ovale aluminium buizen

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Weet iemand waar ik ovale alu buizen kan krijgen?

Ik heb ze alleen op de maat van 30x14 gevonden maar dat is te klein.

Benjamin
 
Opzich handig om een maat te vermelden ;)
Als je redelijk wat nodig hebt kun je ze laten maken op exact de maat die jij wil.

Z-Point in Noordwijkerhout heeft mij in het verleden goed geholpen met RVS profielen die ook op maat gemaakt moesten worden. Qua prijs viel het me wel mee. Ze zitten binnen het bedrijf Lemo Koepels Europe. Als je die belt en vraagt naar Frank dan kom je wel op de goeie plek uit.
 
Maar alu scheurt toch héél makkelijk of moet je het dan wat warm stoken om scheuren te vermijden?
 
Hmm hij zegt niet waarvoor hij het wil gebruiken.

Misschien werkt hij wel aan een nieuw model lasergun of flitskast.

Verdacht,....


:+
 
Ik wil mijn alu frame van mijn gsx-r 750/1100W aanpassen.

En 1 van de aanpassingen is een ovale alu buis tussen het frame lassen voor de ram-air lucht inlaten.
 
Ik wil mijn alu frame van mijn gsx-r 750/1100W aanpassen.

En 1 van de aanpassingen is een ovale alu buis tussen het frame lassen voor de ram-air lucht inlaten.

Dát klinkt als een gaaf project! Zou je een eigen topic voor kunnen openen.. :Y
 
Metaalwinkel heeft het blijkbaar niet.

Zou de manier van wolves gaan en het aluminium dan goed warm stoken?
 
Sorry hoor, maar als je als je al niet weet wat alu doet bij het buigen zonder/met warmstoken, weet je dan uberhaupt wel waar je aan begint? No offense.. Maargoed.
Over het algemeen bestaat ovaal niet echt... dat 30x14 wat jij bedoelt is meer een koker met afgeronde hoeken. Ovaal wordt bijna nergens gebruikt...
Je kan een lokaal staalbedrijf bellen om te vragen of ze ovaal voor je kunnen 'zetten' oid. Of zoeken naar een ongelijkzijdige koker met afgeronde hoeken.
 
Sorry hoor, maar als je als je al niet weet wat alu doet bij het buigen zonder/met warmstoken, weet je dan uberhaupt wel waar je aan begint? No offense.. Maargoed.
Over het algemeen bestaat ovaal niet echt... dat 30x14 wat jij bedoelt is meer een koker met afgeronde hoeken. Ovaal wordt bijna nergens gebruikt...
Je kan een lokaal staalbedrijf bellen om te vragen of ze ovaal voor je kunnen 'zetten' oid. Of zoeken naar een ongelijkzijdige koker met afgeronde hoeken.


dat weet ie wel hoor, _O- :Y


Benjamin is de zelfklusvlaming bij ons op 't topic, :]
 
dat weet ie wel hoor, _O- :Y


Benjamin is de zelfklusvlaming bij ons op 't topic, :]
Hm oke.
Kan Benjamin ook een foto posten van wat zijn idee precies is? Aan je frame lassen of een deel vervangen van je frame kan nogal riskant zijn. Komen behoorlijk wat krachten op te staan.
Ben wel benieuwd nu.
 
De bedoeling is om de zijkanten van het frame en het midden stuk aan te passen voor grotere en betere ram-air luchtinlaten te kunnen steken.

ipv 50mm inlaatbuis wil ik nu 63mm steken en op een betere plek (achterkant luchtfilterkast).

Alu buis dat ik in het midden stuk wil lassen moet maar 5-10cm lang worden.

Wat is zowat een goede wanddikte om te kunnen plooien zonder scheuren want met het aluminium dat ik hier heb scheurde dat steeds (wel bij 90° hoek trouwens).

In de alu buis wil ik ook draad tappen dus ik dacht zelf aan een wanddikte van minimum 5mm?

Zijkant frame waar er een stuk uit gaat en een halvebuis in wordt gelast.

Als versteviging had ik gedacht om een profiel aan de bovenkant van het frame te lassen.

scaled.php


Hier wil ik de ovale alu buis plaatsen (rood is alu buis en blauw is mijn inlaat buizen)

scaled.php


scaled.php


scaled.php


Ik ga ook nog een extra bevestigings punt op het frame maken voor de cillinderkop voor extra stijfheid van het frame.

Oudere gsx-r en de eerste watergekoelde (92-93) hadden geen bevestiging voor de cillinderkop, vanaf 94-95 hadden ze een extra beugel die vanaf de hoofdbalken naar de cillinderkop liep.

92-93:

GSXR_750_WN_WP_92-93_1.jpg


94-95:

index.php



Dit wordt nu al redelijk technisch, ik denk dat we beter verdergaan in onderstaande topic.

alu frame lassen, welke tig laspost heb ik nodig
 
Laatst bewerkt:
misschien eens zoeken op fietsfabrikanten?
daar zie je veelal ovale alu buizen terugkeren in de fietsframes..
 
Misschien een stukje ø Alubuis in de lengte doorzagen en 2 strippen tussen lassen??

grtz,

Cees

Geen optie, de buis moet mooi egaal zijn langs de binnenzijde omwille van het feit dat deze dient als deel van het inlaatsysteem.

Ga morgen eens proberen een stuk aluminium buis te plooien en kijken of het niet gaat scheuren.
 
Laatst bewerkt:
In het MCB staat het genormaliseerd onder de handelsnaam Structube-design buisprofielen. link (pagina 55) Dus als je met MCB of ThyssenKrupp belt, dan kan dit wellicht gewoon geleverd worden.
Zetten krijg je in die kleine maten nooit echt glad.
 
Al die profielen zijn volgens mij uit staal gemaakt?

Maar afgeronde rechthoekig alu profiel is eigenlijk ook goed voor mijn doel.
 
Laatst bewerkt:
Al die profielen zijn volgens mij uit staal gemaakt?

Maar afgeronde rechthoekig alu profiel is eigenlijk ook goed voor mijn doel.

In het MCB boek staat inderdaad de profielen aangegeven uit S355. Maar als het genormaliseerd is, dan is het vaak ook uit andere materialen leverbaar. Je kan ook zelf iets fabriceren, alleen laten zetten geeft altijd zetlijnen in je materiaal.
 
Heb wel dit gevonden.

http://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-buizen/ronde-aluminium-buizen.html

Een buis van 70mm x 5mm met een lengte van 500mm zou 11€ kosten (zonder verzendingskosten).

Denk dat ik ga bestellen want bij de grotere zaken zijn de minimum lengtes altijd 6m.

Die zetlijnen kan ik nog steeds eruit schuren/polijsten, stuk dat ik tussen het frame ga lassen is maar maximum 10cm van lengte.
Mocht het niks wezen, rij dan gewoon bij een zaak langs die producten maakt van aluminium of iets in die richting toepast. (Royal van Lent even gek gezegt?).
Die geven je zo een stuk mee als je daar binnen wandelt met je verhaal.
 
Heb wel dit gevonden.

http://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-buizen/ronde-aluminium-buizen.html

Een buis van 70mm x 5mm met een lengte van 500mm zou 11€ kosten (zonder verzendingskosten).

Denk dat ik ga bestellen want bij de grotere zaken zijn de minimum lengtes altijd 6m.

Die zetlijnen kan ik nog steeds eruit schuren/polijsten, stuk dat ik tussen het frame ga lassen is maar maximum 10cm van lengte.

Warm maken (niet te heet stoken) en dan is het goed te vervormen zonder dat het gaat scheuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan