prijsvraag tegen bitumenstrepen

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
prijsvraag

Dit vind ik dus een heel leuk initiatief! Wie weet zitten hier nog creatieve geesten?
Het zou mooi zijn, als er inderdaad een oplossing komt voor die vervelende gladde strepen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een kul, zij behoren de know-how te hebben om dit op te lossen.
Of komen ze in deze niet verder dan een simpel waarschuwingsbordje te plaatsen?
 
Bitumen mengen met een fijn soort split of grid, kost iets meer maar heeft dan wel een grof oppervlak...
 
Laatst bewerkt:
Bitumen mengen met een fijn soort split of grid, kost iets meer maar heeft dan wel een grof oppervlak...
Dat werd tot voor enkele jaren geleden in NL al gedaan, of althans: er ging direct na reparatie een laagje split overheen, wat er door het verkeer in gereden werd. Om de een of andere reden zie je dat de laatste jaren eigenlijk niet meer.
 
Als je de bitumen in dunnen streepjes spuit dan gebruik je én minder van die zooi én doordat er een raster ontstaat met kaal asvalt er tussen is het ook minder glad.
 
Vroeger legde ze naadloos asfalt en het was DAB.
Sinds ze die broze rotzooi leggen is het alleen maar ellende.
Wat ze d'r aan moeten doen?

Gewoon die broze troep niet meer gebruiken en meer slakken eronder, dan blijft het ook nog wat langer heel.
 
Vroeger legde ze naadloos asfalt en het was DAB.
Sinds ze die broze rotzooi leggen is het alleen maar ellende.
Wat ze d'r aan moeten doen?

Gewoon die broze troep niet meer gebruiken en meer slakken eronder, dan blijft het ook nog wat langer heel.

Zover ik weet is het vroeger niet anders dan nu.
DAB kun net zo naadloos of niet naadloos aanbrengen dan ZOAB. Dit is afhankelijk van de maximale breedte van de asfaltspreidmachine en de beschikbare werkruimte. Bij veel werkruimte kun je met twee of meer asfaltspreidmachines tegelijk de deklaag warm tegen warm aanbrengen (naadloos). Maar dat is niet afhankelijk van het mengsel wat in de hopper ligt, maar van de uitvoeringswijze.
Het enigste voordeel (DAB t.o.v ZOAB) dat de naad bij DAB minder kritisch is. Dit doordat er bij ZOAB een skelet van holle ruimte aanwezig is.
Een DAB naad zal na verloop van tijd net zo open gaan staan dan een ZOAB naad. Alleen het duurt wat langer in tijd dan ZOAB. Daarna heb je ook op DAB deklaag een bitumenstrip aangebracht.

DAB heeft andere nadelen op de snelwegen t.o.v. ZOAB. DAB zorgt voor Spray en Aquaplanning. DAB levert meer verkeeronveilige situatie's op voor alle verkeersdeelnemers. Dus meer ongelukken en slachtoffers bij regen bij een DAB deklaag. Een kwestie van kosten/baten.

Verder is meer slakken niet de oplossing tegen dat de naad gaat openstaan.
Vaak zie je dat de naad alleen in de deklaag gaat openstaan. Dit betekend dan dat de gaat openstaan door weersinvloeden (vorst) en werking van de banden. Maar niet door het bezwijken van de fundering. Extra slakken of ander funderingsmengsel is bij het openstaan van de deklaag vaak niet de oplossing voor.
 
Wat een kul, zij behoren de know-how te hebben om dit op te lossen.
Of komen ze in deze niet verder dan een simpel waarschuwingsbordje te plaatsen?

Dit is helaas wel Nederlands, azijnpissen maar verder niet met een oplossing komen.

Ik juich alle initiatieven toe, als er een goede oplossing komt, prima :Y

De mensen moeten eens wat positiever in het leven staan in plaats van alles van te voren af te branden en al klagend door te lopen :N
 
Wat een kul, zij behoren de know-how te hebben om dit op te lossen.
Of komen ze in deze niet verder dan een simpel waarschuwingsbordje te plaatsen?

Ongeveer dit ja. Een prijsvraag, wat een onzin. Leuk verhaaltje voor de Bühne. Er had ook kunnen staan 'Rijkswaterstaat wil af van klachten van motorrijders', of van klachten in het algemeen. Een ambtenaar die aangenomen is omdat er iets met internet en 2.0 op zijn cv staat kwam met het leuke ideetje van een prijsvraag, doen alsof je het plebs erbij betrekt misschien houden ze dan hun mond wel. Als ze zo graag een oplossing voor dat probleem willen dan doen ze bij de volgende klus als eis stellen dat de aannemer zorgt voor een naadverbinding (of het liefst helemaal geen naad) die niet glad is. De aannemer met de beste oplossing krijgt de klus. Aangezien het kut gaat in de bouwwereld zullen die asfaltboeren hun uiterste best doen om met een oplossing te komen. Het is hun werk, zij weten er alles van dus de kans dat uit die hoek een goede en werkbare oplossing komt is nogal veel groter dan een of andere keeshenk die mee doet aan een stomme prijsvraag.
 
Wat een kul, zij behoren de know-how te hebben om dit op te lossen.
Of komen ze in deze niet verder dan een simpel waarschuwingsbordje te plaatsen?

Het is maar net hoe je je organisatie inricht.
RWS heeft er sinds een aantal jaar geleden voor gekozen om zelf niet meer het specialisme in huis te houden, maar de markt hierop in te laten spelen. ;)
 
Het is maar net hoe je je organisatie inricht.
RWS heeft er sinds een aantal jaar geleden voor gekozen om zelf niet meer het specialisme in huis te houden, maar de markt hierop in te laten spelen. ;)

In dit geval laten ze de markt er blijkbaar niet op inspelen anders hadden ze die prijsvraag niet nodig. Als je dit soort eisen gewoon stelt bij de aanbesteding dan komt het vanzelf goed.
 
In dit geval laten ze de markt er blijkbaar niet op inspelen anders hadden ze die prijsvraag niet nodig. Als je dit soort eisen gewoon stelt bij de aanbesteding dan komt het vanzelf goed.

Mmm...

'Rijkswaterstaat wil marktpartijen met deze prijsvraag stimuleren om innovatieve ideeën te ontwikkelen voor het realiseren van stroeve, niet glimmende en duurzame naden.'

Verder is een aanbesteding ook geen juiste vorm, aangezien het niet gaat om een product wat met zomaar koopt voor de laagste prijs. Het gaat om het ontwikkelen van het product. ;)
 
Laatst bewerkt:
DAB heeft andere nadelen op de snelwegen t.o.v. ZOAB. DAB zorgt voor Spray en Aquaplaning. DAB levert meer verkeersonveilige situaties op voor alle verkeersdeelnemers. Dus meer ongelukken en slachtoffers bij regen bij een DAB deklaag. Een kwestie van kosten/baten.

Spray en aquaplaning zijn juist een goede motivator om de afstand te vergroten en de snelheid aan te passen.
Bovendien blijft zout op DAB liggen en heb je dus daadwerkelijk iets aan al dat gestrooi in de winter.
En je remweg is langer op ZOAB, vooral bij regen.

ZOAB is enkel leuk als je binnen een bepaalde geluidsnorm moet blijven want het absorbeert dankzij de broze structuur.
Daarnaast kent ZOAB meer onderhoud, maar dat houdt de multinationals natuurlijk lekker aan de gang. :z

Verder is meer slakken niet de oplossing tegen dat de naad gaat openstaan.
Vaak zie je dat de naad alleen in de deklaag gaat openstaan. Dit betekend dan dat de gaat openstaan door weersinvloeden (vorst) en werking van de banden. Maar niet door het bezwijken van de fundering. Extra slakken of ander funderingsmengsel is bij het openstaan van de deklaag vaak niet de oplossing voor.

Een gebouw met een gebrekkige fundering geeft ook problemen in de top.
Ik zie niet in waarom dat met een wegennet op zachte ondergrond anders zou zijn.
Het is beter om veel dieper uit te graven dan nu wordt gedaan, en op te vullen met stabiel mengsel. (slakken dus)
De kosten hiervoor liggen uiteraard een stuk hoger, en je hebt er ook veel langer geen omkijken meer naar.
 
Mmm...

'Rijkswaterstaat wil marktpartijen met deze prijsvraag stimuleren om innovatieve ideeën te ontwikkelen voor het realiseren van stroeve, niet glimmende en duurzame naden.'

Verder is een aanbesteding ook geen juiste vorm, aangezien het niet gaat om een product wat met zomaar koopt voor de laagste prijs. Het gaat om het ontwikkelen van het product. ;)

Dat ligt er nou precies aan hoe je de scope opbouwt en wie de scope mag schrijven. Helaas heeft RWS deze verantwoording teveel aan inkoop toevertrouwd en is engineering alleen maar bevoegd tot het bepalen van de minimum gestelde eisen.
 
Laatst bewerkt:
Bitumen mengen met een fijn soort split of grid, kost iets meer maar heeft dan wel een grof oppervlak...

Aangieten en afstrooien van de naad wordt veel toegepast omdat het economisch aantrekkelijk is. Bij deze techniek ontstaat er echter op het wegdek een geringe verhoging en de ingestrooide steenslag wordt na verloop van tijd in het bitumineuze materiaal gereden of verdwijnt door onthechting. Daardoor ontstaat een gladde, glimmende strook op de weg. Ook met het plakken van bitumenbanden zijn minder goede ervaringen opgedaan.
 
Zal ik onder het rijden eens de kraan open zetten? Dát is pas een bitumen streep!

full
 
Spray en aquaplaning zijn juist een goede motivator om de afstand te vergroten en de snelheid aan te passen.
Bovendien blijft zout op DAB liggen en heb je dus daadwerkelijk iets aan al dat gestrooi in de winter.
Snelheid aanpassen en afstandhouden doet men gewoon niet in Nederland. Verder zorgt het dan voor een verminderde doorstroming. Dus nog meer file als er regen is. Wat de maatschappij nog meer geld kost en extra milieu belasting.
ZOAB is en blijft veiliger dan DAB.
Verder blijft zout ook niet op DAB liggen, deze wordt er ook vanaf gereden. Maar hij blijft langer liggen dan op ZOAB. Daar heb je gelijk in.
Op ZOAB moet inderdaad wat meer zout gestrooid worden, maar dat in naar mijn mening peanuts t.o.v. de verkeersveiligheid.
En je remweg is langer op ZOAB, vooral bij regen.
Een misverstand. ZOAB is alleen gladder dan andere deklagen in de eerste paar weken dat het aangebracht is. Dit komt doordat het bitumen filmpje rond de bovenste stenen zit. Dit moet er eerst worden afgereden.
ZOAB is zeker niet gladder bij regen. Je hebt dan geen last van aquaplaning. ZOAB voldoet aan de stroefheidseisen. Waarom zou RWS een duurder, moeilijker te onderhouden en minder duurzaam mengsel aanbrengen dat ook nog gladder is. ;)
ZOAB is enkel leuk als je binnen een bepaalde geluidsnorm moet blijven want het absorbeert dankzij de broze structuur.
Daarnaast kent ZOAB meer onderhoud, maar dat houdt de multinationals natuurlijk lekker aan de gang. :z
Een bijkomend voordeel van ZOAB is inderdaad dat het minder DB produceert als je er oveheen rijd. Maar als dat het enigste voordeel is. Waarom legt RWS dan bijna overal ZOAB aan. Ook waar alleen een paar koeien in de wei staan?
Een gebouw met een gebrekkige fundering geeft ook problemen in de top.
Ik zie niet in waarom dat met een wegennet op zachte ondergrond anders zou zijn.
Het is beter om veel dieper uit te graven dan nu wordt gedaan, en op te vullen met stabiel mengsel. (slakken dus)
De kosten hiervoor liggen uiteraard een stuk hoger, en je hebt er ook veel langer geen omkijken meer naar.
(hoogoven) slakken kan technisch gezien een prima funderingsmateriaal zijn.
Een ander nadeel van (hoogoven) slakken is dat het vaak net wel of net niet binnen de milieunormen valt. (cat II of niet toepasbaar). De slakken hebben de eigenschap dat ze schadelijk stoffen kunnen uitlogen. Dat er schadelijk stoffen uitlogen en in het oppervlakte water terecht komen is niet wenselijk.
Om nu te roepen dat je er voor langere tijd vanaf bent vind ik nu ook niet zalig makend. Aangezien milieunormen richting de toekomst de neiging hebben strenger te worden is het goed mogelijk dat je met dan een duur sanering probleem te maken hebt en er veel geld voor moet betalen om er vanaf te komen.

Een gebouw is niet hetzelfde als een funderings constructie van een weg. Dat is appels met peren vergelijken. Een extra dikke fundering leg je niet neer om te zorgen dat een langsnaad langer dicht blijft. Verschijnselen dat de fundering bezweken is vaak dwarsonvlakheid, craquelé of oneffenheden die over een groter gedeelte zijn verzwakt. Dus eigenlijk waar de scheur door de gehele asfaltconstructie waar te nemen is. In dit geval lost een dikkere fundering het probleem van de langsnaad niet op.
 
Je lijkt wel een of andere vertegenwoordiger van een ZOAB fabrikant mgoed, The objection is notified. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan