Nouja, ik heb t meer over cross. Dan heb je een buizenframe (staal) tegenover een box frame (alu)Dan heb je 't over een stalen vakwerk frame, neem ik aan. Voor de rest is er weing anders aan staal te zien dan aan dat er aan alu te zien is.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nouja, ik heb t meer over cross. Dan heb je een buizenframe (staal) tegenover een box frame (alu)Dan heb je 't over een stalen vakwerk frame, neem ik aan. Voor de rest is er weing anders aan staal te zien dan aan dat er aan alu te zien is.
hoe warm denk je dat een frame wordt ten gevolge van de warmte van een motorblok
Mij lijkt het grote onzin.
Ik ben wel wat bezig geweest met fietsenframes ( die dingen waarop je moet trappen om vooruit te gaan)
Vroeger waren die veelal uit staal en nu uit alu. Kostprijs heeft hier mee te maken. Staal is op de markt momenteel duurder dan alu. alu is lichter dat wel, maar vangt de schokken minder goed op dan alu. Daarnaast heb je ook staalvarianten die lichter zijn. In ieder geval is een tralies met stalen frame nu duurder dan een met een alu frame.
terug naar de motorfietsen nu. De wegligging van een moto met een stalen frame zal waarschijnlijk beter aanvoelen. Door hogere stijfheid en beter opvangen van schokken. roest kan je vermijden door een beschermingsverflaag. Alu wordt door strooizout feller beschadigd dan geverfd staal.
Lichter is relatief bij een motor van 100 plus PK.
Ik zou het echter niet laten doorslag geven bij de keuze van je motor.
Zie avatar, die boeit geen Ducaties.Dan heb je 't over een stalen vakwerk frame, neem ik aan. Voor de rest is er weing anders aan staal te zien dan aan dat er aan alu te zien is.
Daar gaat dit topic toch over
Huidige R serie is nog steeds een mooi stukje "stapellaswerk" hoor, alleen is het waarschijnlijk door een robot gedaan
Wil je een keer voelen hoe warm een alu frame van een "SS" wordt..... Mag bèst, maar ik breng je niet naar Beverwijk om de brandwonden te herstellen
Een stalen frame is makkelijker te verwerken productietechnisch.
Grondstof is hier een kleinere factor dan de infrastructuur.
Wil je een keer voelen hoe warm een alu frame van een "SS" wordt..... Mag bèst, maar ik breng je niet naar Beverwijk om de brandwonden te herstellen
ik heb liever dat je het meet en de waarde hier neer zet.
Staal moet best warm worden vooraleer het gaat vervormen
En als het echt op zn flikker krijgt, maken ze hem van staal.Aluminium is licht en dat is het grote voordeel, vandaar dat er vliegtuigen van worden gemaakt. Vanwege de gevoeligheid voor vermoeidheid worden sommige onderdelen vevangen door titanium of gewoon vervangen na een aantal vlieguren.
Voor mij is dit de eerste productiemotor met alu frame. De GSX-R750 van 1985.Alu wordt juist gebruikt, omdat het minder sterk is.
Dit werd onderstreept in de late 80-er jaren, toen Bakker Framebouw aluminium in de frame ontwerpen begon te gebruiken. Zowel frames als achterbruggen herbergden voorgevormde aluminium spuitstukken en buizen. Aanzienlijke aanpassingen van de spuitstukken waren vaak benodigd, tezamen met een gevarieerde hoeveelheid uit aluminium vervaardigde delen om het gewenste resultaat te verkrijgen. Dit hing af van de stijl of het ontwerp van het frame of de achterbrug. Het gebruik van spuitstukken was ideaal voor het gebruik in de constructie van de veelal gebruikte, dubbele ligger type frame, welke was - en nog steeds is - een populaire frame stijl voor een grote varieteit aan motoren.Met de moderne alu-spuitgietmethode is het voor grote series ook veel interessanter geworden om alu te gebruiken. Vroeger werden delen nog uit plaatmateriaal diepgetrokken en gelast (oudere R6en en R1nen), maar dat is bij de Japanners nu grotendeels spuitgietwerk. .
En als het echt op zn flikker krijgt, maken ze hem van staal.
Zie de russische straaljagers.
Dat alu wordt gebruik omdat het licht is, klopt niet.
Als je staal maar dun genoeg maakt is het net zo licht.
Alu wordt juist gebruikt, omdat het minder sterk is.
Hierdoor heb je dikker plaatmateriaal nodig.
Het berekenen van de sterkte v/d zgn. plaatvelden gaat uit van een plaatdikte tot de derde macht.
Daar verliest staal het van alu, staal zou alleen al om die rede dikker uitgevoerd moeten worden waardoor het geheel (meestal, zie mig als uitzondering) te zwaar wordt.
Daarom is de alu constructie uiteindelijk lichter.
LET OP; heb het hier over vliegtuigen.
Meer dikte, ofwel grotere uiterste vezelafstand.Om dit volledig te benutten is het idee geboren om honingraatplaat te maken.
De ondersteuningsafstand is minimaal , in eerste instantie de afstand van de raat, een aantal mm. Op de honingraat plak je aan weerszijde 2 dunne platen. En je hebt een redelijk dikke en stijve plaat die toch heel licht is.
.
Ik ben wel wat bezig geweest met fietsenframes ( die dingen waarop je moet trappen om vooruit te gaan)
Vroeger waren die veelal uit staal en nu uit alu. Kostprijs heeft hier mee te maken. Staal is op de markt momenteel duurder dan alu. alu is lichter dat wel, maar vangt de schokken minder goed op dan alu. Daarnaast heb je ook staalvarianten die lichter zijn. In ieder geval is een tralies met stalen frame nu duurder dan een met een alu frame.
terug naar de motorfietsen nu. De wegligging van een moto met een stalen frame zal waarschijnlijk beter aanvoelen. Door hogere stijfheid en beter opvangen van schokken. roest kan je vermijden door een beschermingsverflaag. Alu wordt door strooizout feller beschadigd dan geverfd staal.
Lichter is relatief bij een motor van 100 plus PK.
Ik zou het echter niet laten doorslag geven bij de keuze van je motor.
Voor mij is dit de eerste productiemotor met alu frame. De GSX-R750 van 1985.
[afbeelding]
En hier was de reden wel dat het licht moet zijn. (droog circa 175 kilo )
Flex is wenselijk bij wedstrijdmotoren, maar niet de hoofdreden dat ze alu gebruiken.
Dit frame bleek later overigens wel verstevigd te moeten worden.
Dat ligt er weer aan hoe de constructie is, als je er maar voldoende vakwerk driehoekjes in zet kun je het flink stijf maken.Idd, staal staat erom bekend beter de schokken en trillingen te absorberen. Of een stalen frame stijver is betwijfel ik..