Hollender
MF veteraan
Enkele maanden geleden is de spanningsregelaar van mijn ER-5 kapot gegaan met alle gevolgen van dien. Ondertussen is de boel eigenlijk alweer een tijdje "up and running". Maar ik merk soms dat er iets niet pluis is. Vooral 's avonds als het donker is merk ik bij hoge toerentallen dat de verlichting ineens feller begint te branden. Aangezien mijn toerenteller toentertijd is doorgebrand weet ik niet bij welk toerental maar ik schat dat het ergens bij 8000 toeren begint. Ik heb bij het monteren van de onderdelen alles nagemeten en alle spanningen waren in orde bij de normale toerentallen. Ik heb het dan over de spanningen van de dynamo (3 fasen) maar ook na de spanningsregelaar was alles in orde. Omdat ik de buren te vriend wil houden ga ik niet hier achter in mijn tuin, of voor op straat bij 10000 toeren mijn spanningen meten, zelfs een ER-5 maakt een kolereherrie met een open pijp...
Ik zit er aan te denken om een voltmetertje te installeren, zoiets: https://www.banggood.com/nl/Waterpr...tml?currency=EUR&createTmp=1&cur_warehouse=CN
Waarschijnlijk gaat dat ding bevestigen wat ik al vermoed, dat de spanning vanaf een bepaald toerental te hoof is, ik ga dan wel weten hoeveel te hoog.
Daarop vooruitlopend vraag ik mij af of dat door de spanningsregelaar word veroorzaakt of dat de dynamo de oorzaak kan zijn.
Ik zit er aan te denken om een voltmetertje te installeren, zoiets: https://www.banggood.com/nl/Waterpr...tml?currency=EUR&createTmp=1&cur_warehouse=CN
Waarschijnlijk gaat dat ding bevestigen wat ik al vermoed, dat de spanning vanaf een bepaald toerental te hoof is, ik ga dan wel weten hoeveel te hoog.
Daarop vooruitlopend vraag ik mij af of dat door de spanningsregelaar word veroorzaakt of dat de dynamo de oorzaak kan zijn.