Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

Even update hier. Gisteren voor herkeuring geweest. Alles goed, behalve 1 puntje waar ze bij de RDW ook niet precies wisten wat nu de handige oplossing is. Keurmeester dacht goed mee hoe het op te lossen is. Hier is een discussie voor opgestart bij de RDW. Het puntje heb ik voor de collega's in het engels uitgetypt:


For people interested in the technical background: The regulation under discussion is article 5.1.2.2. from the european R100 guideline. This states the following:
5.1.2. Protection against indirect contact
5.1.2.1. For protection against electrical shock which could arise from indirect contact, the exposed
conductive parts, such as the conductive barrier and enclosure, shall be galvanically connected
securely to the electrical chassis by connection with electrical wire or ground cable, or by
welding, or by connection using bolts, etc. so that no dangerous potentials are produced.
L 57/58 Official Journal of the European Union 2.3.2011 EN
5.1.2.2. The resistance between all exposed conductive parts and the electrical chassis shall be lower than
0.1 ohm when there is current flow of at least 0,2 amperes.

Since we use hub motors, which are outrunner motors, the housing is connected to the axle through a bearing. A bearing has a resistance of more than 0.1 ohm while standing still (roughly 0.5 to 0.8 in our case). Therefor it is difficult to comply to this guideline.
The inspector's opinion is that either:
1. the motor is standing still and therefor does not have any voltage applied to it and is therefor safe.
2. the motor is running and therefor you cannot touch the housing.


Nu dus nog wachten op resultaat van de discussie binnen de RDW.
 
Als je een verbinding maakt met koolborstels tussen huis en as, verlaag je die weerstand dan voldoende?

En dan toch nog een vraag. Bij een normale draaistroommotor voert het statorveld spanning en heeft het anker alleen de kooi die door inductie stroom voerend is. Bij een trommelmotor zal toch ook dat probleem optreden. Hoe is dat daar opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Als je een verbinding maakt met koolborstels tussen huis en as, verlaag je die weerstand dan voldoende?
Ja, dan bouw je er dus een sleepcontact op. Het is alleen de vraag hoe lang dat goed gaat. Na een paar kilometer kun je het er dan net zo goed weer uit halen.

Ik heb vrijdag een aantal leveranciers van vetten mail gestuurd voor informatie. Er schijnt speciaal lagervet te zijn wat elektrisch geleidend is. Daarmee kan dit probleem misschien opgelost worden. Dat is dan ook meteen een stuk permanenter en netter dan een sleepcontact.
 
Ja, dan bouw je er dus een sleepcontact op. Het is alleen de vraag hoe lang dat goed gaat. Na een paar kilometer kun je het er dan net zo goed weer uit halen.
In de industrie wordt al meer dan 100 jaar koolborstels gebruikt om ook redelijk grote stromen van stilstaand naar bewegend over te brengen.
In mijn motor, een ouderwetse tweeklepper BMW, wordt het anker voorzien van spanning door 2 koolborstels op gladde koperen ringen en dat gaat al meer dan 35 jaar en 160.000 lang mee zonder onderhoud.
 
In de industrie wordt al meer dan 100 jaar koolborstels gebruikt om ook redelijk grote stromen van stilstaand naar bewegend over te brengen.
In mijn motor, een ouderwetse tweeklepper BMW, wordt het anker voorzien van spanning door 2 koolborstels op gladde koperen ringen en dat gaat al meer dan 35 jaar en 160.000 lang mee zonder onderhoud.
Wij hebben alleen die gladde koperen ringen niet. En eigenlijk ook amper ruimte om zoiets toe te voegen. In elk geval niet in de motor en daar buiten verwacht ik dat slijtage nogal vlot gaat door vuil en water wat er tussen gaat komen.

Het probleem met lagers die een relatief hoge weerstand hebben komt blijkbaar vaker voor tegenwoordig, vandaar dat ik dat vet relatief snel gevonden had.

Dat zou ook betekenen dat we er geen extra sytemen bovenop hoeven bouwen. Vandaar de voorkeur.
 
Van het weekend aan de slag gegaan met dat elektrisch geleidend lagervet. We hebben de weerstand van de behuizing van de motor naar het chassis terug kunnen brengen van 0.5 naar 0.02 ohm. Ruim binnen de marge dus.

Komend weekend de andere motor, en ondertussen de RDW mailen dat ze mogen meten binnenkort.
 
Wat jullie project is en laten keuren is dus een soort type-keuring. Werkt de RDW mee omdat het een project is dat ook voor hen nieuw is of betalen jullie de volle mep alsof je een importeur bent van een nieuw type motorvoertuig ?
 
Wat jullie project is en laten keuren is dus een soort type-keuring. Werkt de RDW mee omdat het een project is dat ook voor hen nieuw is of betalen jullie de volle mep alsof je een importeur bent van een nieuw type motorvoertuig ?
Het is individuele goedkeuring, geen type goedkeuring. Maar wij betalen gewoon het uurtarief. Ofja.. de baas betaald dat.
 
Laatste weken is het hard gegaan. Elektrisch geleidend lagervet blijkt te werken. Na wat testjes thuis met kleine lagers hebben we de motoren uit elkaar gehaald om het vet te vervangen. Hiermee kwamen we zelf uit op een 0,02ohm weerstand naar chassis. Ruim binnen de marge.

Bij de RDW hadden ze ook heel snel tijd en ik ben dus gisteren naar Lelystad gereden voor de laatste meting. Ze hebben daar hetzelfde gemeten, dus het ding is na 5 jaar hard werken goedgekeurd. *O**O**O*

PiaggioApproved.jpeg


Nu alleen nog een weekje wachten op het papierwerk.
 
Heeft Piaggio eigenlijk ooit interesse getoond?
Er rijden in Italië best nog wel wat van deze dingen rond en ze worden ook hier nog nieuw verkocht.
Ik weet dat ze hier vooral als rijdende espresso apparaat gezien worden maar, wij hebben er zelf eentje en het is toch ook best wel een practisch (beetje agricultisch) voertuigje hoor.
Zou die van ons ook best willen electrificeren (als mogelijk tegen redelijke kosten en moeite; dus geen vijf jaar :} ).
 
Mooi dat het gelukt is!
ik ben nog maar 3 jaar aan het bouwen en wil binnenkort naar de keuring (mag ik voor naar München...).
 
overigens wel jammer voor dit topic.... -O-





:+
Oh, we blijven wel wat door prutsen aan het ding hoor.
Proficiat met deze mijlpaal, ik hoop m eens een keer in het echt te kunnen aanschouwen.
Dat kan. Stuur maar een PB.
Heeft Piaggio eigenlijk ooit interesse getoond?
Er rijden in Italië best nog wel wat van deze dingen rond en ze worden ook hier nog nieuw verkocht.
Ik weet dat ze hier vooral als rijdende espresso apparaat gezien worden maar, wij hebben er zelf eentje en het is toch ook best wel een practisch (beetje agricultisch) voertuigje hoor.
Zou die van ons ook best willen electrificeren (als mogelijk tegen redelijke kosten en moeite; dus geen vijf jaar :} ).
Nee, Piaggio heeft geen interesse getoond, en dat is ook nooit het idee geweest.

En even elektrificeren tegen redelijke kosten en moeite gaat hem denk ik ook niet worden. Veel is zelfgemaakt, of particulier niet te verkrijgen.

Alleen aan onderdelen gok ik dat je zo'n 15-20000 kwijt bent. En dan moet je de hele keuring nog door.
 
Heel mooi! :]

Is hij nu 20kg te zwaar wat betreft de apk plicht?
Of kijk ik bij het verkeerde gewicht?
Dan had ik hem toch laten keuren met een accu minder. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan