Al was dit nu niet mijn eigen motor zou dit me niet zoveel boeien. Dan rijd ik naar de garage en zeg fix het maar
Dan neem ik aan dat je het hebt over operational lease, en ik twijfel of de door Yamaha geadverteerde €153 per maand daar betrekking op heeft.
Als je het hebt over full operational lease, een Yamaha Tracer 900, en 20000 km per jaar, dan denk ik dat je een stuk duurder uit bent dan dat geadverteerde maandbedrag. Wacht, je kunt dat zelf ook uitrekenen:
Een Tracer 900 kost pakweg 12k€ en in 2 jaar resp. 40k km schrijf je daar minimaal €3600 op af. Daar komt nog wat bij;
4 reguliere onderhoudsbeurten en 3 setjes banden: pakweg €2750.
Houderschapsbelasting: €264.
Verzekering: zeg €500 per jaar, uitgaande van all-risk en maximale no-claim, €1000 dus.
2 jaar rente over 12k€: €2400 uitgaande van 10% eff/jaar. Die rente kan in realiteit iets hoger of iets lager zijn, maar dit is wel de ordergrootte waar je op mag rekenen (verklaard ook meteen waarom het zo'n lucratieve business is: vrijwel nergens vind je anno 2017 zo'n mooi rendement op je centen).
Totale kosten dus €8750 en daar komt nog 21% BTW overheen, want je koopt immers een dienst: totaal zitten we dan op €10588. Benzine moet er ook in, en stel dat je €3500 verstookt in die 2 jaar, dan betaal je gedurende die periode in totaal dus: €587 per maand.
Aan het einde van de rit heb je geen motor, en als je pech hebt mag je nog wat nabetalen voor "schadeherstel" (gebruikssporen).
Zakelijk kan leasen interessant zijn, omdat je BTW kunt verrekenen en geen eigen vermogen hoeft aan te wenden voor de aanschaf. Er is dus geen druk op werkkapitaal, en dat kan het betalen van een "premie" rechtvaardigen. Sowieso komen de kosten in mindering op winst voor belastingen, maar dan moet er wel winst zijn natuurlijk, dat zal bij een start-up wellicht wat gevoelig liggen.
Privé heb je die voordelen iig niet, en betaal je per saldo heel veel geld voor die motor.
Ja, er zitten beslist een paar voordelen aan een nieuwe motor, maar koop dat ding gewoon zelf. Van je spaarcenten, als je die hebt, of sluit er desnoods een PL voor af. Dat laatste, daar ben ik persoonlijk geen voorstander van, maar de rentetarieven zijn doorgaans lager dan bij leasen, en je bespaart de BTW die de leasemaatschappij nu eenmaal aan jou in rekening moet brengen voor zijn diensten.
Als ik jou was zou ik gewoon offertes opvragen die gaan over de specifieke situatie (kilometrage), en daarna de rekensommetjes zelf nog even doen. Maak dan vooral het vergelijk met zelf financieren.