Overstap CBR600f > FZS 600 Fazer

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Dag allen,

tijdje geleden heb ik een topic geopend omdat ik graag een CB600f wilde kopen, en wilde ik wat info over die fiets. Echter is de Hornet voor mij veel te klein, waardoor de zithouding voor mij al knudde is.

Nu heb ik een mooie grijze Fazer gezien, bj. 2000 en 10.000M op de teller (dus 16-17.000km). Ding ziet er uit als nieuw.

Ik moet nog een jaartje 25kw rijden, de Fazer is geimporteerd dus het moet dan op uitdraai. Waar ik hem kan kopen, kost dat geintje 350 euro. Gelukkig heb ik een adresje in de buurt die het voor 200 minder wil/kan doen.

Waar het mij nu even om gaat: hoe rijdt zo'n Fazer?

Komende week ga ik er met mijn zwager heen, om allebei even een proefritje erop te maken. Maar dat zegt niet alles, na een half uur rijden ken je natuurlijk de motor nog niet. En om nou gelijk de grenzen te gaan verkennen tijdens een proefritje?

Ik gebruik de motor alleen voor de hobby. Af en toe wat dijkjes rijden / bochtige weggetjes, redelijk sportief. Is dat met een Fazer ook mogelijk? Er zit in ieder geval wel een vrij dikke achterband op, dus het oogt wel sportief.
Gisteren op een Diversion600 gereden, maar dat was helemaal niks.

Als er mensen zijn, die ervaringen hebben met het rijgedrag van een Fazer600 (uit 2000) hoor ik die graag....
Ik ben dus vooral benieuwd hoe het rijdt in vergelijking met een CBR600f (uit 1999). Want qua rijgedrag / bochten / sportief kunnen rijden...... wil ik liever niet te veel 'inleveren'.

Alvast bedankt! :)

Kajotan
 
Ik denk dat je los van de staat van de fazer waar je gaat kijken een goede fiets kiest. Op 25 kw is het namelijk een leuke fiets, maar vol vermogen ook dus na je 25 kw periode setje er uit en dan heb je er ook nog plezier van. De fazer is sportief genoeg om de gemiddelde SS-er bij te blijven, maar je kan er ook fijn rustig mee rijden.

Mijn voorkeur zou alleen uitgaan naar model vanaf 2002, dus met de spitser neus, dus niet met de rechthoekig koplampen. Heeft namelijk beter verlichting en technisch gezien verbetert al zijn alle specificaties voor zover ik weet hetzelfde gebleven. Maar ik weet niet wat je budget is.

Vanaf 2004 heb een nieuwe versie met het r6 waar mijn voorkeur niet naar uitgaat.

Diversion is inderdaad helemaal niks, maar is wel een degelijk werkpaard.
 
Heel simpel gezegd is een CB600F Hornet een CBR600F waar je rechter op zit en dat geldt ook voor de Fazer: dat is gewoon een R6 waar je wat rechterop zit. Sturen doen ze prima, daar hoef je je niet druk om te maken. Weet niet of je persé een viercilinder wilt, anders kun je ook is voor een TDM kijken, gaan ook als de brandweer :)
 
Hey,
Ik heb gedurende de afgelopen jaren 25.000 km op jaarbasis gereden met een fazer. De reden voor aankoop was, dat ik regelmatig lange afstanden moest rijden met mijn partner achterop. Daarnaast wilde ik lekker touren maar ook sportief uit de voeten wilde. Vakanties naar de alpen, touren door het limburgse heuvelland, enzovoorts.

Het is in basis niet de meest spannende motor, maar rijden ermee is echt fantastisch. Daarnaast is ie goedkoop in onderhoud en oer betrouwbaar.

Ik ging regelmatig rijden met een groepje (2x R6, 1x zx9r, 1x R1) en kon ze allen prima bijhouden. Zeker de bochtige secties trok ik iedereen van het wegdek vanwege de goede rij-eigenschappen.

Om met de legendarische woorden van de wanstaltige volksheld Fransje B: gewoon lekker doen!
 
Om met de legendarische woorden van de wanstaltige volksheld Fransje B: gewoon lekker doen!
full
 
Zou ik gewoon doen!
Heb zelf nog maar pas een fazer, en ik klaag niet...
Voldoende vermogen, zeer gemakkelijk te rijden, erg wendbaar, betrouwbaar, veel moto voor je geld.
Je houdt waarschijnlijk nog wat geld over als je je CBR600f verkoopt...
Het is niet m'n droom fiets (dan heb ik 20k nodig voor de BMW GS 1200 Adventure), maar ik ben er wel tevreden van!
Zeker sportief te rijden als je naar de hogere toeren gaat (7000-11000t), mits je een goed rijder bent, zal je alleen op de rechte stukken de supersports moeten laten gaan.
Enigste minpuntje tot nu toe vind ik de aan/uit reactie van het gas, zeker in de 1e versnelling, lage snelheden worden soms wel eens vervelend (in combinatie met de typische 4-cilinder trillingen).
Maar al bij al valt dit nog mee, de nieuwere modellen (als ik me niet vergis vanaf 2002) zouden hier geen problemen meer mee hebben.
 
bij die 350 euro heeft hij waarschijnlijk netjes 25 kW op kenteken (yamaha kitjes zijn vrij duur)

als 25 kW motor is hij niet bijzonder spannend, maar volgens mij is dat geen enkele 4-cilinder...
wel prima in de bochten, dus je kunt, als je op tijd actief schakeld andere motoren best redelijk bijhouden als ze niet te gek doen.
op vol vermogen is het een heel leuke motor, de zit is redelijk rechtop, en het originele stuurtje vond ik wat smal, waardoor ik niet zo heel lekker zat.
dus een iets breder en lager lsl-stuur gemonteerd en daar ben ik zeer tevreden over.
met de originele uitlaat klinkt hij trouwens wel als een stofzuiger, maar met een ander uitlaatje zit je zo goed.
 
Gewoon een prima fiets. Vrijwel kogelvrij blok (van de T-cat met wat aanpassingen), vering kan iets strakker. Voordeel is dat de 2000 Fazer een verstelbare voorvork heeft (de veervoorspanning), en een iets betere zitplaats voor de duo.
Stuurt prima. Met een goede rijder geef je nog heel wat 600 ss-jes het nakijken op zo'n dijkweggetje. Remmen zijn de bekende blauwe stoppers.
Ik vond 'm voor een 600 ook nog redelijk trekkracht onderin hebben.

Enige nadeel is dat ie wat roestgevoelig is, vooral de uitlaatbochten en verder de boutjes en moertjes.
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur zou alleen uitgaan naar model vanaf 2002, dus met de spitser neus, dus niet met de rechthoekig koplampen. Heeft namelijk beter verlichting en technisch gezien verbetert al zijn alle specificaties voor zover ik weet hetzelfde gebleven. Maar ik weet niet wat je budget is.


Ik kan mijn huidige motor inruilen, en dan hoef ik relatief weinig bij te betalen. Daarom kies ik nu liever voor een mooie / goede motor, dan een nieuwer model (hoewel die wel mooier is inderdaad) maar met heel veel Km's.
 
Heel simpel gezegd is een CB600F Hornet een CBR600F waar je rechter op zit en dat geldt ook voor de Fazer: dat is gewoon een R6 waar je wat rechterop zit. Sturen doen ze prima, daar hoef je je niet druk om te maken. Weet niet of je persé een viercilinder wilt, anders kun je ook is voor een TDM kijken, gaan ook als de brandweer :)

Het CBR en Hornet verhaal ken ik, maar de Hornet zat voor mij gewoon niet lekker.
Maandagmiddag (mits het droog is) ga ik een proefritje maken op de Fazer, dus ik hoop dat die Fazer niet te laag is.
Ik hoef niet persé een 4cilinder, en een TDM ken ik (ook op gezeten, niet gereden) maar vind dat qua uiterlijk toch net even iets minder dan een Fazer....
 
Om met de legendarische woorden van de wanstaltige volksheld Fransje B: gewoon lekker doen!

Kijk, dat zijn positieve verhalen! :)

Klopt het dat een Fazer een behoorlijk achterwiel heeft?
Een diversion bijv. heeft een soort ''brommer'' achterband, wellicht dat dat ook een reden is dat hij zo ''onstabiel'' op de weg lag.

Het komt vast en zeker de rij-eigenschappen ten goede, maar het staat ook gewoon gaaf! :)
 
Enigste minpuntje tot nu toe vind ik de aan/uit reactie van het gas, zeker in de 1e versnelling, lage snelheden worden soms wel eens vervelend (in combinatie met de typische 4-cilinder trillingen).
Maar al bij al valt dit nog mee, de nieuwere modellen (als ik me niet vergis vanaf 2002) zouden hier geen problemen meer mee hebben.

Bedoel je hier, dat hij min of meer vrij ''fel'' op het gas is?
Heb op een Gpz500 gereden, en die bokte ook aardig, mits je hem lekker in de toeren hield.

Dan is het dus bij lage snelheden (voor stoplicht, in de file?) veel slippende koppeling?
 
bij die 350 euro heeft hij waarschijnlijk netjes 25 kW op kenteken (yamaha kitjes zijn vrij duur)

met de originele uitlaat klinkt hij trouwens wel als een stofzuiger, maar met een ander uitlaatje zit je zo goed.

Motor is geimporteerd, en dan kan hij niet officieel 25KW op kenteken (daar zitten de kosten dus ook niet in). Daarom moet ik dus ook (1 jaartje) op uitdraai rijden. Ken meerdere mensen die bij de politie werken, en geen van hen heeft ooit een motorrijder hierop controleerd (zijn zelf ook motorrijders :) ) dus volgens mij is de kans dat je dáárvoor een bon krijgt net zo groot als je de loterij wint. Dat durf ik dus wel aan...

Er zit wel een orginele pijp op ja... wellicht dat ik later 2ehands nog via een leuke pijp aan loop.
Heb nu een BOS demper op mijn Cbr, en dat klinkt prima! :)
 
Remmen zijn de bekende blauwe stoppers.
Ik vond 'm voor een 600 ook nog redelijk trekkracht onderin hebben.

Enige nadeel is dat ie wat roestgevoelig is, vooral de uitlaatbochten en verder de boutjes en moertjes.

Bekende blauwe stoppers? Dit ken ik niet, wat houdt dat in?

Die uitlaatbochten.... neem aan dat ze van binnenuit roesten? En dat zou dan vast vanaf een Km-stand van 50.000+ zijn? Deze heeft 16.000 op de teller, dus neem aan dat dat nog wel mee valt?
Roest is op de foto's niet te zien, maar dat zal ik maandagmiddag wel controleren (dan ga ik een proefritje maken als het droog is).

Leuk om te horen over de trekkracht laag in de toeren, wellicht pak ik daar als hij begrensd is dan ook nog wat van mee.

Kortom, iedereen is best wel positief over de Fazer! :P

Bedankt voor de reactie's allemaal! :) :]
 
Heb je al naar een sv650s gekeken? Als je een redelijk sportieve motor zoekt om lekker dijkjes te rijden dan is dat een perfecte fiets. Rijden ook nog eens heel goed op 25kw.

Verder is een fzs600 gewoon een heel goede motor en wel vergelijkbaar met je cbr.
 
wat is het verschil tussen een fazer en een cbr ?
ik zie het niet
4 pitten is uit , 2 pitter lijkt er al meer op
beetje ploffen en knallen is pas echte shit _O-
 
Heb je al naar een sv650s gekeken? Als je een redelijk sportieve motor zoekt om lekker dijkjes te rijden dan is dat een perfecte fiets. Rijden ook nog eens heel goed op 25kw.

Verder is een fzs600 gewoon een heel goede motor en wel vergelijkbaar met je cbr.

Heb ik naar gekeken ja, maar ik vind ze een beetje .... :r :')
 
"Bekende blauwe stoppers? Dit ken ik niet, wat houdt dat in?"

Dit houdt in dat het meer dan uitstekende remmen zijn, zaten/zitten ook op de R1 bijv.
Ze hebben gedeeltelijk blauwe remklauwen (cupjes)
Op het nieuwe model Fazer (2004) zaten ze niet meer, wat duidelijk merkbaar was. Later zijn ze volgens mij weer teruggekomen...
Heb zelf 8 jaar op een 1998 Fazer gereden, zonder problemen. Ook niet met roest. Gebruikte hem dagelijks voor woon-werk verkeer (130 km/dag).
Enige wat wennen was, was de vorm van de benzine tank, je zit een beetje "breed" met je benen.
Heb ook een 2006 Fazer gehad, welke, volgens mij onterecht, een wat mindere naam heeft, was ook een prima fiets.
 
...en een TDM ken ik (ook op gezeten, niet gereden) maar vind dat qua uiterlijk toch net even iets minder dan een Fazer....

Klopt! Uiterlijk is niet errug spannend ofzo, maar als ik tussen een Fazer en een TDM moest kiezen kwam er een TDM! Ook gewoon op gaan rijden, en als er open pijpen op zitten kom je er echt met zo'n grijns vanaf *D
 
Bekende blauwe stoppers? Dit ken ik niet, wat houdt dat in?
Die uitlaatbochten.... neem aan dat ze van binnenuit roesten? En dat zou dan vast vanaf een Km-stand van 50.000+ zijn? Deze heeft 16.000 op de teller, dus neem aan dat dat nog wel mee valt?
Roest is op de foto's niet te zien, maar dat zal ik maandagmiddag wel controleren (dan ga ik een proefritje maken als het droog is).
Leuk om te horen over de trekkracht laag in de toeren, wellicht pak ik daar als hij begrensd is dan ook nog wat van mee.
Kortom, iedereen is best wel positief over de Fazer! :P
Bedankt voor de reactie's allemaal! :) :]

Piglet heeft gelijk, toen het nieuwe model Fazer uitkwam (2005 geloof ik?), zaten er Diversion-achtige remmen op. Mogelijk had Yamaha nog wat overtollig spul op de plank liggen.... Daar kwam een hoop kritiek op, omdat het oude model zo goed remde.
De Fazer kwam er ook altijd nét ff beter uit als de Hornet. Werd gezien als de top in z'n segment, de budget allrounder. Vergelijkbare fietsen: Bandit, SV650, Hornet, ZR7S.
Nee, de roest komt helaas ook van buiten af. Ik had m'n destijds nieuwe Fazer 2000 net 3 maanden toen ik al actie moest ondernemen.
Een tweede kwaaltje was dat de achterrem wat meer aandacht nodig had, omdat ie anders snel vast ging zitten, met name bij doorrijders. Verder eigenlijk niets.

Aanraders: wat breder stuur (ik had er een Renthal ultralow superbike op, stuurde écht beter en zag er mooi uit), een voorspatbordverlenger (tegen de meuk op je radiateur) en andere (wat stijvere) veren op de voorvork.
Een open pijp en een K&N luchtfilter laten je Fazertje wat lekkerder lopen. Af fabriek stonden de Fazers wat rijk afgesteld, dus je hoefde er niets aan te doen, het spul kon er zo op.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je hier, dat hij min of meer vrij ''fel'' op het gas is?
Heb op een Gpz500 gereden, en die bokte ook aardig, mits je hem lekker in de toeren hield.

Dan is het dus bij lage snelheden (voor stoplicht, in de file?) veel slippende koppeling?

Fel op het gas zou ik niet zeggen, hij is redelijk voorspelbaar.
Wel dus gewoon een aan/uit reactie in lage versnellingen, bij traag rijden.
Maar zoals ik al zei, absoluut niet onoverkomelijk.
 
Ik heb een tijd op de Fazer gereden met 25KW, wat me zeker niet tegenviel. In tegenstelling tot sommige andere motoren word de Fazer niet 'vervelend langzaam'. Ik heb nu dezelfde Fazer volvermogen en hij rijd echt heel sportief (na de 8000tpm echt loeisnel). Superding!
 
Ik heb ook een fazer nu en eerder had ik er al 2 is gewoon een probleemloze
motor,je kan er weinig slechts over zeggen(carberateur modellen).
 
Ik heb hem gekocht! :)

Vanmiddag proefgereden, mee naar huis genomen, morgen 25kw laten maken....
Eerste échte rit komt er gauw aan dus!

Hij reed lekker :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan