piaggio typhoon 180 2t

merk je veel schil met andere uitlaat 10km meer?
en geluid is dat erg veel harder?
He nipo...
Ik denk dat hij in het geheel wel iets sterker is geworden,ook de top is wel iets hoger.
Maar hoe veel hoger is moeilijk te zeggen,misschien 5 km.
Vanuit stilstand trekt hij goed op,er zaten 11gr rollen bij waarmee je geen wheely
meer trekt(behalve als je echt wilt),maar ik laat het zo is wel zo veilig.
Hij maakt een zwaar knetter geluid en ik heb hem dus gelijk uit elkaar gehaald
en een dikke laag staalwol omheen gedaan,daarna een dempingsmat en dat losjes omwikkelt met ijzerdraad.
Het is wel iets verbeterd maar niet genoeg
De brommerboer zij dat als je langere tijd gereden hebt dan ontstaat er een kool
laag die als demping werkt :? maar daar heb ik nu togh niks aan!
Dus als iemand hem een jaartje wilt inrijden............. 8-)
 
Hey bally69, hoe staat het met de runner velgen?

Groeten, Karl
He karl de velgen gaan goed hoor,je ziet ze gauw genoeg!
Ze zijn heerlijk stabiel,ook op topsnelheid erg strak.
Bochten maken is er een stuk leuker mee geworden en je hoeft bijna niet meer te corrigeren.
De hoop banden die er nieuw op zijn gegaan geven veel vertrouwen vanaf het eerste moment ondanks de gladde laag die er vanaf nieuw opzit.
Na 200km gereden te hebben stapte de achterkant weg op een rotonde bij vol accelereren want helemaal aan de zijkant zit die gladde laag nog wel.oeps
Heb ook 2 keer gehad bij erg hard afremmen voor een bocht dat ik hem wat voelde glijden,maar als dit snel verdwijnd
heb ik er hele goede bandjes aan.
Dus ik ben er zeer blij mee en ze bevallen uitstekkend!
Groeten peter
 
rij jij nog steeds met een zelf gemaakte adapter ?

of heb je er al 1 kunnen vinden

ik ben zelf namelijk met een typhoon 125/ nrg projectje bezig waar ik tegen hetzelfde probleem aanloop.

om hem trouwens feller te krijgen met je uitlaat, kan je strakkere trekveren monteren.

en voor een vloeiende lijn een zwaardere druk veer.

en een andere carb scheelt echt flink
 
Ja hoor ik rij nog lekker rond met mijn zelf gemaakte adapter,gaat prima!
Ik ben wel blijven zoeken naar een orginele maar die zijn niet te krijgen.
Ik vond er een die er erg op leek bij scootershop belgie maar ze konden de maten niet doormailen,de mijne werkt perfect anders had ik hem wel besteld voor die 16euro en past hij niet is er maar 16 euro verspilt,misschien iets voor je ?
Die uitlaat is er weer af,de herrie was me gewoon te veel.
De orginele zit er weer op maar mag wel vervangen worden.rvs?
Zwaardere druk veer zit er al op die zat bij de malossi vario.
Ik was bezig met 25mm rond of 28mm vlakschuif carburateur maar deze moeten aangepast worden voor de vacuum en olie aansluiting want dat zit er niet op.
Ook zit er geen automatische choke op en dat houd me toch tegen.
Die moeten toch kant en klaar te krijgen zijn????
Hou me op de hoogte van je project,vind ik wel leuk zeker met foto.
Groeten peter.
 
ik zou dan toch voor een 25mm verkiezen. deze kan ook nog evt met je originele luchtfilter waardoor geluid ook beperkt blijf.

momenteel liggen beide blokken 125cc dd lc en 180cc dd lc uit lekaar bij mij.

de 1 gaat extreem te denken aan 190 fabrizi vlinderpoort + 34mm carb kartmembraam etc
de ander moet gewoon dagelijks worden met de originele 180cillinder iets aangepast, met digitronic vl14 malossikop en vario en dan 25mm carb. lekker vlot maar blijft dan ook nog heel.

foto's zalk binnen kort eens posten, me oude puftfile account pikt geen nieuwe foto's meer :S

hier een linkje naar me pagina waar ik mee bezig ben http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=245396&highlight=180cc

ja shame shame shame op een scooterforum :$ ach 27 jaar ken neeeeeeeeeh ;)
 
Laatst bewerkt:
Ha grappig die pagina had ik al gelezen,wist natuurlijk niet dat die van jou was.
Hoe groot is een orginele carb van een runner eigenlijk,en zitten daar wel
alle aansluitingen op?
28mm is aan de achterkant idd veel groter maar je kan er een verloopstuk voor krijgen en ik gebruik toch een half open filter van doppler.
25mm is ook goed want ik heb nu 20,5mm standaard voor 125cc.
En schaam je gerust niet voor het (brom)scooterforum want ik haal er veel tips en informatie vandaan en die snotneuzen zijn vaak handiger dan mij :)
 
van runner 125 en runner 180 is 20,5 alleen de maat sproeier is anders.
25mm pas gewoon
 
Het zou kunnen hoor?
maar tomas van fred motoren (zeer bekende scooter(onderdelen)zaak omgeving rotterdam)
zei tegen mij dat 25mm nog ging icm origineel filter (heb er dan wel een malossi redsponge elementje in voor iets betere doorlaat)
maar hij zei verder niets over het evt groter moeten maken van de doorvoer.

En bally over die aansluitingen hoef je niet erg in je maag te zitten, of je koopt een spruitstuk waar de nippels op zitten (olie vacuum) of je maakt er zelf gewoon 1 (niet aan te raden met rubbere spruitstukken)
 
Dank jullie voor de tips!
Het zal denk ik de 25mm worden,Tomas zou de aansluitingen rechtstreeks op de carb zetten en is volgens hem geen punt.
Blijf ik nog wel zitten met de handchoke,maar daar kan ik zelf wel een meganisme
voor bedenken want al rijdend kun je er niet bij.
Ik kan hem bij fred brengen en dan wordt hij geplaatst en afgestelt voor ongeveer 150 euro,is niet verkeerd dacht ik.
Red sponge is voor typhoon 125 niet te krijgen dus rij ik nu met het dopplerfilter.
Ik ben het wel van plan maar als ik een afspraak wil maken moet ik 3 of 4 weken wachten vanwege de drukte en dan graag op zaterdag of een atv dag.
Ik zal even geduld moeten hebben maar dan krijg je wel wat,toch.Ben zo benieuwd
hoe hij dan rijdt. :9~
 
je merkt het erg goed in power
hij heeft een stuk meer kracht als voorheen.
Ik ben vandaag ook aan de slag geweest met een runner velg onder een slider voorvork die dan weer onder me nrg/typhoon komt.
echter miste ik een stukl plaatstaal waardoor de nadapter niet gemaakt kon worden.
van de week er effe verder mee.
tevens vandaag me 125cc lc dd naar fred gebracht om deze te laten kotteren, dit ivm het iets grotere hemd van de 180cc cillinder (de originele gilardoni) met malossi of polini heb je daar geen last van.
zo kan ik zo snel mogelijk dat 125 (180) blok in elkaar zetten en kan ik weer tuffen.
dat extreme 190cc blok gaat op rustig tempo heeft immers geen haast :D

maar hou ons op de hoogte van je carb :D
 
De 25mm past na kleine aanpassing goed op de originele luchtfilter;
je moet het rubber verbindingstuk tussen carbu en de luchtfilter ongeveer 1cm inkorten omdat de 25mm iets langer is dan de originele 20.5mm. Het is ook aan te raden de luchtfilter een iets grotere aanzuigopening te geven (malossi levert daar een rubber prulletje voor, ik heb gewoon de dremel gebruikt :P )
Vacuumaanzuiging en olieaanzuiging zijn gewoon standaard voorzien op de malossi 25mm phbl dellorto
Deze carbu kan perfect gebruikt worden met het originele inlaatspruitstuk; hij past daar perfect op en vormt een naadloze overgang.

Belangrijk voordeel is wel dat je de originele oliepomp kan blijven gebruiken; deze heeft een maximum slag van 28mm, dus als je een grotere carbu wil gebruiken, moet je zien dat deze geen grotere slag van de gaskabel heeft dan 28 mm...

Choke zou ik me niet te druk over maken; meestal start hij prima zonder choke. Enkel als het echt koud is gebruik ik de choke om hem aan te trappen, maar dan moet ik hem zo snel mogelijk weer afzetten (na 20 tal seconden) omdat ie anders verzuipt.

Ikzelf heb een aprilia sr met 172 kit (zelfde piaggio motorblok) en rij met de volgende setup; 172cc malossi, malossi reeds 0.35, malossi mutivar met bijgeleverde rollen, malossi gele koppelingsveren, malossi witte drukveer, malossi red sponge luchtfilter, malossi dellorto 25mm met hoofdsproeier 100, Jolly Moto uitlaat.
Hij trekt vlot op, reageert goed op de gas, verbruikt niet veel meer *O* , en heeft een top van 135km/h (met originele vertanding en rijder van 2m & 100kg -O- )
 
Dank jullie voor de tips!
Het zal denk ik de 25mm worden,Tomas zou de aansluitingen rechtstreeks op de carb zetten en is volgens hem geen punt.
Blijf ik nog wel zitten met de handchoke,maar daar kan ik zelf wel een meganisme
voor bedenken want al rijdend kun je er niet bij.
Ik kan hem bij fred brengen en dan wordt hij geplaatst en afgestelt voor ongeveer 150 euro,is niet verkeerd dacht ik.
Red sponge is voor typhoon 125 niet te krijgen dus rij ik nu met het dopplerfilter.
Ik ben het wel van plan maar als ik een afspraak wil maken moet ik 3 of 4 weken wachten vanwege de drukte en dan graag op zaterdag of een atv dag.
Ik zal even geduld moeten hebben maar dan krijg je wel wat,toch.Ben zo benieuwd
hoe hij dan rijdt. :9~~

Hoi Bally69,

Het filterelement wta standaard in het Doppler filter zit is qua doorlaat vergelijkbaar met het Red Sponge filter. Het is zeker een stuk opener dan je originele filterelement. Als je méér doorlaat wil, kán je het filterelement gewoon weglaten. Helpt wel, maar dan schiet je m.i. je doel van het Doppler filter voorbij kan je net zo goed een open filter (of "powerfilter") nemen.

Succes! Karl
 
Zo we zijn weer terug van de toertocht!!
Genoten hoor afgelopen zaterdag,wat een lekkere rit hebben we gereden :]
Het was ook erg gezellig onder elkaar en ik was de enige met een 2 takt.
Nu ik al die mooie scooters bij elkaar heb gezien moet ik maar eens gaan sparen :9~
Ik heb de afstelling niet meer zo lekker gekregen,top is niet zo geweldig en soms sputtert hij iets maar daar doe ik niets meer aan.
Ik heb toch besloten dat ik een grotere carburateur wil dus dat heeft niet veel nut.
Wel wil ik karl zijn plan nog eens proberen met orgineel luchtfilter zonder filterelement erin,eens kijken wat dat brengt.
Jooks 135km dat klinkt goed zeg daar wil ik ook op uitkomen.
Die snelle uitlaat die ik er onder had die liep wel lekker door,en de oude uitlaat die er weer opzit is al een paar jaar oud en wil ik vervangen.
Daar voor wil ik in de plaats een snelle maar stille demper die je zo op je uitlaat
bocht kan bouten,heeft iemand hier een idee voor?
 
Hoi Peter,

Het was zeker een geslaagde toerrit! Het weer kon ook niet beter! Het was me al opgevallen dat je de enige 2takt had inderdaad

Ik kén de Sito en Leovince uitlaten ide nipo noemt niet echt, maar iemand anders had wel goede ervaringen met de Sito uitlaat op zn Hexagon (vergeleken met zijn standaard uitlaat althans)

Sito uitlaat

Groeten, Karl
 
Bedankt voor de tips jongens!!
De sito plus is besteld,ik hoop dat deze wel bevalt.
Ik heb gelezen dat zzz er wel tevreden over is behalve over de roest dan.
Als hij binnen is zal ik hem monteren en als het geluid goed is zal ik hem eerst eens goed in de motorolie zetten,eens kijken of hij dan niet zo snel roest.
Als ik dat regelmatig doe zou het volgens de berichten wel eens mee kunnen vallen.
We zullen het zien.
Nu nog een carburateurtje he,wat een pret :9
 
even om na te denken :

- is een origineel filter van een runner 180 geen optie ?
- wielen van een NRG moeten passen
- Leertouwer in Soest heeft een mega sloperij, inclusief veel piaggio mo-sco delen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
 
even om na te denken :

- is een origineel filter van een runner 180 geen optie ?
- wielen van een NRG moeten passen
- Leertouwer in Soest heeft een mega sloperij, inclusief veel piaggio mo-sco delen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
He dhb ik heb er naar gevraagd of een runner filter past,maar er werd mij verteld dat er weinig tot geen verschil in zou zitten.verspilde moeite dus.
De wieltjes zijn al klaar he,
Je kan onderhand wel wwn winkel beginnen met al die luchtfilters en uitlaten _O-
Hmmm dat klopt nix ik heb bijna genoeg voor een tweede brommert :)
Maar het punt is jij weet ook hoe hard ik jouw 200 voorbij kwam toen ik hem net weer opgebouwd had,dat is vergelijkbaar met zoals jij nu met je 300 mij voorbij komt.Vind ik helemaal niet erg natuurlijk maar ik wil die snelheid terug!
En het volgende is dat het eigenlijk voor mij een hobby is geworden,en dat ik een beetje sleutelen best leuk vindt.
Het is niet zo leuk als rijden maar je bent toch lekker met je scooter bezig 8-)
Groeten peter
 
Dat sleutelen is idd wel leuk maar rijden is weel leuker.

En wat snelheid betrefd, die top gebruik je toch niet.
En bij het stoplicht maakt het niet veel uit, al ga ik wel iets sneller.
 
JAJA vandaag even bij fred geweest en de afspraak voor de 25mm carb gemaakt!
Hij zat helemaal vol geboekt echt rete druk maar ik kan 11 oktober terecht :Y
Heb het orginele luchtfilter er leeg opgezet maar hij liep niet lekker en heb 2 malossi red sponge filters meegenomen en pas gemaakt want de mijne is veel langer.
Liep nog niet natuurlijk en heb er een sproeier in gedaan van 98 ipv 106 en toen kwam ik erachter dat de bougie kap wat los zat.
Het dopje aan de bovenkant was los gedraait en zat vast in de bougiedop
daarom zat de dop los en krijg je dat gesputter.
Dat is dus opgelost en hij trekt weer als een vrijgezel :X
En dat zonder herrie :)
En sphere het verbruik zal me worst wezen,ik gebruik hem alleen maar voor de fun.
Al is het wel irritant dat de tank na 100km leeg is maar ik heb zat peut in de schuur staan en als ik gereden heb gooi ik hem thuis altijd weer vol.
 
Grrr pech vandaag ;(
Het was goed weer om te rijden vanmiddag dus binnen door naar barendrecht
en het plan was om langs de motorstore te gaan en daarna nog wat rond te rijden.
Alles goed tot ik optrok bij het stoplicht en mijn gaskabel aan vellen trok.
Is maar een kleinigheidje maar wat een klus is dat zeg!
En dat langs de weg met te weinig gereedschap bij je.
Spiegels er af stuurkuipje en voorkant met koplamp er af en ook het voetboard en het paneel achter je benen moet er af.
Dan is hij helemaal kaal op de achterkant na.
De kabel was gebroken in het huisje onder het voetboard.
Gelukkig was ik niet alleen en heeft nix13 me geholpen en hij heeft ook een nieuwe kabel voor me gehaald bij motorstore.
Zo kon hij terplekke gerepareerd worden en kon ik hem weer snel in elkaar zetten.
Er was niet veel tijd meer om te rijden dus maar rap naar huis gegaan.
Er komen vast nog wel meer mooie dagen aan om lekker te rijden,maar dan zonder pech hoop ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan