Piaggio Medley S 125i bwj. 2020

Negatief valt op dat het sleutel contact op een moeilijke en onhandige plaats staat, je moet bijna op je knieen gaan liggen om de sleutel in het contact te krijgen
Ja daar kunnen ze nog wel iets aan bijleren bij Piaggio.
Ik rij sinds Zaterdag een Aprilia Scarabeo 250 uit 2008 (in principe een Piaggio Beverly) en dat contactslot was mij ook al opgevallen.
Die zit een beetje naar beneden gericht onderin de stuurkap.
Maar in de nieuwere nog niks verbeterd blijkbaar.
 
Is deze motorscooter zuiniger dan je 50cc Sym die je had of niet?
Ligt eraan. De eerste 80.000 km verbruikte de Symphony minder dan 1,5 liter/100 km. dit evolueerde naar 2,25 tegen het einde (120.000 km). Nee dus, in verhouding verbruikt de Piaggio wel minder, ik rijd er sneller mee en hij weegt 30 kilo meer.
 
De kilometerteller ging vandaag over de 5.000 kilometer. Tot nu heb ik zorgeloos gereden. Ik ben er nog altijd blij mee en kan nog gewoon 5.000 kilometer door rijden eer zich het volgende onderhoud aandient. Vooral aangenaam is het goed afleesbare display. Minpuntje zijn de weerbarstige rubbers op de bedieningsknoppen voor het display. Je moet er wel erg nadrukkelijk en precies goed op de juiste plaats drukken. En dat gaat net iets te gemakkelijk mis.
 
Na 10.000 kilometer, gisteren het eerste groot onderhoud gedaan. Geen waarneembaar olieverbruik. Diagnose toestel bij de Piaggio dealer gaf nergens geen afwijkingen aan. Mede daardoor werd beslist om de klepspeling niet te controleren. Verder werden alle filters vervangen samen met 1,4 liter Putoline 0W30 (vanwege de start/stop) olie. Kosten 112€.
 
Na 10.000 kilometer, gisteren het eerste groot onderhoud gedaan. Geen waarneembaar olieverbruik. Diagnose toestel bij de Piaggio dealer gaf nergens geen afwijkingen aan. Mede daardoor werd beslist om de klepspeling niet te controleren. Verder werden alle filters vervangen samen met 1,4 liter Putoline 0W30 (vanwege de start/stop) olie. Kosten 112€.
mooi leven in BE. kom je in randstad in nl dan gaat dat echt meer kosten.
 
Na 10.000 kilometer, gisteren het eerste groot onderhoud gedaan. Geen waarneembaar olieverbruik. Diagnose toestel bij de Piaggio dealer gaf nergens geen afwijkingen aan. Mede daardoor werd beslist om de klepspeling niet te controleren. Verder werden alle filters vervangen samen met 1,4 liter Putoline 0W30 (vanwege de start/stop) olie. Kosten 112€.
10.000km op een half jaar. Dat is flink gereden.
 
Na 10.000 kilometer, gisteren het eerste groot onderhoud gedaan. Geen waarneembaar olieverbruik. Diagnose toestel bij de Piaggio dealer gaf nergens geen afwijkingen aan. Mede daardoor werd beslist om de klepspeling niet te controleren. Verder werden alle filters vervangen samen met 1,4 liter Putoline 0W30 (vanwege de start/stop) olie. Kosten 112€.
10.000km? Nu al?
Slaap jij wel eens? 8)7
 
Ondertussen staan er 3.000 kilometer op de teller. In positieve zin valt op dat er een zeer informatief en uitstekend afleesbaar display is, ook in direct zonlicht. De motor loopt zoals je van nieuw mag verwachten. Rijden gaat stabiel en zeer wendbaar, bijna als een brommertje, Remmen idem dito, wel begint het abs nogal vroeg vindt ik en ik ben benieuwd of dat ook zo blijft. Zithouding is ok, na anderhalf uur geen of nauwelijks zadelpijn. Dit is mijn eerste 2 wieler die op dat vlak zo goed bevalt. Heel blij met het laadvermogen onder het zadel, op reizen in de regio hoef ik geen extra bagage capaciteit mee. Het zuinigste verbruik tot nu lag op 2,04 liter/100 kilometer waarbij ik wel meld dat ik na de 1.000 kilometer inspectie (93€) ik een halve gram zwaardere rolletjes heb gemonteerd. Ik rijd bijzonder defensief en liefst waar er weinig verkeer is. Hoewel het machien 15 pk ambieert kan je alleen binnen het bereik van 20 tot 60 kmper uur spreken van redelijk goede trekkracht, daarboven word het al vlug minder. Topsnelheid weet ik niet, nog geen behoefte gehad om dat uit te proberen. Uitstekende scooter om trage reizen te maken, te flaneren, te genieten.
Negatief valt op dat het sleutel contact op een moeilijke en onhandige plaats staat, je moet bijna op je knieen gaan liggen om de sleutel in het contact te krijgen, "bijna" want je hebt helemaal prijs als je een kabel in de usb poort wil pluggen. Foei Piaggio, je hebt liefst extra verlichting en fijne vrouwenhandjes nodig om je apparaat van stroom te voorzien.
Volgende nazicht met oliewissel is gepland over 7.000 km.
Wat is het resultaat van de zwaardere rollertjes die je gemonteerd
 
Na 11.500 km in ruim een jaar kan ik wel stellen dat de scooter probleemloos rijd. Ik heb nog geen enkele keer langer hoeven starten dan 1 seconde. Verbruik rond of iets over de 2 liter/100 kilometer, voldoende bagagemogelijkheid en elke 10.000 km nazicht. Voldoende zo?
 
Zeker, dankjewel. Dat zijn een hele hoop kilometers in een jaar dus ik had wel gedacht dat je grote problemen zou opmerken. Het geeft vertrouwen dat je er geen meldt. Ik ben zelf ook van plan behoorlijk veel kilometers te maken tussen Engeland en Schotland waar 'ie hopelijk geen power tekort komt om af en toe een flinke helling aan te vallen. De mogelijkheid om twee helmen onder het zadel te bergen is een grote bonus. De Piaggio dealer raadde me de Aprilia SR GT aan als een meer robuuste scooter, maar ik heb geen zin in een topkoffer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan