Stalen frame vs Aluminium frame

15 apr 2011
117
0
Beste MF'ers, veel motoren hebben tegenwoordig een aluminium frame maar ook zijn er nog genoeg motoren te vinden met een stalen frame. Dat laatste verbaast me eigenlijk aangezien staal een stuk zwaarder is dan aluminium en ook minder duurzaam is (roesten bij beschadiging beschermende verf). Wat heeft staal voor motorframes als voordeel waardoor het toch nog vaak gebruikt wordt? Staal lijkt me goedkoper maar ook bij de duurdere motoren (Ducati) wordt het gebruikt.
 
staal is dan wel zwaarder dan aluminium maar je hebt er ook minder van nodig om de zelfde sterkte te halen als met aluminiun
 
Laatst bewerkt:
staal is dan wel zwaarder dan aluminium maar je hebt er ook minder van nodig om de zelfde sterkte te halen als met aluminium
Bij een gelijke sterkte lijkt me dat aluminium alsnog lichter is al wordt het verschil natuurlijk wel minder. En alsnog blijft staal kwetsbaar voor roestvorming in tegenstelling tot aluminium. Dus als het geld geen rol zou spelen lijkt me aluminium toch de beste keuze?
 
Het voornaamste voordeel is ruimte, een aluminium frame neemt meer ruimte in een stalen frame omdat een stalen frame uit dunne buizen bestaat en een aluminium uit veel dikkere buizen/kokers.

Dus wanneer je een kleine motor wilt maar een groot motorblok en in wilt proppen heb je veel ruimte nodig aan de binnenkant en dan is een stalen frame veel * compacter *
 
Alu frames maken vaak ook deel uit van 't koelmechanisme van de gehele fiets doordat 't blok z'n directe hitte er aan af geeft. Met een stalen frame zit je daar niet op te wachten omdat de geleiding een stuk minder is (én 't staal dus te héét wordt op één plek terwijl 't elders te koel blijft, gevolg: krom frame).

Ducati lost dit op met een "Vakwerk" frame, en er zijn meerdere (vooral Italiaanse) fabrikanten die dit op die manier aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Of geen frame :P

full
 
Wat betreft het ruimte voordeel lijkt me inderdaad een logische verklaring voor het bestaan van stalen motorframes. De afgifte van warmte aan alu frames kan ik op mijn fzr ook goed merken. Frame naast de tank kan soms goed warm worden :)
 
Ik ben wel wat bezig geweest met fietsenframes ( die dingen waarop je moet trappen om vooruit te gaan)
Vroeger waren die veelal uit staal en nu uit alu. Kostprijs heeft hier mee te maken. Staal is op de markt momenteel duurder dan alu. alu is lichter dat wel, maar vangt de schokken minder goed op dan alu. Daarnaast heb je ook staalvarianten die lichter zijn. In ieder geval is een tralies met stalen frame nu duurder dan een met een alu frame.
terug naar de motorfietsen nu. De wegligging van een moto met een stalen frame zal waarschijnlijk beter aanvoelen. Door hogere stijfheid en beter opvangen van schokken. roest kan je vermijden door een beschermingsverflaag. Alu wordt door strooizout feller beschadigd dan geverfd staal.
Lichter is relatief bij een motor van 100 plus PK.
Ik zou het echter niet laten doorslag geven bij de keuze van je motor.
 
Ik ben wel wat bezig geweest met fietsenframes ( die dingen waarop je moet trappen om vooruit te gaan)
Vroeger waren die veelal uit staal en nu uit alu. Kostprijs heeft hier mee te maken. Staal is op de markt momenteel duurder dan alu. alu is lichter dat wel, maar vangt de schokken minder goed op dan alu. Daarnaast heb je ook staalvarianten die lichter zijn. In ieder geval is een tralies met stalen frame nu duurder dan een met een alu frame.
terug naar de motorfietsen nu. De wegligging van een moto met een stalen frame zal waarschijnlijk beter aanvoelen. Door hogere stijfheid en beter opvangen van schokken. roest kan je vermijden door een beschermingsverflaag. Alu wordt door strooizout feller beschadigd dan geverfd staal.
Lichter is relatief bij een motor van 100 plus PK.
Ik zou het echter niet laten doorslag geven bij de keuze van je motor.
Ben voorlopig nog niet van plan om een motor te kopen :) Werd op het spoor gebracht door Yamaha FZR-serie - Wikipedia waarbij een tabel staat met verschillende FZR motoren met verschillende materialen frames. Toch leuk om te horen dat stalen frames wel degelijk bepaalde voordelen hebben ten opzichte van aluminium frames.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel wat bezig geweest met fietsenframes ( die dingen waarop je moet trappen om vooruit te gaan)
Vroeger waren die veelal uit staal en nu uit alu. Kostprijs heeft hier mee te maken. Staal is op de markt momenteel duurder dan alu. alu is lichter dat wel, maar vangt de schokken minder goed op dan alu. Daarnaast heb je ook staalvarianten die lichter zijn. In ieder geval is een tralies met stalen frame nu duurder dan een met een alu frame.
terug naar de motorfietsen nu. De wegligging van een moto met een stalen frame zal waarschijnlijk beter aanvoelen. Door hogere stijfheid en beter opvangen van schokken. roest kan je vermijden door een beschermingsverflaag. Alu wordt door strooizout feller beschadigd dan geverfd staal.
Lichter is relatief bij een motor van 100 plus PK.
Ik zou het echter niet laten doorslag geven bij de keuze van je motor.

Ik denk dat jij eens wat moet gaan googlen op de termen afgeveerde/onafgeveerde massa én wat er in de "race-wereld" gebeurd :o
 
Ik ben wel wat bezig geweest met fietsenframes ( die dingen waarop je moet trappen om vooruit te gaan)
Vroeger waren die veelal uit staal en nu uit alu. Kostprijs heeft hier mee te maken. Staal is op de markt momenteel duurder dan alu. alu is lichter dat wel, maar vangt de schokken minder goed op dan alu. Daarnaast heb je ook staalvarianten die lichter zijn. In ieder geval is een tralies met stalen frame nu duurder dan een met een alu frame.
terug naar de motorfietsen nu. De wegligging van een moto met een stalen frame zal waarschijnlijk beter aanvoelen. Door hogere stijfheid en beter opvangen van schokken. roest kan je vermijden door een beschermingsverflaag. Alu wordt door strooizout feller beschadigd dan geverfd staal.
Lichter is relatief bij een motor van 100 plus PK.
Ik zou het echter niet laten doorslag geven bij de keuze van je motor.

leg dan eens uit dat 90% v/d supersports van alu is?

Een aantal jaar geleden werd er geklaagt dat het alu frame van een zx10r te stijf was.

25 jaar geleden ging je verhaal mss nog op maar nu niet meer :N ,de techniek is dusdanig verbetert dat met echt wel weet hoe men een frame moet bouwen :Y ,staal of alu :)
 
Stalen vakwerk frames zijn interessant voor kleine aantallen die met de hand worden gelast uit stafmaterial en het heeft ook iets met "image" van het merk te maken denk ik - zie de oudere Ducati's.

De beste stijfheid / gewicht verhouding krijg je toch met een alu frame, dat heeft zelfs Ducati bij hun Panigale begrepen, waarbij ook hun alu blok een groot deel uitmaakt van het frame. En in de GP is het alleen maar alu, op de Duc na die met carbon een nog stijver frame probeerde te maken, maar te stijf schijnt ook weer niet goed te zijn voor grote hellingshoeken. Met de moderne alu-spuitgietmethode is het voor grote series ook veel interessanter geworden om alu te gebruiken. Vroeger werden delen nog uit plaatmateriaal diepgetrokken en gelast (oudere R6en en R1nen), maar dat is bij de Japanners nu grotendeels spuitgietwerk. De Thundercat was een overgang: stalen box frame.

Met pekel kan aluminium trouwens ook behoorlijk corroderen en dunwandige frames zijn erg kwetsbaar voor punt-belastingen. Moderne aluframes zijn allemaal mooi met een beschermende laag voorzien (poedercoat?).
 
Laatst bewerkt:
Stalen vakwerk frames zijn interessant voor kleine aantallen die met de hand worden gelast uit stafmaterial en het heeft ook iets met "image" van het merk te maken denk ik - zie de oudere Ducati's.

De beste stijfheid / gewicht verhouding krijg je toch met een alu frame, dat heeft zelfs Ducati bij hun Panigale begrepen, waarbij ook hun alu blok een groot deel uitmaakt van het frame. En in de GP is het alleen maar alu, op de Duc na die met carbon een nog stijver frame probeerde te maken, maar te stijf schijnt ook weer niet goed te zijn voor grote hellingshoeken. Met de moderne alu-spuitgietmethode is het voor grote series ook veel interessanter geworden om alu te gebruiken. Vroeger werden delen nog uit plaatmateriaal diepgetrokken en gelast (oudere R6en en R1nen), maar dat is bij de Japanners nu grotendeels spuitgietwerk. De Thundercat was een overgang: stalen box frame.

Met pekel kan aluminium trouwens ook behoorlijk corroderen en dunwandige frames zijn erg kwetsbaar voor punt-belastingen. Moderne aluframes zijn allemaal mooi met een beschermende laag voorzien (poedercoat?).

Huidige R serie is nog steeds een mooi stukje "stapellaswerk" hoor, alleen is het waarschijnlijk door een robot gedaan ;)
 
Misschien heeft het nog steeds met de stijfheid van aluminium te maken. Op het circuit zal aluminium misschien prima werken. Op de weg misschien niet, doordat niet alles daar vlak asfalt is.

Zijn ongetwijfeld ook wettelijke of productie normen aan eigenschappen van het frame verbonden, en dan is aluminium het misschien voor de meeste motoren gewoon niet waard. Wat de reden voor een stalen frame is, is een afweging die de fabrikant gemaakt heeft (voor dat type model). Kunnen waarschijnlijk verschillende redenen zijn.

't kan ook dat niemand d'r nog helemaal mee in zee wil, en heeft het nog wat tijd nodig. Misschien wil de consument er helemaal nog niet aan. Zoals bijv. die vooroorlogse koppeling en schakelpook... is al lang techniek voor, maar de consument is er nog niet aan toe.

Niet echt een antwoord... maar werk zelf in een productie bedrijf (geen motoren), en ik weet dat oa. soort zaken kunnen spelen... in ieder geval een legio aan afwegingen die gemaakt kunnen worden...
 
Zou 't misschien zo kunnen zijn dat 't produceren van een goed alu frame méér kosten met zich mee brengt dan 't produceren van een goed stalen frame, ondanks dat de prijs van (goed) ruw staal hoger ligt dan de de prijs van ruw alu/bauxiet?

Ik denk dan bijvoorbeeld alleen nog maar aan 't lassen van de 2 materialen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft het nog steeds met de stijfheid van aluminium te maken. Op het circuit zal aluminium misschien prima werken. Op de weg misschien niet, doordat niet alles daar vlak asfalt is.

Zijn ongetwijfeld ook wettelijke of productie normen aan eigenschappen van het frame verbonden, en dan is aluminium het misschien voor de meeste motoren gewoon niet waard. Wat de reden voor een stalen frame is, is een afweging die de fabrikant gemaakt heeft (voor dat type model). Kunnen waarschijnlijk verschillende redenen zijn.

't kan ook dat niemand d'r nog helemaal mee in zee wil, en heeft het nog wat tijd nodig. Misschien wil de consument er helemaal nog niet aan. Zoals bijv. die vooroorlogse koppeling en schakelpook... is al lang techniek voor, maar de consument is er nog niet aan toe.

Niet echt een antwoord... maar werk zelf in een productie bedrijf (geen motoren), en ik weet dat oa. soort zaken kunnen spelen... in ieder geval een legio aan afwegingen die gemaakt kunnen worden...

;) ,isle of man veel alu,weinig breken/scheuren :P


full
 
;) ,isle of man veel alu,weinig breken/scheuren :P


[afbeelding]

Genoeg gezeurd over frames ..... Waarom monteerd Suzuki in z'n GSR750 een (nieuw ontwikkelde?) stalen achterbrug terwijl ze er zó de alu achterbrug van een GSX-R in hadden kunnen moteren.

_O-

Kosten??
 
Laatst bewerkt:
Alu frames maken vaak ook deel uit van 't koelmechanisme van de gehele fiets doordat 't blok z'n directe hitte er aan af geeft. Met een stalen frame zit je daar niet op te wachten omdat de geleiding een stuk minder is (én 't staal dus te héét wordt op één plek terwijl 't elders te koel blijft, gevolg: krom frame).

Ducati lost dit op met een "Vakwerk" frame, en er zijn meerdere (vooral Italiaanse) fabrikanten die dit op die manier aanpakken.

hoe warm denk je dat een frame wordt ten gevolge van de warmte van een motorblok :?
Mij lijkt het grote onzin.
 
Genoeg gezeurd over frames ..... Waarom monteerd Suzuki in z'n GSR750 een (nieuw ontwikkelde?) stalen achterbrug terwijl ze er zó de alu achterbrug van een GSX-R in hadden kunnen moteren.

_O-

Kosten??

Daar gaat dit topic toch over O-)
 
hoe warm denk je dat een frame wordt ten gevolge van de warmte van een motorblok :?
Mij lijkt het grote onzin.

Wil je een keer voelen hoe warm een alu frame van een "SS" wordt..... Mag bèst, maar ik breng je niet naar Beverwijk om de brandwonden te herstellen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan