pfff , welke scooter?

robmoto

Rookie
13 nov 2022
18
5
Hey allen,
ik ben rob, en rij met een bmw k1200s, nogal aan de sportieve kant zonder teveel te overdrijven.😁Nu heb ik jullie hulp nodig omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Voor dagelijks woon werk verkeer zou ik een scooter 400,of600 cc willen kopen, uiteraard tweedehands tot 2600 euro.ouderdom is niet zo belangrijk,maar km stand wel. Zelf ben ik nog wel wat handig in mechaniek. Wat zouden jullie aanraden en graag ook waarom. Bedankt voor de reacties Mvg, Rob
 
wel dat valt wel mee ik heb wat rondgekeken en gebeld ik heb de keuze tussen burgman silverwing en kymco. een aprillia atlantic 500 voor 1800 euro, maar die vind ik dus niet mooi.
 
Waarom denk je aan een 400 - 600cc scooter? Voor woon-werkverkeer lijkt me een 300-350 toch voldoende.
Zoek eens naar een Piaggio Beverly 350, of een Honda SH300 of een Yamaha XMAX 300.
Alhoewel ook voor die scooters je budget aan de lage kant zal blijken te zijn.
 
voor het zelfde dilemma gestaan .als je van een best dikke brommer afkomt is 300 cc echt te weinig
na lang zoeken gekozen voor een T-max van 2015 (jonger dan 2011)
maar of dat gaat lukken voor je gekozen budget
 
Tja, gezien de algemeenheid van de gestelde vraag, zal nu iedereen. - begrijpelijk - zijn eigen scooter gaan aanbevelen.

TS wil m.i. echter voor een dubbeltje op de eerste rij zitten : voor € 2.600 heb je een afgetrapte snellere scooter waar VEEL aan moet gesleuteld worden of een ietwat minder afgetrapte trage scooter , waar MINDER aan moet gesleuteld worden.
 
Tja, gezien de algemeenheid van de gestelde vraag, zal nu iedereen. - begrijpelijk - zijn eigen scooter gaan aanbevelen.

TS wil m.i. echter voor een dubbeltje op de eerste rij zitten : voor € 2.600 heb je een afgetrapte snellere scooter waar VEEL aan moet gesleuteld worden of een ietwat minder afgetrapte trage scooter , waar MINDER aan moet gesleuteld worden.
 
ik heb de indruk dat hier in België de scooters toch iets goedkoper zijn. Iemand ervaring met sym? Eigenlijk zoek ik pakweg een 400cc met grotere wielen,(misschien ingebeelde veiligheid?)betrouwbaar en in onderhoud niet te duur. Normaal onderhoud doe ik zelf maar van vario en dergelijke ken ik (nog)niets.
 
ik heb de indruk dat hier in België de scooters toch iets goedkoper zijn. Iemand ervaring met sym? Eigenlijk zoek ik pakweg een 400cc met grotere wielen,(misschien ingebeelde veiligheid?)betrouwbaar en in onderhoud niet te duur. Normaal onderhoud doe ik zelf maar van vario en dergelijke ken ik (nog)niets.
Prima scoot,ik heb de maxsym 600i ,35000 km uit 2016
 
In de 400cc toerklasse; Burgman 400, Maxsym 400, Silverwing 400. Allemaal behoorlijk bulletproof. Maar ook wel behoorlijk aan de prijs. Zelf de Burg en de Silverwing gehad. Heel verschillende karakters maar de Silverwing trok me toch meer vanwege de fijne tweecilinder. De Burg is toch een stuk rauwer. Sym maakt ook goed spul maar zou ik in Nederland niet aanraden. In België wel, daar is Sym een stuk couranter. Jammer dat je de Atlantic niet je smaak is. Die waren een stuk goedkoper destijds dus ook tweedehands goedkoper. Afwerking is minder maar het blok is goed.
 
ik heb de indruk dat hier in België de scooters toch iets goedkoper zijn. Iemand ervaring met sym? Eigenlijk zoek ik pakweg een 400cc met grotere wielen,(misschien ingebeelde veiligheid?)betrouwbaar en in onderhoud niet te duur. Normaal onderhoud doe ik zelf maar van vario en dergelijke ken ik (nog)niets.
Als je je zinnen hebt gezet op een 400, zoek er dan één. Maar hou wel in je achterhoofd dat de prijs die je wil besteden aan de lage kant is.
Dus bekijk wat je vindt met een kritische blik.
 
beste MF ers,of hoe zou je het niemen ik ga me nig eeb beetje inlezen en rondkijken Ik denk dat ik toch voor de silverwing ga. mooi model enz.. je weet wel . D as natuurlijk eigen smaak. Atlantic valt af doordat ie wat te rond is langsachter vekeken, eeral ieder zijn smaak he. ik kom er later op terug. Dank jullie voor de input . Hou het veilig 🖐️
 
Heb je er al eens op gereden? Ik heb een keer op een Burgman gereden, ik vond de zithouding erg passief. Een stadsscooter zoals een SH300 heeft een veel actievere zithouding en met een 300cc kom je op de snelweg ook nog goed uit te voeten.
Het is ook maar net waar je er mee rijdt. 50 km lang een actieve houding op de snelweg slaat nergens op.
 
Een 400cc scooter lijkt me een prima oplossing met de silverwing als enige 2 cilinder motor. Bovendien moet dat lukken met 2600€. In België althans !
 
beste MF ers,of hoe zou je het niemen ik ga me nig eeb beetje inlezen en rondkijken Ik denk dat ik toch voor de silverwing ga. mooi model enz.. je weet wel . D as natuurlijk eigen smaak. Atlantic valt af doordat ie wat te rond is langsachter vekeken, eeral ieder zijn smaak he. ik kom er later op terug. Dank jullie voor de input . Hou het veilig 🖐️
Succes. En ik zou van spellingschecker veranderen want die van jou heeft volgens mij kuren.
 
ik heb de indruk dat hier in België de scooters toch iets goedkoper zijn. Iemand ervaring met sym? Eigenlijk zoek ik pakweg een 400cc met grotere wielen,(misschien ingebeelde veiligheid?)betrouwbaar en in onderhoud niet te duur. Normaal onderhoud doe ik zelf maar van vario en dergelijke ken ik (nog)niets.
Ik rij sinds kort op een nieuwe Sym Symphony 125. Ze hebben ook zwaardere modellen. Ik ben gematigd positief, schijnt qua onderdelen iets goedkoper te zijn dan bijv Honda en ook iets makkelijker sleutelen, als ik mn monteur moet geloven. Zelf sleutel ik niet aan motoren dus bij mij ook kosten baten reden dat ik nu op een Sym rij. (5 jaar garantie, onderdelen goedkoper, makkelijker sleutelen = minder werkplaatskosten) maar snellere scooters zijn ook weer duurder, dus ik zou toch gewoon eens wat proefritjes gaan maken op verschillende scooters.
 
Terug
Bovenaan Onderaan