Parkeerticket/schijf in België. Duidelijk???

sylvain12

MF'er
10 dec 2010
249
0
Ik slaag er maar niet in om een duidelijk en eensgezind antwoord te vinden op de vraag of een motor een parkeerschijf of parkeerticket moet leggen in Belgiê. Praktisch is het bijna onmogelijk, maar wat word je nu eigenlijk verondersteld te doen. Zelfs op wegcode.be lees ik tegenstrijdigheden...

Iemand die duidelijkheid kan scheppen? Misschien agenten aanwezig?
 
Meestal kun je een motor gewoon ergens op de stoep zetten, zolang hij niet in de weg staat wordt hier eigenlijk nooit voor bekeurd. Als je in een parkeervak voor betaald parkeren staat moet je uiteraard wel een ticket kopen ja, dus gewoon niet op zo'n parkeerplaats gaan staan.
 
Maar op de stoep zetten mag eigenlijk ook niet. Ze laten het toe op de meeste plaatsen maar als ze willen mogen ze je motor laten takelen!
 
Parkeerschijf hoeft niet.

Parkeerticket moet je in principe wel. Je kan het idd niet op je motor aanbrengen, maar bij een boete zal je niet krijgen indien je achteraf het ticketje kan tonen. Dus dat je eigenlijk kan bewijzen dat je wel betaald hebt.

Als er meerdere motorfietsen in 1 parkeervak (voor auto's staan) is het genoeg dat er eentje betaald.
 
Laatst bewerkt:
in nederland hoef je geen van beide te doen.. behalve als je meer dan 2 wielen/zijspan hebt.. dan moet het weer wel
 
Vroeger mocht je op de stoep staan als je 1m vrij liet voor onze medemens in de rolstoel, maar onze geliefde staatssecretaris Etienne Schoupen heeft dit een jaartje geleden afgeschaft.
Gelukkig dat deze heer niet gehinderd wordt door enige kennis van zake, anders zou hij niets gerealiseerd hebben...
 
Laatst bewerkt:
Als je in een parkeervak staat val je onder het reglement van de parkeerwachters.
Als je op de stoep staat val je niet onder hun reglement en kunnen ze je geen boete geven.
Enkel de politie kan je dan een boete geven wegens het staan op het trottoir.

Als er iets is dat ik geleerd heb van op de meest onmogelijke plaatsen te moeten leveren is het volgende:
Soms is het beter dan bijvoorbeeld de wagen verkeerd te parkeren (deels op de stoep, 4 pinkers, ...) dan je te parkeren op een betalende parkeerplaats en niet te betalen. Niet betalen resulteert in een parkeer retributie gelijk aan een halve dag tarief (+-25eur).
 
Sylvain, beter zoeken ;)
> voor de regenachtige zondagen: www.wegcode.be


In BE geldt:

27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

en een auto is:
2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.

Met andere woorden, een motor moet geen parkeerschijf gebruiken.

Let wel, dat een parkeerbord met een autosilhouet op impliceert dat je er TOCH mag parkeren met een motor, al is een motor geen auto.
E9b.gif

E9b:Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.


Betreft het betalend parkeren geldt:

27.3.1. 1° Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.
Wanneer meer dan één motorfiets binnen een afgebakend parkeervak bedoeld voor één auto wordt geparkeerd, dan moet voor dat parkeervak slechts één maal betaald worden.

Motorfietsen hoor je dus normaal gezien een ticket voor te kopen (waar je ze moet laten is niet duidelijk). ENKEL als op de parkeerautomaat staat dat "auto's" moeten betalen, dan ben je als motorijder weer vrijgesteld. Goed de omschrijvingn op de automaat lezen dus
 
Laatst bewerkt:
Maar op de stoep zetten mag eigenlijk ook niet. Ze laten het toe op de meeste plaatsen maar als ze willen mogen ze je motor laten takelen!


In BE mag je tot nu toe (dat zal wijzigen) WEL op de stoep parkeren, zolang je nimand hindert en er plaats genoeg over is: 1meter vrije ruimte.
Je kan dus geen boete krijgen vanwege foutief parkeren.
Anderzijds, mag je met een motor niet op de stoep rijden, ook niet lopend aan de hand, want je blijft (in BE) een bestuurder. Dus kun je wel een boete krijgen om je als bestuurder op het voetpad te begeven. AHA
(geldt dan weer niet als je haaks de stoep over moet om in een oprit/garage te rijden)

Praktijk: zolang je niet hindert en dus plaats genoeg overlaat, of veiligheidshinder (hete uitlaatpijp icm uitgang van kleuterschool) of visuele hinder (zet hem niet voor een beschermd monument), ga je in BE weinig risico lopen. Gezond verstand gebruiken dus.
 
Parkeerschijf hoeft niet.

Parkeerticket moet je in principe wel. Je kan het idd niet op je motor aanbrengen, maar bij een boete zal je niet krijgen indien je achteraf het ticketje kan tonen. Dus dat je eigenlijk kan bewijzen dat je wel betaald hebt.

Te proberen, maar dat geeft geen garantie op succes.
Parkeerretributies worden in BE geregeld door privefirmas, je krijgt dus geen boete, maar een retributie, ofte een "dagabonnement".
Beter is om ofwel een systeempje te hebben om je tiket veilig maar zichtbaar te tonen (plastiek CD doosje met gat in, slotje erop en rond gaskabel ... zoiets)
Beter is: zet je motor ergens anders !!!!!
 
in nederland hoef je geen van beide te doen.. behalve als je meer dan 2 wielen/zijspan hebt.. dan moet het weer wel

Artikel 25 RVV 90 Lid 2
Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriële regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.

Voor het betaald parkeren kan ik het niet vinden. Ik dacht dat de regel gewoon is dat zodra je een betaalde parkeerplaats gebruikt ervoor betaald moet worden. M.a.w. als je je motor daar neer zet moet je betalen, als je niet wil betalen zet je em op de stoep zonder dat deze iemand hindert...
 
Laatst bewerkt:
Voor het betaald parkeren kan ik het niet vinden. Ik dacht dat de regel gewoon is dat zodra je een betaalde parkeerplaats gebruikt ervoor betaald moet worden. M.a.w. als je je motor daar neer zet moet je betalen, als je niet wil betalen zet je em op de stoep zonder dat deze iemand hindert...

Heb nog nooit betaald op een vak voor betaald parkeren. Kan het kaartje immers nergens laten, ga ook geen doosje met slot aan mijn motor hangen, dat is alleen maar een uitnodiging voor vandalen om aan mijn motor te gaan zitten. Heb ook geen zin om steeds een kaartje te kopen en achteraf dan bezwaar aan te tekenen en dat ding op te sturen. Als ik een boete krijg tegen ik sowieso bezwaar aan, zeg ik wel dat het kaartje met een plakbandje op mijn tank zat maar waarschijnlijk gestolen is :P
....

Daarnaast staat er op alle kaartjes dat je ze duidelijk zichtbaar achter je voorruit moet
leggen, heb geen voorruit dus dat feestje gaat niet door. Wens de parkeerwachter ook succes met het zoeken naar mijn ruitenwisser om de bon achter te zetten.
 
... dat is alleen maar een uitnodiging voor vandalen om aan mijn motor te gaan zitten ...

In BE hebben de mensen tenminste nog respect voor motards en blijven er dus af !

Nog nooit, maar dan ook nog nooit heeft er iemand (zichtbaar) mijn motor zitten bepotelen.
Ook van anderen nog nooit gehoord.

Niet dat je hem in Brussel Noord ongesloten moet achterlaten op de stoep van een achterafstraatje, dat nu ook weer niet.
 
In BE hebben de mensen tenminste nog respect voor motards en blijven er dus af !

Nog nooit, maar dan ook nog nooit heeft er iemand (zichtbaar) mijn motor zitten bepotelen.
Ook van anderen nog nooit gehoord.

Niet dat je hem in Brussel Noord ongesloten moet achterlaten op de stoep van een achterafstraatje, dat nu ook weer niet.


De meeste mensen op deze wereld (met misschien een paar uitzonderingen als nigeria aangezien er gewoon een scam naar dat land genoemd is :X ) hebben wel respect voor andermans eigendom. Helaas heb je toch altijd weer wat mensen die daar te stom voor zijn en die maken echt geen uitzondering voor België hoor..
 
ze moeten eigenlijk gewoon afstappen van systemen met kaartjes.
Gewoon je kenteken intypen in de betaalautomaat, euro's er in en klaar. Vervolgens gewoon de controleurs via hun pda aan de hand van je kenteken laten kijken of je nog tijd hebt of al te lang staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan