Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Dat doet mij denken aan deze..
IMG-20221127-WA0013.jpg
 
Kun je nagaan wat voor besparing het oplevert als je de mancave van manlief met al het elektrische gereedschap, televisie, stereo en bierkoelkast loskoppelt van de huisaansluiting :+
Maar die "diep in je comfortzone verwarming" blijft wel lekker uit. ;)

Soms kom ik met de motor in de kou thuis en loop gelijk tegen een muur van gedroogde warme lucht.
Mijn ex spande de kroon en deed de verwarming vaak op 28°C want dan draait de kachel op een snellere stand. 8)7

De Senseo ook alvast een kwartier tot half uur vantevoren aanzetten zodat de koffie lekker warm wordt. 8)7
En als de koffie te sterk is dan heb ik hem te lang door laten lopen.
De koffie is juist steeds slapper naarmate er meer water door die pads gaat. 8)7

Een willekeurige ochtend krijg ik het verwijt dat de magnetron aan stond vannacht.. want er stond nog 0.02 seconden op het display.

Allemaal techniek. :')
 
Laatst bewerkt:
Maar die "diep in je comfortzone verwarming" blijft wel lekker uit. ;)

Soms kom ik met de motor in de kou thuis en loop gelijk tegen een muur van verdorde lucht.
Mijn ex spande de kroon en deed de verwarming vaak op 28°C want dan warme het hele huis sneller op. 8)7

De Senseo ook alvast een kwartier tot half uur vantevoren aanzetten zodat die warm wordt. 8)7
En als de koffie te sterk is dan heb ik hem te lang door laten lopen.
De koffie is juist steeds slapper naarmate er meer water door die pads gaat.

Een willekeurige volgende ochtend krijg ik het verwijt dat de magnetron nog aan stond .. want hij stond nog op 0.02 seconden.

Allemaal techniek. :')

Daarom staat de (olie)-cv hier op 16 graden. Verwarmen doen we met de houtkachel. Veel lekkerder 🥰
Ventileren doet het huis zelf voldoende :X
Sensatieloseo ken ik niet. Onze ECM moet wel minimaal een half uur opwarmen wil hij een beetje lekkere koffie geven, maar dat was een gezamenlijke keuze.

En als Rob toch nog klaagt over stook- of elektriciteitskosten, kan ik hem altijd vragen om het betalen van die rekeningen van mij over te nemen, zodat hij daar iets over te zeggen heeft })
 
Maar die "diep in je comfortzone verwarming" blijft wel lekker uit. ;)

Soms kom ik met de motor in de kou thuis en loop gelijk tegen een muur van gedroogde lucht.
Mijn ex spande de kroon en deed de verwarming vaak op 28°C want dan warme het hele huis sneller op. 8)7

De Senseo ook alvast een kwartier tot half uur vantevoren aanzetten zodat de koffie lekker warm wordt. 8)7
En als de koffie te sterk is dan heb ik hem te lang door laten lopen.
De koffie is juist steeds slapper naarmate er meer water door die pads gaat. 8)7

Een willekeurige volgende ochtend krijg ik het verwijt dat de magnetron nog aan stond vannacht.. want hij stond nog op 0.02 seconden op het display.

Allemaal techniek. :')
:X
Het neukt wel lekker, zeggen ze...
 
Deze week:
Een R1 met schakelproblemen. Schakelt slecht of helemaal niet, en extreem veel speling op de schakelpook.
De beweging wordt van het schakelpookje overgebracht op een indirect schakelhefboomsysteem op een schakel-as die vanaf de linkerkant van het blok naar de rechterkant loopt, en daar achter de koppelingsplaten de versnellingsbak bedient.
Al snel gezien dat het probleem aan de rechterkant zit, dus de koppeling moest er uit.
Blijkt al vrij snel dat de gewonden veer die om de schakel-as zit vrij ver is uit gelubberd. Geen idee waardoor, maar in plaats van ongeveer 1mm speling zat er meer dan 1 centimeter speling op. Maar om zeker te weten dat dit het enige probleem was wil je dat natuurlijk testen.....
Dus een tie-wrap om de 2 pootjes van de veer gedaan, en deze stevig naar elkaar toegetrokken. Omgelopen naar de andere kant van de motor, en geprobeerd te schakelen. Probleem lijkt opgelost te zijn.
Maar na de derde schakelbeweging was het ineens weer terug.... 8)7
Dus weer omgelopen naar de andere kant, om tot de conclusie te komen dat de tie-wrap gebroken is, en in het blok is gevallen. |(
Met mijn endoscoop de tie-wrap gelokaliseerd, en met kunst en vliegwerk deze tussen de tandwielen door er uit kunnen vissen. Even goed gecontroleerd of de tie-wrap compleet is, en er geen delen in het blok zijn achtergebleven, en de boel provisorisch dicht gebouwd totdat de nieuwe bestelde veer is binnengekomen. De klant van het goede nieuws voorzien dat de reparatie die wel 1500 Euro had kunnen kosten zeer waarschijnlijk nog ruim onder de 200 Euro zal gaan uitkomen.....
Maar stel je voor dat ik die tie-wrap niet meer had kunnen vinden. Dan had het blok er alsnog uitgehaald moeten worden (voor een stukkie plastic van een dubbeltje).
 
Deze week:
Een R1 met schakelproblemen. Schakelt slecht of helemaal niet, en extreem veel speling op de schakelpook.
De beweging wordt van het schakelpookje overgebracht op een indirect schakelhefboomsysteem op een schakel-as die vanaf de linkerkant van het blok naar de rechterkant loopt, en daar achter de koppelingsplaten de versnellingsbak bedient.
Al snel gezien dat het probleem aan de rechterkant zit, dus de koppeling moest er uit.
Blijkt al vrij snel dat de gewonden veer die om de schakel-as zit vrij ver is uit gelubberd. Geen idee waardoor, maar in plaats van ongeveer 1mm speling zat er meer dan 1 centimeter speling op. Maar om zeker te weten dat dit het enige probleem was wil je dat natuurlijk testen.....
Dus een tie-wrap om de 2 pootjes van de veer gedaan, en deze stevig naar elkaar toegetrokken. Omgelopen naar de andere kant van de motor, en geprobeerd te schakelen. Probleem lijkt opgelost te zijn.
Maar na de derde schakelbeweging was het ineens weer terug.... 8)7
Dus weer omgelopen naar de andere kant, om tot de conclusie te komen dat de tie-wrap gebroken is, en in het blok is gevallen. |(
Met mijn endoscoop de tie-wrap gelokaliseerd, en met kunst en vliegwerk deze tussen de tandwielen door er uit kunnen vissen. Even goed gecontroleerd of de tie-wrap compleet is, en er geen delen in het blok zijn achtergebleven, en de boel provisorisch dicht gebouwd totdat de nieuwe bestelde veer is binnengekomen. De klant van het goede nieuws voorzien dat de reparatie die wel 1500 Euro had kunnen kosten zeer waarschijnlijk nog ruim onder de 200 Euro zal gaan uitkomen.....
Maar stel je voor dat ik die tie-wrap niet meer had kunnen vinden. Dan had het blok er alsnog uitgehaald moeten worden (voor
een stukkie plastic van een dubbeltje).
En in sommige tie-wraps zit een RVS veertje, dat zou pas schade kunnen veroorzaken.
 
Veertjes, een van mijn kleinste sleutelblunders maar eentje die mij nu al een paar jaar op mijn ziel drukt :(

Ik kwam op een rommelmarkt een Sony WM D3 professional recorder tegen.
Dat is dus (g)een walkman die kan opnemen.

Goeie nette exemplaren zijn niet goedkoop.

Had alleen een probleempje met een tandwiel,zoals eigenlijk die gehele generatie cassetespelers van Sony. Een plastic tandwiel breekt door ouderdom.

Daar zijn reparatie setjes voor, waar ik er eentje van heb gekocht en heb geplaatst.

Echter zoals de repair guide moet je bij een bepaald veertje goed opletten dat die niet wegspringt.

sony-dd-repair-guide-19-p.jpg


Dus bij terugplaatsen, ging het ding met warp 10 er van door, heeft een reis door alle dimensies gemaakt, en is nooit meer terug gevonden.

Het mechaniek werkt niet zonder dat veertje.

Het veertje is verschrikkelijk klein.

Missende veer sony WMD3.jpg



Ik heb al diverse apparaten en componenten gekocht en gesloopt in de HOOP dat er een veertje in zit dat op die plek past.

Heb nu twee videocamera's liggen waar van ik hoop dat ik een veer kan inkorten en kan gebruiken op deze plek.

db
 
Veertjes, een van mijn kleinste sleutelblunders maar eentje die mij nu al een paar jaar op mijn ziel drukt :(

Ik kwam op een rommelmarkt een Sony WM D3 professional recorder tegen.
Dat is dus (g)een walkman die kan opnemen.

Goeie nette exemplaren zijn niet goedkoop.

Had alleen een probleempje met een tandwiel,zoals eigenlijk die gehele generatie cassetespelers van Sony. Een plastic tandwiel breekt door ouderdom.

Daar zijn reparatie setjes voor, waar ik er eentje van heb gekocht en heb geplaatst.

Echter zoals de repair guide moet je bij een bepaald veertje goed opletten dat die niet wegspringt.

sony-dd-repair-guide-19-p.jpg


Dus bij terugplaatsen, ging het ding met warp 10 er van door, heeft een reis door alle dimensies gemaakt, en is nooit meer terug gevonden.

Het mechaniek werkt niet zonder dat veertje.

Het veertje is verschrikkelijk klein.

Bekijk bijlage 1841182


Ik heb al diverse apparaten en componenten gekocht en gesloopt in de HOOP dat er een veertje in zit dat op die plek past.

Heb nu twee videocamera's liggen waar van ik hoop dat ik een veer kan inkorten en kan gebruiken op deze plek.

db
Heb je maten van dat veertje? Ik heb hier nog wat liggen van camera's en een typemachine
 
Terug
Bovenaan Onderaan