piaggio typhoon 180 2t

Nou typhoon 125 ik heb het antwoord gegeven bij joey, daar had ik hem eerst gelezen
en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mooi scootertje trouwens, komt me wel een beetje bekend voor 8-)
 
Karl de rit naar Belgie ga ik niet mee.
Maar de 19e is in Rotterdam en tegen die tijd is de typhoon wel klaar denk ik.
Dus als je zin in een ritjè hebt??

Hey Peter,

Goed punt, was ik effe vergeten. Zin in een ritje heb ik altijd, maar ik heb geen motorscooter meer he.. Ik kan ook niet elke keer zo'n ding huren, want dat kost best wat knaken. Waarom ga je eigenlijk niet mee? Vorig jaar was je erbij, het is nu wel "wat" verder weg, maar met de bev ben je er zó.

Een ritje met de motor is normaal geen punt, maar ik heb net mn ouwe ragmotor voor 450 euro opgeknapt en nu doetie het helemaal niet meer |( Zucht... We blijven hobbyen in de weekenden he ;)

Aan degene met de Typhoon 125 die zn carterolie wil aftappen: het móet kunnen. Afgezien van de carterkap, zit er nog ergens een gat, bout of dop in/aan/op het carter..?

Groeten, Karl
 
hey

ja ik heb vandaag even gekeken en ik heb hem gezien,
zit 1 bout, dus die ga ik eruit draaien, maar kan ik die olie gewoon bij een scooter zaak
halen of ?

gr
 
hey

ja ik heb vandaag even gekeken en ik heb hem gezien,
zit 1 bout, dus die ga ik eruit draaien, maar kan ik die olie gewoon bij een scooter zaak
halen of ?

gr

Die transmissieolie kan je "overal" kopen idd.

Ben ik alleen benieuwd of je nou de aftapplug of de vulplug gevonden hebt.

Groeten, Karl
 
heyy Karl

ja ik heb de bout gevonden om de vertandingsolie eruit te halen,
en ik denk ook dat ik via dat gat de nieuwe olie kan vullen?

De bout zit op een verstopte plek

Bally heeft mij dat even uitgelegd op de profiel van Joey

als je de achtervelg van de typhoon eraf haalt en op je buik gaat liggen aan de uitlaat kant,
dan zie je links onder een bout zitten dat is hem DENK ik,,

Gr Zekii
 
heyy Karl

ja ik heb de bout gevonden om de vertandingsolie eruit te halen,
en ik denk ook dat ik via dat gat de nieuwe olie kan vu
als je de achtervelg van de typhoon eraf haalt en op je buik gaat liggen aan de uitlaat kant,
dan zie je links onder een bout zitten dat is hem DENK ik,,

Als je maar 1 bout gevonden hebt, heb je ook de oorzaak van de piepende tandwielen gevonden *D

Als 'je de velg er af heb gehaald en je kijkt midden öp je as dan zie je aan de rechter kant 2 bouten boven elkaar zitten, dat is sleutel 11.
Die bout links onderaan zou wel eens de bevestiging van je trommelrem kunnen zijn en daar gooi je liever geen olie bij.Deze bout zal ook grotér zijn bijv 13of15.

In het boek staat 85cc olie en bij verdere uitleg spreken ze over de onderste bout er in
dan olie bijvullen tot het uit de bovenste stroomd.
Of je dan ook aan die 85cc kom't weet ik ook niet.
 
Karl ik bedoelde natuurlijk dat je op mijn typhoon mee kan naar de meeting.
Maar dan moet hij wel in orde zijn voor die tijd.
Ik heb nu 3 dagen de tijd om daar aan te werken,
dus dat zou moeten lukken.

Moetie wel een beetje mee werken natuurlijk.
 
Nou zoals jullie al weten zitten de verse tandwielen erin :9~
Het eerste wat mij vorige week al opviel is dat het te
verwachte zingen van de rechte vertanding totaal afwezig is :Y

Vanmorgen een wat langere rit gemaakt met het doel topsnelheid op de snelweg.
De bedoeling was om te rijden in 2 richtingen ivm de wind.
Jammer, maar het is een langer stuk geworden in 1 richting.
En je raad het al tegenwind he.
Zodra ik ruimte kreeg rap naar de linker baan en gas tegen de stuik.
Zo heb ik een aantal keren de 140 gezien zodra de wind iets afnam.
Keurig, en vol in de wind die iets schuin van voren stond toch
meestal wel aan dè 130(dit alles op de teller).

Heel netjes dus en hoewel de typhoon maar een klein scootertje is,
blijft hij heel stabiel en word het nooit eng. *O*
 
Mooi dat het gelukt is!!,maar trekt het ook nog wel een beetje?,ik heb nu al geen auto weely,en dan wordt het nog minder..
Gr Mike
Hee mike ik ben inderdaad de automatische wheelies kwijt.
Maar daar ben ik niet echt rouwig om hoor.
Als je je best doet komt hij nog steeds omhoog
En hij heeft nog genoeg kracht om snel op te trekken.
Kachel heeft er vandaag mee gereden naar de R-dam meeting en die was
volgens mij wel onder de indruk
Maar dat zal hij hier denk ik nog wel laten weten.
 
~
Hee mike ik ben inderdaad de automatische wheelies kwijt.
Maar daar ben ik niet echt rouwig om hoor.
Als je je best doet komt hij nog steeds omhoog
En hij heeft nog genoeg kracht om snel op te trekken.
Kachel heeft er vandaag mee gereden naar de R-dam meeting en die was
volgens mij wel onder de indruk
Maar dat zal hij hier denk ik nog wel laten weten.[/quote]

:Y

Peter, allereerst bedankt voor de gezelligheid én de rit natuurlijk! :]

Die Typhoon is een snelle jongen, je zit zó op de 135. Zojuist met serieuze tegenwind toch 140 op de teller gereden. Dat was ook 140 op de teller van de SC300 Cube. Als ik wind mee zou hebben gehad was het helemaal feest geweest *D Zoals je zelf al zei, met een beetje afstelwerk is er zeker nog meer uit te halen. Oh en niet te vergeten, dit alles met een standaard (ok, bijna standaard, Sito) uitlaat. Idd geen "autowheelies", maar da's wel zo prettig in stadsverkeer.

Ik was idd onder de indruk :Y Zo heb je nog eens eer van je sleutelwerk.

Groeten, Karl
 
Zozo.idd weinig geld voor 15 kmpu!!..maaruh,wat is je setup ook alweer dan?,ik wil het dan ook eens proberen,want ik vind het nog steeds tegenvallen bij die van mij..ik bedoel de sproeiers en koppelingveertjes en vario gewichtjes enzo..tevens de luchtfilter modificaties dan..Mijn dank daarvoor alvast :}
 
Zozo.idd weinig geld voor 15 kmpu!!..maaruh,wat is je setup ook alweer dan?,ik wil het dan ook eens proberen,want ik vind het nog steeds tegenvallen bij die van mij..ik bedoel de sproeiers en koppelingveertjes en vario gewichtjes enzo..tevens de luchtfilter modificaties dan..Mijn dank daarvoor alvast :}

Ja ik denk dat dit de beste modificatie is geweest,zeker voor dat geld.
Ik heb nog het doppler half open luchtfilter,25mm carb,11gram rollen en natuurlijk
de 180cc cilinder.
Verder niet veel meer verandert.
Maar daarmee kwam hij niet graag boven de 120 km uit wat mij ook tegen viel.
Maar daar heb ik nu geen last meer van,zelfs niet met een stevige tegenwind.
Aanradertje dus.
 
En dat alles nog met een vrijwel standaard uitlaat, dat vind ik nog het meest opvallend. "Pocket rocket" is een hele goeie omschrijving inderdaad!

Groeten, Karl
 
En nu staat er op Marktplaats een Typhoon 125cc mét NL kenteken voor een luttele prijsje van 550 euro. Da's wel erg weinig, dus ik gauw gebeld. Maar ik was niet de enige die op dat briljante idee was gekomen, want de scooter was alweer verkocht. Blijkbaar zijn er meer mensen die voor een duppie op de eerste rang... ;)

Groeten, Karl
 
ja die tandwielen is een rot werkje dat heb ik ook gedaan op mijn toenmalige brommer dna die wel opgevoert was.
toch heeft het inderdaad maximale prestatie toename was mijn ervaring dus ben ik niet verbaast dat het ook zo goed gaat op de typhoon.
 
Laatst bewerkt:
je carterdeksel ken eraf, je achterwiel en dan heel het naafgedeelte.
en die olie blijf je ook nog de hele dag ruiken..smerige zooi :+
 
Zou het echt een goed plan zijn om met een typhoon in den haag
rond te rijden?
Nou ja voor zoon prijs kan je het nog wel eens proberen.
Al blijft het klote als je hem jatten en hij is nog geen 50 euro waard.

De tand wielen vervangen is wel een flinke klus maar ik doe het liever
dan bijvoorbeeld de cilinder er af halen.
Uitlaat + achterwiel eraf:15 minuten
Deksel + complete vario:15 minuten
Olie láten leeglopen :5 minuten
Tandwieldeksel eraf :10 minuten
En je kunt aan de gang.
Alleen moest ik omdat ik zolang op de tandwielen moest wachten, nog eens
goed nadenken hoe de vulringen ook alweer zaten.
Ik heb dus voor de zekerheid het boek er maar bij gepakt,maar goed ook
want er zat 1 ring op de verkeerde plek.
Ik vond het niet erg moeilijk als je het maar rustig bekijkt.
En zo smerig was het ook weer niet.
 
ik haal liever een cilinder eraf, vooral bij een luchtgekoeld blok.

veel minder boutjes, en sneller gedaan:+
 
Het is nooit verstandig om met een compacte motorscooter door Den Haag te rijden. Met m'n vorige Leonardo's leek het soms wel een optocht. Voorop een Leonardo en erachter een stel bromfietser, scooters, motorscooters, fietsers et cetera. Belachelijk. En triest. Maar als ik me door dat tuig moet laten tegenhouden kan ik helemaal niks meer. Ze kunnen wel m'n scooter jatten maar niet m'n spirit :z

Anyway, de truuk zit 'm erin de motorscooter goed te stallen. Denk ik. Wie weet kom ik nog eens andere leuke goedkope tegen.

Groeten, Karl

PS, ik vervang ook liever een cilinder dan een vertanding. Dat komt vooral omdat ik al 100 cilinders vervangen heb en nog nooit een vertanding. Voor m'n bromscooter heb ik al jaren een splinternieuw gelagerd vertandingsdekseltje liggen waar ik nooit het lef voor had die te proberen te monteren :z
 
Zoo het is weer eens tijd voor een update.

Ik ben vandaag naar VT tuning geweest en heb daar
mijn typhoon op de testbank gezet.

De typhoon heb ik gekocht toen hij nog een standaard 125cc was met 11pk.
Na de vast loper alles vernieuwd en er 180cc van gemaakt in de hoop
er wat extra pktjes uit te halen.
Hij moest wel bruikbaar blijven,dus niet te extreem.
Dat ging lang goed tot dat hij bij de koude start verschrikkelijk begon te roken.
Ook was ik die half open herrie lucht filter zat en zaten er een paar dipjes in het vermogen.
Tijd dat er eens iemand met verstand van afstellen naar keek dus.

Bij de eerste run bleek dat er 14pk uitkwam wat ik eigenlijk best mager vond
gezien alle snelle onderdelen die er op zitten.
Maar goed,echt langzaam is hij er nooit mee geweest.

Tijd voor actie,luchtfilter eraf en orginele filter er weer op met een kleinere sproeier van 104 naar 94.
Na wat testen met de rolletjes kwamen we uit op 12,5 gram terwijl er altijd 10.75 gram
ingezeten heeft.
Bij deze run kwamen we uit op 18pk wat toch beter bij de verwachtingen past.
Dat is dus een toename van 7 pk in totaal waarvan 4pk door het afstelwerk.
We kunnen dus tevreden zijn met het resultaat.

Ik moet het nog even aankijken,maar het roken is denk ik wel weg en dat had te
maken met de afstelling van de carburateur,deze stond veel`te rijk.
Het rijgedrag is natuurlijk verbeterd en de dipjes zij'n er uit gehaald en daarbij maakt
hij ook nog minder herrie uit het lúchtfilter.
Ik ben er blij mee en als ik de uitdraai thuis gemaild krijg zal ik eens kijken
of ik die hier kan plaatsen.

Groeten Peter :]
 
Zoo het is weer eens tijd voor een update.

Groeten Peter :]

Ha Peter,

Zo, dat is een verschil zeg! Die 14 pk is inderdaad wat magertjes. Eigenlijk wel verrassend gezien de knap hoge topsnelheid. Maar ineens 4 pk erbij (en wat dB's minder) is wel gaaf. Ben benieuwd of je dat gaat merken!

Groeten, Karl
 
Terug
Bovenaan Onderaan