Portugal en Spanje in Oktober 2020 No forno editie.

Andalusië is schitterend en met de Sierra Nevada en oa Ronda en Antequera met el Torcal de moeite waard.
Ik kan inmiddels ook begrijpen dat als iemand alleen de doorgaande wegen volgt in Portugal , het niet zo heel bijzonder kan overkomen.
Enige wat ik over corona kwijt wil is dat ik achteraf begrijp hoe men niet wist hoe met de situatie om te gaan, vooral in maart en april.
Inmiddels zijn de kleurtjes een middel om de plaatselijke autoriteiten de macht te geven om feestende pubers te straffen en gelijk een manier om de handen er af te trekken voor de regering.
Ik zou van die minister De Jonge nog geen advies voor schoenen aannemen, laat staan waar ik een nutteloos mondkapje op moet zetten om denkbeeldig iemands oma te redden.
Dat hele ' denk aan anderen' gedeelte is inmiddels een farce, alsof ik geen voertuig moet rijden vanwege de 800+ verkeersdoden per jaar.
Ja ik ben er klaar mee.

Maar tot dusverre Coimbra.
Ik weet nog steeds niet wat ik hierna ga doen.
Ik liep al enkele dagen met de gedachte dat het slecht weer kon worden.
Het liefst pas op de grens met België maar vanwege die eerder genoemde Alex, de weerbom' ligt het iets complexer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie een foto van je van een stoep in Portugal, geen land ter wereld waar ze zoveel werk maken met al die witte glimmende steentjes. Waar zouden ze die vandaan halen?
 
Ik zie een foto van je van een stoep in Portugal, geen land ter wereld waar ze zoveel werk maken met al die witte glimmende steentjes. Waar zouden ze die vandaan halen?
Tja azelujos en klinkers id weg zijn wel een ding van hier.
Dus tegels tegen muren die samen een afbeelding maken komen veel voor, in Silves zit (oa) iemand die ze maakt maar reken op een 1000 euro voor iets van een vierkante meter.
De eerste plaats met veel afbeeldingen op / in het trottoir is Vila real de Santo Antonio. Tegen de Spaanse grens, echt een vissersdorp en toeristisch . Maar ook Lagos, juist richting de westkust heeft daar ook veel van.

Waar ze het vandaan halen is oa goed te zien bij de weg vanuit Caldas de Monchique naar beneden, een enorme marmer afgraving waar soms ook een harde explosie te horen is.
Maar er zijn meerdere plekken gezien de enorme hoeveelheid wit stof op het wegdek op sommige plekken.
 
Andalusië is schitterend en met de Sierra Nevada en oa Ronda en Antequera met el Torcal de moeite waard.
Ik kan inmiddels ook begrijpen dat als iemand alleen de doorgaande wegen volgt in Portugal , het niet zo heel bijzonder kan overkomen.

Enige wat ik over corona kwijt wil is ....................
Ja ik ben er klaar mee.

Het liefst pas op de grens met België maar vanwege die eerder genoemde Alex, de weerbom' ligt het iets complexer.
Andalusië is mij wel bekend. Was er ooit al eerder met auto.
Ook vorig jaar nog geweest met vliegtuig en huurauto. Dan besef je goed dat 't jammer is dat je niet op de motor zit.

Portugal is vooral leuk op de kleine weggetjes.
Paar jaar terug was ik met de motor alleen in Noord-Portugal. Fikse bosbranden!!

Corona is voor mij steeds meer een vraagteken. Ergens snap ik 't allemaal wel, maar ik zie ook te veel in-consequenties!
Zal blij zijn als al dit gedoe weer voorbij is!

West-zijde van Frankrijk lijkt nog niet heel verkeerd ivm Alex.
Dat is vwb het weer. Met de motor is 't daar niet veel te doen................
Je kan ook nog max genieten van Portugal en Spanje. Daarna in 1 dag Autoroute met veel regen naar huis.
 
Nog even een kleine mededeling voor alle mensen die op like , of iets anders klikken.
Het is voor mij leuk om te zien dat hetgeen ik typ en plaats, qua foto's, ook gezien wordt.

Als niemand dit zou doen zou het lijken op het praten tegen de muur, ofwel alles in een bestandje klikken en opslaan.
Ook volkomen pizdec om dan later de foto's terug te moeten zoeken die bij dat verhaal horen, maar dat terzijde.

Een reactie geven is niet eens een kwestie van ' of dat mag ' of gewenst is. Het is een forum en daar zijn nu eenmaal dingen die anders zijn dan in het echte leven en ik hoop dat dat ook zo blijft.

Ik kan dit praatje wel afsluiten met dat het bedoeld is om mensen enthousiast te maken over Portugal, maar voor velen zal het net iets te ver zijn.
Net als ik voor mezelf besloten heb het voorlopig bij Europa te houden, besloten al voor het hele corona gedoe.

Het is gewoon volkomen onvoorstelbaar hoe het leven dag in, dag uit gewoon doorgaat op plaatsen waar je misschien maar 1 keer in je leven komt.

Dat is voor mij een bijzonder aspect aan reizen. Dat je na een jaar weer in dezelfde supermarkt komt en daar nog steeds dezelfde kassière is. Of zwerfkat of noem maar op.
En dan een voorstelling maken dat dat voor miljoenen individuelen geld...
 
Vwb topic-titel................... :?
Snap niet 'No Forno"..........................

In Italië kan je vaak eten met 'al forno"
Dat is bijv een pizza 'uit de oven'.

Maar in dit topic mis ik effe de clou. Of ben ik niet helemaal wakker:?
 
Nog even een kleine mededeling voor alle mensen die op like , of iets anders klikken.

Dat is voor mij een bijzonder aspect aan reizen. Dat je na een jaar weer in dezelfde supermarkt komt en ......................
Sorry, maar ik geef never-nooit een like. Dat is een principe.
Ik ging ooit op facebook en vrij snel daarna werd ik gevraagd 'likes' uit te delen.
Toen was ik gelijk klaar met facebook, maar ook met de likes. Op MF van mij ZERO likes!
Mijn waardering kan ik ook aangeven met gewoon tekst.

Leuk om in latere jaren te vernemen dat veel hetzelfde is gebleven of juist veranderd.
Maar dat wordt op gegeven moment onmogelijk.
In loop der jaren kom ik op zoveel plekken, dat het onmogelijk wordt om alles weer te her-bezoeken.
Helaas moet ik ook constateren dat wanneer ik op plaatsen uit het verleden terugkom, dat het heel vaak tegenvalt.
Ben ik ouder geworden? Heb ik inmiddels veel meer ECHT mooie dingen gezien? Raak ik afgestompt? Kijk ik nu met een andere bril?

Maar soms is het wel HEEL leuk.
Mijn ooit 1e kampeer-ervaring was op Vlieland in 1959. Pas terug weer een keer een dagje op het eiland.
Probeerde mijn herinneringen als klein manneke in te passen met wat ik nu kon zien.
Al met ben je dan even 60 jaar terug!
 
Laatst bewerkt:
Vwb topic-titel................... :?
Snap niet 'No Forno"..........................

In Italië kan je vaak eten met 'al forno"
Dat is bijv een pizza 'uit de oven'.

Maar in dit topic mis ik effe de clou. Of ben ik niet helemaal wakker:?
No forno betekent zoiets als ”Uit de oven”. Precies hetzelfde als in Italië dus. Geen clou. Ander land, andere taal.
 
Nog even een kleine mededeling voor alle mensen die op like , of iets anders klikken.
Het is voor mij leuk om te zien dat hetgeen ik typ en plaats, qua foto's, ook gezien wordt.

Als niemand dit zou doen zou het lijken op het praten tegen de muur, ofwel alles in een bestandje klikken en opslaan.
Ook volkomen pizdec om dan later de foto's terug te moeten zoeken die bij dat verhaal horen, maar dat terzijde.

Een reactie geven is niet eens een kwestie van ' of dat mag ' of gewenst is. Het is een forum en daar zijn nu eenmaal dingen die anders zijn dan in het echte leven en ik hoop dat dat ook zo blijft.

Ik kan dit praatje wel afsluiten met dat het bedoeld is om mensen enthousiast te maken over Portugal, maar voor velen zal het net iets te ver zijn.
Net als ik voor mezelf besloten heb het voorlopig bij Europa te houden, besloten al voor het hele corona gedoe.

Het is gewoon volkomen onvoorstelbaar hoe het leven dag in, dag uit gewoon doorgaat op plaatsen waar je misschien maar 1 keer in je leven komt.

Dat is voor mij een bijzonder aspect aan reizen. Dat je na een jaar weer in dezelfde supermarkt komt en daar nog steeds dezelfde kassière is. Of zwerfkat of noem maar op.
En dan een voorstelling maken dat dat voor miljoenen individuelen geld...
Ik geef niet vaak likes, maar ik volg je schrijfsels graag. Geeft me een beetje het gevoel op reis te zijn. Ik waardeer alle moeite die je neemt om ons erbij te betrekken.
 
Het weer was vandaag wat minder dan ik gehoopt had, maar beter dan waar ik bang voor was. Na een tijdje rijden bleef ik het fris houden en heb ik voor het eerst het uit Nederland meegenomen regenpak aangetrokken.
Nog steeds nemen mensen een sporttas mee het vliegtuig in terwijl Ryanair inmiddels op een 40x25x20 tas zit die onder de stoel moet passen. Ik had met stift een streepje op een plastic zak gezet...

voor/tegen de regen was het regenpak niet nodig gelukkig, maar een doorwaai pak is echt fris onder de 20 graden.
Maar ik heb wifi en foto's, dus als je wil chillen is dat geen probleem 😜 .

Gelijk vanuit Coimbra de N110 op wat ook zowaar een stuk Camino bleek te zijn en erg mooi langs een rivier.
IMG_20201003_104956.jpg


IMG_20201003_110151.jpg


Ze zouden die 5G gekkies eens naar dit soort ontwikkelingslanden kunnen sturen en ze half verkleumd laten zoeken waar de antenne zit.

IMG_20201003_111311.jpg


Gelijk na deze brug zit een pomp met een bandenpomp en die man begon ongevraagd zelf met het oppompen van mijn banden toen ik aangaf dat te willen controleren. HOE gaaf , geen vuile klauwen, geen gekloot met kruipen om dat ding wat te scheef staat door de langere schokdempers en gekloot met die luchtstang waar de nippel onder 45 graden staat ipv 90 dus slechts 1 stand/manier vd 56433 mogelijke manieren werkt.
VAKANTIE , ik heb hem 2 euro fooi gegeven, hij was nog vriendelijk ook en kon fatsoenlijk Engels.
Hij had ook zo een doorzichtig spatscherm ipv een kapje wat hem iets klungeligs gaf , als een lasser die eigenlijk bij de M.E had gewild.

De voorband was overigens 2.2 nadat ik al een stuk gereden had, hij voelde al wat slap met indrukken vanochtend.

Toen volgende een stuk snelweg en doorlopende weg en vond ik het na een uurtje wel tijd voor lunch. Dat werd soep met brood en kip met friet en salade en 1 cola light. 6 euro....

IMG_20201003_121105.jpg


Verderop nog wat rijders vd LesaLes tegengekomen, tenminste ze haalde mij in. Maar eerst kwam ik langs Oliveira do Hospital , daar zat ik in 2013 toen willempie gehuldigd werd. Guillermo Alejandro noemt men hem hier.
Toen kwam ik dus ook langs Siao Giao wat een super klein gehucht is, daar stond ik in 2018 toen ik de Vstrom van een kennis terugreed naar NL.
En daarna ook door de Serra de Astrela , daar is best wat tijd in gaan zitten, rijdend via Manteigas .
IMG_20201003_135437.jpg


IMG_20201003_140220.jpg


IMG_20201003_141100.jpg



IMG_20201003_141950.jpg


Ergens bovenop rijd je dan tussen de bomen door en net na een 4 sterren hotel zie je dit uitzicht op Manteigas. Met nogal veel naalden van bomen op de weg lekker rustig aan en genieten vd dennenlucht.
 
Laatst bewerkt:
Eenmaal beneden rijd ik langs Manteigas heen, je kan hier ook afslaan naar Torre, het hoogste punt van Portugal met 1900 meter. Zeer zeker doen als je daar nog niet geweest ben.

Ook nu weer een andere omgeving en begroeiing .

IMG_20201003_143520.jpg


Ok deze is stiekem nog van wat eerder, de weg slingerde zo mooi ☺️ .

IMG_20201003_161910.jpg


Dit is al een heel stuk verder, zeker 40 Les a Les rijders hadden mij inmiddels voorbij gereden, ik stond ook even stil. Maar merkte wel dat ik wat vlotter kon dan ik voorheen reed.

Toen opeens zag ik camping Rio Coa voor mij.
De hele tijd dacht ik op een voor mij nieuw stuk te rijden, ik kwam wel vanaf de andere kant.
Ik heb daar in 2016 gestaan en een blikje bier in de bodem van de rivier gedrukt, om af te koelen, net 20 cm diep ofzo hoor.
Later merkte ik dat het blikje lekte en er dus misschien net zo goed water terug het blikje ingegaan is. Ik was 3 dagen later iig goed ziek, maar dat lijkt me wat lang dat dat het geweest is.
Tevens mijn eerste kennismaking met een hurk toilet...
De omgeving is het voornaamste pluspunt, vandaar dus maar doorgereden en alleen foto's genomen.

IMG_20201003_162142.jpg


IMG_20201003_161914.jpg


IMG_20201003_162216.jpg


IMG_20201003_162417.jpg


Uitzicht op de camping vanaf de andere kant. Ik heb daar gewandeld voordat de zon op was en dat is buiten het hoogseizoen qua temperatuur meestal geen goed teken...

Vervolgens wordt de rit heel eigenaardig met een stuk compleet verwaarloost asfalt door gehuchtjes met plaatsnaam borden die totaal verweerd zijn.
Bij meerdere malen de navigatie raadplegen is het waarschijnlijk een stuk IC6 wat tol is met poortjes ofzo. Alternatief is electrische tol maar dan is het een compleet stuk snelweg met die benaming. Maar dat is een aanname. Zodra er weer asfalt ligt van 1 kleur ben ik wel blij.

En zo steek ik de grens over en betaal 1,21 voor een liter E5 euro 95 😈😋 .
Ik kom uiteindelijk toch op een camping uit.
In Coimbra heb ik grote schoonmaak en opruiming gehouden. Ook mijn Decathlon xxl camping stoel moest er aan geloven, te lang om in beiden spiegels naar achteren te kunnen kijken en nu kan ik alles in 1 keer naar de motor dragen. Vraag niet hoever en hoe langzaam...

IMG_20201003_183958.jpg


Sinds ik voor 5 euro op een supermoderne camping heb gestaan, Mirando do Douro, vind ik alles duur, maar voor 10 euro lekker 2 keer douchen en wifi is natuurlijk prima.

Misschien morgen even de stad hier nog doorrijden met een mooie burcht. Ik wou vandaag voor donker terug zijn en aan m'n salade beginnen.

Het duurde even eer ik een supermarkt had gevonden die ook open was, de Dia, was verstopt in een winkelcentrum.
Ik voel me wel gelijk weer thuis, hoe zou dat toch komen....

IMG_20201003_194821.jpg
 
Ik ben in het noorden van Portugal geweest tot de grens van Porto ongeveer en in grote delen van Spanje, ook het zuiden. Het Portugal dat je ons tot nu toe laat zien heeft iets eigens. Is dat ook zoals jij het ziet?
 
Ik ken alleen de pyreneeën Van Spanje.
Wil altijd Spanje zelf nog eens verkennen mocht dat lukken mijn vraag is waarom wil je naar Portugal.
Wat is jou keus daarin.
 
De eerste camping lag mooi langs het water, alleen het weggetje zou nog een kwartier duren met 10 km per uur, al snel kwam een stel tegemoet die gelukkig Engels spraken en wisten dat het alleen bungalows waren. Nr2 had posters van MotoGP hangen maar dat mocht ook geen goed voorteken zijn. Wel 3 medewerkster die konden uitleggen om kwart voor 6 dat ze 6 uur dicht gingen of iets van die strekking. Ik kreeg een pamflet van een camping die aan de overkant van het meer zit. Hoe dat ongeveer 25 minuten rijden moest zijn ..
Maar erg mooie omgeving en een erg mooie rijdag.

Dit is de tekst voor vandaag. Ik heb veel mooie foto's maar geen wifi.
Wordt vast wel vervolgd 😉

Misschien wel de moeite waard om vandaag te vertellen qua plaatsnamen en route om zo de bijpassende foto's te vinden.

Begonnen in Ciudade Rodrigo.
Echt zo op het oog saaie stad in een afgelegen gebied. Dat bleek toch wel heel erg mee te vallen, de camping ligt langs de mooie rivier en op een berg licht de oude stad waar ook een Camino langs gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een dagelijkse "stille" mee-lezer! Geniet van je reis, dan geniet ik van je leuke verslagen😉
 
Ik ben in het noorden van Portugal geweest tot de grens van Porto ongeveer en in grote delen van Spanje, ook het zuiden. Het Portugal dat je ons tot nu toe laat zien heeft iets eigens. Is dat ook zoals jij het ziet?
De meeste mensen vinden Portugal iets eigens hebben , vaak maar niet noodzakelijk vergeleken met Spanje. Je zou NL ook niet op België vinden lijken, ook al zou je beiden verstaan 😜 .
Maar genoeg te vinden over de Algarve , algarb Moorse invloed, de Alentejo maar ook zeker Lissabon en Porto zijn zo eigen als maar kan.
 
Ik ken alleen de pyreneeën Van Spanje.
Wil altijd Spanje zelf nog eens verkennen mocht dat lukken mijn vraag is waarom wil je naar Portugal.
Wat is jou keus daarin.

De Pyreneeën zijn geweldig, jammer dat ik er nu vanwege het weer niet zal komen. Mijn reisverslag van 2018 gaat daar ook over.
Zoals eerder vermeld kwam ik sinds 2010 al met vliegen in Portugal en sinds 2016 kon ik mijn motor achterlaten bij een kennis. Gelijk de eerste keer al naar de Sierra Nevada gereden.

Voor beiden kan ik 2 tips geven, Google Earth gebruiken en de balk activeren welke dingen te zien zijn.
Zelf reis ik graag tussen natuurparken vanwege het uitzicht en de vaak leuke rijwegen.
Op die manier kom ik ook hele aparte dingen tegen maar het kan lastig zijn zoals vandaag , dan heb ik iig nog campings langs mijn gisteren bedachte route gezocht om zodoende iig globaal de goede kant op te gaan.

Als men krap zit qua tijd zou ik eerst de Pyreneeën uitbreiden naar Picos Europa en misschien doorrijden richting Santiago de Compostela, maar zoek wat routes want er zijn daar lange saaie stukken.

Om even ook kort jouw daadwerkelijke vraag te beantwoorden, tot de Pyreneeën zou ik vanaf thuis doen en voor Portugal en omstreken begon ik dus in Portugal.

Ik had al eerder 2 verhuur bedrijven genoemd zou je eens op 2 wielen in Portugal willen rijden.
 
Als men krap zit qua tijd zou ik eerst de Pyreneeën uitbreiden naar Picos Europa en misschien doorrijden richting Santiago de Compostela, maar zoek wat routes want er zijn daar lange saaie stukken.

Om even ook kort jouw daadwerkelijke vraag te beantwoorden, tot de Pyreneeën zou ik vanaf thuis doen en voor Portugal en omstreken begon ik dus in Portugal.
Ik had al eerder 2 verhuur bedrijven genoemd zou je eens op 2 wielen in Portugal willen rijden.
De Pyreneeën zijn prachtig. Opvallend is dat het verschil tussen Spaanse en Franse zijde groot is. (vind ik)
Wil je daarna naar de Picos de Europa dan vanaf San Sebastian vooral de kuststrook volgen en veel door het Cantabrisch gebergte rijden.
Vlak langs de zee naar de Picos is echt niet saai. Veel kronkelende bergwegen, maar dat schiet dus helemaal niet op.

Als je eenmaal in de Picos bent, rijd je makkelijk in 1 dag naar Noord Portugal.
Spanje is dan veelal plat en kaal. Als je de Portugese grens hebt gehad ziet het landschap er ineens heel anders uit. Licht bergachtig en veel vriendelijker.

Maar om een motor te gaan huren voor Portugal is imo niet echt nodig.
Je kan er gewoon heen rijden:] Of 't moet zijn dat je maar 1 week hebt.
Portugal is wel een heel leuk land om te rijden!
Bekijk bijlage 20160805-46 Puente Romano Cangas.JPG
Puente Romano Cangas di Onis (E)

Bekijk bijlage 20160809-31 Braga.JPG
Met de FZ in Braga (P)
 
Laatst bewerkt:
De Pyreneeën zijn prachtig. Opvallend is dat het verschil tussen Spaanse en Franse zijde groot is. (vind ik)
Wil je daarna naar de Picos de Europa dan vanaf San Sebastian vooral de kuststrook volgen en veel door het Cantabrisch gebergte rijden.
Vlak langs de zee naar de Picos is echt niet saai. Veel kronkelende bergwegen, maar dat schiet dus helemaal niet op.

Als je eenmaal in de Picos bent, rijd je makkelijk in 1 dag naar Noord Portugal.
Spanje is dan veelal plat en kaal. Als je de Portugese grens hebt gehad ziet het landschap er ineens heel anders uit. Licht bergachtig en veel vriendelijker.

Maar om een motor te gaan huren voor Portugal is imo niet echt nodig.
Je kan er gewoon heen rijden:] Of 't moet zijn dat je maar 1 week hebt.
Portugal is wel een heel leuk land om te rijden!
Bekijk bijlage 1550286
Puente Romano Cangas di Onis (E)

Bekijk bijlage 1550287
Met de FZ in Braga (P)
Heb jij met al jouw reizen nog geen reisverslag of iets in die geest hier geschreven ?

Je lijkt zo hele routes/ plaatsnamen en regio's uit je mouw te schudden. Lijkt me voor veel mensen nuttige info 👍 .
 
Ik heb nooit veel van de reizen opgeschreven.
Wel ben ik op aardig wat plaatsen in (vooral) Z. Europa geweest. Veel kennis zit vooral tussen de oren!
 
Fantastisch, mijn hele stuk over Camino's pleite. Een oude post aanpassen is teveel gevraagd, zal wel aan m'n telefoon ligguh.

Vanaf Ciudade Rodrigo naar Bejar, voornamelijk om de navigatie te dwingen naar de wegen die bijna aaneengesloten tot Madrid gaan, een groen streepje ernaast hebben , duidend op mooi uitzicht en door de Sierra del francia gaan.
Even uit m'n hoofd, er komen meer Sierra's en met spontaan verdwijnende

plaatsnamen met in en uitzoomen in OSMand is er geen beginnen aan.
De route loopt door en langs vele gehuchtjes, de enige die ik als tussen punt instel is Burgohondo.
Daar is onbruikbare camping nr1 en zo is het verhaal weer rond.
Met 11 graden vind ik het wel mooi geweest. Vandaag weer het regenpak aan tegen de wind, in combinatie met hoogtes tussen de 1000 en 1600 meter hield het niet over. Maar morgen lijkt er sowieso geen regen te komen en met max 18 graden misschien dragelijk 😉
 
Laatst bewerkt:
En zo zit je dan thuis is met flinke hevige regen buiten een mooi verslag te lezen. Ga zo door en dank voor de nodige moeite om dit verslag te tikken op een telefoon :t
 
@LePensZeur, wat maak je toch weer schitterende verslagen. :}
Door ze te lezen voel ik toch nog een beetje een vakantiestemming.

Ik heb nu 3 weken vakantie en had nu in de Sierra Nevada moeten zijn, we hebben het 2 weken voor vertrek afgeblazen.
Madrid zou ik ver uit de buurt blijven, daar zijn ze al in een lock-down.
Hopelijk mogen we volgend jaar weer?

Ga zo door man en geniet ervan.
 
Bij veel wat ie schrijft ben ik in gedachte zelf ook weer (terug) in Spanje/ Portugal.
Het vakantiegevoel wordt door deze verhalen zeker bij mij opgeroepen.:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan