopen.
En toch denk ik dat er extra slijtage optreed aan de tanden.
 
Ik doe het alleen als ik hard ga op de R6 en dan door alle versnellingen heen. :]
Bij rustig rijden heeft het m.i. geen zin.
Terugschakelen zonder koppeling doe ik nooit (bewust).
Ik deed hetzelfde met mijn fzr uit 1990: nooit problemen mee gehad. Dus met oudere motoren kan het net zo goei.
 
er is een apparaatje op de markt die op het moment dat je de versnelling wil door trappen , de ontsteking even word onderbroken .
dit systeem zegt men ook bij de superbikes te gebruiken of dit klopt weet ik niet
 
er is een apparaatje op de markt die op het moment dat je de versnelling wil door trappen , de ontsteking even word onderbroken .
dit systeem zegt men ook bij de superbikes te gebruiken of dit klopt weet ik niet

Ik zie ze op het circuit ook niet ontkoppelen bij opschakelen.
Zal wel standaard zijn inmiddels in de racerij
 
Ik doe het gewoon altijd :) schakelt veel lekkerder en vlotter imho , en als je het goed doet voel je geen enkel schokje ( dus je moto zal er ook wel geen voelen juist :? )
Ik schakel altijd op deze methode op zonder kopeling : voet tegen schakelpootje en druk uitoefenen , gas compleet los , pootje gaat naar boven , gas er direct trug op en tada je hebt geschakelt :P ( bij oudere moto´s hou je best de druk nog tot een halve second nadat je trug gas geeft zodat hij zeker niet uit zijn versnelling springt ... )
 
ik schakel zo nu en dan is zonder koppeling

ff aanleggen gas terug gas open en door tikken in een fractie van een seconde

alleen ik begin nu toch wel na te denken er over hoe veel schade zou dit aan tandwielen en andere onderdelen draaiende onderdelen veroorzaakt
 
Btw ik pas de techniek die ik hierboven heb uitgelegt toe op een ac uit de jaren 70 en 2 andere moto´s uit de jaren 80 .. nog nooit problemen gehad met mijn vittesebak :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan