Post hier foto's van jouw sleutelplek

deejay

Die hard MF'er
9 mrt 2008
546
1
Dokkum
Ik ben op dit moment druk bezig om in een hoekje van mijn loods een heuse motor sleutelplek in te richten.

Vandaag nog deze gekocht...

P1010770.jpg


ik wil deze aanpassen zodat hij ongeveer zo wordt als op deze afbeelding..


FT_133_M_a_PP.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wyb
Dank voor de reacties, ben er ook echt wel trots op inmiddels, het is immers m'n eerste klus project geweest.

@Timo84 Valt kwa licht nog wel ''tegen'' dit is maar de helft die je ziet en dat is het enige raam. Glas is ca 150cm hoog bij 95cm breed. Wel overal led TL balken, zoals te zien vooral boven de werkbank zodat ik niet in mijn eigen schaduw werk.

@basman180 Dat was ook wel een beetje het idee. Ik werk in de nucleaire industrie, van daar uit ben ik gewend om heel schoon en secuur te willen werken, dat moet dan ook wel gefaciliteerd worden in de werkplaats natuurlijk.
Madame helpt me vaak met sleutelen en zoals @Joep het zegt gaat het wel een beetje als het allemaal nog ff snel moet gebeuren. Vooral het grote onderhoud aan de EXC of toen de 990 telkens uit elkaar moest vanwege een vage storing gaat vrij chirurgisch.

@Raphaël-s Tegen die wand komt nog een werkbank van 420cm. Is niet de hele wand, maar nog wat ruimte voor losse dingen. Op die werkbank komt dan vanalles te staan zoals een draai/freesbankje, ontvetterbak, ultrasoon reiniger enz enz. Daarvan wil ik niet alle snoeren hebben zwerven. De achterwand komt nog een gereedschapbord aan dus daar wilde ik niet middenin stekkers hebben. Best kans dat ik nog stekkerblokken aan de onderkant van de werkbank ga maken ofzo.

@Menso Vrijwel de hele inrichting moet nog, maar zoals ik zei is dit maar de helft van de schuur. De haken aan het dak hoeven niet vanwege de loopkat in het hoge deel. Deze kan ik gebruiken om zware dingen naar zolder te doen (zit een zolder van in de nok 180cm boven de eerste foto) of motoren op te takelen tot 500kg. Foto van afgelopen oud en nieuw met lastige kameraad ter illustratie.
78a5dbbe-a0ef-4812-84dc-0223f651d078.jpg
1935a05a-3938-4d5f-99c1-253f37908113.jpg

Toen was het nog in aanbouw met beschermfolie enz enz enz, meer ter beeldvorming.
 
Ja droomschuur, kunnen we kort over zijn. Zit alles op wat ik op en aan wat ik zou kunnen bedenken, formaat, vorm, hoogte en isolatie.
Op de laatste foto lijkt de overspanning van de zolder toch wel groot, niet overwogen om daar een (stalen) rib onder te maken?
Heb je een idee van de totale kosten, zodat ik weet of ik een grote of kleine bank moet beroven als ik ooit aan zoiets ga beginnen?
 
Ja droomschuur, kunnen we kort over zijn. Zit alles op wat ik op en aan wat ik zou kunnen bedenken, formaat, vorm, hoogte en isolatie.
Op de laatste foto lijkt de overspanning van de zolder toch wel groot, niet overwogen om daar een (stalen) rib onder te maken?
Heb je een idee van de totale kosten, zodat ik weet of ik een grote of kleine bank moet beroven als ik ooit aan zoiets ga beginnen?
Het gaat heel veel pijn doen, maar in de loop van de ochtend ga ik eens wat facturen en rekeningen bij elkaar zoeken. Goed op de 20K zit het wel.

De platen in de overspanning zijn 3.50m 60mm sandwich. Volgens spec mag je bij een 4m overspanning 1500N met een veiligheidsmarge van 3 aanhouden. Dus tot 450 kg op 4m gaat het goed, tot 150kg gewenst. Nu is dit een halve meter korter en zit in ie laatste halve meter natuurlijk exponentieel veel. Met 2 man van elk zo'n 80 kg hebben we in het midden staan springen terwijl er al wel ruim 200 kg in totaal lag. Enkele mm's flex. Net als op houten zolders.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat heel veel pijn doen, maar in de loop van de ochtend ga ik eens wat facturen en rekeningen bij elkaar zoeken. Goed op de 20K zit het wel.

De platen in de overspanning zijn 3.50m 60mm sandwich. Volgens spec mag je bij een 4m overspanning 1500N met een veiligheidsmarge van 3 aanhouden. Dus tot 450 kg op 4m gaat het goed, tot 150kg gewenst. Nu is dit een halve meter korter en zit in ie laatste halve meter natuurlijk exponentieel veel. Met 2 man van elk zo'n 80 kg hebben we in het midden staan springen terwijl er al wel ruim 200 kg in totaal lag. Enkele mm's flex. Net als op houten zolders.
Is dat 20k voor de inrichting of ook de bouw van de schuur?

In het tweede geval lijkt me het niet echt veel geld eigenlijk.
 
Helemaal niks aan inrichting behalve de verlichting, wat bedrading en kabelgoot, de inrichting moet allemaal nog. Ik zei ook op de 20K, zal wel rond de 30K uitkomen met inrichting enz. Zit nu net een Exel dingetje in elkaar te flatsen.
Er zijn aan 3 kanten bakstenen muren blijven staan waar ik isolatie tegenaan gebouwd heb. De oude garage deur die er nog in zit moet er echt uit, zal ook een kleine €1000 kosten waarschijnlijk.

Eigenlijk het enige wat er uitbesteed is:
- Stalen constructie maken + plaatsen en het houten skelet werk er in.
- Vloer storten en vlinderen. Coaten, opstaande randje en drempel hebben we zelf gedaan.
- Dakpanelen laten leveren, maar zelf gemonteerd. Hadden we zelf moeten kopen zat nogal ''marge'' in voor het bedrijf. Maar van achteraf kun je een koe in de kont kijken.
- Topgevels laten plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nu dus op goed 23,5K. Moet nog een garagedeur in van ca €1000 uiteraard elektrisch bediend en schuin met het dak mee. Ook moeten de dakgoten, 1 boeitje nog en de topgevels isoleren zal ook max €1500 meer worden totaal.
€27K verwacht ik dus dat het gebouw af is.

Daarvoor heb ik de schuur kaal staan. Zou hij vrijstaand zijn geweest dan was het vooral niet veel duurder geweest. Nu heb ik 40mm sandwich tegen de muren met houtwerk voor afstand. Dan had ik 60mm genomen en alleen onder en boven vast gezet. Dat doet in kosten niks. Nog rondom betonrandje storten om die panelen tegenaan te zetten á een paar honderd euro. Dus mijn kosten gaan dan ook ongeveer wel op.

De staalconstructie + geraamte + betonpoeren, dakplaten, topgevels, vloer incl vlinderen zat op ca €18200 uitbesteed.
Buiten dat is alles goed zelf te doen. Al helemaal als je met sandwichpanelen voor de buitenmuur werkt, dat gaat zo soepel en snel.
 
En wat zijn de afmetingen van het gebouw?
Je kunt toch wel wat besparen als je het zelf doet dat zie ik wel.

Ik heb bij mij alleen de vloer uitbesteed. (storten en vlinderen) Voorwerk, isoleren en wapenenen heb ik zelf gedaan. Ik heb zelf de spanten gelast van merendeel nieuw ijzer.
dak en wand zijn 60mm geisoleerde damwandplaten 2e hands. Ze zijn vervangen i.v.m. hagelschade, maar dat zie je nauwelijks.
Die had ik daarom wel echt flink goedkoper dan nieuw.

Volgens mij was het bij mij tussen de 13 en 14.000 incl. stroom en verlichting. Maar dat zou ik thuis op moeten zoeken.
Mijn hok is 7,5 bij 10 en de nok zit op c.a. 6m.
 
Ik zit op ca 6 bij 7,5m en de nok op 4m en een beetje.
Spanten lassen had ik nooit zelf gedaan, het kan altijd goedkoper, maar ik ben met 0 bouwkennis begonnen.
Ik moet er wel bij zeggen dat de spanten onbenullig overbemeten zijn op mijn verzoek. De staanders zijn I160 profiel en de liggers en de nok I200. Als ik nu de motor uit de auto wil takelen, maar ik vergeet hem los te maken heeft het dak er geen last van.

Nu zit er in de opgetelde bouwmarkt bonnen ook wel wat gereedschap verwerkt.
Ik heb wel een aantal B keuze sandwichpanelen gehad, maar dat was geen enorm verschil in nieuwprijs. Dan wilden we voor de buitenzijde nog met onzichtbare bevestiging, nouja dan loopt het helemaal uit de hand. Maar dan is het wel echt even af.
Ik heb het nu te besteden, kan het niet uitgeven aan vakanties en we hebben nog geen kinderen. Dusja nu in 1 keer goed doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap er ook geen biet van. Dit zijn ook veredelde sandwichpanelen met aan de buitenkant een wat mooier stukje staal dr tegenaan. Zelf monteren stelde geen biet voor.
Heb 2 houten staanders waterpas gezet en de bevestiging voor de deuren steekt iets naar achter daar bij langs. Waterpas tegen de deur aan en vast geschroefd.
Voordeel van zo'n grote deur is dat ik de motoren en de auto door de achtertuin in kan rijden. Ik ging tot nu toe elk jaar 6 a 7 weken op vakantie. Dan schorste ik de auto (roetax €168 in de maand) en zette ik hem binnen, maar dat wilde maar net met de motoren en de brommer. Nu moet het binnen allemaal wel passen gezien het nu 1 hok is en het eerst in 3en verdeeld was, maar fijn dat het kan.
Kan nu ook de off-roaders in de tuin afspuiten. Kreeg proat van al die meuk op de openbare weg.
 
Hoi.

Mooi porrelhokkie geworden. :t

Voor een nieuwbouw, vergeet de fundering niet.
Al naar de bodem waarop je bouwt, en hoe je bouwen wilt, gaat daar ook al snel en heleboel geld in weg.
Mijn vorige, gemetselde schuur, 4 bij 10, 4,5 m nok, stond op 10 palen van 13 m.
Mijn buren hadden een veredeld tuinhuis, 4 bij 8, 4 m nok, dat was gefundeerd op een halve meter piepschuim blokken met een betonnen vloer.

Mijn huidige huis en schuur staan op staal, in de zware, westfriese klei.

Ook elektra, evt. verwarming en verdere inrichting vreet aan het spaarvarken.
En wat laat je doen, of doe je zelf.

Groeten, Paul.
 
Deze zit maar op een meter diepte, gedeeltelijk op de oude fundering, gedeeltelijk nieuw. Ik heb het geluk dat we hier witte zandgrond hebben.

Als m'n ouders ditzelfde willen kunnen ze gewoon 16 meter de grond in.
 
Wat zou een vloer met fundering kosten als je een nieuwe schuur plaatst van 6x4?
Dat ligt aan de ondergrond.

Voor mijn schuur gingen er 8 houten palen á 6 meter de grond, daar bovenop nog eens rozetten van 2,5 meter.
Daar is een gewapende betonplaat op gestort en die heb ik laten vlinderen voor een strak resultaat.
Kosten daarvan waren al €6500
 
Ik zit op ca 6 bij 7,5m en de nok op 4m en een beetje.
Spanten lassen had ik nooit zelf gedaan, het kan altijd goedkoper, maar ik ben met 0 bouwkennis begonnen.
Ik moet er wel bij zeggen dat de spanten onbenullig overbemeten zijn op mijn verzoek. De staanders zijn I160 profiel en de liggers en de nok I200. Als ik nu de motor uit de auto wil takelen, maar ik vergeet hem los te maken heeft het dak er geen last van.

Nu zit er in de opgetelde bouwmarkt bonnen ook wel wat gereedschap verwerkt.
Ik heb wel een aantal B keuze sandwichpanelen gehad, maar dat was geen enorm verschil in nieuwprijs. Dan wilden we voor de buitenzijde nog met onzichtbare bevestiging, nouja dan loopt het helemaal uit de hand. Maar dan is het wel echt even af.
Ik heb het nu te besteden, kan het niet uitgeven aan vakanties en we hebben nog geen kinderen. Dusja nu in 1 keer goed doen.

Ik heb zelf wel geprobeerd om het zo goedkoop mogelijk (maar wel aanvaardbaar) te houden. Niet omdat ik het geld niet te besteden heb, maar ik vind het ook wel een sport om het voor elkaar te krijgen. Ieder maakt daar zijn eigen keuze in natuurlijk.
Mijn spanten zijn IPE180, op het gevoel gekozen.

Ik dacht dat de 2e hands sandwichpanelen bij mij €8000 kostenbesparing was. En dan waren de nieuwe ook nog dunner dan degene die ik nu heb.
Dus met rondkijken en alternatieven bekijken kun je wel wat verdienen.

De deur vond ik ook veel te duur. Dus ik heb zelf scharnieren en een framepje gemaakt (van koker 50x30 oid) en de deur is nu gewoon het sandwichpaneel zelf. Dit ziet er aan de buitenkant ook nog eens heel goed uit.

Ik had nog een foto in mijn album staan. Hier ben ik nog met de afwerking van het dak bezig, aan de dakladder te zien.
De deur kun je er ook mooi zien. Zoals je ziet zijn de sandwichpanelen aan de binnenkant ook B-keus ;)

2021-01-15_12h38_38.png
 
Laatst bewerkt:
Als je het zelf kunt kun je inderdaad zelf veel doen.

Om mijn ervaring voor ik hieraan begon een beetje goed te beschrijven. Sandwiches waren van die driehoekige broodjes, geen idee dat je daar ook muren mee kon maken.

Zo ongeveer alles wat ik weet van klussen en bouwen heb ik tijdens de bouw geleerd (heel veel plannen zijn ook pas gemaakt tijdens de bouw. Alleen het frame en dak stond vast, verder heeft alles in de loop van het project vorm gekregen.

Edit: Hier heb ik dan ook leergeld voor betaald, maarja kennis heeft ook waarde natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan