Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Ben van plan om bar-end spiegels te bestellen, dus kijken hoe mijn bar-end gewichten vast zitten.
Even kijken, en ja.. gewoon met een inbus bout:

(voorbeeld van het net):Bekijk bijlage 1341839

Dus imbus sleutel 4mm gepakt, nee te klein.> inbus 5mm, kut te groot.
Dan 4,5.... nee past ook niet.
Dan maar 3/16... nee ook niet!!
Gr......word helemaal gek!

Dan maar eens een youtube filmpje kijken.
Zegt zo'n gast; 8mm, ik denk; dat is veel te groot...

Nouja, toch maar eens kijken wat ik met een 8mm kan> en toen viel het kwartje_O-
Yamaha zeker?
Ik had ook zo'n kwartje
 
Niet de grootste, wel de meest recente...

Ik ben voor de sevenfifty een nieuwe uitlaat aan het bakken van RVS, het origineel is rot als een banaan die al twee maanden in de fruitschaal ligt.

Nu heeft de originele uitlaat een montagepunt aan de onderkant van het blok, door eerdere reparatiewerkzaamheden zijn deze twee boutgaten al een tijdje niet gebruikt. De bouten heb ik ook al een tijdje niet meer gezien. Met de nieuwe uitlaat wil ik ze weer gaan gebruiken.

Na wat prutsen kom ik er dus achter dat het M10x1.25 is, het enige wat ik heb en op een bout lijkt dat er in past zijn twee remleiding banjo's en 1 van beide gaten is het schroefdraad verrot. Ik heb echter een M10 "helicoil" setje dus dan maar meteen goed aanpakken, er is vlees genoeg aldaar.

Combinatie boor en accuboor zijn te lang en de boor is een standaard 10.5 mm dus ik heb de zaag in de boor gezet tot die past. Netjes uitgeboord.

Vervolgens met remmenreiniger het boorgat even uitgespoten en met wat olie het draad voor de helicoil gezet, beetje rottig werken op de kop maar uiteindelijk ook dit met succes gedaan.

Terwijl ik bezig ben de boor en de tap weer in het doosje te doen valt mij op dat de helicoilset een M10x1.25 is. Standaard is M10x1.50

Bugger, te ver om nog terug te gaan zonder door moeten naar M12 dus toch maar de helicoils er in gedraaid.

Vervolgens maar op metaalreus (kende ik nog niet) een handje vol M10x1.25 besteld....

Samen met een heel assortiment aan bouten en moeren en andere klein hardware om te zorgen dat ik voorlopig niet meer misgrijp. ;)

Ooit een auto gehad met verrot schroefdraad in het LV fusee gehad, daar had ik ooit die M10x1.25 set voor gekocht...

Misschien toch maar eens een setje M10x1.50 aanschaffen.

db
 
Ik heb eindelijk eens een mooie. Ik wilde even snel de charge mod doen op mijn TL. Vier draadjes naar accu, zekeringetje er tussen en daarna verbonden met de gelijkrichter en vandaar weer terug naar de oude stekker. Werkte als een droom, netjes 14.14 @ 5K. Stekkertjes vast tapen en die andere ook. Schieten de laatste vier los. Bzzzzz, oh even voorzichtig. Bzzzzz en daarna een hoop gesis en een beste rookwolk. Ik had de plus wel gezekerd maar de andere plus er gewoon naast, dus ongezekerd. -O-

Goed, ik weet in ieder geval dat het werkt. Volgende week maar op mijn gemakkie opnieuw proberen en de andere kant op werken. Maar goed, ken wel ff.
:+*D
 
Ja...eerste blunder,check welk merk gereedschap je krijgt.'(
 

Bijlagen

  • P_20190330_170706.jpg
    P_20190330_170706.jpg
    164,2 KB · Weergaven: 112
  • P_20190330_170519.jpg
    P_20190330_170519.jpg
    124,7 KB · Weergaven: 100
Per ongeluk de verkeerde kant op gedraaid?
Gelukkig niet voel me al dom genoeg met deze handeling. :P

Maar nu kijken wat de opties zijn.
Mischien dat een goeie 12mm wel werkt met een momentsleutel, anders een 11mm proberen erop te tikken.
Tangen gaan gebruiken word het alleen maar erger denk ik.

als ik de foto bekijk gok ik eerder op een set van 2,95 huismerk plaatselijke supermarkt.
Heb ff gegoogled, OK set van Gamma....
 
Laatst bewerkt:
En wat precies dat je daarmee te bereiken? ;)


11mm ga je er nooit op krijgen.

Zo'n gevoel had ik al.

Viel mij op dat hij aardig vast zat, weet niet hoe de garage hem er vorige keer erop had gezet, maar volgens mij heb ik wat groters nodig dan een 3/8
Een nieuwe 12mm dop heb ik toch nu nodig, ik hoop dat er nog wat grip zit op de kop van de bout en dat de goedkope 12mm gewoon uitgesleten is.
 
Zo'n gevoel had ik al.

Viel mij op dat hij aardig vast zat, weet niet hoe de garage hem er vorige keer erop had gezet, maar volgens mij heb ik wat groters nodig dan een 3/8
Een nieuwe 12mm dop heb ik toch nu nodig, ik hoop dat er nog wat grip zit op de kop van de bout en dat de goedkope 12mm gewoon uitgesleten is.

Je hebt een OK set van de gamma gebruikt..... Daar zit je hele probleem.

Het is gemaakt van goedkoop "metaal" met een slechte pasvorm. Vandaar ook dat het zo goedkoop kan zijn.
Dat in gedachten houdend is het logisch dat die doppen gewoon van vorm veranderen als het ook maar iets meer dan handvast zit.
Je draait gelijk je dop kapot en met wat pech ook de bout/moer. Goed gereedschap is echt het halve werk !!

Die bout ga je niet meer los krijgen met een dop, daarvoor pak je nu beter een goede tang.
En dan die bout zo dicht mogelijk bij het gewricht in de bek van de tang, niet alleen met het uiteinde van de tang de moer vastpakken.
Die bouten zitten niet zo heel erg vast, dat gaat prima, zelfs met zo'n verrot gedraaide kop.
 
Dat word een goeie griptang halen, hou jullie op de hoogte.
Thx iedereen

En een fatsoenlijke doppenset.


Een goede set gaat je leven lang mee, en mocht je al 1 onderdeel toch kapot krijgen kun je dat als los component weer bijkopen.
Liever 1 goede set dan 100 slechte, al was het maar om de frustratie en het extra werk dat het oplevert. Dat laatste heb je inmiddels al ervaren ;)
 
En een fatsoenlijke doppenset.


Een goede set gaat je leven lang mee, en mocht je al 1 onderdeel toch kapot krijgen kun je dat als los component weer bijkopen.
Liever 1 goede set dan 100 slechte, al was het maar om de frustratie en het extra werk dat het oplevert. Dat laatste heb je inmiddels al ervaren ;)

Haal mijn doppen meestal los (Skandia), nooit problemen mee gehad, maar of het ook goeie zijn, geen idee (zolang het maar chromium vanadium is?)

Doppenset die ik vandaag had gebruikt, heb ik gekregen, maar die laat ik inderdaad maar voor het klussen aan het huis.
 
Haal mijn doppen meestal los (Skandia), nooit problemen mee gehad, maar of het ook goeie zijn, geen idee (zolang het maar chromium vanadium is?)

Doppenset die ik vandaag had gebruikt, heb ik gekregen, maar die laat ik inderdaad maar voor het klussen aan het huis.
Geen idee hoe de rest over Skandia denkt, het is al beter dan OK van de Gamma, maar ik vind het nog geen 'fatsoenlijk' gereedschap.
En chromium vanadium zegt ook niet zoveel, het zegt dat het een legering is waar die beiden in verwerkt zijn maar in welke verhouding ?
Of je geeft je gereedschap wat extra's: Amazon.com: Natural Factors, Chromium & Vanadium 125 mcg, Supports Metabolism and Healthy Blood Sugar Levels Already in a Normal Range, 90 Capsules (90 Servings): Health & Personal Care O-) ;)

Als je echt wat over gereedschappen wilt lezen zou ik je Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon aanraden. Daar reageren mensen die uitsluitend met het allerbeste werken maar ook mensen die net beginnen met het samenstellen van hun gereedschap. En de verkoper van die linkjes die ik eerder poste is daar ook nadrukkelijk aanwezig. Eigenlijk een beetje spam maar de manier waarop hij mensen te woord staat en van advies voorziet is gewoon goed.
 
* kuch *

Vandaag het briljante plan gehad om koekblik schokbrekers te vervangen.. ( tja.. wat mot.. dat moet )

Op een of andere manier dacht ik dat de veerpoot lager, met een 2e moer vast zat.. ( was niet helemaal wakker zeg maar )
Dus, luchtsleutel er op * zoooooooooooooiiiinnnk * .. ah , hoe snel een schokbreker te demonteren ( gelukkig lag ie, en had ik m'n lelijke
bakkes er niet boven )

Maar het geluk was weer eens met de domme zeg maar :)
 
* kuch *

Vandaag het briljante plan gehad om koekblik schokbrekers te vervangen.. ( tja.. wat mot.. dat moet )

Op een of andere manier dacht ik dat de veerpoot lager, met een 2e moer vast zat.. ( was niet helemaal wakker zeg maar )
Dus, luchtsleutel er op * zoooooooooooooiiiinnnk * .. ah , hoe snel een schokbreker te demonteren ( gelukkig lag ie, en had ik m'n lelijke
bakkes er niet boven )

Maar het geluk was weer eens met de domme zeg maar :)

nu ben je wel heel dom en/of heel gelukkig geweest :+
 
Je hebt gelijk, het is een combinatie van een zilverpapierdop en een bout die op een hoger moment vast zit dan de zilverpapierendop aan kan. :+
Een kunstof 'klik' grijze bewaardoos belooft niet veel goeds. :Y
Maar dat gereedschap had ik vroeger ook, en er is nooit een bout gesneuveld.
Wel doppen - uit onkunde - , of de slechts 1/4" aansluiting die eraf draaide. _O-
De bout lijkt ook wel aluminium :? op hoog moment was die vast niet gemonteerd.
 
nu ben je wel heel dom en/of heel gelukkig geweest :+

Zeker, en dat is ook helemaal het domme..
"ik wist het!" .. het was niet dat het de eerste keer zeg maar "even schokbrekertje vervangen "
Maar op een of andere manier was ik er van overtuigd dat ik eerst de toplager eraf moest halen voor de veerschotel eraf kon.
En dan niet nog een keer nadenken "ehhh.. zeker" , nee, gewoon die lucht sleutel erop en die moer eraf rammen.

Er zijn er best een paar aan dood gegaan of nog lelijker van geworden met dat foutje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan