Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Kabelboom vervangen doe ik altijd heel eenvoudig , iets meer arbeid intensief maar risico op fouten worden een stuk kleiner.

Ik leg de hele nieuwe boom langs de oude, en sluit aan / vervang per stekker verbinding.
Ik knip pas weg / maak pas los als ik de nieuwe verbinding al in m'n handen heb.

Ben je klaar, heb je dus een los liggende oude boom , en een aangesloten nieuwe.
Wat er blijft vast hangen.. ben je vergeten.

Vervolgens wegbouwen naar smaak


Natuurlijk kan je het in 1x doen, maar als je het niet hele dagen door doet.. en de kleur code's uit je hoofd weet,
en blind weet waar elke stekker voor is..

Scheelt zoveel gezoek achteraf.

Ik heb dus geen draadboom vervangen (alleen het startrelais en de gelijkrichter verplaatst). In de kleurcodes en dergelijke zat dan ook geen fout (vandaar het zoeken tot ik een ons woog). Er zijn wel aanpassingen aan de draadboom (zoals het verwijderen van de EPC, SAS, zijstandaard en koppelingsschakelaars) maar die heb ik eeuwen geleden al gedaan. Het waren alleen de zware kabels naar de accu en startmotor, en die zijn überhaupt niet gecodeerd. Er staat overigens niks aangegeven op het startrelais zelf, dus er wordt gewoon verondersteld dat je weet hoe om ze moeten :P

Natuurlijk had ik dit kunnen voorkomen door alles stekker voor stekker en schroefje voor schroefje te doen, maar als je enig idee hebt hoe ver alles uit elkaar is geweest weet je ook dat dat volledig kansloos was :+

Als ik had besefd dat dit uitmaakte was er niks mis gegaan. Maar dat deed ik niet, en dat is dus de blunder :)
 
Dat stukje over pauze nemen herinnerd mij aan --->
Ik was bezig met een zuiger te monteren totdat ik achter mij hoorde "Zeg ! Nu ligt in de logeerkamer al twee weken de nieuwe vloer zonder plinten, wanneer is dat aan de beurt? B|"
In een half uurtje tijd had ik de plinten er op geschoten die ik twee weken later er weer af heb getrokken om ze dit maal met meer tijd netjes in verstek en zonder kieren te plaatsen. Alleen had ik nu dus even geen gedram en kon verder met waar ik gebleven was.
Alleen was ik me niet bewust dat ik een stapje verder begon dan waar ik gebleven was.

De trainingen gingen lekker, en bij de start was ik scherp. Bij de eerste vijf de bocht in, de bocht uit licht versnellend vergeleken met de anderen, en dan ineens een vertraging alsof ik het gas dichtdraaide. (zo zag het er vanaf de kant uit)
Nadat ik alles had opengeschroefd bleek de pistonpen in de cilinderwand te hebben gevreten.
De relatie liep toen een klein deukje op.....
 
Dat soort dingen, en de standaard/koppelingssensor schakel ik altijd uit. Minder dingen is minder kan mis gaan ;)

Komt bij dat deze motor geen omvalsensor heeft :P wel carburateurs, dus uit gaat ie op z’n kant toch wel.
Die koppelig/standaard sensor heeft toch al veel levens gered!
Bij mijn eerste GS was die ook uitgeschakeld, enkel door puur geluk heb ik een ongeval (ja, wegens vergeten in te klappen) weten te vermijden.
 
Zelf sleutelen kan geld besparen en je kan alles even schoon maken voordat de onderdelen erop geplakt worden.
En alles netjes in de koperslip of keramisch vet. :P

Maar wat een hitte vandaag, alleen gereedschap uitzoeken in de zon doet al zweten. :+
Bril maar even af..

KGGGGGGK het geluid van een tie-rib dwars op de tegels???

DSC_4103.jpg
 
Zelf sleutelen kan geld besparen en je kan alles even schoon maken voordat de onderdelen erop geplakt worden.
En alles netjes in de koperslip of keramisch vet. :P

Maar wat een hitte vandaag, alleen gereedschap uitzoeken in de zon doet al zweten. :+
Bril maar even af..

KGGGGGGK het geluid van een tie-rib dwars op de tegels???

Bekijk bijlage 1613803
Die zag ik niet aankomen :+
 
Zelf sleutelen kan geld besparen en je kan alles even schoon maken voordat de onderdelen erop geplakt worden.
En alles netjes in de koperslip of keramisch vet. :P

Maar wat een hitte vandaag, alleen gereedschap uitzoeken in de zon doet al zweten. :+
Bril maar even af..

KGGGGGGK het geluid van een tie-rib dwars op de tegels???

Bekijk bijlage 1613803
Super glue?
 
Die koppelig/standaard sensor heeft toch al veel levens gered!
Bij mijn eerste GS was die ook uitgeschakeld, enkel door puur geluk heb ik een ongeval (ja, wegens vergeten in te klappen) weten te vermijden.

En vergeet je het nu nog nooit, nu het gebeurd is?
Dit soort veiligheidsdingen zorgt ervoor dat de mensen minder nadenken.
 
Hoi.

Tijdens het prutsen gaat gewoon weer het +2,5 brilletje uit de knakenbak op.
Werkt ook beter bij boven je hoofd werken.

Die 750€ varifocus blijft dan mooi in zijn doosie.

Groeten, Paul.
Ik heb net in de Action wat brilletjes van 99 eurocent opgehad.
Maar ik mis de middenafstand het meest.
Zeg maar een soort computerbril..

Met een leesbril zie ik alleen scherp op twintig centimeter.
Nou dat kan ik zonder bril ook precies. :? _O-
 
En vergeet je het nu nog nooit, nu het gebeurd is?
Dit soort veiligheidsdingen zorgt ervoor dat de mensen minder nadenken.

Al te veel veiligheden, daar ben ik het mee eens. Niet kunnen starten in de versnelling zit op mijn brommer niet, een keer een genant momentje (omgelazerd na een startpoging) is zo dramatisch niet en ja, je leert ervan. Maar die standaardschakelaar vind ik wel nuttig. zijn teveel nare ongelukken mee gebeurd. En als dan iemand in je omgeving een onderbeen kwijt raakt doordat dat ding nog uit stond ga je toch nadenken
 
Hoi.

Met dat leesbrilletje is alles tussen de 25 en 125 cm prima te bekijken.
Dat gelul begint als je zo rond de 45 bent, armen te kort, enz.
Brilletje +0,5, loopt dan met de jaren naar de 2,5.

Dan loop je een keer bij de brillenboer binnen................

Verder on topic maar weer.

Veiligheden.
Op al mijn motoren zit een schakeling dat met de zijpoot uit de motor gewoon gestart kan worden.
Schakel je dan de versnelling in, slaat die af.

Jaren gekloot met Guzzi's en BMW's, met die veer retour zijpoot, die je alleen normaal kan bedienen als je er naast staat.
Schakelaar, relais en de boel is hufterproof.

Groeten, Paul.
 
En vergeet je het nu nog nooit, nu het gebeurd is?
Dit soort veiligheidsdingen zorgt ervoor dat de mensen minder nadenken.
Inderdaad,
Het gebeurt nog wel eens,
Schakel in versnelling, motor valt stil.
Ah ja, de jifi...
Mooi toch?
Er zijn inderdaad een hoop van die veiligheden waarvan je kan zeggen:
Overbodig! Maar degene die zorgen voor mijn veiligheid koester ik.
(Heb op één van mijn vorige werkplekken een kapot gereten hand gezien omdat er geknoeid was met de veiligheden van de "jog"-knop, die persoon heeft 8 jaar later nog altijd niet de rechterhand die hij voordien had, en dan mag hij van geluk spreke dat hij nog een rechterhand heeft.)
(Om nog maar te zwijgen van de inspectie na zo'n ongeval, 20 keer dezelfde vragen door andere inspecteurs...)
 
Zo vaak gebeurt het niet (meer), waarschijnlijk omdat het goed beveiligd is. Dat er daarnaast een hele rits aan weinig zinvolle beveiligingen op motoren zitten ben ik helemaal met je eens.
 
In hwt kader van sleutelblunders ben ik vandaag aan het stoeien geweest met een cat 6 inbouwdoos voor een accespoint op zolder (wil immers wel overal supersnel MF-en..) partij lopen kutten omdat die gira troep met van die snijklemmen werkt... Affijn, geen internet dus checken... Nog een keer inprikken, weer geen signaal... Ondertussen vloeken en achelden want het werkt weer eens niet...
Nadenken kijken je kent het wel.
Uiteindelijk het idee dat de snijklemmen toch niet goed door de mantel gaat dus alles weer los, de draadjes stuk voor stuk gestript en vervolgens overal een klontje soldeer op om ze dikker te maken zodat ze blijven zitten.
Alles weer op zijn plek, opnieuw proberen en ondertussen kwam de 4yo kijken dua oppassen op je woorden.
Stekker in de laptop, weer geen internet!

Papa, waarom zucht je, omdat het niet werkt boefje... Maar papa, je moet de stekker er wel in doen!
Ja lieverd dat snap ik, maar papa..... Ooh wacht, het andere einde.... Die had ik nog niet in de router gedrukt just to be sure...
😬

Kom boefje, we gaan racen met je skelter!!
😍 Lekker ventje heeft nu de onhandigheid van papa al goed door.
 
Zo vaak gebeurt het niet (meer), waarschijnlijk omdat het goed beveiligd is. Dat er daarnaast een hele rits aan weinig zinvolle beveiligingen op motoren zitten ben ik helemaal met je eens.

Ik bedoelde als @scorp nog regelmatig heeft dat de motor af slaat omdat hij de standaard is vergeten in te klappen dat het dan voor hem een nuttige veiligheid is.
Voor elke veiligheid is uiteraard iets te zeggen en ook iemand te vinden die zonder veiligheid gewond of dood geweest zou zijn. Maar soms slaan we wel door vind ik. Bij motoren, maar ook bij andere machines.
 
Terug
Bovenaan Onderaan