Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

vanmorgen op de a10 thv makro 5 baans weg zonder vlugstrook met aan de zijkanten aluminium wegafzetting ik rij op de middelste baan 2 vrachtwagens links rechts naast me 80km per uur wat wil je dan niet..........
dat je scooter afslaat en dus mijn mijn geluk slaat ie af kon geen kant op 3 bijna dood ervaringen later sta ik op de meest rechtste baan tegen de weg afzetting auto vliegen toeterend langs me.
politie stopt en me scooter start weer en zo ben ik met politie escorte van de snelweg gekomen...
moraal van het verhaal ik heb de mijne ingeruild op een xmax nooit meer piaggio wat een onbetrouwbaar ding is dat.
vanavond meer... -O-
Paar weken geleden exact hetzelfde meegemaakt, ook op de A10. Was niet de eerste keer. (2014 met 11k)
Kappen eraf, bedrading, stekkers zekeringen alles schoongemaakt en het bleef 2 dagen weg. Soms een soort stall soms afslaan en daarna weer starten en door.
Tot 2 weken geleden, afslaan en stoppen gelukkig met vluchtstrook dit keer en niet meer starten.
Zal ik hem over de vangrail.......? Maar ook geen startmotor en wel alle lampjes aan???
Killswitch paar keer aan uit niets! Zekeringen allemaal ok.
Toen een helder ID en de zijstandaard een paar keer heen en weer en...........ja hoor, weer leven.
Switch intussen doorverbonden en al 2 weken geen last meer.
Wou ik toch even delen
 
Paar weken geleden exact hetzelfde meegemaakt, ook op de A10. Was niet de eerste keer. (2014 met 11k)
Kappen eraf, bedrading, stekkers zekeringen alles schoongemaakt en het bleef 2 dagen weg. Soms een soort stall soms afslaan en daarna weer starten en door.
Tot 2 weken geleden, afslaan en stoppen gelukkig met vluchtstrook dit keer en niet meer starten.
Zal ik hem over de vangrail.......? Maar ook geen startmotor en wel alle lampjes aan???
Killswitch paar keer aan uit niets! Zekeringen allemaal ok.
Toen een helder ID en de zijstandaard een paar keer heen en weer en...........ja hoor, weer leven.
Switch intussen doorverbonden en al 2 weken geen last meer.
Wou ik toch even delen
Ik geef je helemaal gelijk, een xmax rijd heerlijk beetje stug in de vering maar voor de rest een top scooter
 
Iemand ervaring met lichtjes inhouden op lage snelheden. Beetje stotteren en zachte pufjed uit uitlaat... beverly van eind 2012. Met 7.5k pas gereden...


Hoor graag van jullie
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Maar wat het kan zijn is dat je bij zeer lage snelheden met het gashendel quasi op 0 tegen de cut off aan zit te rijden.
Dat er afwisselend geen en een minieme hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
Ik speel daar wel eens mee. Eerst gas dicht, en dan gas een heel klein beetje openen en terug dicht. En dan kan ie zo wel eens een knalletje in de uitlaat laten horen.
 
Het lijkt net alsof euro 95 e10 ervoor zorgt dat deze minder soepel loopt. Dat is althans mijn gedachten...

Wat er dus gebeurd sinds mijn laatste 2 tankbeurten is het volgende.

Bij halfgas of als je je gashendel terugdraait omdat je minder snelheid wilt maken voel je dat de beverly niet soepel loopt. Alsof hij zich verslikt.. daarnaast knalt de uitlaat soms. En bij het lichtjes aandraaien stottert de blok dus ook. Als ik de gas vol opentrek dan lijkt het gewoon te klinken.

Ik hoop dat je me zo beter begrijpt.
 
Het lijkt net alsof euro 95 e10 ervoor zorgt dat deze minder soepel loopt. Dat is althans mijn gedachten...

Wat er dus gebeurd sinds mijn laatste 2 tankbeurten is het volgende.

Bij halfgas of als je je gashendel terugdraait omdat je minder snelheid wilt maken voel je dat de beverly niet soepel loopt. Alsof hij zich verslikt.. daarnaast knalt de uitlaat soms. En bij het lichtjes aandraaien stottert de blok dus ook. Als ik de gas vol opentrek dan lijkt het gewoon te klinken.

Ik hoop dat je me zo beter begrijpt.

Zoals je het omschrijft lijkt het me niet normaal dat de scooter dit doet.
Ik zal allereerst beginnen met geen E10 meer te tanken, wat er ook word gezegd niet meer doen.
Je zou om het makkelijk te houden eerst de bougie kunnen vervangen.
Laat even weten als het wat oplevert.
 
Het lijkt net alsof euro 95 e10 ervoor zorgt dat deze minder soepel loopt. Dat is althans mijn gedachten...

Wat er dus gebeurd sinds mijn laatste 2 tankbeurten is het volgende.

Bij halfgas of als je je gashendel terugdraait omdat je minder snelheid wilt maken voel je dat de beverly niet soepel loopt. Alsof hij zich verslikt.. daarnaast knalt de uitlaat soms. En bij het lichtjes aandraaien stottert de blok dus ook. Als ik de gas vol opentrek dan lijkt het gewoon te klinken.

Ik hoop dat je me zo beter begrijpt.
OK, iets duidelijker. Ik herken het niet van bij mijn Beverly.

Als je echt wil weten of dat met E10 te maken heeft kan je de volgende test doen:
- tank de volgende 2 tankbeurten weer E5 -> dan zou het probleem (geleidelijk) moeten verdwijnen (rij je tank wel leeg genoeg vooraleer te tanken)
- tank daarna terug 2 tankbeurten E10 -> dan zou het probleem opnieuw moeten opduiken
Als bovenstaande inderdaad gebeurt, tank dan verder uitsluitend E5.
Blijf van die bougie voorlopig maar vanaf.
 
Okay even een update!
Mijn Beverly stottert nog steeds. Ik ben inmiddels 2 e5 tankbeurten verder maar zie nog niet echt verbetering.

Wat mij vandaag is opgevallen is dat de accuvoltage wat af te lezen is onder mijn snelheidsmeter, 14 en soms naar 14.5 schiet tijdens het rijden.
Is dit vrij normaal of moet ik het stotteren van de blok zoeken in de stroom.

Situatie is als volgt, volgas merkt je er niks van.
Halfgas ofiets meer of minder zorgt dus voor het stotteren van de blok.

Een rotonde op met een beetje constante gas zorgt voor dat hij stottert en de snelheid dus niet stil kan houden.

Misschien weet iemand raad. Alvast bedankt
 
Goed, de brandstofsoort zal het wel niet zijn.
Die 14 - 14.5V is normaal als de motor draait.

Het komt er toch op neer dat het iets moet zijn met of het brandstof-lucht mengsel of de ontsteking.

Als hij bij volgas goed draait dan zal er al zeker niets mis zijn met de bougie en de kwaliteit van de vonk, want het is moeilijker om een vonk te rekken met het gas open dan met het gas op stationair. En hij heeft elektronische ontsteking dus ik verwacht dat de timing ook wel goed zal zijn.

Dat wijst dan toch eerder op een mengselprobleem. Start hij vlot koud en warm?
 
Goed, de brandstofsoort zal het wel niet zijn.
Die 14 - 14.5V is normaal als de motor draait.

Het komt er toch op neer dat het iets moet zijn met of het brandstof-lucht mengsel of de ontsteking.

Als hij bij volgas goed draait dan zal er al zeker niets mis zijn met de bougie en de kwaliteit van de vonk, want het is moeilijker om een vonk te rekken met het gas open dan met het gas op stationair. En hij heeft elektronische ontsteking dus ik verwacht dat de timing ook wel goed zal zijn.

Dat wijst dan toch eerder op een mengselprobleem. Start hij vlot koud en warm?

Bedankt voor je reactie, je gaat overal opletten als er iets loos is met je motor/scooter.
Starten doet hij gewoon soepel nooit startproblemen gehad. En stationair ook gewoon netjes alleen bij lichtjes gassen tot aan de max zeg maar dan stottert hij.
Als ik 80 rij constant is het constant gestotter.. enz de blok schudt. Ik heb er net shell e5 in gegooid. Boegie is denk ik goed. Ik zit op bijna 8 k beurtje komt er aan maar vond het nog iets te vroeg.
 

Bijlagen

  • 16001935737538549199788898260127.jpg
    16001935737538549199788898260127.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 5
Bedankt voor je reactie, je gaat overal opletten als er iets loos is met je motor/scooter.
Starten doet hij gewoon soepel nooit startproblemen gehad. En stationair ook gewoon netjes alleen bij lichtjes gassen tot aan de max zeg maar dan stottert hij.
Als ik 80 rij constant is het constant gestotter.. enz de blok schudt. Ik heb er net shell e5 in gegooid. Boegie is denk ik goed. Ik zit op bijna 8 k beurtje komt er aan maar vond het nog iets te vroeg.
Dus:
Start probleemloos zowel koud als warm. Dan is er niets mis met de mengselverrijking bij koudstart (die zou kunnen blijven hangen)
Draait probleemloos stationair en bij lichte belasting.
Stottert bij deellast, max zo rond 80.
En bij volgas is weer alles OK.
Tja, dan zou ik het even zo niet weten.

Maar je zit aan net geen 8k km. Dat is niets eigenlijk. Is de BV nog in garantie?
Als dat zo is dan zou ik direct voor dat onderhoud gaan en het daar laten oplossen.
 
Dus:
Start probleemloos zowel koud als warm. Dan is er niets mis met de mengselverrijking bij koudstart (die zou kunnen blijven hangen)
Draait probleemloos stationair en bij lichte belasting.
Stottert bij deellast, max zo rond 80.
En bij volgas is weer alles OK.
Tja, dan zou ik het even zo niet weten.

Maar je zit aan net geen 8k km. Dat is niets eigenlijk. Is de BV nog in garantie?
Als dat zo is dan zou ik direct voor dat onderhoud gaan en het daar laten oplossen.
Bedankt voor je reactie Peter. Ja hij rijdt op ieder snelheid bijna stotterend zolang je de gas niet vol open gooit. Helaas geen garantie hij is uit 2012, ben sinds de corona pas iets meer gaan rijden ermee. Ik ga volgende week langs een monteur om even alles na te lopen.

Ik laat het je weten
 
Heb je hem nieuw gekocht en reed/ rij je weinig of tweedehands?
Ik heb mijn BV300 begin vorig jaar tweedehands gekocht. Die is ook van 2012 en had 9200km. De vorige eigenaar had daar ook erg weinig mee gereden.
 
Heb je hem nieuw gekocht en reed/ rij je weinig of tweedehands?
Ik heb mijn BV300 begin vorig jaar tweedehands gekocht. Die is ook van 2012 en had 9200km. De vorige eigenaar had daar ook erg weinig mee gereden.
Deze heeft eerst een tijd als showmodel in de winkel gestaan. En is toen gekocht door iemand ik ben 3e eigenaar en heb hem al 3 jaar. Ik heb zelf 5000 km probleemloos gereden en zelfs nu rijdt dat ding gewoon. Enkel dat gestotter.. heb factuur en dergelijke erbij gehad. Bandjes waren ook van 2012 gezien de codes..
 
Laatst bewerkt:
Deze heeft eerst een tijd als showmodel in de winkel gestaan. En is toen gekocht door iemand ik ben 3e eigenaar en heb hem al 3 jaar. Ik heb zelf 5000 km probleemloos gereden en zelfs nu rijdt dat ding gewoon. Enkel dat gestotter.. heb factuur en dergelijke erbij gehad. Bandjes waren ook van 2012 gezien de codes..
Dan heb je hem gekocht toen hij 5 jaar oud was en ongeveer 3000km had gereden.
De onderhoudsbeurten van een Beverly lopen normaal op een tempo van 5000km.
Heb je hem dan ooit al een onderhoudsbeurt gegeven?
Want indien niet dan zou het kunnen dat hij tot nu enkel het eerste nazicht na inrijden heeft gehad en dan wordt het hoog tijd voor een onderhoudsbeurt.
 
Dan heb je hem gekocht toen hij 5 jaar oud was en ongeveer 3000km had gereden.
De onderhoudsbeurten van een Beverly lopen normaal op een tempo van 5000km.
Heb je hem dan ooit al een onderhoudsbeurt gegeven?
Want indien niet dan zou het kunnen dat hij tot nu enkel het eerste nazicht na inrijden heeft gehad en dan wordt het hoog tijd voor een onderhoudsbeurt.
Ik had in april met 5300 km olie ververst putoline 15w 50. En dacht bij 10k even alles nalopen, maar dat wordt waarschijnlijk volgende week als dat gestotter niet ophoudt.
 
UPDATE Inmiddels bijna 3e tank opgereden en een paar x dit middeltje gebruikt, die ik in de schuur had liggen. Ik hoop dat ik niet te vroeg juich maar mijn laatste 2 ritten waren weer normaal geen gestotter meer. Denk toch dat die e10 in combinatie met soms lang stilstaan niet goed was. Voorlopig geen e10 voor mij. Bedankt allen
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200921-214106_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200921-214106_Samsung Internet.jpg
    186,1 KB · Weergaven: 15
Inmiddels weer een tijdje niets gepost, dus weer tijd voor een update.
Enige wat ik er nog niet van Malossi op de had zitten was een Koppeling, dus gisteren avond deze gemonteerd. Ik had mezelf al er op voorbereid dat het veel werk was en dat was het dus idd ook, zie foto’s. Schijnbaar was de koppeling al aardig versleten want bij 2 platen zat er geen voering meer op en was de olie ook flink vervuild. Dat laatste komt denk ik door de voering die heeft losgelaten en door de olie is gaan zweven.

B8510B2B-1BBF-4773-90FE-A83A057111CE.jpeg
049DEE22-4FBB-43FD-A94A-A60357D72D9D.jpeg
1FA62481-B11C-4501-8547-00D20984D38B.jpeg
B59B874B-7FCA-43B3-BAE9-325881B7129F.jpeg
BDA5A144-7B7D-4E1D-AB3B-02A231C77D60.jpeg
C3E8EFF8-33B1-46EF-82FF-E035A0DC1CDD.jpeg
262B1114-014D-4479-AD6D-2BDF53DB4307.jpeg
C92183CD-2554-4FB7-BDCD-B716F0075DDC.jpeg
2D79DFD8-495D-4901-B6A3-A872FA2C8F31.jpeg
0DBED69C-6B3F-45CA-8095-C0C2CBF64D68.jpeg
AEF694B3-0734-47E0-B032-27878D710652.jpeg


Het resultaat is wel echt goed te noemen. Motor pakt met een hoger toerental op waardoor er vooral op lage snelheid veel minder bokkerig is.

Volgende update gaat de scooter op de vermogens bank en zal de Malossi computer worden afgesteld.
 

Bijlagen

  • DBDD9DBD-FFD8-4FB5-8D8B-4AEF0A7CC7C9.jpeg
    DBDD9DBD-FFD8-4FB5-8D8B-4AEF0A7CC7C9.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 8
  • 4AB3DF6E-E300-4749-8817-6228BA17BC04.jpeg
    4AB3DF6E-E300-4749-8817-6228BA17BC04.jpeg
    812,5 KB · Weergaven: 10
  • 8CD91F48-D6DA-4D18-8701-B214E37AA50E.jpeg
    8CD91F48-D6DA-4D18-8701-B214E37AA50E.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 8
Inmiddels weer een tijdje niets gepost, dus weer tijd voor een update.
Enige wat ik er nog niet van Malossi op de had zitten was een Koppeling, dus gisteren avond deze gemonteerd. Ik had mezelf al er op voorbereid dat het veel werk was en dat was het dus idd ook, zie foto’s. Schijnbaar was de koppeling al aardig versleten want bij 2 platen zat er geen voering meer op en was de olie ook flink vervuild. Dat laatste komt denk ik door de voering die heeft losgelaten en door de olie is gaan zweven.



Het resultaat is wel echt goed te noemen. Motor pakt met een hoger toerental op waardoor er vooral op lage snelheid veel minder bokkerig is.

Volgende update gaat de scooter op de vermogens bank en zal de Malossi computer worden afgesteld.
Sjaakie,
De BV350 heeft een automatisch werkende meervoudige natte plaatkoppeling.
Een natte plaatkoppeling is me natuurlijk goed bekend, maar hoe werkt die koppeling bij de BV350 nu precies?
Meer bepaald: hoe worden de platen gekoppeld?

Ik zie daar iets van rollen inzitten.
Zijn het die rollen die door middelpuntsvliedende kracht de platen koppelen?
 
Sjaakie,
De BV350 heeft een automatisch werkende meervoudige natte plaatkoppeling.
Een natte plaatkoppeling is me natuurlijk goed bekend, maar hoe werkt die koppeling bij de BV350 nu precies?
Meer bepaald: hoe worden de platen gekoppeld?

Ik zie daar iets van rollen inzitten.
Zijn het die rollen die door middelpuntsvliedende kracht de platen koppelen?

klopt helemaal wat je zegt Peter. De rollen vliegen door de middelpuntvliedende kracht naar buiten. Komen vervolgens tegen de ronde drukplaat aan waar weer druk veertjes achter zitten. Deze druk veertjes bepalen het aangrijp toerental van de koppeling en krijg je ook bij de Malossi set. Ze zijn er in 3 verschillende sterktes. Heb er bij mij nu de zwaarste in zitten en doet eigenlijk pressies hoe ik het hebben wil. Foto is van de bewuste veertjes.
CAF92A71-3C1C-40B0-BB52-D298ADD6E74B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan