Opsomming voor- en nadelen PDA/Garmin/TomTom rider

harleyking

MF'er
19 mrt 2005
77
0
Papendrecht
Ik heb ALLE draadjes gelezen over pda's, gps etc. etc. Gek wordt ik ervan. Ik moet een nieuwe PDA aanschaffen voor mijn werk. Ik moet in geval van 'nood' via de pda/gprs het net op kunnen. Dus ik heb zo'n ding bij me. Een BT muis en tomtom)(incl. gpsassist) erop en ik kan hem voor navigeren gebruiken.
Mijn bt telefoon zorgt voor de gprs verbinding.

In mijn helm heb ik een inbouwsetje zitten die ik wil aansluiten op: https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
Svp niet gaan zeuren dat er al een draadje over gps/pda is(dit moet een overzicht worden met voor-nadelen en weinig discussie), ook opmerkingen over principes dat dit allemaal niet op een motor thuishoort mag je houden ;-)

Anyway, ik heb alle voor- en nadelen eens verzameld en op een rijtje gezet, algehele conclusie lijkt dat een 'echt' navigatiesysteem de voorkeur heeft maar toch wel duur gevonden wordt.

Toevoegingen zijn welkom, dan pas ik het overzicht aan. Sommige voor- of nadelen zijn ongetwijfeld discutabel en persoonsgebonden.

Voordelen van PDA(met tomtom):
- Velen hebben al zo'n apparaat en het voor meerdere doeleinden gebruiken is wel zo efficient (gaat voor mij dus wel op)
- Je kunt je email erop lezen en het internet op(via BT en gprs)
- Er is diverse ondersteunende software aanwezig, updates zijn 'eenvoudig' te verkrijgen, zeker illegaal als je daar geen moeite mee hebt.
- Ook voor 'ontspanning' en 'werk' te gebruiken
- De prijs is veel lager. Voor €400 heb je al een werkend systeem. Persoonlijk kijk ik naar de dell 50v met resolutie van 640x480, dan kom ik op iets van €650 uit.
- Met tomtom + kun je online updates etc. ophalen
- Als tomtom niet bevalt of als er nieuwe software beschikbaar komt kun je altijd overstappen
- Via de PDA (BT) kan ik mijn gsm ook bedienen
- Ik hoop via de PDA ook mijn (nog aan te schaffen) albrecht Bluetooth pmr te kunnen bedienen

Voordelen garmin(streetpilot/garmin/misschien straks tomtom rider):
- ECHT waterdicht/schokbestendig
- Snel(ler) in routeberekening(alhoewel de nieuwste pda's het ook al goed doen)
- Geen gedoe met besturingssystemen, software die weg is doordat je (per ongeluk) batterij helemaal leeg was
- Incl. alle kaarten, geheugen kan beperkt/duur zijn
- Kan start eigen 'custom' routes aan
- Als je de perfect pilot neemt ook goed bedienbaar terwijl je rijdt

Nadelen PDA:
- Hij is eigenlijk niet gemaakt voor navigatie, het blijft een pc met kuren.
- Niet schokbestendig
- Geen bediening terwijl je onderweg bent
- het beste is hem in je binnenzak te stoppen om de levensduur te vergroten
- Kan standaard geen eigen routes aan, wel met pdaassist
- Je moet zelf een programma voor de pc regelen om je routes uit te stippelen
- Met tomtom 3 kun je niet over de grens navigeren. Dat is erg lastig want je moet dan steeds stoppen om de juiste kaart te selecteren. Rij je regelmatig in het ardennengebied dan passeer je nogal eens de grens. Ik lees trouwens net dat vanaf tomtom versie 5 dit wel kan(mei 2005)

Nadelen garmin:
- Duur in aanschaf, op lange termijn misschien niet. Maar dit is een voordeel dat niet iedereen iets zegt omdat je hem wel direct moet betalen.
- Als je ook een pda bij je (moet) hebt dan sleep je heel wat apparatuur mee

Links:
- Software voor de PDA zodat je je BT telefoon kunt gebruiken via de PDA
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=4179
- Sluit je helm-headset aan op Bluetooth
https://8comwireless.com/moreinfo.cfm?Product_ID=54(heb ik besteld).
- Gebruik je bt/gsm via voice commando's
http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=14587[/url]
- TomTom 5 review
TomTom Navigator 5 PDA (Palm and Pocket PC) Review
- Waterdichte kasten voor een PDA
OtterBox | The #1 Selling Case for Smartphones & Tablets | OtterBox
- Palmclub Review: TomTom Navigator 5 (preview)

Mijn Bluetooth idee:
- PDA met BT
- GSM met BT
- Albrecht PMR met BT
- Headset met BT

De headset sluit ik aan op PDA als luidspreker en microfoon. De GSM en PMR sluit ik aan op de PDA. Geen idee of dit ook echt gaat lukken maar in theorie moet het werken.
 
Laatst bewerkt:
Ok! Tomtom snort al een tijdje mee op mijn palmpje op de motor.

De routes gaat ook prima.

Nu het volgende:
Ik wil de routes maken/bewerken op de pc en daarna naar mijn palmpje/tomtom sturen. Iemand een idee ? Of moet ik toch mijn PPC gaan inzetten ?
 
Hm das een lastige, ik verdiep me nu ook al een tijdje in deze materie. Ik heb een treo 650 tomtom5 met draadje GPS in de tanktas en routes programmeren op dat kleine schermpje is inderdaad niet je-van-het.
Ik heb via http://www.st-enroute.nl/gps_convert.php ontdekt dat je garmin mapsource routes kunt omzetten naar tomtom formaat, maar om nou mapsource aan te schaffen puur om op de PC de route te kunnen maken...

Draadje GPS leek me trouwens verstandiger voor deze setup in plaats van bluetooth, ik heb nu sigarettenplug-treo650-gps i.p.v. sigarettenplug-treo650 en sigarettenplug-gps. Setup leek me ook betrouwbaarder.
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar even dit:

Moto73 oid heeft een soort jaaroverzicht van alle nieuwe motoren van 2006. Daarin zit ook een grote GPS special.

Ik heb zelf een PDA met tomtom, maar ik heb besloten om dat niet allemaal op de motor te gaan monteren met otterboxen enzo.

Ik denk dat als ik aan de GPS op de motor ga, toch maar voor een garmin dingetje ga. Ik wil een ding dat je er op schroeft en dat deze dan gewoon werkt en verder geen gezeik. Dan maar wat meer geld neerplempen.
 
Mapsource kan inderdaad goed routes maken heb ik gehoord ja. Kopietje mapsource dus ;-)

Vervelend is dat je dan alle kaarten voor tomtom en voor mapsouce moet hebben.
Volgens mij is mapsource goed verkrijgbaar, zelfs de updates zijn misschien wel gratis, maar wat geld kost zijn de unlockcodes die je nodig hebt om het kaartmateriaal in je GPS ontvanger te kunnen uploaden.

Ik heb Mapsource kopie op mijn PC staan zonder dat ik (nog) een Garmin toestel heb. Hiermee kun je dus al routes maken, bewerken, importeren, exporteren etc.

Dus alleen als het kaartmateriaal naar je GPS ontvanger moet, zou je een probleem kunnen hebben.
Maar stel je maakt routes met mapsource en je converteert ze naar TT formaat, dan kun je ze waarschijnlijk ook wel weer gebruiken in een PDA met TT erin.
 
Heb ff zitten spelen met mapsource europa. Het plannen gaat best wel eenvoudig, een route van 200 km over kleine wegen had ik er zo inzitten.

Hoe ik die route op mijn palm met tomtom moet krijgen weet ik niet. Ik heb van gpsassist gehoord die garmin routes kan omzetten naar TT formaat. Maar ja, gpsassist is een .net applicatie die alleen op de PPC draait.

Dus hoe converteer ik de route naar TT, en wel zodanig dat de door mij gekozen 'kleine' wegen in takt blijven :]

PS Gedoe met otterboxen ed heb ik niet. Ik rij met mijn palm telefoon in mijn tanktas en luidspreker snoer naar mijn radio. Ook als het regent geen probleem en het schokt niet of zo. alleen met felle zon leg ik een stukje papier over de display heen om te beschermen.
 
Heb inmiddels een 12 v aansluiting op de motor gemaakt voor mijn PDA (met bluetooth aan verbruikt hij toch aardig wat stroom)

Hoe heb je die 12V aansluiting gemaakt. Een PDA heeft 5V nodig dacht ik om op te laden of heb ik het mis :X


Mijn Bluetooth idee:
- PDA met BT
- GSM met BT
- Albrecht PMR met BT
- Headset met BT

Is het niet zo dat je met een PDA met BT maar 1 BT verbinding tegelijk kunt maken ? Dat heb ik mij iig wijs laten maken.


En hoe hebben jullie de PDA op de motor gemonteerd ??
 
Mooi moment om even te laten zien hoe ik dat gedaan heb :)

Ik heb uit een plank, de contour van de pda en de gps ontvanger uitgezaagd en vervolgens een dunne dichte plaat eronder gelijmd. Wat resulteert is een bakje waar de pda en de gps ontvanger in liggen, deze is zo in de tanktas te schuiven. stekkertje voor 12V aansluiting komt uit de tanktas uit een hoekje, deze levert de 12V aan een female sigarettenplug (kabeltje is eigen soldeerwerk) die weer aan de sigarettenplug-pda-gps kabel aansluit.

Type stekkertje wat ik gebruikt heb, zat bij de optimate die ik ooit gekocht heb en deze zit vast op de motor, deze komt rechtsvoor bij de tank op de motor tevoorschijn.

Oortje is gemaakt van het oorplugje wat bij de treo zat, hier heb ik gewoon een andere speaker op gesoldeerd zodat hij netjes tussen helm en oor te schuiven is (maar hier komt een beter setje voor binnenkort met stekkertje bij de helm en ingebouwde set waarmee ik ook meteen kan bellen, geen idee waarom maar het KAN das genoeg :9 )

Dus gps systeem erop zetten is een kwestie van tanktas erop (neem ik toch al vaak mee), stekkertje aansluiten, pda aansluiten en erin leggen en oortje tussen de helm schuiven :]
full
 
Is het niet zo dat je met een PDA met BT maar 1 BT verbinding tegelijk kunt maken ? Dat heb ik mij iig wijs laten maken.


De meeste BT toestellen kunnen i.d.d. maar 1 verbinding tegelijk aan. Als ik de navigatie (Tom Tom mobile 5 ) op mijn 6600 gebruik (met BT gps muis) kan ik de BT carkit niet meer gebruiken en moet ik van het ingebouwde speakertje van de 6600 gebruik maken. Het wil in geval van nood, maar is niet ideaal. De Carcit is toch echt even beter.

Sommige duurdere apparaten, kunnen overigens wel meer dan 1 verbinding aan.
 
Inderdaad maar 1 bt verbinding tegelijk ja. Ik gebruik geen BT op het moment. Sluit mijn treo650 gewoon aan op mijn stereo en EVA brult dan met 4x40 watt de route aanwijzingen O-)

Thx voor de link naar de conversietool. Ga ik proberen, ik had dit nog niet gezien.

Ik gebruik de tanktas op dezelfde wijze, ook een stuk rubber waarin mijn gps muis en treo650 passen. Werkt prima.
 
Heh? Hoe kom je dan aan die software behalve via de illegale kanalen? Is die zo te verkrijgen dan?
Volgens mij is er niet zo veel illegaals aan :?
Ik denk dat je de CD's bij Sailtron kunt bestellen, maar ik weet niet of dat geld kost.

Zonder de unlockcodes heb je er voor een Garmin GPS niet zoveel aan.
Unlockcodes kun je niet zo maar genereren dat doet Garmin tegen betaling voor je.
Een combinatie van toestel serie nummer en nog wat zaken levert een unlockcode op.
 
Hoi allemaal,

Ook ik ben bezig me te orienteren. Een optie die ik nog niet gezien heb is de volgende:
Een pocket PC (MDA vario van T-mobile, "gratis" bij 2 jarig abonnement van € 20,=/mnd) in combinatie met Garmin GPS 10 deluxe. Dit setje bevat een waterdichte en schokvaste GPS ontvanger, Garmin-software (Mapsource en nSource voor op de PC en Que voor op de PocketPC) en alle kaarten van Europa. En dat voor € 300,=. Nadelen van een PDA/PocketPC blijven, hoewel het toestelletje "gratis" is en in twee jaar is afgeschreven. Bovendien kun je het toestelletje goed met Ram-mount Aqua box en/of een Otterbox op de motor monteren. Bediening kan met wat moeite rechtstreeks of met een stylus welke aan een vinger van je handschoen is geplakt/gemonteerd. Voordeel is dat je, naar mijn mening ;) , betere software hebt waarop bovendien ook nog topografische kaarten geladen kunnen worden. Zo'n set is toch wat goedkoper dan een echte Garmin 2720 van meer als € 1000,=, wat die overigens wel waar is.
 
Ondanks de MF oma wil ik hier wel op reageren.
Bijgaand mijn "low-budget" GPS oplossing.
Gebruikte voorheen een MDA II telefoon i.c.m. TT Navigator 5 en een TT muisje. Het was voornamelijk bedoeld voor in de auto of aan de wandel.

Tegenwoordig zit er al navigatie in de auto ingebakken en had mijn oude gps geen functie meer. De MDA lag ook al een tijd in een doos..... tot ik de oude gadgets weer bij elkaar sprokkelde. De batterij van de MDA(PDA) telefoon nog even getest; werkt nog prima met bluetooth en TT aan. Meer dan voldoende voor een rit van een paar uur. Ga ik flink toeren, dan volstaan mijn andere, nieuwere MDA Vario. Het geluid van de audiokabel is goed en is regelbaar via een afstandsbedieninkje en indien gewenst kan ik ook MP3'tjes afspelen. De LCD zit te dicht tegen mij aan, maar deze hoef ik niet te gebruiken. Alleen bij stilstand ter ondersteuning. Audio instructies volstaan en zo geniet ik ook alleen maar meer van de omgeving.
Als ik groot ben wil ik nog wel een keertje overstappen op een Garmin. Leuk bijvoorbeeld daarop (Bijv. Zumo: Via Google Maps) te kunnen zien welke route je hebt gevolgd, of vooraf iets leuks uitstippelen.
Blijft een leuke hobby. :]
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan