Ik heb niet heel veel ervaring met pech in het buitenland maar bij deze mijn ervaringen
in Duitsland mijn motor in elkaar gereden, gerepatrieerd via de ANWB reis en krediet brief, allemaal heel soepel geregeld, motor op groepstransport en na ongeveer een week motor weer thuis. Kan ook met vervangend vervoer maar dit zal in de meest gevallen een auto worden.
In Zweden startproblemen. Motor laten afslepen naar dealer (80 km verder). Dit kan aardig in de papieren gaan lopen. Ik kreeg via mijn IRK een vast bedrag vergoed (ik meen iets van 200 euro) maar moest nog ca. 100 euro bijbetalen!!. Reparatie was echter weer wel goedkoop
Met Kofferrek in Italie op zoek geweest naar een achterband. Na drie keer beloven dat de band er de volgende dag zou zijn maar besloten om dan maar met een kale band de vakantie uit te rijden.
In Oostenrijk na een crash de motor van mijn vriendin opgelapt. Bij een kleine motorzaak een spatbord en een spiegel gekocht, de eigenaar kwam het zelf op de camping passend maken en monteren. Is ongeveer 2 uur bezig geweest en vroeg inclusief de onderdelen 50 euro plus een biertje
in zwitserland nieuwe remblokken laten plaatsen (zuiger bleek te blijven hangen en dus in 2000 km blokken versleten). We kwamen een half uur voor sluitingstijd aan, namen alle tijd voor ons, boden koffie aan en toen we na een uurtje weer op pad konden vroegen ze 80 euro.
In Duitsland een lekke band. Diverse motorzaken af om een plug of paraplu te laten plaatsen. Dat wilden ze niet doen omdat ze dat niet mochten van hun verzekering. Uiteindelijk toch een zaak gevonden die er voor 15 euro een paraplu in heeft gezet.
Kortom, volgens mij valt het aardig mee voor wat het afzetten door motorzaken aan gaat. Banden zijn wel gewoon duurder in het buitenland (uitzonderingen daargelaten) en de meeste zaken hebben geen of weinig banden op voorraad. Het wachten op een band kan dus een paar dagen kosten
Zie trouwens dat ik nog best wel wat pechgevalletjes in het buitenland heb meegemaakt in de loop der jaren