Pamir Highway

Keuken in Tadjikistan

full
 
Jemig, dat is nog eens wat anders dan 2800m in de Alpen. Beetje te doen met de tenere dan? De tenere van Sidebike vond die hoogtes maar niks. Blijf vooral van die mooie plaatjes posten Arie ;)
 
Afgelopen voorjaar zelf vanaf Istanbul naar Almaty gereisd (De zuidelijke route via Iran en Turkmenistan) en lees met veel plezier mee! Vorige keer was het met het openbaar vervoer, wil het toch graag nog een keer op de motor over doen :D
 
Jemig, dat is nog eens wat anders dan 2800m in de Alpen. Beetje te doen met de tenere dan? De tenere van Sidebike vond die hoogtes maar niks. Blijf vooral van die mooie plaatjes posten Arie ;)

K&N filters met originele sproeier bezetting gaat goed, je hebt op grote hoogtes wel wat minder vermogen maar hij blijft goed lopen. Draaide ook regelmatig op Octaan 80 benzine en dat was ook geen probleem, verder stonden de gasnaalden in de laagste stand wat ook iets scheelt.
 
Leuk man. Ben begin juni met maat naar Alpen geweest. Zijn Tenere had er niet veel zin meer in boven. Heeft nu een zekere zwitserse naalden set gemonteerd en motor is veel zuiniger nu. Weet jij ongeveer wat je verbruik is?
 
Leuk man. Ben begin juni met maat naar Alpen geweest. Zijn Tenere had er niet veel zin meer in boven. Heeft nu een zekere zwitserse naalden set gemonteerd en motor is veel zuiniger nu. Weet jij ongeveer wat je verbruik is?

gemiddeld haal ik 1 op 20 en op de autobahn werd het zelfs 1 op 23.
dit was met originele set en K&N lucht filter

ik heb nu ook die zwitserse set maar die moet nog gemonteerd worden maar dan gaat er weer een normale luchtfilterset op. Bij standaard sproeier/naald en origineel luchtfilter was hij te rijk en had een verbruik van 1 op 14 maar dat kwam ook door de gasnaald afstelling.
Toen ik in de bergen kwam heb ik de gasnaalden dieper gezet en de K&N filters gemonteerd waardoor die zuiniger ging lopen. wel houdt hij in bij hogere toeren dus ik ga daarom nu de zwitserse set monteren waarmee alles weer klopt.

Een bekend euvel bij die ST is slijtage van de gasnaald buizen, dat geeft ook meer verbruik en een te rijk mengsel. In de bergen is een te rijk mengsel helemaal funest.
 
Dat had sidebike ook. Als ik met de voxan 22 euro tankte, tankte hij met de tenere 33 euro :/ Veel te rijk lopen, dus na demontage van het luchtfilter liep hij beter.
 
Even de tekst van Minbuza over Tadjikistan: plus mijn comentaar

Onveilige gebieden
Alle reizen naar de autonome regio Gorno Badakhshan en de stad Khorog worden ontraden.

De onlusten vonden plaats in Khorog op 22 Juli, precies op de dag dat ik TJ binnenkwam, op de Pamir hyway welke dus door Gorno Badakhsan loopt was gewoon veilig. Omdat de stad khorog onvermijdelijk was werd de PH afgesloten na Murghab, tussen sary Tash en murghab niets aan de hand dus.
Niet-essentiële reizen worden ontraden in de grensgebieden met Afghanistan, Kirgizië en Oezbekistan vanwege een verhoogd risico op terroristische aanslagen, aanwezigheid/checkpoints van gewapende milities en mijnenvelden.
  • terroristische aanslagen is tegenwoordig een feit helaas
  • Bij checkpoints heb ik geen problemen gehad, ze waren gewoon aardig.
  • Bij mijnen velden gewoon op de weg blijven, er staan waarschuwingsborden
De veiligheidssituatie aan de grens met Afghanistan is bovendien onstabiel aangezien deze wordt gebruikt als transitzone voor drugssmokkel en andere vormen van illegale smokkel.
Daar heeft een gemiddelde toerist geen last van maar let wel op je bagage, de PH staat ook wel bekend als opium route. In de lonley planet staat dat 50% van de economie draait rond die drugsmokkel, ik heb daar in elk geval weinig van gemerkt.

Naar Centraal-Tadzjikistan, vooral de Karategin Vallei en de regio’s Rashtal, Tavildara en Kofarnihon, vanwege voortdurende veiligheidsoperaties.
Als je de PH rijdt dan kom je daar niet in de buurt.

Vanwege de slechte conditie van de wegen en het doorgaans onberekenbare rijgedrag van de lokale bevolking wordt reizen over de weg na zonsondergang ontraden. In de periode september tot en maart is er een verhoogd risico op lawines en aardverschuivingen.
Ik heb in Murghab een aardbeving meegemaakt, verder is de winter niet aantrekkelijk om daar te rijden. De levensgevaarlijke Anzob tunnel behoort eigenlijk ook wel tot de waarschuwingen, ik was in elk geval van plan om deze te mijden.

Langs de weg van Dushanbe naar Khorog liggen op sommige plaatsen aan beide kanten van de weg mijnen. Reizigers wordt geadviseerd reizen over de weg te mijden, ook vanwege checkpoints van gewapende milities.
Als je PH wilt rijden heb je geen keuze, voor een deel is er een alternatieve route die ook iedereen neemt, de ware reden is de slechte staat van de weg (M41) waarbij het deel langs de Afghaanse grens nog wel gaat.

Als ik twee dagen eerder de grens over was gegaan dan had ik in Khorog gezeten, precies op het moment dat die rellen waren uitgebroken. Hoewel er tijdens de gevechten ca 200 doden zijn gevallen was er weinig over op het nieuws in NL, gelukkig maar want anders had het thuisfront zich onnodig zorgen gemaakt.
Bellen was niet mogelijk want het hele telefoonnet zowel mobiel als vast lag plat, ook internet was geheel dood. De informatie die ik kreeg kwam van de checkpoints die uiterraard wel over communicatiemiddelen beschikten, ook kwam ik mensen tegen die uit Khorog kwamen en de opstand hebben meegemaakt, die zaten veilig in een guesthouse terwijl ze continu het geratel van Kalashnikovs hoorden. Onder begeleiding van miltairen moesten de Touristen zo snel mogelijk de stad uit, in dit geval richting Murghab
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal!

Mongolie lijkt in sommige opzichten wel wat op Tibet.

Door jou verhalen krijg ik toch wel trek om een keer serieus de kant op te gaan van de Stannen of Kyrgizie etc. Zal dan wel met vier wielen worden maar misschien is dat ook wel leuk... *D
 
Mooi verhaal!

Mongolie lijkt in sommige opzichten wel wat op Tibet.

Door jou verhalen krijg ik toch wel trek om een keer serieus de kant op te gaan van de Stannen of Kyrgizie etc. Zal dan wel met vier wielen worden maar misschien is dat ook wel leuk... *D

Als je het goedkoop wilt houden zou een vlucht naar Bishkek boeken en gewapend met de lonley planet daar rondreizen met minibusjes enzo, Kyrgistan is visumvrij tegenwoordig en je bent per dag vaak niet meer dan 10 a 15 euro kwijt aan eten en slapen in de vele homestays (vaak nog minder). Er gaan ook minibusjes naar Tadjikistan (vanaf sary Tash), je kan in Yurts overnachten. Met name bij Sung kol en tussen Osh en Sary Tash bevinden zich veel kampen met Yurts, maar er zijn er nog veel meer.

Visum voor Tadjikistan kun je prima in Bishkek regelen, bij mij was het in de ochtend langs gaan en 's middags ophalen (binnen 5 uur klaar voor 60 dollar). Ondertussen een city tour gedaan met een taxi wat ook niet duur was.

Kyrgistan is vooral vooral mooi vanwege de bergen en de nomaden cultuur, voor historie en oudheden kun je naar Oezbekistan. Daar moet je een iets ruimer budget voor nemen omdat er weinig homestays zijn en je toch aan hotels vast zit, ik heb dat van tevoren geregeld bij Battuta reizen waarmee ook het visum geregeld is. Ik was daarmee verzekerd van betaalbare hotels in de categorie **, meer sterren raad ik ook af als gezelligheid belangrijk is.
 
Bedankt voor je info.... voor volgend jaar zaten we eigenlijk al een beetje te kijken naar Kroatie... maar ik moet zeggen. Dit lijkt me in ieder geval veel leuker.
We reizen wel rond met onze zoon. Maar lijkt me geen bezwaar zolang je maar niet te veel achter elkaar in voertuigen zit.
 
Ik ben in het Guesthouse in karakol en Duits gezin met drie kinderen tegen gekomen, die reisden ook rond met een dikke 4x4 die ze gehuurd hadden met chauffeur.
De kinderen hadden het heel erg naar hun zin.

full


Duits gezin links en rechts twee mensen uit Oekraine
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een plaatje van de bazaar in Murghab

full


hier zijn alle oude zeecontainers, vrachtwagens en treinwagons gebruikt om er winkeltjes van te maken. Deze zijn achtergelaten door de Russen na de Afghaanse oorlog toen ze hier een basis hadden, ook de PH is toen door de Russen aangelegd.

Voor mij en anderen is het nog een grote vraag hoe ze die treinwagons daar gekregen hebben, er loopt geen spoor en de weg is niet echt geschikt voor zwaar transport.
Zware transport vliegtuigen is denk ik het enige want Murghab heeft wel een vliegveld met hele lange start en landingsbaan, transport helikopters kunnen op deze hoogte (3600m) niet vliegen (de Russische dan). Het blijft bizar in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in het Guesthouse in karakol en Duits gezin met drie kinderen tegen gekomen, die reisden ook rond met een dikke 4x4 die ze gehuurd hadden met chauffeur.
De kinderen hadden het heel erg naar hun zin.

[afbeelding]

Duits gezin links en rechts twee mensen uit Oekraine

Ik word heel erg vrolijk.... retourtje Bishkek..... 545,- 8-)
(Vanaf Dusseldorf en da's juist handig voor ons).

Edit... ook al een dikke bak gevonden voor een maand voor circa 1250 euro.
 
Laatst bewerkt:
Ik word heel erg vrolijk.... retourtje Bishkek..... 545,- 8-)
(Vanaf Dusseldorf en da's juist handig voor ons).

Edit... ook al een dikke bak gevonden voor een maand voor circa 1250 euro.

Dat gaat goed! je gaat een mooie reis tegemoet, informeer wel of je met die dikke bak ook naar Tadjikistan mag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan